Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Tänkte lägga upp en bild på hur mitt kar ser ut nu efter 6 veckor, och jag börjar nu introducera lite fisk och lämliga koraller.
-
- 8 svar
- 1,4k visningar
-
-
Ok, ska skaffa mitt första saltvattensakvarium och har bestämt mig för ett Clown fiskhotell 58L. Hoppas jag får tag på ett bara. Min fråga är vad måste jag köpa samtidigt som akvariet, dvs vattenberedningsmedel, tester mm för att kunna hälla i kranvatten + levande sten och helt enkelt komma igång? Eftersom jag är nybörjare och inte gjord av pengar osv vill jag hålla det hela enkelt, och är beredd på täta vattenbyten. Tänkte ha koraller, räkor och bara ett par små fiskar. Undrar också hur jag gör med allt, tex vilken ordning salt, levande sten etc ska i och hur länge man väntar emellan? Tex måste vattnet stå med salt innan man har i stenen? Tacksam för alla råd, tips och …
-
- 2 svar
- 596 visningar
-
-
Hei er det noen som kan si meg hvordan denne skummeren virker og hvordan jeg bruker den. Tenker på om det er noe jeg skal passe på og slik Nybegynner jo og trenger hjelp. Fulgte ikke med noe info på den
-
- 3 svar
- 954 visningar
-
-
för nuvarande har jag ett sötvatten akvarium på 300 liter.. men mitt mål är att skaffa en drakfisk. frågan är dock kan jag göra om mitt sötvatten akvarium till ett saltvatten? om ja hur? och ifall att räcker 300 liter för en drakfisk?
-
- 2 svar
- 766 visningar
-
-
-
Hittar ingen lämplig tråd för att presentera sig så jag kör en snabbis här. Fyller 34 i år, bor i Malmö och jobbar i Lund. Har den senaste tiden blivit mer och mer sugen på att återuppta akvariehobbyn från min barndom/ungdom. Hade akvarium hemma från födseln och gjorde mig av med ett 375 l sötvattenkar med Sydamerikanska ciklider när jag var runt 21 eftersom jag fick för mig att plugga i Lund och inte tyckte mig ha plats i ett korridorsrum. Tanken var att köpa ett mindre eller vänta tills jag hade större boyta och skaffa ett nytt större då. Men så blev det inte förrän nu som suget tog över. Först hade jag tänkt köra sötvatten igen, men sen tänkte jag kolla upp saltvatten …
-
- 13 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hejsan vänner ! Ska snart starta upp ett hörnkar på ca 400 liter. Ställer frågan till er som hållit på ett tag . Tänkt köpa en skummare med lite överkapacitet för att även kunna använda vid ett eventuellt större projekt. Vilken märke är ledande i effekt ? Ljuset som jag tänkt använda blir 3 stycken små 70 watt MH å resten T5:or. Det brukar rekommenderas ca 1 W / liter som standard.Hört att för lågt Kelvin lätt orsakar oönskad algtillväxt så tänker köra mellan 10-12.000 K. 8-10 timmar anses väl ganska lagom / dygn ? M.V.H. Chrille // Malmö
-
- 15 svar
- 1,5k visningar
-
-
-
Mina vänner (hoppas jag), 1985 startade jag upp mitt första saltvattenskar efter flera år av sötvatten. På grund av flytt upp till Östersund (jobbhelvete ) såldes det av. Nåväl, NU har jag i flera år varit sugen på att återigen starta upp ett slikt. MEN jag måste i ärlighetens namn säga att jag har blivit skitskraj för att återigen starta upp i denna goa´ hobby... Detta efter att ha tillbringat hela december med att läsa igenom allt som har skrivits här om saltisar... Sålunda, jag är väldigt rädd för att misslyckas -HATAR ATT misslyckas... Det som står om 700l akv.i min profil är ren bluff enär jag var tvungen att skriva in något där för att kunna regga mig Å andra sid…
-
- 42 svar
- 4,3k visningar
-
-
Är i uppstarten av ett guppyhotell 45l. ljuset 24w t5 pc rör + 11w orginal = 0.77w/l eheim compakt 1000 = 150 - 1000l/h (mer än 20ggr volym ) Planerat innehåll + invånare: 5-6 kg LS 3 eremiter 6 snäckor 1 räka 2 små clowner + Mycket mjuk koraller Skummare eller inte? hört att clowner skitar ner mycket. Den tänkta skummare skulle isf vara en Rio NanoSkimmer, mycket mer än så vill inte min plånbok vara med om. Kollat på Lasses och andras trådar …
-
- 8 svar
- 1,2k visningar
-
-
hej! efter som vi har mycket under kylt rengn här nere i skåne så har vårat elbolag problem och holla liv i strömmen så att strömmen kommer och går. Som tur är har det inte varit avbrot någon längre tid i nu så inget har tagit skada men vad gör jag i fall det bler ett längre avbrott i strömmen hur holler jag karet varmt? hur gör jag med cirkulationen? hur länge klarar akvariet sej utan cirkulation och belysning? taksamm för snabba svar! Mvh/Marcus
-
- 2 svar
- 789 visningar
-
-
Jag har satt igång mitt 240 l kar för några veckor sedan. Nästa vecka har jag bestämt mig för att köpa ytterfilter med UVC. Min fråga är: Vad ska jag ha för filtermaterial i mitt ytterfilter? Jag hade tänkt att krossa lite ls! Kan jag ha tunt lager makaroner? Har makaronerna någon funktion i saltvatten? Vad har ni i era ytterfilter?
-
Går det bra att använda vatten från sötvattenakvarie och omvandla till saltvatten??
-
Hejsan, Vilka T8 rör är "bäst" att använda till saltkar? Jag har fått tagit över ett 375 L saltkar, men han har bara kört med T8 rör, men han har inte kört med något levande utöver fiskarna. Jag tänker nu köra lite levande, tex lättare koraller, anemoner osv, men till en början tänker jag prova med T8 rör, ska sägas att detta blir mitt första kar, så jag börjar sakta och ekonomiskt för att sen uppgradera. Jag tänker köra med 4 rör. Det måste finns någon med erfarenheter om detta där ute :-) /Robban
-
- 3 svar
- 917 visningar
-
-
Hur ofta suger ni rent bottenslam. tycker det samlas en del grått sedement på botten, vid första vatten bytet sög jag runt i sanden och hel del grått sedement följde med. Har bara ca 1-2 mm grus.Skall jag oftare suga upp detta sedement? Det kommer också mycket skräp från LS som åker runt i karet, har nu satt in ett extra snabbfilter för rening av partiklar. Skall jag rengöra oftare? Suga botten oftare? Suga på LS vid vattenbyte? Eller bara låta det vara?
-
- 8 svar
- 1,4k visningar
-
-
Har planer på att skaffa saltvattensakvarium inom en snar framtid men vill läsa lite om det först innan jag skaffar ett. Om ni skulle välja en bok som täcker grunderna och kanske lite till, vad skulle ni välja då? Tacksam för hjälp då det känns som en djungel av böcker därute...
-
- 14 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hej åkte till min lokala "zoo butik" idag och frågade lite om dom kunde hjälpa mig ta hem lite saltvattens prylar och framöver lite invånare. Efter att vi pratat en stund så kommer vi in på uppstart av saltvatten, och jag måste säga att det hon föreslog var ganska långt ifrån vad jag har lyckats läsa mig till här. Hon tyckte att jag skulle blanda saltvatten som skulle stå i ca 6 veckor, därefter skulle jag köpa ett par mollys ( är inte det sötvatten fisk? ), för att köra in akvariumet med. Mata mycket, sa hon. sen efter ytterligare 1 månad eller 2 kunde jag köpa saltvatten fisk. när jag frågade om levande sten, sa hon att det var inte så viktigt men om jag hemsk gärna vil…
-
hej nu ska jag äntligen efter ett halvårs läsande och sparande starta upp mitt saltvattens akvarium! tänkte lägga upp lite bildet och så där... men vil gärna ha hjälp med lite saker Akvariet är på 150L och har motten 40x40x90, under det ska det stå en sump på ca 50L. har köpt en skummare en pump diverse olika tester och en låda rovaphos + salt, ska även införskaffa en lysramp och en poverhead. skummaren är av märket prizm (deluxe) och med följde ett filter med tillkörande aktivtkol. pumpen är en aqua bee up 2000/1 och är tänkt att stå i sumpen och pumpa upp i akvariet. testerna är av märket salifert och är: kh/alk, nitrat, nitrit, phosphat, ph och salt. saltet är 25 kg …
-
- 177 svar
- 14,9k visningar
-
-
Har suttit å spånat hit å dit och slutar med att jag behöver hjälp.. Grubblar över ett nytt salt bygge. Hade tänkt ett kar på ca 500-600L Men tanken slog mig ang sump. att kanske göra en annan lösning med det här karet. Men man vill väll åt någon typ av ytavrinning + ett ställe att gömma tekniken. Är inte helt emot sump iom att jag använder det i mitt befintliga kar.. Men vill prova en annan lösning som man har ut alla fördelar med sump.. men slipper dom nackdelar "som rör utanför akvariet, regnskogsfuktighet i sump skåpet" osv osv.. Tanken flög mig att man kan göra en liten sump rent av i karet?, som rymmer det man vill gömma. Fast samtidigt känns onödigt med en sump …
-
- 10 svar
- 1,2k visningar
-
-
Har ett smällande ljud i karet nattetid, kollade lite med ficklampa och såg då någon brun räkliknande varelse som försvann in i stenen, kan det vara Mantis eller? Skall dessa avlägsnas eller vara kvar? Om dessa skall bort, hur fångar man då in dom? Worms: Såg också ca 1dm lång mask/tusenfoting ringla sig bland stenen. Är detta något man skall ha kvar, hålla koll på eller avlägsna?
-
- 4 svar
- 893 visningar
-
-
Jag har "fått" ett komplett saltkar p 300 L. Detta är mitt första saltkar, så hur mycket cirkulation är att rekomendera till detta. Jag vet inte säkert vad det ingår för pumpar ingår.
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Såg att min lilla plätt med stjärnpolyper var borta idag. Kan det vara den förb...ade Kamelräkan? Är det dags att fånga in den tro? Hur gör man då på bästa sätt utan att riva hela inredningen.
-
- 0 svar
- 670 visningar
-
-
Hej, ny här, grymt bra forum med mycket information!! Så var man fast i saltvattenträsket:) Har precis kört igång ett Juwel Lido 120 kar. Hämtade sten hos Marinakvariet igår, mitt i julstressen.. Var tvungen att tjyvkika lite nu på morgonen i akvariet, tände belysningen ...och ser man på, lite liv:) En krabba, vit/brun/grå liten rackare... Samt något rött som pumpar, hoppas det inte är glasros. Bilder kommer om ni vill lite senare. Värdena är som de ska... Har en Prizm skummare, billig:) Behöver nog testa med tvättsvamps moddet på den, låter en del. Har kört och kör sötvatten länge, har ett tanganyika kar på 500l. Ville köra salt i det men Linda (sambon) ville inte göra s…
-
- 34 svar
- 3,8k visningar
-
-
Hej! Håller som bäst på att ta de första trevande stegen mot saltvatten. Tänkte använda denna tråden för att dokumentera vad jag pysslar med så folk kan skrika om jag gör fel och även för att fråga efter råd. Tänkte från början börja i liten skala, med att göra om mitt 220 liters misslyckade växtakvarie till saltvatten. Började därför med att beställa glas till en sump som skulle rymmas under det akvariet. Nu när jag läst på lite mer dock så har jag beslutat mig för att sälja det akvariet och köpa ett lite större, är ändå så lite pengar i sammanhanget. Ska skicka ut karet på Blocket nu å få in lite behövliga pengar till et tnytt kar. Hade tänk 120*50*50, med ett tre…
-
- 121 svar
- 13,2k visningar
-
-