Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by dümbo,

för nuvarande har jag ett sötvatten akvarium på 300 liter.. men mitt mål är att skaffa en drakfisk. frågan är dock kan jag göra om mitt sötvatten akvarium till ett saltvatten? om ja hur? och ifall att räcker 300 liter för en drakfisk?

• 2 svar
    • 766 visningar
  2. Started by Nille83,

Var och köpte denna underbara pump idag (VORTECH MP40W QUIET DRIVE). Kan säga att jag är riktigt nöjd. Jag hade sedan tidigare ett Red Sea max 250C och kört med pumparna som ingår där. Men jag tyckte att den inte riktigt täckt upp alla hörn i karet vilket har slutat med alger. Därför införskaffade jag denna pumpen. Problemet nu är att min korallsand virvlar upp på vissa ställen, har ställt in pumpen på pulse-mode på det lägsta. Pumpens placering är på sidan och så högt det går. Är det någon som har några heta tips hur jag kan få rätt på detta? Orginalpumparna måste gå eftersom det är min sump, men hade det kanske fungerat att dra ner dem?

• 2 svar
    • 766 visningar
  3. Started by Johnny Tveit,

Hej. Jag undrar vad den rörliknande saken är samt det som är spindelvävsliknande? Mvh Johnny

4. Started by qaws,

Jag köpte ett begagnat RSM 250 komplett med sten och levande. Nu har karet snart varit uppe i 24h hos mig, då jag är färsk på saltvatten så skulle jag uppskatta en utvärdering utifrån lite bilder jag har tagit! Har tyvärr svårt att få tydliga färger från Iphonen Bild på hela akvariet: Jag har mina misstankar att jag har hel del kalkalger: Vita = dåligt, lila = bra? Har andra saker som också ser tråkigt ut i karet: Det känns som karet inte är så levande helt enkelt. Synpunkter, råd och tips är varmt uppskattat!

• 3 svar
    • 764 visningar
  5. Started by mikoto,

Jag är ny på saltvattenshobbyn och har ännu inget akvarie, men jag har läst mycket och studerat och fashineras mer och mer av den. Planen är att på sikt skaffa ett lite större akvarie men det blir inget med det innan jag flyttat, pga akut platsbrist för allt med två siffror på litern :-) Det jag undra är om man kan starta ett litet experiment akvarium så länge, med enkla medel. Och isf hur pass enkla. Hur passivt kan ett akvarium vara? Vi skippar fisk, korall, krabbor och kräftor. Vad skulle ett mindre akvarie på runt 60 liter klara av att hantera med primärt ljus, värme och cirkulation? Levande sten och alger tycker jag är ganska spännande. Vad skulle ett akvarie som hys…

• 3 svar
    • 764 visningar
  6. Started by sietses100,

Räcker det med en Aquamedic New Jet 3000l/t till mitt kar på 300l? Eller måste man ha mer än en pump?

• 2 svar
    • 764 visningar
  7. Started by Draedon,

jag undrar hur ofta jag ska göra vattenbyten i mitt kar? 105l, 5-6kg LS, 3 fiskar.. är ju van sötvatten, då bytte jag 1 gång i veckan.. hur kraftiga cirkulation behöver man egentligen i akvariumet? har läst om folk som verkar ha in i h-e med fläskiga pumpar. förtillfället har jag en powerhead (1550l/h) och en fluval3 innerfilter (vet ej hur mycket den pumpar), det borde väl vara fullt tillräckligt? och en sista fundering.. behöver man tillsätta några ämnen även fast vattenvärdena är bra? jamenar, koraller och allt småliv på levande stenen lär ju leva av något? eller ska man bara tillsätta ämnen när något värde är fel?

• 2 svar
    • 764 visningar
  8. Started by Twik,

Hej! Jag har precis kastat mig in i världen av saltvattensakvarium och köpt ett RSR450 (150x50x55). Just nu sitter jag mest och läser på här på forumet och suger åt mig all kunskap men jag skulle också vilja börja köpa lite teknik för att få igång karet såklart Framtidsvisionen är att kunna ha ett fint rev med både sps, lps och en massa fina fiskar men det blir nog till att börja med fiskar då jag förmodligen inte har råd att köpa all utrustning (eller har kunskap) som behövs för koraller än. Det jag tänker dock är att de väsentliga grejerna som belysning och pump, etc. som behövs för fiskar vill jag även ska vara bra nog för sps och lps så jag in…

9. Started by malmen84,

Går i planerna på att återigen starta ett saltkar efter några års frånvaro. Det lutar åt ett 375liters. Det jag undrar över är hur stort ett karantäns kar behöver vara. Jag har ett 100 liters och ett 75 liters liggande, först hade jag tänkt att använda 100:an till sump och 75:an till ett karantäns kar. Eller är det bättre tvärt om? Belysning har jag som passar till 100:an men ej till 75:an.

• 5 svar
    • 763 visningar
  10. Är på gång att byta ut orginalskummaren på mitt RSM 130 och hade tänkt köpa en Tunze 9002. Men har nu upptäckt att det också finns en skummare som heter Hydor Slim Skim Nano som enligt Drakfisken ska passa i RSM. Är det någon som har testat denna skummare? Passar den såfall utan media bracket? Finns det möjligtvis någon alternativ skummare jag kan köpa som passar bra i RSM? Hälsningar Mikael

11. Started by Freddess,

Hej! Ska köra med R= vatten vad det lider dock ej med silikat filter. Funderar på att testa nedan produkt ([h=1]FM - Ultra Power-Phos[/h][h=2]FaunaMarin Fosfat och silikatremover[/h]) istället, den binder även fosfat. Någon som har erfarenhet av den eller kan rekommendera något liknande? http://www.tritonakvarium.se/fm-ultra-power-phos/2558-0

• 1 svar
    • 762 visningar
  12. Jag försöker hitta en bra foderautomat (för flingfoder) för mitt saltvattenskar RSM 130D. Har ni någon bra som ni kan rekommendera och som funkar utan att man behöver modda sönder akvariet ? Har provat en billig variant från asien och den verkar funka men tänkte ändå kolla på alternativen. /Zoltan

• 1 svar
    • 762 visningar
  13. Started by Mudar,

F.o.m jag startade upp mitt kar för ca 7-8 mån och har magnesium värde för högt. Jag mäter med Redsea testkit och går varje gång 1480-1500 Vattnet har följande värde: Ph 8,2 Kh 11,5 No3 20-30 Po4 0,04-0,08 Ca 420-440 Körmed Redsea pro salt Men jag fattar inte varför Mg är för högt, och inte förbrukas som den ska. Och vet inte vad kan det påverka med högt Mg, eller är det normalt och man behöver inte oroa dej för??? Mvh Mudde

14. Started by Fabhellmyrs,

Hejhej! Vet någon om det finns något liknande som på bilden fast utan akvariumet imitten? Bilden är lånad av HumAnyt

• 3 svar
    • 762 visningar
  15. Någon som provat och sett vad man får för värden från detta? Är själv lite sugen på att testa.

• 5 svar
    • 762 visningar
  16. Started by Reryd,

Hej! Nu när jag bestämt mig för akvariet och allt till det läser jag på om koraller. Kommer ha bra ljus en blau lumina hybrid. Jag vill ha tips på första koraller att ha i vid uppstart. Många står att de är lätta men vilka rekommenderar ni? Jag älskar ju bubble tip anemone men ska väl inte va för nybörjare även om det är den enklaste anemoner? Om jag skulle vilja ha en sån tänker jag att den kan man börja med vill inte att den vandrar på de andra korallerna men de är väl ganska känsliga och därför inge bra att börja med? Vill gärna ha knappar med men då är frågan om giftet. Finns det mildare eller är alla väldigt giftiga? Finns andra koraller med mkt gift jag …

• Gilla
    • 2 svar
    • 761 visningar
  17. Started by hippo,

kan man lägga Rowaphos på botten i sumpen? eller kommer det bara att flyta upp?

• 4 svar
    • 761 visningar
  18. Started by carlsson,

Hej mitt kar har gått i 5 dagar nu med blandat salt och levande sten! undar när man ska börja tända lite smått?

• 4 svar
    • 761 visningar
  19. Started by Ripzone,

Har två frågor som skulle uppskattas om någon kunde hjälpa till med! Ett akvarium på 100 L, räcker det med en sump på 40 liter vatten då? Fråga 2. Vad skulle ni rekommendera för lampa, om akvariet är 80x35x35, hur många watt ska en bra lampa ligga på? Om livet menstadels ska innehålla Lps Tacksam för svar! Mvh Länge sedan man körde salt!

• 7 svar
    • 761 visningar
  20. Started by Spectra,

Hej igen.. Gjorde lite tester igår kväll och detta är resultaten. Nitrit: 0.01 Calcium: 440 Alkalinity KH: 9.0 Magnesium: 1170 PH: 8.1 Salt: 1.024 Temp: 27grader Som ni ser så är Magnesium lite väl lite så jag använder nu aquacalculator för att räkna ut hur mycket magnesium jag skall putta i. Men först så kollade jag salträknare vilken säger att jag skall fylla på med mer freshwater, vilkett jag blir lite förbryllad över. varför ? target e ju satt på 1.025 så varför ta bort saltvatten o lägga till freshwater? se bild: Sedan har vi då tillsatserna. enligt Aquacalculator så skall jag endast då tillsätta mer Calcium. och om jag förstår den rätt så skall jag adda 18,6Gr…

• 3 svar
    • 760 visningar
  21. Started by S.Svensson,

Har funderat ett tag på att starta ett saltkar, och min största fråga är hur vet jag om jag behöver använda osmos? Har kikat på mitt kranvatten men tycker att det ser okej ut? Har inte lagt något i karet än, har införskaffat mig red sea reef pink sand, red sea salt och 36kg sten som jag inte behöver laka ur enligt akvarieaffären. Det ända som "fattas" är en "omvänd osmos" om det är nödvändig?

• Gilla
    • 2 svar
    • 760 visningar
  22. Started by SaltisLinda123,

Hej! Behöver lite hjälp. Har ett par knappar som sitter på en gammal bit rörmask så det är inte jätte lätt att hitta en plats och har även en sjöborre som drar med sig allt.. Finns det något sätt jag kan limma knapparna på

23. Started by Richard_22,

Hej, har lite problem med denna. När den ska fylla på vatten händer det ingenting. Det hörs att den jobbar (kontrollpanelen blinkar och det låter som den pumpar) men det händer ingenting. Någon som vet vad det kan vara för fel? Skickat från min iPhone med Tapatalk

• 3 svar
    • 760 visningar
  24. Started by Randomkille,

Idag såg jag att min harley quinn räkas högra klo är borta, växer det ut en ny igen? Är orolig om det är något fel på den.. Hade uppskattat om någon hade information som kan lugna mig mvh Nils

25. Started by kw.jensen,

Vi är nybörjare inom saltvattens akvarier.Vi har bara haft vår lille klown hotel på 100 liter från april 2010. Vi har gjort mycket fel,lärt av detta. I dag är akvariet optimalt.Clownerna och putsa räkorna trivs ,dom växer alla. Nu behöver vi hjälp från er gamla saltvattensexperter. Vi har ett Juwel 260 Vision kar.Detta har varit använt till discus,som i dag går i ett 720 l. kar Frågan är : HUR ÄNDRA VI 260 l. AKVARIET TILL ETT SALTVATTENSAKVARIE.???

• 3 svar
    • 760 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.