Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by adels_reef,

Hej. Funderar på maxspect nano-tech bio-sphere balls 1 kg utav de är som 10kg levande sten. Nån som använder dessa? Fungerar det bra? Funderar isåfall på att byta ut att Ls i sumpen och bara köra bioballs. Så får man mer plats. Lättare att göra rent. Plus mer yta för bakterie. Funderar då jag har högt nitrat och det samlas ju en del skit i sumpen. Har nitrat på mellan 15-20. Har minskat mat samt antalet fiskar. Kör med skummare Reef octopus elite 220int på 4 av 5. rullfilter. Kör även full dos utav Af nitraphos. Har även provat modern reef och zepstart 3 nopoxlikanade medel. Men inget biter. Övriga tip…

2. Started by SaltisLinda123,

vad är normalt när man kollar på vatten som dunstat över dagen och natten?

3. Started by Henrik dahlström,

Undrar om ni har något tips på bra och Smidig mat till rosen Har matat med räkor men nu dissar den det så jag tänkte prova på lite olika foder

4. Started by Aquario,

Om en korall har mun. Har de då en mage? (förtydligande: magsäck)

• 2 svar
    • 798 visningar
  5. Started by buffe78,

Som rubriken lyder, funkar det ? Någon som testat ? Menar då vanliga vp rör för elinstallation .

• 4 svar
    • 798 visningar
  6. Started by Gnarkill,

Igår kväl när jag satt och kollade på mina levande stenar så upptäckte jag en liten mask liknande organism som kröp över stenen! Skallen (om man kan kalla det så) var lys orange och resten av kroppen var svart brun ungefär! och sen så hade den nån form av taggar runt hela sin kropp också! är de nån som vet vad det kan vara??

• 1 svar
    • 798 visningar
  7. Som topic lyder! Hur tusan får man till ett tyst akvarium o man använder en rollermat, hur mycket vatten som går igenom rollermatten är ju inte konstant. Detta leder i sin tur såklart att hur mycket jag än ställer in med avrinningen så kommer det aldrig bli bra. Tips och idéer mottages gärna Eller är det helt enkelt så att en rollermat är döden för ljudvolym?! Har två 32mm rör ner idag med membran ventil på det primära röret ner. Utan rollermaten så är det busenkelt att hitta jämvikt mellan avrinning och returflöde.

• 6 svar
    • 797 visningar
  8. Started by Nima,

Måste man ha borat akvarium eller kan man använda ett vanlig ?

• 2 svar
    • 797 visningar
  9. Started by Nille83,

Var och köpte denna underbara pump idag (VORTECH MP40W QUIET DRIVE). Kan säga att jag är riktigt nöjd. Jag hade sedan tidigare ett Red Sea max 250C och kört med pumparna som ingår där. Men jag tyckte att den inte riktigt täckt upp alla hörn i karet vilket har slutat med alger. Därför införskaffade jag denna pumpen. Problemet nu är att min korallsand virvlar upp på vissa ställen, har ställt in pumpen på pulse-mode på det lägsta. Pumpens placering är på sidan och så högt det går. Är det någon som har några heta tips hur jag kan få rätt på detta? Orginalpumparna måste gå eftersom det är min sump, men hade det kanske fungerat att dra ner dem?

• 2 svar
    • 797 visningar
  10. Started by Robban1975,

Nu blir väl dom stora saltplanerna verklighet.. Skulle behöva hjälp med tips på utrustnig.har ett 720 liters akvarie plus ett 100 liters som jag tänkte använda som sump, kan det vara lagom? OBS detta är inget som kommer komma igång på en natt utan det får ta den tid det tar. Får titta i det lilla så länge men som sagt tips på utrustning vad ska man ha och tips på vart man köper det.

• 0 svar
    • 797 visningar
  11. Started by Henke H,

Hej, Har kört igång ett nytt kar enligt ”Lasses metod” som jag hittade här på forumet. Köpte ca 25-30kg levande sten och lade i karet. Kruxet är att jag vill nog ha mer sten i karet. Är det något som kan gå fel om jag köper sten från annan säljare och kompletterar upp? Karet är nyligen igångkört så om det är nångång man ska lägga i mer sten så är det nu, men det är bara min spontana tanke. Vad säger ni?

• Gilla
    • 3 svar
    • 797 visningar
  12. Started by Diana,

Hej! jag är nybörjare och undrar om koraller i sötvatten akvarium är ett måste om det går det bra med: Hydnophora rigida - Neon Pavona decussatus - Green Stylopora sp - TC Green

• 2 svar
    • 797 visningar
  13. Started by dragan,

Hej tack för insläpp. Det vad roligt att hitta hit faktiskt ,hoppas att folk hjälper oss med goda råd, vi som startar våra första salt kar .mvh

• Gilla
    • 3 svar
    • 797 visningar
  14. Started by nijos001,

Har haft igång karet en månad nu. Bara några turbosnäckor som jobbar och vattenvården är ok. Det har börjat växa något märkligt på ett par stenar. Ser ut som smala vita maskar, men jag kan inte se att de rör sig. Tror snarare att det är någon växt. Inne i en skreva är det som en tunn matta. Något att oroa sig för eller något som blir bra föda när de första fiskarna introduceras? Turbosarna tar det inte... svårt att få bra bilder men de är 6-7 mm och växer i koloni.

• 4 svar
    • 796 visningar
  15. Started by StefanB,

Har ett 58liter kar som jag körde igång för ca 2 månadersen. Köpte första clownen och turbo snigel för 3 veckor sen och en korall för 1,5vecka sen och för 4 dagarsen köpte jag en clown och en nassarius snigel, går jag för fort fram ?? Hur länge ska man vänta emellan fisk och korall köpen? Har lite mycket partiklar och grus i vattnet känns som insuget till filtret inte tar upp allt ordentligt någon mer som har ett jad 58liters kar med samma problem? har satt i en streamer 900l/h kanske bakom min levande sten är det den som sitter för nära sanden ca 10cm från botten.. Det är lite mycket smuts på botten så man kanske behöver någon fisk som går på botten och rensar upp. Sis…

• 6 svar
    • 796 visningar
  16. Hej. Jag skulle vilja köpa en till fisk till mitt Red Sea Reefer 170. Det är två fiskar jag funderar på det är en Yellow Watchman Goby (Cryptocentrus cinctus). Den andra är en Flame Hawkfish (Neocirrhites Armatus) men är tveksam då infon jag har hittat är att den kan vara lite aggressiv och revsäker med försiktighet. Jag kollade på fiskkompabilitet guiden och båda fiskarna verkar gå ihop med det jag har idag. Men tänkte ändå be om tips och råd innan jag ens tänker på att köpa en ny fisk. Idag har jag ett clown par (Ocellaris) och en mandarin (Pterosynchiropus picturatus) Har även 3 LPSer. - Euphyllia Paraancora - Candy Can…

17. Started by Nille83,

Någon som testat denna Osmos? Sen undrar jag om det är rätt ersättningsfilter jag länkar här under? Det är 2 stycken man har i sin osmos? http://www.tritonakvarium.se/st-190-380-sediment-filter/3280-0 http://www.tritonakvarium.se/st190-380-kolfilter/3281-0 Fungerar vilket silikatfilter som helst? t.ex. http://www.tritonakvarium.se/al-silicatfilter/2844-0

• 0 svar
    • 795 visningar
  18. Started by nippe2000,

Hej alla Jag har som vanligt i allt jag gör missat att man måste skölja vadden innan man använder den i akvariet karet är ett rms 130 som stått igång 2 veckor. Är det bara att börja om nu eller går det att fortsätta köra? Väldigt tacksam för svar //Niklas

19. Started by buffe78,

Hej en dum fråga kanske men jag har funderat ett tag på om man placerar fraggar från samma art för nära varann, krigar dem mot varandra då? Har nämligen satt fyra fraggar av rosa hysterix bredvid varann och dem börjar växa ihop. Kan dem sitta kvar så eller ska man flytta på nån frag? Med vänlig hälsning, krille

• 2 svar
    • 795 visningar
  20. Started by stooolpe,

Idag var det dags för vattenbyte, noterade att det var en massa vitt "skit/ludd" på glaset som inte fanns där igår. Jag kunde inte se det vita röra sig av sig själv och för mig såg det inte ut som något som lever och det var rätt följsamt för det rörde sig med cirkulationen. Det är alltså inte de små hårda vita som etsar sig fast på glaset utan något annat, någon som har erfarenhet av det? Någon som kan ha en aning om vad det är genom min usla beskrivning? Har alldeles för många invånare i karet för tillfället vilket gjort att jag även matar mer, byter 10 liter i veckan. Bifogar en bild men den visar inte så mycket förutom lite prickar på frontglaset samt sidoglasen.

• 3 svar
    • 795 visningar
  21. Started by S.Svensson,

Har funderat ett tag på att starta ett saltkar, och min största fråga är hur vet jag om jag behöver använda osmos? Har kikat på mitt kranvatten men tycker att det ser okej ut? Har inte lagt något i karet än, har införskaffat mig red sea reef pink sand, red sea salt och 36kg sten som jag inte behöver laka ur enligt akvarieaffären. Det ända som "fattas" är en "omvänd osmos" om det är nödvändig?

• Gilla
    • 2 svar
    • 794 visningar
  22. Jag har kanske en annorlunda angreppspunkt när det gäller att börja med saltvatten. Jag får erkänna att jag har det svårt att sälja in den till nybörjare men för dem som graderar upp har det ofta fungerat. Börja med att bestämma vad du vill med ditt kar. Kolla sedan upp vad det utesluter. Här kommer lite hur jag tänker. Jag har alltid velat ha ett par Clowntryckare men efter att ha läst på har jag insett att det innebär ett kar på minst 10 meter och att den ena antagligen ändå blir ihjälslagen då det karet är väl litet så jag har gett upp den drömmen. Alla slags snäckor, räkor eller krabbor vore också omöjliga. Jag älskar Gyltor (W…

• Gilla
    • 2 svar
    • 794 visningar
  23. Started by Xenia83,

Sötvattensalger som sitter innuti pumpar, slangar för ytterfilter som är ännu värre förorenare bildar massor av fosfat. så om ni konverterar så köp fosfatremover med en gång å använd det redan från början. Jag startade nyligen med saltvatten och byggde upp ett system med lite pumpar från mitt gammla sötvattenskar. Jag tog vid ett tillfälle upp sötvattenspumpen och den lucktade värre än skummet i sumpen. Jag råkade ut för en liknande grej nu när jag kopplade in ett ytterfilter som tidigare varit i ett sötvattenskar.

• 1 svar
    • 794 visningar
  24. Started by Margareta,

Blir osäker på om man mäter på sidan av vättskebehållaren eller om man ska ställa den på testpappret och titta ner i botten på vätskebehållaren?

• Gilla
    • 3 svar
    • 794 visningar
  25. Started by SaltisLinda123,

Hej! Behöver lite hjälp. Har ett par knappar som sitter på en gammal bit rörmask så det är inte jätte lätt att hitta en plats och har även en sjöborre som drar med sig allt.. Finns det något sätt jag kan limma knapparna på

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.