Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 346 ämnen i detta forum
-
Har ett 130 liters kar och är sugen på köpa lite nya fiskar i framtiden tar de lugnt nu i några veckor efter som min dark andel dött av någon sorts prick. Så nu blir det att få rätt på allt innan någon ny fisk åker i. idag har jag: Har en st gulfenad blå frökenfisk 2st clowner och 1st blendi bi color (osäker på namnet) Är på jakt efter tåliga fiskar som går bra med dem fiskar jag redan har.
-
- 2 svar
- 915 visningar
-
-
Har hämtat hem mitt akvarium idag(Blenny 80 L) allt har gått bra förutom att jag nu har koraller och fiskar i en balja med deras gamla vatten och däri har dom nu legat i över en timme när jag börjat blanda salt och försöker värma upp vattnet, Det ligger jätte mycket salt kvar på botten och det spelar ingen roll hur mycket jag rör om med slev eller riktar pumpen mot botten så sjunker det ner dit igen, Termometern har inte rört sig alls på över en timme, står fortfarande på 20 grader medan doppvärmaren lyser att den är på,,,, Jag klarar tydligen inte ens av detta enkla! Och börjar få panik då fiskar och koraller behöver få komma i vattnet då det gamla börjar bli kallt nu, v…
-
- 4 svar
- 915 visningar
-
-
Jag passar på att spotta ut lite frågor som jag har funderat på. Jag har ett extrakar ute i garaget i ett stängt utrymme, som står med saltvatten i. 2 stycken pumpar cirkulerar vattnet hela tiden. Blir vattnet gammal efter ett tag eller håller det sig fräscht? Med vänlig hälsning, Jonas
-
- 2 svar
- 914 visningar
-
-
Jag tror jag behöver öka cirkulationen i mitt kar just nu har jag en oceanrunner som driver runt vattnet till sumpen på 3500 liter per timme och en projekt på 3300 liter per timme i ett kar på 480 liter tror ni att jag behöver mer cirkulation? Jag tänkte i så fall köpa denna S32609AE Aquajet PFN-35003500 liter/tim540,00 Vad tror ni om ljudnivå och så vidare på denna pump?
-
- 3 svar
- 914 visningar
-
-
Hej! Jag har kollat in saltvatten ett tag och skulle egentligen vilja ha ett kar på 300l men det får vänta ett tag då vi varken har platsen eller pengarna för tillfället. Vill iaf ha ett mindre för en billig peng och såg Dennerle 60l. Har endast hittat 60l på tyska sidor. Någon som köpt i sverige? Jag har endast hittat på 30l i sverige å jag vill ha clownfisk så lite litet. Vill ha dennerle 60l marinus som är complett. Vad säger ni om aquaristic.net? Är det en bra sida om jag inte hittar en svensk?
-
- 3 svar
- 914 visningar
-
-
Om man skall bygga ett kar. villket djup är det minsta man kan bygga för att det skall vara ok. Kan man typ bygga ett kar med måtten. L:1,30 H: 50 D: 30 Sen ha kammen på kortsida sen returen på andra kortsidan. sen sump under? Vad tror ni? Skall tillägga att tanken är att ha det inbygg i en vägg så man ser igenom karet från båda rummen.
-
- 5 svar
- 913 visningar
-
-
Hej. Har startat upp ett Percula 90 och har problem med skummaren och vattennivån. Finns det någon med ett Percula som kan förklara hur hög vattennivå det skall vara i akvariet och hur man reglerar vattennivån vid skummaren. /Bosse
-
- 1 svar
- 913 visningar
-
-
Hej! Har ett kar på 300 l med väldigt låg belastning i dagsläget. För några dagar sedan installerade jag ett ytterfilter med ytvattenskimmer. Filtret är preparerat med biobollar, aktivt kol och fosfstremower. Efter detta har min skummare inte producerat någonting(blueskim 250). Tidigare har den producerat iaf lite skum per dygn... Är det helt enkelt så att skummaren är överflödig i dagsläget? Vad säger ni? mvh
-
- 5 svar
- 913 visningar
-
-
Använder min Osmos för andra gången och mängden vatten som passerar genom röd slang är betydligt högre än förra gången. Allt är inställt på samma sätt som förra gången och enligt instruktionerna från tillverkaren. Någon som har en blekaste? Röd slang = "Skitigt vatten" Vit slang = Rent vatten
-
- 2 svar
- 913 visningar
-
-
Hej Finns det något smidigt sätt att avlägsna bta på?? Dom har delat på sig och är nu 3 Behöver igentligen bara 1 för nemosarnas skull
-
Hej. Karet tar sig fint och allt ser ut att må bra! Jag undrar om jag kan stoppa i fisk när No3 Nitrit ligger på 10ppm? Jag har inte lyckats få ner det lägre med mina vatten byten på 10-20%. Jag har byggt en diy Bio-Pellets reaktor som fungerar men jag är inte riktigt nöjd med inlopp och utloppet av det "renade vattnet". Så den är alltså inte inkopplad ännu. Thank you.
-
- 4 svar
- 912 visningar
-
-
-
Köpte idag en frag på pumpande xenia och en frag av Kenya träd vad för mat ska jag ge dem? Går det med artemia eller vad det heter. Tack på förhand!
-
Karet (200 liters juwel lido) har snurrat nån vecka nu, då det inte finns nå saltvattens butiker i gävle, och jag vill gärna se fiskarna som jag ska köpa så lär jag åka till stockholm om ca 5-6 veckor, hur mycket fisk ska man köpa? sett några som skriver att köp alla man vill ha direkt, medans vissa säger att man ska dela upp det i 2-4 omgångar, första svängen skulle jag iaf vilja köpa minst 2 clowner och 1-2 räkor, sedan 1-2 koraller hade varit trevligt. Hade inte tänkt ha för mycket fiskar, men runt 5st samt 2-3 räkor skulle jag vilja ha iaf. Kan man ha 2 eldräkor i karet eller blir det bråk då?
-
- 0 svar
- 912 visningar
-
-
Hallå! har en liten fundering ang RSMs egna testpaket "marineLab" som följer med akvariet! rätta mig om jag har fel men tycker det verkar vara skräp? varför jag tycker det beror på att jag tycker det är väldigt svårt att läsa av korrekt på färgskalan eftersom det ibland inte stämmer på någon färg riktigt ,sen så får jag i precis samma värden vid varje test....ÄVEN direkt efter vattenbyte upplever att speciellt ammoniak testen är missvisande! den visar ALLTID 0,25 någon annan som har märkt något liknande?? Mvh
-
- 6 svar
- 912 visningar
-
-
Går i planerna på att återigen starta ett saltkar efter några års frånvaro. Det lutar åt ett 375liters. Det jag undrar över är hur stort ett karantäns kar behöver vara. Jag har ett 100 liters och ett 75 liters liggande, först hade jag tänkt att använda 100:an till sump och 75:an till ett karantäns kar. Eller är det bättre tvärt om? Belysning har jag som passar till 100:an men ej till 75:an.
-
- 5 svar
- 911 visningar
-
-
Hej allihop! Jag startade mitt akvarium i mitten av november, hittade då något som såg ut som små vita uppochnervända ananaser, 2st ca 8mm långa. Trodde nog i början att det var något blekt dött som följt med stenen. För ett par veckor sedan noterade jag att den ena hade vuxit på sig ganska rejält, den har nog femdubblat sin storlek. Dessutom var de inte två längre utan snarare tjugotvå i akvariet. Bör jag vara glad eller orolig? /Jonas
-
- 3 svar
- 911 visningar
-
-
Jo är som så att jag ska bygga mig en sump (3 fack) det första typ som ett droppfilter med bio bollar, det sissta som klarvatten kammare med pump i (kanske med några växter i, få se) Vattnet kommer att tvingas att gå igenom en filtermatta mellan fack 1 och 2, Men vad ska man ha i det 2:a facket (filter media, har hittat skisser där det ska vara biomax men har inte listat ut vad biomax är för något), andra facket kommer att ha vattentillförsel ifrån botten på facket. Kom gärna med ideer på konstruktion samt vilka filter material man ska ha var i sumpen. Har även funderat på att ha ett sandfilter på returledningen ifrån sump till kar, vad tror ni om det? eller är det onödig…
-
- 2 svar
- 911 visningar
-
-
Rätt ny inom salt och har ett rsm 130 som varit igång i ca 4 veckor. tror inte att det är microbubblor då jag bytt ut skummarn mot en tunze samt att pumparna inte spottat ut bubbel moln som dom gjorde när orginal skummarn var igång... den mekaniska filternationen är fortfarande där vilket borde minska partiklarna detta har det dock inte gjort så borde komma nya nånstans ifrån. Har rätt mycket alger mest pga att jag drog igång lyset lite för länge lite för snabbt så jag funderar på om det kan va alger som flyter omkring?
-
- 1 svar
- 911 visningar
-
-
Efter 3 månader delade sig min anemon och är nu 2 stycken. Dum fråga kanske, men har båda anemonerna munnar så man kan mata dem? Var kommer Clowner ta vägen? Hur mycket vandrar dem?
-
- 7 svar
- 910 visningar
-
-
Hej alla saltvattens vänner! Jag håller på att bygga in ett saltvattenskar i väggen mellan vardagsrum och kök. Så nu behöver jag så mycket tips som jag kan få främst vilken teknik som är bäst att köra tex skummare mm, då jag är helt grön. Samt vilka fiskar som är lämpliga att ha. TACKSAM för många svar=P
-
- 2 svar
- 910 visningar
-
-
hejsan alla glada entusiaster, jag är en helt ny i denna branch, har ett juwel 350L hörnakvarium jag skulle vilja göra till saltvatten akvarium har läst runt lite här o där, den ena säger att man ska ha den pumpen o den andra säger att man inte ska ha den så börjar bli snurrig:) jag undrar om den finns nån glad o trevlig entusiast som kan ge sig lite tid på mig o skriva vilka pumpar o kapacitet jag behöver köpa, enda jag har nu är en eheim professional 2 (ytterfilter) pump o en doppvärmare som ska klara akvarium till 500L, har gjort mig förstådd att det e en väldigt kostsam värld jag ger mig in i men vill lära mig om detta o är facinerad av saltvatten, så hoppas jag kan f…
-
Hej! Undrar vad de små prickiga gröna algerna som kommer på glaset är för något och vad det innebär? Har för mig att jag läst om det men kommer inte ihåg vad det är eller varför dem kommer... / Richard Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
- 2 svar
- 910 visningar
-
-
Har blivit en entusiastisk läsare av Saltvattensguiden men min förståelse begränsas ibland av alla uttryck som används. Finns det någonstans någon "ordbok" där dessa förklaras?
-
- 2 svar
- 910 visningar
-
-
Ja, varför kryper saltet? Är det så för alla? Salthalt är 1.025, temp. Stadiga 25grader
-
- 4 svar
- 910 visningar
-