Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 342 ämnen i detta forum
-
Nu har allt lugnat ner sig i mitt lilla kar. Vattnet är klart och sanden ligger vackert på marken. Har en massa liv. Rörmaskar, sjöstkärnor mm som jag inte identifierat. Bilder kommer. Mitt kar har en integrerad belysning med ett blått 20000k 11w rör och ett 10000k 11w vit. I otur gick det blåa 20000k sönder. Vad har det för funktion mer än att häva fram färger? Tänkte lite på hur akut det var att ersätta det. Mycket vackert sken men de två timmar jag har tänt nu i början kanske det inte gör något att det blåa inte lyser än? Eller det finns några som använder sig av det blåa i just det röret?
-
- 1 svar
- 871 visningar
-
-
Eftersom jag håller på att starta upp mitt Dymax iq5 skulle jag vilja ha tips på invånare? Kanske någon liten räka eller fisk?
-
- 4 svar
- 870 visningar
-
-
Hej alla saltvattens vänner! Jag håller på att bygga in ett saltvattenskar i väggen mellan vardagsrum och kök. Så nu behöver jag så mycket tips som jag kan få främst vilken teknik som är bäst att köra tex skummare mm, då jag är helt grön. Samt vilka fiskar som är lämpliga att ha. TACKSAM för många svar=P
-
- 2 svar
- 870 visningar
-
-
Tjingeling badring har fått tag i ett 190 liter kar nu, har tänkt köra en inköps lista med saker och sakta börja handla har tänkt Eheim Skim 350 Surface Skimmer Levande Sten RedSea salt Belysning (vet ej vilken ge gärna tips) Tunze-nano streamer Refraktometer Sen står hjärnan stilla på vad mer som behövs, men skriv gärna vad ni tycker ja missar eller ge lite tips, tänkte börja med att köra utan sump har jag bestämt nu
-
-
- 3 svar
- 869 visningar
-
-
Hej Jag undrar vad ni använder som filter i sumpen direkt på returen??? Strumpa skriver många??? Vad är det ni har som "strumpa" då? Jag vill ha ett grov filter på returen i sumpen kan nån hjälpa mig med det? Mvh Dida
-
- 2 svar
- 869 visningar
-
-
-
Jag har ett akvarium på 170 liter som jag ska starta upp. Har ca 40 kg levande sten som är väl inkörd sedan tidigare. Min fråga är ska jag ha levande sand eller död sand? Blir det för mycket levande kultur när jag har så mycket levande sten?
-
-
- 3 svar
- 868 visningar
-
-
skulle vilja ha lite id info på ett par sniglar jag hittade igår i mitt kar! skalet var runt och polkagris färgat det vill säga röd och vit randigt id info på en sjöstjärna den var brunfärgad och hade mörk gröna eller mer svarta prickar på ovansidan! skulle vlja ha hjälp med dom två/Tom
-
- 3 svar
- 868 visningar
-
-
Hej jag har letat men inte kunnat hitta någon nybörjar guide, finns det någon??? jag har sett guiden dom beskriver vilka värden man ska ha, en jätte bra guide.
-
- 3 svar
- 868 visningar
-
-
Har fått ett litet problem med min Euphyllia det är så att min eremit gärna är på den och "smakar" på den, har även haft korallen stått på en Ls och vid flera tillfällen har eremiten haft ner den, ska man limma fast den? isåfall hur gör man på bästa sätt? finns det risk att eremiten tar död på korallen? Tack på förhand
-
- 3 svar
- 868 visningar
-
-
vad tror ni om att borra på en yta som är ca 30*30cm för ett 32 mm hål och 2 st 16mm hål, men där är redan ett hål på 50cm. hade det gått tror ni eller är risken för stor att det spricker?
-
- 1 svar
- 868 visningar
-
-
Håller precis på att starta upp en saltburk efter några års frånvaro från hobbyn. Då hade jag 4 t8 lysrör, och till mitt nya kar har jag bara 2 st t8. Såg nu att det finns "original" t5 lysrörsramper att köpa till mitt kar, min tanke nu är att så småningom byta till en t5-ramp med 2 rör i. Jag ska inte ha nåt mer än skivisar, ricordea, kanske nån enkel mjukis (som mitt förra kar) och det funkade skapligt med 4 st t8 rör...det karet var 60cm högt. Visst borde det kunna gå även med 2 st t5? I alla fall om jag placerar de som kräver mest ljus lite högre upp i karet? Det här karet är bara drygt 40cm högt.
-
- 5 svar
- 868 visningar
-
-
Hej igen Nästa fundering blandade i ordning salt vatten enligt info på burken 35 ppt 955 gr till 25 lit ro vatten i går och när jag mätte med refraktometern i dag så låg det på 15 ppt och refraktometern kalibrera jag innan mätning saltet är ca 1 år gammalt fick med det när jag köpte akvariet
-
-
- 3 svar
- 867 visningar
-
-
Som rubriken lyder, funkar det ? Någon som testat ? Menar då vanliga vp rör för elinstallation .
-
- 4 svar
- 867 visningar
-
-
Hejsan jag har hållt på med tropheusar i många år. men vill nu pröva på saltvatten. Jag har lusläst Daniel Knops bok. Och har lagt ett bud på ett 160-literskar med en skummare deltec MC 500, Osmos aquamedic 150 liter/dag och cirkulationspump eheim. Jag förstår att jag behöver levande sten. Karet skulle gå lös på 3500 låter det som ett bra köp?
-
- 1 svar
- 866 visningar
-
-
Kan man ha CAULERPA ALGER eller CHAETOMORPHA ALGER i akvariet? Alltså inte i sumpen, har ingen sån. Om man har lite i ett hörn kommer de ta över akvariet fullständigt även om man håller efter dem?
-
-
- 3 svar
- 866 visningar
-
-
3 veckor sedan uppstart Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
-
-
- 1 svar
- 865 visningar
-
-
har inte flyttat akvariet än då det körde ihop sig lite och tiden inte räckte till.. var nog lika bra det så jag kan fråga er om lite råd. blev lite rädd när jag läste om dimorb's ommöblering som knasade till det rejält i burken. hur tycker ni jag ska flytta burken på bästa sätt? är ingen jättelång flytt, tar ca 5 min med bil. 40-45kg LS, kanske ~70l (?) vatten, 2 clowner, 1 räka, lite sniglar, en stjöstjärna och sps/mjukisar. min tanke var att spara så mycket vatten som möjligt. tänkte lägga stenen i två tunnor med så mycket vatten som man orkar bära, sen packa fiskar/lägre djur i påsar. det som oroar mig är vad som kan komma från gruset, kört med kanske 1-2cm på sin höj…
-
- 3 svar
- 865 visningar
-
-
Alldeles ny och sugen på att starta ett saltvatten då jag har hållit på med sötvatten i 15 år. Jag undrar lite om produkter för RO, jag hitta en grunka som verkar kunna vara nått att använda men den är designad för dricksvatten. Här kommer lite info vad som står om produkten. Filter med microspiraler är en ny, unik metod att rena vatten. Det stoppar bakterier och parasiter, tungmetaller, läkemedelsrester och andra oönskade ämnen, medan nyttiga mineraler och spårämnen lämnas kvar. En stor fördel är att filtret mycket effektivt håller kvar de insamlade föroreningarna trots att det är fullt, även om trycket ökar. Microspiralfiltret fick Bäst i test av Pasteur R…
-
Märkte idag att jag har fullt med smådjur på vattenytan.... Ser ut som snöflingor(spindel) och dom har en jävla fart... Vad är det för något?
-
- 0 svar
- 865 visningar
-
-
ska se om jag kan lägga upp en film på akten Mvh Frank VID_20170702_173901.mp4
-
Jag har ett red sea 130 och har satt i en cirkpump. Nu undrar jag om den ska vara igång dygnet runt eller om jag ska variera och stänga den nattetid
-
- 2 svar
- 865 visningar
-
-
Har ett 58liter kar som jag körde igång för ca 2 månadersen. Köpte första clownen och turbo snigel för 3 veckor sen och en korall för 1,5vecka sen och för 4 dagarsen köpte jag en clown och en nassarius snigel, går jag för fort fram ?? Hur länge ska man vänta emellan fisk och korall köpen? Har lite mycket partiklar och grus i vattnet känns som insuget till filtret inte tar upp allt ordentligt någon mer som har ett jad 58liters kar med samma problem? har satt i en streamer 900l/h kanske bakom min levande sten är det den som sitter för nära sanden ca 10cm från botten.. Det är lite mycket smuts på botten så man kanske behöver någon fisk som går på botten och rensar upp. Sis…
-
- 6 svar
- 865 visningar
-
-
Har hämtat hem mitt akvarium idag(Blenny 80 L) allt har gått bra förutom att jag nu har koraller och fiskar i en balja med deras gamla vatten och däri har dom nu legat i över en timme när jag börjat blanda salt och försöker värma upp vattnet, Det ligger jätte mycket salt kvar på botten och det spelar ingen roll hur mycket jag rör om med slev eller riktar pumpen mot botten så sjunker det ner dit igen, Termometern har inte rört sig alls på över en timme, står fortfarande på 20 grader medan doppvärmaren lyser att den är på,,,, Jag klarar tydligen inte ens av detta enkla! Och börjar få panik då fiskar och koraller behöver få komma i vattnet då det gamla börjar bli kallt nu, v…
-
- 4 svar
- 864 visningar
-
-
Hej ! Jag och min sambo har nyligen köpt ett 400l saltvattenskar. Vi har inte kört igång det ännu och håller fortfarande på att "plugga på" Sambon ska på en kvällskurs om saltvattensakvarium snart, så då vet vi kanske lite mer. Vi funderar en del på vilka invånare som är viktigast/nyttigast/lättast att börja med efter inkörsperioden. Vi har några sötvattens akvarium och vet hur viktigt det är med en bra balans av "städare", växter och andra invånare. Men vi vet inte riktigt vilka roller alla saltvattensdjur har i ett kar. Kom gärna med lite tips till oss nybörjare
-
- 7 svar
- 864 visningar
-