Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 338 ämnen i detta forum
-
Hej nu har jag fått igång mitt saltkar köpte ett p90 via guiden med massor av grejer allt lever efter flytten :-) skall byta ljusramp till en aqua medic 250w + 2+39 och min fråga är vilken höjd över akvariumet samt hur länge skall den lysa på dagen skall man köra metallhalogenen och t5 olika tider eller hur gör man
-
- 0 svar
- 832 visningar
-
-
Hej. Jag tänkte bygga ett akvarium 350-400L. 50 cm högt.Andra mått är oklara ännu. Är det något speciellt man ska tänka på? Tänkte inte köra med sump. tackar för tips
-
- 2 svar
- 832 visningar
-
-
Om jag måste måla trädistanser till rörklämmorna som ska fixera pvc, vilken färg kan jag använda? Mvh Kim
-
- 5 svar
- 832 visningar
-
-
Hej! Jag har ett 375 l Akvastabil, det har varit igång i 3 månader snart. Har lågt KH 6, kalcium lågt 370, övrigt mkt bra värden. Nitrat strax över noll lika Nitrit. Allt har gått bra under dessa tre månader, så plötsligt så blir alla rutor gröna, skrapar och efter 2-3 dgr lika grönt igen. Är detta en process som upphör med tiden eller förblir det ett evigt skrapande? Skall också tillägga att jag övertog en hel del levande strax innan detta inträffade. 3 Clown, 2 kirurger, 1 salaris, 2 fröken och ngn mer. Har en hel del sniglar eremiter etc. Skall jag ha is i magen och vänta ut denna process eller mis…
-
- 0 svar
- 831 visningar
-
-
Har uppgraderat min RSM 130 belysning från 2x55w T5 till 10 Vita + 17 Blå 3w leddar från rapidled (Solderless Red Sea Max 130D Dimmable Retrofit Kit). Någon som kan rekommendera vad som skulle vara en lämplig start % på dimmern och under hur lång period man bör höja? T5:orna jag hade var säkert 10 månader gamla så nu fegkör jag på 20%.
-
- 3 svar
- 831 visningar
-
-
Har ett clownhotell som jag startade upp för ca 4 veckor sen. Just nu bor ett gäng turbosniglar och eremitkräftor i akvariet och verkar trivas. Dessutom finns en pytteliten skivanemon som dom skickade med från affären som också verkar trivas. Nu har jag två frågor: 1. Alger finns det knappt några alls förutom Chaetomorpha spiralis som verkar trivas, är detta ok? Tycker att alla verkar ha så mkt alger? 2. Vi köpte på inrådan Ocean Nutritions Nano Reef Coral Food. Dosering framgår av förpackningen men däremot undrar jag hur ofta man skall mata? Alla värden i akvariet är under kontroll. Belysningen är nu tänd 5 timmar/dag.
-
- 2 svar
- 831 visningar
-
-
Hej jag har ett RSM 130 som har vart igång ungf 2 mån med några få invånare. Undrar nu vilka tester som är viktigast att skaffa, har redan KH,Nitrit,Fosfat och Ph tester. Undrar oxå vilka fiskar ni skulle rekomendera som är relativt lätta, det som finnsi karet är 2 clownfikar en mandarinfisk en anemon och en "fungus" vet inte riktigt vad den heter.
-
- 5 svar
- 830 visningar
-
-
Har börjat få en vit hinna på glaset o filtret sätts igen ganska snabbt med en vit "smörja" Vad är detta o hur blir jag av med det?
-
- 7 svar
- 830 visningar
-
-
Någon som provat och sett vad man får för värden från detta? Är själv lite sugen på att testa.
-
- 5 svar
- 830 visningar
-
-
Jag funderar på att starta ett litet rev på 30l. Att skaffa osmos filter till detta känns som en stor inventsering. Min fråga är om man har tillgång till detta vatten från en vän, går det då att lagra på dunk? Eller är det känsligt för det? Jag antar att det bara är vatten med mindre mineraler mm i och att det går att lagra på dunk som vanligt vatten utan att det händer något? Tack på förhand!
-
- 1 svar
- 829 visningar
-
-
Hej, Jag är på gång att uppgradera mitt akvarium från ett 360l till ett 756l, nu sitter jag och funderar på hur jag ska göra. Jag har i dagsläget levande sten, välmående koraller och fiskar varav två kirurger, en gul och en hepatus. När jag släppte i min hepatus så fick den ett mindre utbrott av vita prick, så jag vet att det finns vita prick i akvariet, även om ingen av fiskarna visar symptom på det i dagsläget. Jag har planer på att köpa en powder blue kirurg i framtiden, och vet att de är extremt känsliga för vita prick, och det fick mig att fundera...jag skulle ju gärna vilja bli av med parasiterna helt och hållet. Jag kommer ha möjlighet att ha båda karen igång …
-
- 3 svar
- 829 visningar
-
-
Som rubriken lyder, funkar det ? Någon som testat ? Menar då vanliga vp rör för elinstallation .
-
- 4 svar
- 829 visningar
-
-
Hej en dum fråga kanske men jag har funderat ett tag på om man placerar fraggar från samma art för nära varann, krigar dem mot varandra då? Har nämligen satt fyra fraggar av rosa hysterix bredvid varann och dem börjar växa ihop. Kan dem sitta kvar så eller ska man flytta på nån frag? Med vänlig hälsning, krille
-
- 2 svar
- 829 visningar
-
-
Blir osäker på om man mäter på sidan av vättskebehållaren eller om man ska ställa den på testpappret och titta ner i botten på vätskebehållaren?
-
-
- 3 svar
- 829 visningar
-
-
hej! efter som vi har mycket under kylt rengn här nere i skåne så har vårat elbolag problem och holla liv i strömmen så att strömmen kommer och går. Som tur är har det inte varit avbrot någon längre tid i nu så inget har tagit skada men vad gör jag i fall det bler ett längre avbrott i strömmen hur holler jag karet varmt? hur gör jag med cirkulationen? hur länge klarar akvariet sej utan cirkulation och belysning? taksamm för snabba svar! Mvh/Marcus
-
- 2 svar
- 828 visningar
-
-
Hej. Eftersom jag har en överrinning av vakum-sug-typ så är det väldigt noga med att ställa in utsuget med retur pumpen via kulventiler. Igår flyttade jag karet för jag ska renovera det rummet den stod i. Det tog mig över en timme med millimeter precision att justera de två kulventilerna för att få nivån i karet och sumpen i ballans! Jag var uppe vid tre olika tillfällen i natt för att försäkra mig om att det inte blev översvämning. När lyset tändes i dag så hörde jag hur det sög luft från karet och vattnet hade stigit kraftigt i sumpen. Kan fotosyntesen ha denna effeckt på vattnets tröghet??? Eller är det att rumstemperaturen stiger och så ändras vattnets konsistens??? …
-
- 3 svar
- 828 visningar
-
-
-
Tjenare där. Sen mina grannar har startat upp sitt saltvatten akvarium har jag blivit väldigt sugen på att ha ett själv. Dock har jag aldrig haft ett akvarium , men en kompis till mig har ett clownhotel på 70L med utrustning till sötvatten akvarium. Jag undrar nu om jag kommer att kunna använda dessa pumpar och ljusramp för att försöka starta ett akvarium för clownfiskar. Vad för utrustning behöver jag kompletera med?. Jag tänkte köpa levande sten och sand , samt vad för skummare är lagom för ett akvarium i denna storlek? Samt för ett såhär pass litet akvarium måste jag ha en sump eller räcker det med att bara köra en skummare? Väldigt Tacksam för svar /R
-
- 2 svar
- 828 visningar
-
-
Hej! Behöver lite hjälp. Har ett par knappar som sitter på en gammal bit rörmask så det är inte jätte lätt att hitta en plats och har även en sjöborre som drar med sig allt.. Finns det något sätt jag kan limma knapparna på
-
- 4 svar
- 827 visningar
-
-
Hej, Håller på att starta upp en saltvatten burk på 400l. Nu har det gått med skummare och levande sten i ca: 4 veckor. Igår av misstag råkade jag hälla i ca: 1/2 Kg salt rätt i akvariet utan att lösa upp det först. Höll på och greja lite och saltet stod på den provisoriska rampen. Min fråga är om jag behöver göra något åt detta eller spelar det inte så stor roll nu nar jag bara har LS i burken? MVH, från en klantig nybörjare.
-
- 3 svar
- 827 visningar
-
-
Här kommer lite bilder på det nya akvariet Ja har invånare på levande stenen några lila fina små snäckor sen undra ja om de är en sån där glasros ja har fått på levande stenen å hur man får bort den isåfall??
-
- 2 svar
- 827 visningar
-
-
Var och köpte denna underbara pump idag (VORTECH MP40W QUIET DRIVE). Kan säga att jag är riktigt nöjd. Jag hade sedan tidigare ett Red Sea max 250C och kört med pumparna som ingår där. Men jag tyckte att den inte riktigt täckt upp alla hörn i karet vilket har slutat med alger. Därför införskaffade jag denna pumpen. Problemet nu är att min korallsand virvlar upp på vissa ställen, har ställt in pumpen på pulse-mode på det lägsta. Pumpens placering är på sidan och så högt det går. Är det någon som har några heta tips hur jag kan få rätt på detta? Orginalpumparna måste gå eftersom det är min sump, men hade det kanske fungerat att dra ner dem?
-
- 2 svar
- 827 visningar
-
-
Köpte idag en frag på pumpande xenia och en frag av Kenya träd vad för mat ska jag ge dem? Går det med artemia eller vad det heter. Tack på förhand!
-
Ser att många har bara blått sken, antar ju att den är natt belysning. Men hur länge har ni det igång, hela natten eller bara ett par timmar efter det normala ljuset släckts.
-
- 4 svar
- 827 visningar
-
-