Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by barbosa,

Funkar det här eller är jag helt ute och cyklar? Skälvavrining och en pump

• 2 svar
    • 935 visningar
  2. Started by muaythai,

hejsan mitt namn är filip jag är helt ny med saltvattens akvarium skulle vilja veta vad man behöver för att få ett fungerande saltvattens akvarium och då menar jag allt gärna lite tips på nybörjar fiskar och så och jag bor i gbg så vart kan jag vända mig om jag vill köpa akvarium mm.. mch filip

• 10 svar
    • 1,2k visningar
  3. Started by slarvid,

På rutan i mitt kar sitter typ 4 små vita prickar med typ massa ben runt om. Ser ut som små spindlar typ! Vad är det?

• 10 svar
    • 921 visningar
  4. Started by linnea85,

Hej! Undrar om det är någon som har använt eller använder denna skummare: http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=560 Den skummaren jag har idag fungerar bra men jag skulle gärna vilja byta upp mig till en tystare modell. Tror ni man kan ställa den i sumpen?

• 11 svar
    • 1,5k visningar
  5. Started by kocknick,

Kan jag ha mina fiskar i ett kar utan skummare i 24 timmar utan att de tar skada? Skickat från min SM-T530 via Tapatalk

• 1 svar
    • 530 visningar
  6. Started by Timpa,

Hej jag har en skummar som är till 2000liter mitt kar är på 350 liter skummet blir vitt men vätskan i behållaren är grönt brunt ska skummet va vitt har för mej jag läst nånstans att de inte ska de har kanske för stor skummare? är ett ny startat kar varit igång 2 veckor bara

• Gilla
    • 10 svar
    • 969 visningar
  7. Started by alvarbengtsson,

är det verkligen nödvändigt att annvända en skummare till ett saltvattensakvarie för att fiskarna ska må bra? + vad är det skummarna gör?

• 8 svar
    • 1,2k visningar
  8. Started by taxi3000,

Hej, byttes vatten för första gången igår ( ca. 20L. ) blandade vatten med salt och buffer. Satte på skummare igen efter två timmar efter vatten byttes, sedan dess har det skumma över behållare hela tiden! Provade imorse stänga av skummare i 6 timmar, men det hjälpte inte! Vad gjorde jag för fel? hur länge kommer detta pågår? Jag har en skummare som sitter inne i karet.

• 1 svar
    • 552 visningar
  9. Started by Henrik dahlström,

Hej allihopa Behöver tips på en vettig intern skummare till en vettig peng Vatten volym 160 liter

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  10. Started by beatrixx,

Jag har ett clownhotell på 58l och nu har skummaren slutat fungera. bör jag försöka laga den eller kan man köra utan skummare?? nått spec man ska tänka på om man inte kör med skummare??

• 2 svar
    • 716 visningar
  11. Started by pegekin,

Har en instant Ocean 800 -Hur högt ska själva skummet vara i skummaren? Hoppas ni förtår frågan fastän den e lite konstigt formulerad.

• 1 svar
    • 551 visningar
  12. Started by per-åke,

Har en skummare som drivs av en luftpump. Skummaren har en syresten av trä (den lilla sorten). Nu till mitt lilla problem,syrestenen behöver bytas väldigt ofta för att skumma rejält. Någon som har testat köra med vanlig syresten ? Några andra förslag ? Om man måste köra med syresten i trä, var köper man dom ? (skall fungera bra) Har köpt på ciklidhuset och dom har fungerat väldigt bra. Problemet är att det är 20 mil bort och fram.

• 3 svar
    • 957 visningar
  13. Started by magnus1982,

hejsan! har ett 58 liters clownhotell, och efter ett tag så sluta skummaren fungera, pumpen blåste inte, förmodligen något korn eller så. skruva fast den igen och det skummar otroligt lite, trycker man på pumpen så börjar den fungera. men som sagt man kan inte ha handen där hela dagen,. detta har hänt en gång innan men då lyckades jag fixa det. fråga mig ej hur. frågan är då, jag är så trött på detta. jag bytar vatten 10 liter i veckan. måste jag köra med skummaren, eller vad händer egentligen. mvh magnus

• 3 svar
    • 1k visningar
  14. Started by Linisgirl,

vad äre för skillnad på äggviteskummare och bara skummare? jag ska skaffa en någon som har bra förslag till ett 100l akvarium billig vill ha ha

• 21 svar
    • 2,5k visningar
  15. Started by Gnarkill,

Är skummare ett måste om man bara ska köra koraller i karet? eller finns det någon som kör utan skummare med fisk i karet? Om man inte har sump?

• 8 svar
    • 1,5k visningar
  16. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 361 visningar
  17. Started by ralle1424,

Tror ni att den här skummaren är bra för ett 300 l akvarium? http://www.fish-street.com/bubble_magus_nac6__nac6a_protein_skimmer?category_id=88

• 3 svar
    • 711 visningar
  18. Started by Henrik dahlström,

Varför tok skummar det när jag har lagt i bakterie pillren??? Får tömma koppen var annan minut Och det är fint och klart vatten som är i Koppen

19. Started by Tomacee83,

Hej, Har snart haft igång mitt i ett år och tills i Maj så fick man tömma skummaren från slem minst en gång i veckan, men nu kommer det knappt nån skit längre. Varför blir det så?. Tycker väl nog att jag matar lika mycket som förr, och bubblorna ser ut att vara lika mycket som alltid.

• 4 svar
    • 697 visningar
  20. Started by troffe,

Jag letar efter en skummare att hänga på akvariet och tycker att jag har hittat en skummare som heter red sea prizm. Är det någon som vill kännas vid den?? Jag tror att jag vill ha en så´n.

• 16 svar
    • 2,3k visningar
  21. Guest Gustav
    Started by Guest Gustav,

Hej är alldeles ny när det gäller saltvattens akvarium. jag tänkte starta ett litet kar 30 cm djupt 65 cm högt 35 brett med nästan lka stor sump till.Min första är vilken skummare jag har kollat runt lite och väljer mellan tre olika, Seaclone 100, aquamedic biostar flotor, Aquamedic miniflotor, Har ni några råd skulle det upskattas mycket jag känner mig lite vilse

• 3 svar
    • 1,2k visningar
  22. Started by Zhark,

Hej. Har haft mitt 175l kar i 6månader nu, allt är frid o fröjd, dock har vi väldigt varmt på övervåningen där karet står, har kört lite egenkomponerade kylningar nu, men hade tanke på att kanske införskaffa en kylare, vill gärna ha tips på vad som är bra o inte kostar multum. Vill även ha tips på skummare till karet då ja fick tips på att skaffa även det.

• 7 svar
    • 1,6k visningar
  23. Started by amazonas,

Hejsan vänner ! Ska snart starta upp ett hörnkar på ca 400 liter. Ställer frågan till er som hållit på ett tag . Tänkt köpa en skummare med lite överkapacitet för att även kunna använda vid ett eventuellt större projekt. Vilken märke är ledande i effekt ? Ljuset som jag tänkt använda blir 3 stycken små 70 watt MH å resten T5:or. Det brukar rekommenderas ca 1 W / liter som standard.Hört att för lågt Kelvin lätt orsakar oönskad algtillväxt så tänker köra mellan 10-12.000 K. 8-10 timmar anses väl ganska lagom / dygn ? M.V.H. Chrille // Malmö

• 15 svar
    • 1,5k visningar
  24. Started by Nille83,

Har hällt i red slime remover och precis som alla skriver så blir skummaren helt galen. Men jag hittar egentligen inga instruktioner om skummaren ska vara på eller inte i början av behandlingen? Känns som det som körs upp i koppen just nu är bara vatten + Red slime remover. Hur har ni andra gjort när ni kört med detta medel? Är det bara låta skummaren skumma över och skita i att tömmen koppen de närmaste dagarna?

25. Hej. Om man en "för bra" skummare, kan den ta bort ämnen från vattnet som koraller behöver? Men Euphylia vill inte öppna sig riktigt, färgerna är fortfarande där. Jag har gjort ett litet vatten byte bara. ca 10%. Tacksam för svar. // Johnny

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.