Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Har märkt att jag har många borstmaskar i akvariumet, jag har läst att dom e bra att ha men för många vill man ju inte ha och dom växer väl på sig min fråga är, finns det nån fisk/räka/krabba som äter dom?
-
-
- 2 svar
- 612 visningar
-
-
Nu har jag äntligen fått igång min Aqua Medic osmos 90 för att rena vattnet. Ett problem jag märkte när jag blandade vatten och salt för ett vattenbyte är att jag har problem med att hålla koll på temperaturen med en sån där tempmätare i glas. Så nu tog jag min digitala ugnstermometer. Jag har läst att saltvatten och metall inte går så bra ihop men en ugnstermometer ska ju klara av köttsafter och rimmat kött så det borde väl inte vara någon fara, eller? Mätkroppen på ugnstermometern få ju inte fälla ut någon metall för då får ju maten man lagar till metallsmak. Så vad tror ni, kan jag fortsätta och använda min ugnstermometer när jag blandar till vatten eller måste jag köp…
-
- 2 svar
- 802 visningar
-
-
Bör jag vara orolig över detta? Nystartat red sea nano 75L. Vecka 3 nu.
-
Japp nu har man dratt igång igen med salt. karet e på 60 liter har 10 kg ls och 3 kg hålsten skummare på väg denna veckan hoppas jag sen 2 cirkulations pumpar lyse 1*24 watt vit och 1*18 watt t8 blåvit testade vattnet idag obs karet har varit igång med salt o sten sen innan jul phosphat 0,5 ppm nitrite 0 nitrate 25 (FE) järn 0 - 0,1mg/l Salt 1025 temp 19 fundera på höja värmen och eventuellt köpa något levande men frågan vad tål av det som testerna visar? tacksam för hjälp
-
- 2 svar
- 756 visningar
-
-
Finns det några bra guider för hur man limmar ett eget akvarium? Säljer mitt fina Elos pga tidsbrist / pengar / trötthet. Men jag vill gärna fortsätta fast i mindre skala. Då jag jobbar på ett förtag som säljer glas får jag finfina priser. Hur tjockt enkelglas behöver jag köpa? Tanken är typ 50*50*50 och köra en invändig skummare. Eller finns det ngt ställe som säljer färdiga kubar till bra pris? Har ett Aquatic Nature sedan tidigare, men det är bara på 40L, snygga dock.
-
- 2 svar
- 671 visningar
-
-
Måste man ha borat akvarium eller kan man använda ett vanlig ?
-
- 2 svar
- 777 visningar
-
-
Ok, ska skaffa mitt första saltvattensakvarium och har bestämt mig för ett Clown fiskhotell 58L. Hoppas jag får tag på ett bara. Min fråga är vad måste jag köpa samtidigt som akvariet, dvs vattenberedningsmedel, tester mm för att kunna hälla i kranvatten + levande sten och helt enkelt komma igång? Eftersom jag är nybörjare och inte gjord av pengar osv vill jag hålla det hela enkelt, och är beredd på täta vattenbyten. Tänkte ha koraller, räkor och bara ett par små fiskar. Undrar också hur jag gör med allt, tex vilken ordning salt, levande sten etc ska i och hur länge man väntar emellan? Tex måste vattnet stå med salt innan man har i stenen? Tacksam för alla råd, tips och …
-
- 2 svar
- 598 visningar
-
-
Hej. Jag har testerna pH,no2,kh/alk med salifert och jag undrar vilka tester jag ska komplettera med ? /Anna
-
- 2 svar
- 702 visningar
-
-
Status nu. Kar fyllt med saltvatten. Doppvärmare, streamer, temp. Använt refractometer, ett par veckor nu. Dags gå vidare. Min tanke. 1. levande sten samt lägre djur. 2. Skummare. 3. Ett par passande fiskar. 4. Belysning. Det får ta lite tid, men innan våren 2022 lär detta vara klart. Typ se vad som händer under tiden. Min fråga: Kommer jag bli lycklig o göra så här? vs Döda havet. Köpt Daniel Knop, läst på. Tacksam för svar. Conny svensson
-
Hej Finns det något smidigt sätt att avlägsna bta på?? Dom har delat på sig och är nu 3 Behöver igentligen bara 1 för nemosarnas skull
-
Har precis köpt mig ett akvarium (igen) Har haft vid 3 tidigare omgångar akvarie, så jag är inte helt novis när det gäller fisk, kört afrikanskt, syd-amerikanskt mm. Tänkte snart starta upp ett saltvatten, men först skaffa mig några frontosor så jag kommer snabbt i kläderna igen... Så jag köpte grus som kommer ligga på bottnen av karet, så min fråga är om jag kan köra på samma sand senare i saltvattnet ? Denna sand är det: http://www.guldfisken.se/beta/catalog/product_info.php?cPath =49_85&products_id=746 Visst förstår jag säkert att man kan köra med den, på grund av vad jag läst ni har skrivit i tidigare topicar, att det är korallgrus Men är det nått speciellt jag …
-
- 2 svar
- 875 visningar
-
-
Hej Från att ha haft sötvattenakvarium en bra tid så har jag nu skaffat ett saltvattenakvarium och nu känner jag mig som nybörjare igen. Hittade ett Red Sea 130 på blocket som jag köpte och har pga alldeleas för hög ljudnivå från akvariet hemma bytt skummare till Tunze nano 9002 och Steve T mediarack och skummarkopp. Det blev tystare det som hörs nu är cirlulationspumparna, blir det tystare om man rengör dessa? eller måste man byta till tystare isåfall några förslag?? Jag läste att några installerat Tunze nivåkontroll, hur anslut ni den i akvariet, har ni några bilder;)? Jag ser framemot att lära mig mer blev mycket inspirerad av Era snygga saltvattenakvarier. Tack
-
- 2 svar
- 647 visningar
-
-
-
Har något som växer på mina LS är det är det någon sorts alg eller? Är det i så fall något man vill ha?
-
- 2 svar
- 731 visningar
-
-
Hej på er En fråga till er som kan Nu har jag börjat köpa delar till mitt kar(juwel 112l) innan jag beställer mer prylar vill jag ha lite hjälp med val av stream pumpens storlek hur många liter/h skall jag ha till mitt 112L kar Hur räknar ni ut det? tänkte köpa 2st koralia 1 eller 2 Tack för alla snabba svar mvh johan
-
- 2 svar
- 581 visningar
-
-
Hej. Jag har haft en j*vla massa sötvattens akvarium och tycker det är dags att prova något nytt, ta nästa steg. Då undrar jag vilket är smartast, att gå och köpa ett nanokar? eller att köpa ett begagnat/nytt sötvattenskar och bygga om det. Jag vill inte gå och köpa ett 300l saltvattensakvarium i butik av den anledningen att det kostar för mycket på en och samma gång. "bygger" jag då om ett sötvattenskar kan jag köpa en skummare denna månaden, lyströr nästa månad och lite sten då och då. Ni förstår hur jag menar? Sen undrar jag om det inte är enklare att starta ett lite större kar än ett litet?
-
- 2 svar
- 730 visningar
-
-
Städade i skummaren lite innan ikväll, när jag satte ihop allt och satte igång den så fick det inte igång skumningen. Men satan vad snabbt koppen fylldes och minst 2 liter vatten rann ner på golvet. Det var syreslangen som hade åkt av när jag satte igång det. Funderade lite om denna slang skulle lossna när man inte är hemma så kommer skummaren pumpa ut 150 liter i min lägenhet. Någon som har en briljant idé hur man skulle kunna tillverka ett översvämningsskydd? Jag hade en lite fundering på att man kunde silikona fast locket och silikona fast en syreslang från luftintaget och rikta detta ner i karet? Bara en fundering
-
- 2 svar
- 629 visningar
-
-
Fick ju med en knapp eller nåt med LSen. Jämfört med de oönskade glasrosorna är den mer kastanjebrun, har kortare och smalare tentakler i förhållande till munskivan och rullar ihop sig som en knopp på natten eller när en eremit eller nåt trampar omkring runt den. Tänkte se vad som hände om jag försökte mata, men har ju ingen korallmat - jag smulade sönder ett par flingor fiskfoder till ett fint pulver och sög upp i en spruta med vatten. Stängde av pumparna och sprutade ut lite grann ovanför den tills ett par bitar singlade ner på munskivan som omedelbart slöt sig och stannade så. Jag tröttnade på att titta, men en stund senare var den utslagen igen och ren och fin så jag …
-
- 2 svar
- 751 visningar
-
-
Håller på att starta upp, ett RSM 130. Blandade i salt i karet igår och undrar hur länge jag ska vänta innan jag kan lägga i stenen? Mvh Mattias
-
- 2 svar
- 719 visningar
-
-
-
Hej, Tack för en kanon bra forum! Det har verkligen fått mig på saltvattensspåret... Jag funderar på att starta upp en saltvattensakvarium mellan 500-900L med ca 10 fiskar (nemo tema tror jag) och en del levende sten. Akvarium ska vara mellan 160 och 200 cm lång. Mitt fråga...kan man placera akvarium mitt i ett rum så att man kan se fiskarna från alla håll? En till fråga...Här nån av Er här på forumet ett Aqua Medic Tridacna 200 alternativ Tridacna 160 akvarium. Vad behöver man köpa mer än en sånt akvarium? Det ska finnas sump, skimmer, pumpar inbygt...Länken finns här http://www.aqua-medic.de/seawater/en/9/tridacna%20200%20beech%20e/ Tack för hjälpen! /J
-
- 2 svar
- 830 visningar
-
-
Hej! Har haft min levande sten i nu i snart en vecka.. Hur mycket "liv" ska man se då igentligen? Kanske ska ta mer tid innan man ser massa aktivitet? Vet ju inte riktigt hur det ska se ut. /Putte
-
- 2 svar
- 562 visningar
-
-
Jag var tvungen att göra mig av med min anemon för den flyttade runt i hela karet och brände mina koraller. Verkade dock inte som mina clowner var förtjusta i detta och nu har de börjat gräva som f*n i karet. Kan knappt se in i det pga dimman som uppstår. Det har gått 5 dagar sedan jag gjorde av med anemonen och de sista 2 har de grävt som tokar. Det är Svart och vit clown med orange nos. Jag tycker jag har gott om koraller de kan gå in istället för att gräva. Några mjuk, några LPS, några SPS m.m En stor Euphyllia borde fungera för dem enligt mig Någon som har några tips vad man kan göra? Eller erfarenhet av samma fenomen.
-
- 2 svar
- 868 visningar
-
-
Var och köpte denna underbara pump idag (VORTECH MP40W QUIET DRIVE). Kan säga att jag är riktigt nöjd. Jag hade sedan tidigare ett Red Sea max 250C och kört med pumparna som ingår där. Men jag tyckte att den inte riktigt täckt upp alla hörn i karet vilket har slutat med alger. Därför införskaffade jag denna pumpen. Problemet nu är att min korallsand virvlar upp på vissa ställen, har ställt in pumpen på pulse-mode på det lägsta. Pumpens placering är på sidan och så högt det går. Är det någon som har några heta tips hur jag kan få rätt på detta? Orginalpumparna måste gå eftersom det är min sump, men hade det kanske fungerat att dra ner dem?
-
- 2 svar
- 768 visningar
-
-
Har gått över från Red sea till Reef Octopus. Tidigare när jag bytt vatten med Rea Sea-saltet så har skummaren skummat efter kanske 2-3 dagar. Men nu fyllde den halva koppen på 2 dagar. Det första jag tömde ur koppen var nästan rött. Nu har det gått någon dag och den skummar på rätt bra fortfarande, dock är det grönt och härligt nu. Allt levenade ser ut att må bra. Men frågan är, är där så mycket sk*t i det saltet så skummaren får gå på högvarv? Eller vad kan det bero på?
-
- 2 svar
- 913 visningar
-