Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Ska göra om lite och måste köpa ny, finns det någon speciell är räcker det med att den är livsmedelklassad ?
-
- 1 svar
- 619 visningar
-
-
Hej. Jag undrar om någon vet eller har erfarenhet av att ha en metallkoppling till slangen som pumpar tillbaks vattnet i själva vattnet är dåligt/giftigt? Behöver ju säkra slangen på pumpen i sumpen på något sätt, och den kommer ju vara i vattnet. Tacksam för hjälp med detta. // Johnny
-
- 4 svar
- 997 visningar
-
-
Hej Jag är nybörjare på saltvatten. Jag har precis börjat starta upp ett RSR 425 med hjälp at real rock, red sea levande sand och red sea 21dagars uppstart. Stenarna var nog inte så levande som jag hoppades på då de nog stått hos försäljaren ett tag. Uppstarten har inte gått så fort som red sea lovade och jag är nu på dag 25. Temp legat på 25,5-26 grader. Salinity på 33-34. Jag har fortfarande nitrit över noll och nitrat på knappt 50. Så jag tänker att jag sitter lugnt i båten och avvaktar. För 2v sedan köpte jag ca 20 sniglar, 2 putsräkor och en sjöborre. Några sniglar har dött men i övrigt lever allt. Senaste 10 dagarna har det börjat växa lite damm på stenarna som…
-
- 8 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hej! Kom nyss hem och fick syn på detta i mitt RSM 130, halva bottenytan är täckt av ett grönaktigt tunt skikt som har luftbubblor fångat i sig även dom gröna trådalgerna har fått ett "slem-lager" på sig med luftbubblor i, vad är detta och vad gör jag åt det? Verkar ha spridit sig väldigt fort då jag inte sett detta tidigare, tacksam för svar! MVH/Jon
-
- 47 svar
- 5,4k visningar
-
-
Ojojoj... Efter en rengöring idag hittade jag en massa intressanta slempluppar under en ganska stor sten. Det är ett 20 tal minst. Och har ett hölje som går söndeer vid beröring och en vätska kommer ut... Har ingen aning om vad det är. Ligger just nu utanför akvariet i en balja i väntan på svar från er om det är gott eller ont.. Tacksam för svar... Bifogar en bild så ni kanske ser nått... Kimmo Mäkelä Östersund
-
- 11 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag har ett antal frågor som jag hoppas att ni mer kunniga kan hjälpa mig med. Jag tycker att det är krångligt och slabbigt att hålla på med kalkvatten o jagvill helst slippa det som jag har förstått det så är kalkvatten mest till för att höjja ph o inte så mycket till för att få upp kalciumhalten i vattnet. jag funderade på om jag i stället kunde byta ut vatten istället för att hålla ph på en bra nivå jag har ph 8.4 i kranen där jag bor men bara 4 i KH jag tänkte man kunde tillsätta kalciumklorid för att hålla kalciumnivån på en bra nivå. o därmed slippa slabbet med kalkvatten "JAG VILL INTE KÖPA EN MIXER HELLER" Snälla ge mig råd om hur jag ska göra. och hur många pro…
-
Som ni ser så står mina clowner bara still i var ett hörn(ibland i samma osv). de står alltså bara stilla, har bra cirkulation på vattnet så inget vatten står stilla, men de vill inte röra på sig. Temperatur: 26 grader Salt halt; 1022,5-1023 något där emellan. förstår inte vad som är fel. hoppas ni har någon lösning=) Tack på för hand och ha en trevlig dag=)
-
- 7 svar
- 936 visningar
-
-
Sedan i förrgår har vattnet blivit väldigt disigt/grumligt samt att algerna på rutorna ökat avsevärt. Har 2 i nitrat och lite högre fosfat. Doserar med nopox enligt red seas mature reef kit. Doserar 3 ml per 100 ml och är rädd att detta är orsaken. Hur avsluta jag smidigast behandlingen med nopox?
-
- 2 svar
- 481 visningar
-
-
Hej! Har fått ett gäng sånna här små ägg ”tror jag” på stenar. Nån sov vet vad där kan vara?
-
- 2 svar
- 691 visningar
-
-
Det kommer små bubblor från skummaren som rinner ner till karet. Skummaren är Rio Nano Skimmer. Jag undrar om det gör något? Tacksam för svar!
-
- 8 svar
- 773 visningar
-
-
Jag funderar på lämpliga fiskar till mitt 54-liters. Då jag vet att jag ibland är borta veckovis så behöver jag ha tåliga fiskar som äter pellets eller liknande som funkar i foderautomat. Förutom clowner, vilka gobys med flera finns det som skulle funka?
-
-
- 5 svar
- 607 visningar
-
-
Kära akvarister, Ni som har erfarenheter av både små saltvattens akvarium och stora, kan inte ni skriva en ungefärlig kostnadsbildutav ett litet akvarium på ca 80 liter och ett stort på ca 200 liter. Kostnad för att köpa in alltfrån start - alla basic grejer (förutomsjälva fiskarna) och underhållnadskostnader i form av foder, salt osv. Är det verkligen lättare/billigare med ett 200 liters kar i längden? Vad kostade ditt akvarium dig?
-
hej jag har ett akvarium som är ca 1,5 månadergammalt som just nu bara har några sniglar , erimiter , sjöstjärnor och en läderkorall... nu har jag varit borta en vecka och har haft någon som kollat till akvariumet men när jag kom hem hade jag fått en massa små vita/silveriga kryp som springer run på mina stenar och allt hade blivigt mycket grönare.... anledning och var är det som har kommit? mvh tony
-
- 2 svar
- 988 visningar
-
-
Hej! Nu när jag installerade min nya MH och fick bättre ljus ser jag att det åker omkring massa små luftbubblor i vattnet. Jag kan inte se vart dom kommer ifrån men det är väldigt många. Sökte lite i forumet men kunde inte riktigt hitta någon bra förklaring hur man får bort dom. Saken är den att jag har ju en intern Deltec skummare med filter och ytavrinning och enligt min mening fungerar den på samma sätt som om jag hade en sump. Hoppas att det är någon som har en ide hur jag skall bli av med dom för det är lite störande måste jag erkänna nu när allt annat funkar så bra ;-) Tacksam för svar MVH, Andreas
-
-
hej har sätt nu dom senaste dagarna att det kommit fullt och då menar jag runt 20 st små sjöstjärnor i karet är det normalt lr? såg typ 1-3 st för nån vecka sen.
-
- 5 svar
- 815 visningar
-
-
Körde skummaren innan jag hade salt och då var det stora fina bubblor och bara lite fukt i koppen. Nu fylls koppen på 5 minuter och bubblorna är små. Vad beror detta på?
-
- 11 svar
- 969 visningar
-
-
Har sett några mycket små snäckor som verkar gilla alger på glaset. Det är ingen snäcka jag köpt utan som kommit med ls eller något levande jag köpt till mitt nystartade. Påminner om Cerith Snail men de ska tydligen inte föröka sig så lätt i akvarium. Katastrof dålig mobilbild men för storleksuppfattning.. Vad är det och är de bra? (Älskar posthorn i sötvattenskar så om det finns något liknande tilö salt vill jag gärna ha tips.)
-
- 4 svar
- 711 visningar
-
-
Märkte idag efter matning att det dök upp små små vita prickar på glaset överallt. Efter ett tag ser jag hur dom rör på sig över alla rutor. Jag matade med artemia och cyclops. Vad i helsike är det för något?
-
- 4 svar
- 838 visningar
-
-
Vet inte var jag skulle posta denna fråga men idag såg jag att det liksom kryper rundor små vita prickar på en eremit och på en levandesten , så små som sandkornen, någon som haft liknande symptom ? Kanske är något kräftdjur som ynglat av sig, så små så jag kan ej se vad det är eller ta en bild. Nästan som små rörmaskar i tidigt stadium fast dem kryper runder.
-
-
- 1 svar
- 856 visningar
-
-
har börjat få en sju h-vetes massa små vita saker som glider omkring på rutorna dom är mindre än 1 mm och svårt att se men det ser ut som en svans vad kan det vara? enda djuren jag har är 1 blåeremit, 1 röderemit, 2 turbos, 1 salaris! hade bara blå eremiten med från det gammla akvariet dom andra köpte jag i veckan kan jag ha fått med något därifrån som jag måste få bort? peter
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
Märkte idag att jag har fullt med smådjur på vattenytan.... Ser ut som snöflingor(spindel) och dom har en jävla fart... Vad är det för något?
-
- 0 svar
- 827 visningar
-
-
-
Hej. I min sump så har det samlats en massa skit/"vattendamm". Brunt och virvlar lätt runt. Vad är det? ../Jonas
-
- 4 svar
- 745 visningar
-
-
Detta kan låta dumt men det jag undrar är att när jag ska fylla på med vatten, är det osmosvatten utan salt jag ska hälla i eller är det vatten med salt jag ska hälla i? Jag tänker att det borde vara osmosvatten utan salt eftersom att saltet inte avdunstar som vattnet gör, har jag rätt?
-
- 3 svar
- 723 visningar
-