Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hej på er Jag odlar redan idag. Men inte koraller utan tomater, basilika, physalis osv under hps. tomaterna kostar väl 500 kr kilot när man odlar så här, men vad gör det när det är en trevlig oas i vintern. Trevligt pyssel med en del vetenskap. Odlar med hydrokultur. Men nu har jag fått nys om att man kan odla koraller. klart jag ska odla koraller! Tomater i all ära, men de får väl bli odlade sommartid då, saltvattenakvarium och koraller verkar mycket mera spännade. Har kikat på många trådar och har fått en hum om vad det innebär. Om tillvaron går som planerat så flyttar jag till större lägenhet om sådär 3-4 månader. Under tiden har jag tänk att läsa på mycket om odling …
-
- 25 svar
- 9,3k visningar
-
-
Är det någon som har ett kar med botten av rostfritt stål? Eller är det något som har ett säkert tips om hur jag ska behandla botten? Jag har kommit över ett "fint" kar som blev över på jobbet. När jag väl släpat hem det, stod det i garaget ett tag tills jag fick boken "Saltvattensakvariet" av Daniel Knop. Efter att ha läst boken ett par gånger bestämde jag mig för att saltvatten var kul. Jag bytte siliconen längs kanterna (för det behövdes), och eg först nu tänkt på att det kanske krävs någon behandling av botten eftersom den är av rostfritt stål. Jag frågade runt i affären där jag köppt lite utr till projektet, men de visste ej. Så då sökte jag mig hit.
-
Jag tänkte ta lite råd av er som har lite erfarenhet av att flytta ett akvarie. Ska flytta mitt akvarie som är på 170 liter och innehåller div LS, sniglar, eremitkräftor, stjärnor, små kirurger, blå djävul, clowner mm. Nu vill jag göra det på bästa sätt. Ska flytta till annat hus. Förstår att jag ska spara mycket vatten, ska jag spara sanden också? Eller ska jag passa på att byta lite? Hur länge kan fiskarna bo i en plastspann med liten syrepump? Ett råd jag fick i akvarieaffären.
-
- 1 svar
- 626 visningar
-
-
Så där ja nu efter flytten till nya lägenheten är klar och man har kommit till rätta, så tänkte slänga upp en tråd här om mitt ny startade Clown hotell. Karet har nu varit igång 1 vecka ungefär jag har tagit LS från mitt större kar som gick sönder tidigare. Jag har stängt alla insugs galler samt att jag har tagit bort skummaren, skummar pumpen åkte ner i det sista facket för att få bättre cirkulation i samtliga filterfack och för att få en bättre ytavrinning. Det gråa häftiga munstycket hittade jag i en gammal akvarie kartong på förådet, jag tror att det är till någe ytterfilter eller liknande men det kom väl till användning=) Första facket där har jag biobollar samt någr…
-
- 17 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hejsan! Sitter och fundera om det finns några i Sverige som säljer/har akvarium som heter Solana eller EcoCube? Dom ser väldigt trevliga ut. http://www.current-usa.com/solana.html http://www.drsfostersmith.com/product/prod_display.cfm?c=3578+3730+18993&pcatid=18993
-
- 0 svar
- 799 visningar
-
-
Nu är vi äntligen igång med vårt saltvattensakvarium och därmed även en tråd där vi kan ventilera våra funderingar! Efter många söta år längtade vi efter något salt varvid valet föll på ett 170 L kar köpt av Scubahawk här på SG (tack för info, vatten och all hjälp!). Hittills har allt gått bra och allt funkar kanon! Karet är fyllt och drygt 15 kg levande sten ligger och bubblar. Med stenen har vi bland annat fått en liten skivanemon (tror jag) och ett par borstmaskar. Hoppas anemonen klarar inkörningen så vi får ha den kvar! Vi kommer att ha karet igång nu i veckan så får vi se hur det hela utvecklar sig. Spännande!
-
- 37 svar
- 5,8k visningar
-
-
-
Hej alla på SG! Då var det dax att köra igång mitt ca 200 liters akvarium. Är ganska ny inom saltvatten, har ett litet 37L akvarium nu, men ni vet ju hur länge det brukar räcka Just nu är akvariet hos glasmästaren för att byta ut framrutan, var så sjukt mycket repor i det så jag hade nog aldrig stått ut med det. Skulle vara färdigt i morgon. Det jag fick till när jag köpte allt var: akvariet på ca 200 L skummaren en Top Fathom Protein Skimmer (TF100A) lyset är 70w metallhalogen, räcker det eller? någon typ av nivåkännare med en liten pump till 60 L sump (mollyhotell) Ska börja med att få upp akvariet på en bänk och sen bygga någon överdel till det. Sen kommer det väl …
-
- 72 svar
- 9,7k visningar
-
-
Har nu fått nys på en tank som kan vara intressant! komplett. men ett "powerhead" strular vad är ett powerhead?? han hade beställt nytt sådant. en till fråga! hur beter man sig när man köper ett komplett saltvattens akvarium med fiskar Ls och div djur? man måste ta med vatten och allting antar jag? eller räcker det men en viss del vatten? //Fredrik
-
- 2 svar
- 725 visningar
-
-
Hej! Är ny här på forumet men har förstått att det är här man ska hänga om man håller på med saltvatten. Har innan hållit på med sötvatten i en mängd olika former det senaste var Malawi ciklider men kände nu att det var dags att ta det till nästa nivå. Akvariet är ett Boyu på130 liter med original teknik plus en extra returpump som även matar ett nitrat filter som står bredvid akvariet. Har stoppat i ca 7,4 kg levande sten och 3,6 kg levande sand vill försöka att håla det lite luftigt men tror ni att den mängden kommer att räcka? Det jag har tänkt satsa på är två Clownfiskar, en liten färg glad fisk som jag inte kommer på vad den heter, någon som håller till på boten, en…
-
- 9 svar
- 1,7k visningar
-
-
Har varit på gång lääänge men till slut nu i helgen införskaffades första paketet salt och några kilo sten Grunden hemma var ett standardpaket från Eheim på 54L som jag tidigare byggt filterhörna i, typ. Brorsan hade en utbytt skummare liggande och en koralia 2 som jag adopterade. Utöver det kör jag ett Re-sun powerhead med strilslang, med andra ord gott om flås på vattnet Nu min första lite jobbiga fråga - har jag tagit kål på min LS? För att hålla historien kort så pendlade saliniteten första dygnet mellan 1.020-29... Stenen var väl inkörd ska väl nämnas, något jag såg som troligtvis kolade vippen tidigt var en platt 3-4cm, hårig tusenfoting. Den låg i botten av påsen…
-
- 40 svar
- 5,3k visningar
-
-
Hej. Nu ska jag byta vatten för första gången i mitt nya stora akvarium. Jag undrar om jag måste ta ut alla 10 procenten vatten på en gång och hälla i nytt vatten, eller om jag kan ta bort typ 5% och sen hälla i och ta dom andra 5 procenten direkt efter? Jag frågar för jag inte har så många hinkar för att kunna få 10% vatten Mvh Mikael
-
- 4 svar
- 690 visningar
-
-
-
Igår köpte jag lite ny fisk till mina kar. Både söt- och saltvattensfisk. Pansarmalar, pincettfisk och en korall. Den jättefina, och dyra, gula pincettfisken var lite trött igårkväll. Imorse fick vi en chock när ALLA fiskar, räkan, turbosnäckorna och sjöstjärnan var döda när vi steg upp!! Undrar vad som kan ha hänt? Jag kör buss och hade lite bös på händerna igår. Kan allt dö om tvålet inte lyckas ta allt? Men då borde väl några i sötvattenskaren reagera också? Förra helgen började vi med ett medel mot alger som luktar rätt starkt. Kommer inte ihåg vad det heter men kan återkomma om det. Vår nitratfilterpump fick vi igång förra veckan för den motorn var kass. Kan vara n…
-
Sitter klurar på framtida projekt om det blir husköp av! Va inne på att konvertera mitt 450juwel, men drar mig för pengarna, samt att det är väldigt fint med malawi och lättskött. Blickar på ett annat juwel ev. Så stort så möjligtsäger alla, men vattenbytena känns jobbiga då man måste blanda salt osv. Ljuset och skummare drar iväg, samt ls. lite sugen på kanske ett kar mellan 2-300 liter, kanske med sump. I varje fall sjunker ju inköpspriser rejält på de mindre karen? Eller? Vad har ni för erfarenheter? ett kar på 450 kostar ju en del att fylla upp med koraller och ls.
-
Efter att ha provat på saltvattenshobbyn i ca en månad med ett 128 liters var jag helt såld. Jag fattade med en gång att det jag ville ha i akvariet inte skulle få rum så öppnade sig möjligheten för mig att införskaffa ett större och här är jag nu och har äntligen nått den magiska tidpunkten då vattnet mognat i akvariet och jag har införskaffat ett litet startuppkit av levande varelser. Det här ska bli så kul! Här är några bilder på ett par invånare.
-
- 12 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Har inhandlat ett gäng kilo " begagnat LS", jag var lite tveksam så la dessa i ett karantän akvarium. Jag har en tråd ang dessa redan om maskar som spottar ut liknande spindelnät? Men de har en del röda slemalger (tror jag) har haft de i kraftigare saltvatten och det har rastat ut massor av diverse maskar. Tyvärr så är en del av dessa nyttiga men ville inte chansa med spindelnätet. Frågan är de röda slemalgerna kommer dessa att explodera i karet, jag har bra vattenvärden och startat för 3 veckor sedan. Finns det någon klok som kan råda, ska jag använda stenen trots röda slemalger eller hoppa över??? PS de är starkare i färgen än röda kalkalger och slemmiga DS. / Jona…
-
- 9 svar
- 2,7k visningar
-
-
Våra clowner har lagt ägg upptäckte vi igår. Hade varit riktigt kul att försöka sig på att odla upp, även om jag förstått att det ska vara svårt och man får ge det ett par gånger. Vi har ett tomt 60 liters kar med belysning, pump och värmare som vi tänkt göra iordning. Vet att det ska finnas några kunniga här på forumet som kanske vill komma med tips? OM vi ens lyckas fiska upp larverna när de kläcks; vad behövs då i det andra karet? Räcker det med blandat saltvatten, eller vill de ha sand och sten? Hört att levande rotifiers är vad som gäller, men om man inte får tag i detta som föda kan fryst rotifiers tänkas fungera? Eller kanske levande p…
-
ni som kommer ihåg mig och gav mig hjälp och goda råd med mitt saltkar ska ha stort tack men efter ytterligare problem och med min mors hastiga bortgång sålde jag karet och startade upp mitt sötvatten, givetvis har det inte gått en enda dag utan saknad av saltvattnet och vill nu kolla om någon har ett litet kar 40-80 liter komplett som jag kan starta upp och ha ett par clown fiskar och turbos och eremiter i? Jag har inte så stor ekonomi då jag är sjukskriven efter en operation, tacksam för hjälp med att återuppta saltvattnet, kram
-
-
- 39 svar
- 7,5k visningar
-
-
Hej jag läser på till ett saltvattens akvarium. Jag skulle vilja veta mer om pumpen samt hur man rengör den hur den fungerar och lite sång. (;_;)
-
- 5 svar
- 736 visningar
-
-
Har minne som en guld fisk Hur mycket sten bör man ha prosentuellt per volym vatten??? Och vad är minimum med levande sten tänkte nämligen blanda död och levande
-
-
- 10 svar
- 1,4k visningar
-
-
Undrar om någon har koll på om det finns en butik som säljer Osmos alternativt färdigt saltvatten i Skåne området? Har min Osmos mojäng på beställning men blev brådis då ett par levande sten kom först..
-
-
- 2 svar
- 619 visningar
-
-
Vet att det varit uppheåll under sommaren... Detta skall beställas inom snar framtid.. Något mer som behövs??? <TABLE cellSpacing=0 cellPadding=2 width="100%" bgColor=#ffffff><T><T> <T> <TR> <TD width=320>Tangit PVC glue 500 g</TD> <TD width=15> <DIV align=left></DIV></TD> <TD width=70> <DIV align=right>15.98 €</DIV></TD> <TD width=16></TD></TR> <TR> <TD width=320>612.002</TD> <TD width=15> <DIV align=left></DIV></TD> <TD width=70> <DIV align=right>15.98 €</DIV></TD> <TD width=16></TD><…
-
- 20 svar
- 2,6k visningar
-
-
Hej Nu är jag tillbaka med mer frågor. Jag skrev i ett tidigare inlägg om mitt nya akvarium som jag ska limmaom själv. Nu börjar jag bli lite fundersam om tjockleken på karet. Det har de udda måtten 55*50*50 och glaset är 5mm. Är detta på tok för tunt eller vad tror ni? Behöver jag även dra ditt ett "mittstag"?
-
- 13 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej har nu börjat planera på allvar för mitt första saltvattensakvarium! Har hållit på med sötvatten i ett par år men sneglat över mer och mer på salt, mkt pga denna fina sida!! Har nog varit inne och läst här varje dag det senaste halvåret... =) det är så att jag har ett alurams-akvarium på 520liter jag tänkte använda. Sedan börja med att skaffa en bra skummare, osmosvatten, Sten (LS och torr LS) och låta det stå ett tag. Efter hand kommer jag skaffa UVC och kanske en sån där grej som sög ner ytvattnet (jag ska inte köra med någon sump alltså) och såsmåningom några fiskar! Avancerad belysning, koraller etc får vänta så här i början känns det som. Det jag funderar över …