Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
hej allihopa igen! här kommer en pdf om vattnet där jag bor.inte ser det så jäkligt ut om man nu vill köra utan osmos? visst det är en medel rapport under ett år,men lite klokare kanske man blir? http://www.stockholmvatten.se/indexie.htm klicka på norsborgs vattenverk jag envisas med att inte köra osmos när ja nu ska till med mitt nya kar,tills någon övertygar mig. hur länge har osmos funnits? e det förhållandevis nytt påfund i karen? jobbade på korallrevet i södertälje när ja va knodd och kan inte minnas att vi hade osmos. däremot klassisk gummi slang från kranen i källaren och en ventil som vi toppade med nere på lagret.:-) nikke
-
Hej, Nu har mitt 180liters juwel stått och puttrat i en dryg månad och alla värden har rättat till sig. Början på ett bra cleanup crew är nedstoppat (5 eremiter, 5 trochus och 1 pepparminträka) och de gör sitt bästa för att röja bland algerna. Skall utöka med fler snäckor och eremiter efter hand. Nu funderar jag dock på fiskbeståndet! Det jag vet att vi vill ha i burken är ett (ocellaris-)clownpar och en midas-blenny. Sedan är det lite öppet. Tjejen gillar små gobies så det kanske blir någon grönbandad eller YWG+pistolräka eller nån clowngoby. Men jag skulle verkligen vilja ha en intensivt blå fisk också! Har ni några bra ideer? Skulle det fungera med en yellowtail damsel…
-
- 0 svar
- 470 visningar
-
-
Då jag inte skapat en tråd för mitt lilla kars utveckling tänkte jag passa på att göra det nu drygt 9 månader efter jag startat upp det. Teknik: 1 st Boyu powerjet pump med filter på 200l/h 1 st 26 watt Solar Duo Boy blåvit 10000-30000k 1 st 26 watt Solar Vision 6500k Levande: 5 st små bangaiier 1st liten turbosnäcka 1 st putsarräka 1 st eldräka 1 st sandvändande sjöstjärna 1 st sjöborre av släktet Diadema 1 st sjöborre av släktet Echinometra Koraller 1 blå caulastrea 1 grön caulastrea 1 euphyllia 1 blålila acropora 1 grönaktig acropora 1 rhodactis 1 liten kolonianemon 1 sten med ett par röda skivanemoner 1 stor brun skivanemon 1 liten grön skivanemon 1 rödgrön skivanem…
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Min son är helt jävla såld rent sagt på svampbob och jag tänkte köpa en svampbob i samma matrial som en smurf leksak typ. Va tror ni, inget fiskarna dör av, typ giftig plast eller, men det är ju en leksak så den bör väl inte va speciellt giftig. Grabbben skulle bli alldeles till sig om han såg svampbob en da bara i karet stå där bland fiskarna. Allt för att göra min son lycklig
-
- 10 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej! Nu när jag äntligen är igång med karet ska mina föräldrar göra mig nojig med vattenskador. Jag har ju köpt ett helt nytt rsm 250c så bör ju hålla. Kommer först fylla karet på annan plats där det inte gör något om det skulle vara trasigt. Ska ha karet på parkettgolv så skulle inte vara kul om det läkte. Mina föräldrar har tidigare köpt nytt akvarium som var fel limmat och 350 l på hela golvet.. fick ett nytt och samma hände och affären fick fylla nästa kar och insåg att det var fel på alla karen från den leverantören.. de har som tur stengolv. Ni som haft kar som spruckit. Vad täckte försäkringen? Hur lång tid tog det att renovera? V…
-
-
- 14 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hejsan! Det är så att skummaren producerar ganska stora bubblor om man jämnför med en syrestensskummare. Sak det vara så eller? Kan vattennivån utanför vara för hög? Jag vet bara att minsta nivån är 100mm. Vattennivån 3cm under dimensionsförminskningen till stigarröret Skummaren är en HS med dubbla eheim 1060 needlewheelpumpar. Mvh Nelson
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej Jag är intresserad av att starta igång ett stort hörnakvarium på minst 1000l. Har idag ett 250 l inbyggt i väggen men känner att jag vill ha något större =). Då jag bor i en 2a så finns det ju inte så mycket plats så därför kom jag på att ett hörnakvarium skulle passa. Så är det någon som äger något stort hörn akvarium lägg gärna upp bilder på tråden så man ser hur ni har gjort. Samt olika för och nackdelar med ett hörnakvarium. vad är det man ska tänka på ?
-
Stora planer i små format. Jag har ett Dymax iq5 som jag planerar att göra om till ett salt kar. Det blir ett jungfru kar då jag aldrig har haft salt förut, ska bli väldigt spännande. Jag har förberett med en vakuumpackad påse med levande sand, några kilo Reef Salt och alla attiraljer som kan tänkas behövas så som hydrometer mm. Men jag har ju växter i karet nu som måste ha ett nytt hem, vad göra? Jo man köper naturligtvis ett till kar och när man är på köp språng varför inte köpa 2st. Så det fick bli 2st Dennerle NanoCube - 20 l som kom hem hela och rena. Jag har även beställt ett led kitt från Ebi Shop som är lite försenat, dom hade tydligen något problem med en kapm…
-
Postar i nybörjartråden, kanske passar ämnet bäst här... I morgon ska jag flytta akvariet (540 l) till andra änden av rummet. Detta kommer möjliggöra vettigt ljus – äntligen – så det känns värt jobbet. Men: Är det något man bör tänka på när man flyttar, utöver att inte tappa karet eller spilla för mycket vatten på golvet? Min plan är att tappa ur det befintliga vattnet i tunnor (rena), lägga LS, koraller och fiskar i separata tunnor, sedan montera den nya ljusrampen, flytta åbäket och till slut bygga revet, fylla på vatten och släppa tillbaks det levande. Något mer jag borde tänka på? Något jag borde göra annorlunda? Vilka misstag har du gjort som jag kan få slippa? Vilk…
-
- 8 svar
- 979 visningar
-
-
Nu är det dags att ta tag i saker och ting, så det blir en rejäl omstart av karet. Det levande jag behåller kommer få bo i en annan bytta medan huvudkaret blir borrat och en rejäl sump byggs. Karet står som rumsavdelare, och möbeln är byggd för att passa överrinningsbox, så det blir borrning i gaveln med en liten "hylla" för avrinning. Returpumpen är en Aquabee UP2000/1, vilken enligt pumpdiagram borde leverera 1300 liter på den höjden, och räknat med förluster för rör, böjar mm, och en näve salt, så säg 1000 liter i timmen. Stora frågan är: Vilka dimensioner ska jag ha på rören? Första tankarna gick runt 2x32 mm, en durso som huvudnedlopp och hävert som säkerhet. Hur …
-
- 8 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hej! Första posten🥳 Ska inom kort hämta mitt första ”kar” (kan man säga så?😊). Det är ett RS 425 dlx. Jag försöker förbereda utrymme i mitt pannrum för att bereda vatten (RO samt salt). För att inte behöva blanda etc. varje gång jag ska byta vatten tänkte jag skaffa mig lite rejälare hinkar. Min fråga till er är vilken storlek på hink ni hade satsat på? Jag tänker att jag ska Köpa Rubbermaids ”Brute”-serie och de finns från typ 50 liter till drygt 200 liter! Hur hade ni resonerat i min situation? Priset är en faktor, men inte avgörande! Tack och trevlig söndag!
-
- 5 svar
- 602 visningar
-
-
Hej! Nu har mitt akvarium varit igång i drygt 1,5 månader. Så jag gick in och beställde lite koraller som skall komma om drygt 1 vecka. Men det slog mig att det kanske inte är lämpligt att slänga i många koraller på samma ggn? Det är i runda slängar 20 koraller av sorterna Scolymia, Lobophyllia, Ricordea, Chalice och några mer sorter som jag inte kommer ihåg namnet på. men det är alla LPS. Ligger fortfarande lite högt på Nitrat ca 30mg/L men det är påväg ner. Städpatrull, ett clownpar och en Lobophyllia och en Euphyllia finns i karet sedan några veckor. Kör ingen skummare för tillfället då jag väntar på en so…
-
Hej! Har hållit på med sötvatten under några år nu och tyckte att det var dags att ta nästa steg. Har läst på ett bra tag och funderar nu seriöst på att starta upp ett saltvattensakvarium! Jag har valet mellan ett 112 och 30 liters kar, och funderar vilket som vore bäst? Tar tacksamt emot hjälp om vilket som är enklare att sköta om osv. Mvh Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
-
- 13 svar
- 1,3k visningar
-
-
En glad star för en enträgen nybörjare men med ett stort frågetecken efter 16 dagar. Utrustning: 1*1000l/h samt cirkulationspump 270l/h i karet och skummarens pump 1000l/h. Skummare, biobollar och rörfilter. Historia: Startade upp ett Clownhotel på 58l för 16dagar sedan: dag 1-5 med osmos och salt 0,025 och 2kg korallgrus. dag 5 initierades levande sten från ett annat akvarium (handlarens), 7kg. När den levande stenen kom i tillförde jag bakteriekultur 10ml/dag under 10dagar. dag 6 kompleterades akvariet med 2 blåbenta eremiter och en mjuk skivanemon (lever fortfarande) samt en rörmask. (rörmasken har jag inte sett på 2dagar nu.) värden efter 14 dagar: nitrit: 0 nitrat…
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-
-
Efter att nu ha haft mitt kar höljt i mörker under ett par dagar för att få bukt med begynnande brunalgstillväxt är det idag dags för ett större vattenbyte enligt tips här på forumet. Detta för att sänka den höga nivån av PO4 som nu är i vattnet. Min plan är följande: 1. Stäng av all elektronik utom ljuset. 2. Ta ut allt levande (3 eremiter, 1 trochus, och 2 humlesniglar) och lägg dem i ett litet kar (20 liter) tillsammans med 20 liter av det gamla trygga akvarievattnet. 3. Skölj av de levande stenarna i karet och ta sedan ur dem. 4. Skölj skumfiltret försiktigt i karet och sätt tillbaka det. 5. Gör ren skummaren och pumpen. 6. Skölj filtermedian (makaronerna) försiktigt …
-
- 7 svar
- 972 visningar
-
-
när jag var i skåne för 1½ månad sedan köpte jag en jättefin läderkorall, som jag enligt kent skulle ställa ljust. så den fick stå rättså högt upp, nu är det bara så att den har växt rätt så mkt så att nu är den snart uppe vid ytan, så då tänkte jag att jag flyttar ner den "ett hack" MEN den har ju vuxit fasst i den stora stenen bredvid. Hur gör jag??
-
- 10 svar
- 2k visningar
-
-
Jag läste för ett tag sen en tråd här där någon frågade om metallhalogen strålning och småbarn, nu när jag vill läsa det igen så hittar jag inte tråden!Hjälp..(Jag ska få mitt första barn i april och man är ju lite orolig.) Jag har precis köpt en begagnad 250w MH armatur och vill inte utsätta bebisen för skadlig strålning...
-
- 4 svar
- 851 visningar
-
-
Ok, nu händer det - har fått go ahead på att switcha våra akvarier så att jag flyttar saltet från en juwel 180-liters till vårt akvastabil 275-liters och i samband med det fixar sump till saltet. Samtidigt skall innehållet i sötvattensakvariet ploppas ned i juwelakvariet på något sätt. Nu undrar jag om någon har bra tips på hur sjutton det här skall gå till. Det står klart att något av akvarierna måste evakueras under en tid för att jag skall hinna borra/limma akvastabilen och fixa sumpen. Frågan är vad som är lättast: köra saltakvariet i plastbaljor vilket låter mig städa ur juwelen och sedan flytta över allt från akvastabilen för att sedan borra och fixa. Sist i med sa…
-
- 6 svar
- 792 visningar
-
-
Hej. Relativt ny inom saltvatten å jag undrar hur många liter ska stream puparna vara på när man kör ett 375 liters kar? Mvh Richard
-
- 3 svar
- 969 visningar
-
-
-
Hej Ska starta upp ett salt kar 180 liter Och har lite funderingar på hur streamern ska placeras höjd mässigt O vart den ska vinklas??
-
- 2 svar
- 487 visningar
-
-
[TABLE=width: 100%] [TR] [TD=colspan: 2][TABLE=width: 100%] [TR] [TD=width: 212] Klicka för att förstora bilden[/TD] [TD=width: 6][/TD] [TD=width: 100%]dubbelverkande turbinpump för akvarier 115-190lBeskrivning: Polario dubbelverkande turbinpump med programmerad växlingsfunktion för mindre akvarier Liten smidig riktningsväxlande cirkulationspump med magnetfäste och förprogrammerad controller. 50% i 5 sekunder. 75% i 5 sekunder 100% i 5 sekunder, vila 5sekunder sedan samma sekvens åt andra hållet Finns i 3 storlekar : Polario 4ML 2300-4000L/h 4,8x5 cm 7W lämplig för akvarier 35-80L Polario 7ML 5000-7000L/h 5,4x6cm 23W - lämplig för akvarier 115-190L Polario ML10 6000-100…
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej undrar lite om nödvändig streamer effekt för just nu har jag uppdaterat streamerna efter råd Låg på 15 gånger akvariets volym i timmen nu ligger jag på 52 gånger i timmen och det är lite tråkigt för det blåser upp endel sand på stenen och blir en kal del i fronten i sanden
-
- 1 svar
- 583 visningar
-
-
Hej, Jag har startat upp ett kar på 50x50x50cm som det ska vara mjukisar och lps i. Jag har 2 kinastreamers i som sjunger på sista versen, det är inte alls något drag i dom nu längre. Så jag tänkte fråga om det skulle räcka med en jebao rw8 eller rw4 i karet, eller vad hade ni rekommenderar att man kör? Gärna något i liknande prisklass. Räcker det med en eller borde man ha två stycken? Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk
-
Tjena har en nybörjar fråga när det kommer till streamers .. jag kikat runt mycket här på svg å sett en del jäkligt schyssta kar allt från stora till de små .. men frågan då .. kan man ha för mycket streamers ?? då jag sett det finns det som har 2-3 st i mindre kar ,förstått att det beror lite på va man har i karet /Håkan
-
- 1 svar
- 733 visningar
-