Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Tjenare allesammans Det är så att jag har funderingar på att starta upp mitt första saltkar(jag har bara haft söt) och jag är lite osäker/fundersam på vad jag behöver för utrustning för att starta upp mitt kar, planerar att karet max ska ligga på 500 liter. Det jag vill ha i karet är såklart många fina fiskar i det, stenkoraller och mjukkoraller. Det jag vet är att belysningen är viktig och cirkulationen men sen det övriga som skummare, kalkreaktor, osmolator, sump osv fattar jag mig inte riktigt på än. Är allt detta ett måste eller gör det bara jobbet enklare? Vilken funktion har det? Skriv gärna många tips och förklaringar Tack på förhand!
-
- 2 svar
- 407 visningar
-
-
Har nu fått nys på en tank som kan vara intressant! komplett. men ett "powerhead" strular vad är ett powerhead?? han hade beställt nytt sådant. en till fråga! hur beter man sig när man köper ett komplett saltvattens akvarium med fiskar Ls och div djur? man måste ta med vatten och allting antar jag? eller räcker det men en viss del vatten? //Fredrik
-
- 2 svar
- 723 visningar
-
-
Undrar om någon har koll på om det finns en butik som säljer Osmos alternativt färdigt saltvatten i Skåne området? Har min Osmos mojäng på beställning men blev brådis då ett par levande sten kom först..
-
-
- 2 svar
- 617 visningar
-
-
-
Hej! Undrar vad de små prickiga gröna algerna som kommer på glaset är för något och vad det innebär? Har för mig att jag läst om det men kommer inte ihåg vad det är eller varför dem kommer... / Richard Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
- 2 svar
- 671 visningar
-
-
Finns det någon lathund för att lägga till salt/minska salt kontra volym på akvariet och upp mätt salt halt???
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Tjenare där. Sen mina grannar har startat upp sitt saltvatten akvarium har jag blivit väldigt sugen på att ha ett själv. Dock har jag aldrig haft ett akvarium , men en kompis till mig har ett clownhotel på 70L med utrustning till sötvatten akvarium. Jag undrar nu om jag kommer att kunna använda dessa pumpar och ljusramp för att försöka starta ett akvarium för clownfiskar. Vad för utrustning behöver jag kompletera med?. Jag tänkte köpa levande sten och sand , samt vad för skummare är lagom för ett akvarium i denna storlek? Samt för ett såhär pass litet akvarium måste jag ha en sump eller räcker det med att bara köra en skummare? Väldigt Tacksam för svar /R
-
- 2 svar
- 789 visningar
-
-
Karet gått i en månad drygt. Slängde i koraller och en sjöstjärna i helgen. Samt snigklar. Är det dags nu att börja med vattenbyten en gång i veckan? eller kan ja vänta tills ja slänger i en eller 2 små clowner?
-
- 2 svar
- 600 visningar
-
-
-
Hej igen, som ja skrivit tidigare så är jag en ej upp startad nybörjare. Karet anländer om ca 2-3 veckor 375 Liters. Detta med koraller skulle vara bra att få ett övergripande begrepp om!!!!! Det uttrycks en hel del förkortningar som för mig inte är grepp bara, vad ska man starta med mjuka koraller hårda koraller eller anemoner?? Vilka är enklast att ha som nybörjare? Finns det någon grundregel vilka fiskar man ska ha med respektive? Har akvariets volym betydelse för valet av korall? Salthalt eller kalcium etc etc. Skulle vara glad om någon har bra enkla eller krångliga tips för en äkta Rookie! Tackar på förhand !
-
- 2 svar
- 995 visningar
-
-
Hej! Ska börja lite smått med saltvattensakvarium och undrar var det finns några butiker i östergötland? Mvh/Tozze
-
- 2 svar
- 960 visningar
-
-
Dumma frågor, men tur att jag håller mig i nybörjarhörnan då ☺️ Funderingar kring hur man blandar till saltvattnet. Har köpt en OSMO... Så osmovatten i en dunk. Sen då? Värma upp med dopvärmare till viss temperatur och sen tillsätta saltet? Hur länge skall det stå och "blandas" innan vattenbytet? Hur länge kan "färdigt" osmo vatten stå innan man blandar iordning det med salt? Blir det förstört om det står någon/några dagar? Är det bästa vid vattenbytena att tömma / tillsätta i akvariumet eller i sumpen? Vid nystart av akvariumet (350 liter). Kan jag blanda saltet direkt i akvariumet då efter att ha tillsatt o…
-
-
- 2 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hej, har fått hem levande Sten som jag lagt i ett mindre kar tills jag får mitt större på 123 liter förmodligen nästa vecka, jag undrar hur länge Stenen klarar sig i det mindre karet? Pumpen till det har dessvärre slutat fungera nu idag, funkade fint innan dock 😕
-
- 2 svar
- 608 visningar
-
-
Hej Jag var inne på att skaffa akvarium för ett par år sedan och vill då minnas att jag var inne här och hittade några dokument som jag tyckte var bra skrivna för den som ska börja från scratch. Jag kan dock inte hitta dessa dokument. Är det någon som känner till vad jag syftar på eller minns jag helt fel? Har sett den tråd som är fäst längst upp i forumet, men det var inte den som jag var inne på förut. Är iaf tillbaka i planerna på att skaffa ett akvarium men har glömt mycket av den kunskap jag teoretiskt införskaffade senast. Men kommer dock ihåg att det var en jäkla massa stora och små detaljer att tänka på. Tacksam för svar på mi…
-
-
- 2 svar
- 1,3k visningar
-
-
Har ett clownhotell som jag startade upp för ca 4 veckor sen. Just nu bor ett gäng turbosniglar och eremitkräftor i akvariet och verkar trivas. Dessutom finns en pytteliten skivanemon som dom skickade med från affären som också verkar trivas. Nu har jag två frågor: 1. Alger finns det knappt några alls förutom Chaetomorpha spiralis som verkar trivas, är detta ok? Tycker att alla verkar ha så mkt alger? 2. Vi köpte på inrådan Ocean Nutritions Nano Reef Coral Food. Dosering framgår av förpackningen men däremot undrar jag hur ofta man skall mata? Alla värden i akvariet är under kontroll. Belysningen är nu tänd 5 timmar/dag.
-
- 2 svar
- 792 visningar
-
-
-
Är det vanligt att sjöstjärner "äter" eller dödar koraller? Har en Hysterix som det mesta dog för länge sedan, men hade partier som klarat sig och börjat växa. Såg en sjöstjärna stor som en 5-krona nyligen som jag aldrig sett i akvariet tidigare, den hade lindat sig själv om Hysterixen där den levde. Ser nu att där han suttit är helt vitt och dött, nu hade han flyttat sig vidare bort till sista levande biten på hysterixen. Någon annan som upplevt detta?
-
- 2 svar
- 1,3k visningar
-
-
Jag skulle behöva veta vad denna korall heter Någon som kan se det och skriva namnet till mig. // Lennie
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
har funderat ett tag nu och nu har jag tänkt mig att starta upp ett 245 liters kar men så e det så att jag undrar över en sak.. jag vill bygga en sump till karet och jag vill veta vad sumpen ska inehålla.. finns det någon som har en ritning på en sump så skicka gärna den till mig
-
- 2 svar
- 576 visningar
-
-
Någon som vet vad det här är? Med ojämna mellanrum ser jag millimeterstora gröna blobbar flyta omkring. En eller två åt gången. De har samma färg som min caulastraea, men det finns en GSP i karet också med en något annorlunda nyans. /Jörgen
-
- 2 svar
- 751 visningar
-
-
Har blivit en entusiastisk läsare av Saltvattensguiden men min förståelse begränsas ibland av alla uttryck som används. Finns det någonstans någon "ordbok" där dessa förklaras?
-
- 2 svar
- 783 visningar
-
-
Hej. Har velat fram och tillbaka i flera år om jag vill ge mig in på saltvatten, har och har haft mååånga sötvattenskar, men jag känner att man kanske skulle våga ändå. Men jag har några frågor innan jag bestämmer mig. Den första är klarar man sig med ett akvariepaket typ Aquael reef max eller Blenny nano reeftank? Och hur länge kan man förvänta sig att sakerna i det håller? Behöver man komplettera med något, typ bättre belysning, m, m. Har inga storslagna drömmar på att ha massor med fiskar och supersvåra koraller utan jag vill ha ett välfungerande kar som är intressant att titta på. Det andra är att med levande sten verkar det som att många får med sig mindre önskvä…
-
- 2 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej. Är det någon som vet om det går att ha bangai-kardinal(?) i samma kar som ett lekande par av pyjamas Kardinaler. Jag insåg först misstaget när jag satte den svart/vita i karantän, där den går nu. Tack.
-
Jag har ett juwel 450l o ska köpa ett uvc filter. 11w är det för lite eller det MÅSTE vara på mer. tacksam för snabbt svar.
-
- 2 svar
- 725 visningar
-
-