Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by ghosten,

har nu startat upp mitt 160l akvarium efter många om och men. har ca 12 kg levande sten i tycker det ser bra ut men har en liten fråga kan man om man inte är nöjd med resultatet stoppa i mer sten när man har clownfiskar i om man inte är nöjd med resultatet. för det man kan ju ändra sig

• 2 svar
    • 685 visningar
  2. Started by Nille83,

Någon som har några "husmorstips" ? Tar helst inte i den

• 4 svar
    • 684 visningar
  3. Started by maria,

Har märkt att jag har många borstmaskar i akvariumet, jag har läst att dom e bra att ha men för många vill man ju inte ha och dom växer väl på sig min fråga är, finns det nån fisk/räka/krabba som äter dom?

• Gilla
    • 2 svar
    • 684 visningar
  4. Started by Tonytiger,

hej jag har ett problem med min returpump från sumpen.. röret som går från pumpen och tillbax till karet vibrera och för oväsen om dig,,,, jag kan ej lösa detta har försökt isolera men hjälper ej... tiPS TACK MVH TONY

• 1 svar
    • 684 visningar
  5. Started by Micke81,

Har köpt ett nytt kar på 340L. Har köpt 2 Hydra 52:or som jag ska ha som belysning. Frågan är hur högt över ytan ska dessa hänga?? Mvh Micke

• Gilla
    • 3 svar
    • 684 visningar
  6. Started by Kalle,

Har börjat få en vit hinna på glaset. Filtret satte igen på någon dag. I filtret var det som genomskinligt slem. Vad är det gör något? Hjälper det med ett vattenbyte?

• 1 svar
    • 684 visningar
  7. Städade i skummaren lite innan ikväll, när jag satte ihop allt och satte igång den så fick det inte igång skumningen. Men satan vad snabbt koppen fylldes och minst 2 liter vatten rann ner på golvet. Det var syreslangen som hade åkt av när jag satte igång det. Funderade lite om denna slang skulle lossna när man inte är hemma så kommer skummaren pumpa ut 150 liter i min lägenhet. Någon som har en briljant idé hur man skulle kunna tillverka ett översvämningsskydd? Jag hade en lite fundering på att man kunde silikona fast locket och silikona fast en syreslang från luftintaget och rikta detta ner i karet? Bara en fundering

• 2 svar
    • 683 visningar
  8. Started by Aquario,

Hellöow! Märkte idag att jag fått en kalkalge explotion. Mina kalkalger har vuxit väldigt långsamt och nästan helt stannat av tyckte jag. Men nu är det små rosa kalkalger överallt, på glaset, på fragg hyllan i plast, på doppvärmaren (Hade jag definitivt inte innan.) i sanden. Det enda som har skilt sig från min vanliga rutin denna vecka är att jag gjorde en extra vattenbyte i går (för att få ner Nitrat). Vattnet jag använde har stått i en vecka sen förra blandningen, som jag skakade runt på varannan dag. Jag är för snål att kasta ut dyrbar saltvatten, så jag tänkte använda det men har varit tvungen att skvalpa runt hinken för min "blandar pump" satte jag i sumpen. Kan det…

• 3 svar
    • 683 visningar
  9. Started by Freddefröjd,

Hej. Jag undrar lite om en sten jag har liggandes i balja, tänkte ha den i nya akvariumet. Frågan är, det växer nån typ av gsp eller nått likande på stenen och jag lyckas inte peta bort allt det växer eller sitter fast, i hålrum och under stenen, kan ju vara så att den är död också men vet inte och vill inte släppa in nått dött i akvariumet, kan jag typ bädda in det som är kvar med typ silicon eller revkeramik och på så vis säkra upp att det inte sprider sig vidare.

• Gilla
    • 2 svar
    • 683 visningar
  10. På förmiddagen åkte jag och gumman till Ikea och allt var bra i burken. Men när jag kommer hem ser jag att det kommer vit gul substans ut i akvariet, for som fan titta jag in/ner i sumpen och ser att grotch fosfat filter bara sprutar ut allt i sumpen och skummarn har svämat över... Spontat vad kan ha hänt. Alla tankar och förslag uppskattas. Tängte att kanske fosfat medlet blivit gammalt.(har haft det i två veckor). Hjälp mig snälla !!!!

• 3 svar
    • 683 visningar
  11. Started by Johnny Tveit,

Hej SG. 1. Kan någon se vad det är som växer på sidan? ser ut som någon typ a stjärnkorall? 2. Ser ut som att något har ätit av toppen på min korall? Ingen annan ser ut så?

• Gilla
    • 3 svar
    • 683 visningar
  12. Started by Micke81,

Hej! Skulle behöva lite hjälp. Köpte ett nytt kar för 1 vecka sen. Jag har fyllt karet men har problem med vattennivån i sumpen och i karet. Har 2 rör ner till sumpen och 1 upp. Sitter 1 kran på ena röret ned. Försöker att hitta rätt inställning på kranen men får det inte att funka. Antingen sjunker vattennivån i sumpen så att returpumpen kommer ovanför ytan i sitt fack. Och öppnar jag kranen för mycket så sjunker nivån i överrinningsboxen. För vad jag har förstått så ska det rinna ner vatten i båda rören till sumpen. Gör jättesmå justeringar men får det inte att funka. Nån som har nått tips vad jag gör för fel??

• Gilla
    • 6 svar
    • 682 visningar
  13. Started by Aquaguy,

Hej jag ska flytta allt (koraler, eremiter och sniglar) från mitt dymax iq5 (13 liter) till ett 54 liters kar. Är det bäst att fylla på de 13 litrarna och kanske 5 till så länge. Sedan fylla på mer vatten gradvis typ 10 liter i veckan i karet. Eller går det att ha allt i en hink i en månad innan jag kan sätta i allt levande i det nya karet? Kan inte ha kvar det i dymax akvariet för där ska det bli sötvatten direkt. Eftersom jag tröttna på att lägga ner så mycket tid på att göra vatten byten och hålla koll på alla värden i det lilla akvariet.

• 1 svar
    • 682 visningar
  14. Started by litenpapillon,

Hej jag och min pojkvän ska starta ett saltvattens akvarium. jag har ett akvarium på 190l som jag har haft malaviciklider i tidigare. Men nu till ämnet jag har köpt boken "saltvattensakvariet guiden för nybörjaren" av Daniel Knop. I den står det att man ska ersätta spårämnen. Det står även att man ska kunna köpa spårämneslösning i djuraffärer, men när jag har frågat vet de inte vad det är. kan någon förklara vad det är och måste jag ha det med en gång. jag har ju nämligen redan ett akvarium med ljus, pump, salt och skummare. räcker inte det för att jag ska kunna starta det. det står i boken att man inte ska lägga i någon levande sten förän efter 10 dagar. Är det skilnad …

• 1 svar
    • 682 visningar
  15. Started by Firren,

Tjena allihopa! jag är totalt ny till SG men jag har gått o funderat på ett saltvattensakvarium i snart ett år nu och jag undrar ska jag köra berlin metoden (utan sand) eller med sand, vad är enklast, billigast o andra för/nackdelar. Jag har ett 230 liters kar som jag hade tänkt ha mest lägre djur o några fiskar för att jag (tror?) att det blir enklare billigare. tack på förhand Kalle

• 0 svar
    • 682 visningar
  16. Started by Lernbo,

Jag har ett Red Sea 170 liter, med lite plats kvar i sumpen. Jag tänkte skaffa ett refugium med omvänd belysning, men jag har lite funderingar: - Kan jag använda mig av Osram 865/E27 11w som belysning - Fungerar det att ha algerna i en filtersocka eller liknande - Hur pass mycket cirkulation krävs - Vart får man tag på alger

• 3 svar
    • 682 visningar
  17. Started by per-åke,

Behöver man tillsätta spårämnen eller andra tillsatser för att koraller skall trivas? Har sett att kh gått ner hela tiden sen jag fick i mina fyra koraller. (är nu 8 så än är det ingen fara ) Har ej stenkoraller. Funderar på om ett vanligt vattenbyte 1 ggr per månad funkar ? (salt c.reef ) Är 20 % för mycket ? (125 liters kar) Om det behövs något förutom vatten byte ange även detta.

• 1 svar
    • 681 visningar
  18. Started by mac_artur,

Hej! Undrar om man ska köra aktivt kol under igångkörningsfasen? Är det en fördel att köra forsfat remover under uppstart? (svaren finns antagligen i någon tråd men jag hittar inte det) Mvh Mattias

19. Started by Irrbloss,

hej hej jag upptäckte idag små maskar/larver i algerna som växer på min ruta. någon som vet vad det är för något. rutan ser ut lite som en gräsmatta men den är grön/gul. på stenarna har det blivit gult och även en del på rutan är gult. någon som vet vad detta är för alger? mvh/Robban

• 0 svar
    • 680 visningar
  20. Started by OlleModéerGlatz,

Tjo jag läser på till ett saltvattens akvarium jag har ett sötvattens akvarium men skulle vilja ha ett salt också skulle jag kunna få lite nybörjar fakta

21. Som rubriken. Jag slängde i 1,5 kg i sumpen men det fyller ca 20% av den. Ska jag fylla upp den? 260 liter är karet.

• 1 svar
    • 680 visningar
  22. Gjorde ett test med triton men vad förutom höga PO4 bör jag tänka på? Har till en början enbart tänkt en fisk tank med ev anemon till clownerna triton.pdf

• 1 svar
    • 679 visningar
  23. Started by Birkafisken,

Hej! Är det möjligt att få torchar att överleva i 120 liters akvarium långsiktigt? Mitt akvarium är rena jävla dödslägret! Torcharna swayar och mår bra i 6 månader delar sig och ser ut att må skitbra för att sedan flippa ur totalt med öppna munnar/delad mun och rena polypbailouts. Kyler med fläkt när det blir varmt och byter 10% vatten slaviskt varje vecka. Mäter alk, nitrate, calcium, magnesium och allt ser bra ut. Är 120 liter för lite för att ha ett livskraftigt akvarium på lång sikt?

• 6 svar
    • 679 visningar
  24. Started by Danijel,

Det ser ut som avföring an något slag, har startat upp akvariumet och det har snart gått en månad. Detta som ni ser på bild finns på levande stenen och här även samlats i den levande sanden. Kan någon förklara vad det är?

• 3 svar
    • 678 visningar
  25. Started by Fabhellmyrs,

Hej! Idag flyttade jag på levande stenen då blev det förstås grumligt men när jag var klar och drog av lampan såg det alldeles grönt ut, men när jag tog upp lite vatten så såg det normalt ut. Och när lampan är på ser det också normalt ut, vad kan det vara?

• 2 svar
    • 678 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.