Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Wilhelm,

Hej på er! Jag är igång med ett begagnat kar sedan en och en halv vecka, fantastiskt kul👍 Efter en del efterforskningar/tips kom jag fram till att jag skull köra redslime remover då jag hade cyano. Doserade enligt anvisning och efter två tre dagar är cyanobakterierna helt borta! Problemet nu är att skimmern fortfarande efter fem dagar svämmar över hur jag än försöker ställa in/höja upp den🤔 Har läst mig till att skimmern kan bli lite ”tokig/go nuts” under en tid (couple of days )? Någon här som har erfarenhet av fenomenet och vågar sig på att gissa hur länge måste jag vänta? Jag bytte 10% i lördags och 5% idag. Ska jag byta större volymer?…

2. Started by Aquario,

Hellöow! Märkte idag att jag fått en kalkalge explotion. Mina kalkalger har vuxit väldigt långsamt och nästan helt stannat av tyckte jag. Men nu är det små rosa kalkalger överallt, på glaset, på fragg hyllan i plast, på doppvärmaren (Hade jag definitivt inte innan.) i sanden. Det enda som har skilt sig från min vanliga rutin denna vecka är att jag gjorde en extra vattenbyte i går (för att få ner Nitrat). Vattnet jag använde har stått i en vecka sen förra blandningen, som jag skakade runt på varannan dag. Jag är för snål att kasta ut dyrbar saltvatten, så jag tänkte använda det men har varit tvungen att skvalpa runt hinken för min "blandar pump" satte jag i sumpen. Kan det…

• 3 svar
    • 723 visningar
  3. Started by DennisL,

Hej! Har köpt ett deltec uvc som jag tänkte istallera. Uv filtret är ju inte dränkbart så jag tänkte borra hål i bänken och sätta det i skåpet bredvid. Min tanke är att pumpa vattnet via slang från sumpen genom uv:t och tillbaka till sumpen igen. So far so good, men sen slog det mig att om slangarna eller filtret av någon anledning börjar läcka så kommer jag att pumpa ut en jäkla massa vatten till skåpet bredvid. Är jag bara lite paranoid eller bör jag göra på något annat sätt? Hur har ni andra gjort? Tacksam för svar:) Mvh Dennis

• Gilla
    • 2 svar
    • 723 visningar
  4. Started by slarvid,

Hur mkt behövs det ventileras? Sumpen kommer va på typ 30liter. Räcker det med ett gäng stora hål i bakstycket borrade med dosborr?

• 3 svar
    • 723 visningar
  5. Started by Botan,

Hej allihopa Jag har ett litet problem. Jag har ett några månader gamalt akvarium och ett ny uppstartat nano kar med moget vatten men med ny Levande sten som puttrat i 10 dagar. Mitt akvarium innehöll: en royal dottyback (han som är halvan gul och halvan rosa) en fjärilsfisk, en algätande fisk, erimiter och en räka tills igår. Då jag blev så ARG på Gnällan (royal dottybacken) som hela tiden har jagat mina andra fiskar och vaktat räkan som inte ens vågat komma ut pga. att han skulle fått sig en snyting av gnällan. I går flyttade jag över skit fisken till mitt nystartade akvarium. Nu matvägrar han och ligger mest och trycker bland stenarna. Värdena är än så länge bra men mi…

• 2 svar
    • 722 visningar
  6. Started by magnus1982,

hej allihopa. tänkte åka ner till zoogiganten i lund idag och leta upp en fin korall. har spanat in en som jag är sugen på att starta med. börjar med en så jag lär mig sköäta den innan jag går vidare frågan lyder alltså som såhär, det är inte bara att köpa utan de ska skötas också. vilka medel behöver man köpa och när behöver man dem och frågan som är viktigast behöver man det egentligen?? vad är det mat till koraller? och vad är kostnaderna för de olika sakerna, iaf på ett ungefär??

• 2 svar
    • 722 visningar
  7. Started by Gnarkill,

Jag såg igår en liten mask liknande sak som kröp ut från ena min LS huvudet var orange färgat och resten av kroppen var brun/Svart och sen så hade den vita spikar på ryggen såg det ut som ! Är det någon som vet vad det är???

• 1 svar
    • 722 visningar
  8. Started by Henrik dahlström,

Vad är det sjöborren pysslar med det kommer inte från analen men strax nedan för runt om

9. Started by Netweaver,

Har nu suttit och lurat lite in i karet på natten och ser en hel del liv där som man inte ser på dagen. Bl.a. en massa små räk-liknande saker som far runt på stenarna m.m. Nån som vet mer om nattlivet i karet, omöjligt för mig att fota med min gamla kamera?

• 1 svar
    • 721 visningar
  10. Started by fergu99,

hej jag har 3 st sps:er och några mjukkoraller i mitt kar. behöver jag mata dem met nåt? och isf me vad? eller så räcker det med bara ljus?

• 0 svar
    • 721 visningar
  11. Started by Marvin,

Hej, Jag får i dagarna hem mitt nya 240L kar, som jag tänkt att ha fisk och koraller i. Jag kör idag ett 80-liters kar med enbart fisk. Mitt fiskbestånd idag består av två clowner, två pyjamasfiskar samt en solaborre. Vilka fler kan jag ha tillsammans med dom? Tips på bra städare? Vilken/vilka koraller är bäst lämpade för mig som nybörjare att börja med? Vilket/vilka tillsatser och tester är bra att ha hemma? Jag har kollat lite på red seas produkter. Jag kör med osmosvatten och skummare idag. Belysningen i det nya karet kommer att bli två stycken 54W rör, coralstar och aquastar från Sylvania. Tillräckligt? Något annat jag bör tänka på? Tacksam för alla tips och råd från …

• 3 svar
    • 721 visningar
  12. Started by Casper Nyström,

Finns det någon i Eskilstuna trakten som är duktig och vågar borra hål i ett Akvarium? Ringt runt till lokala glasmästarna och dem vill inte utföra det arbetet.. Ska man göra det själv? Vad ska jag tänka på och vad ska jag ha för saker? Mvh Casper

• 1 svar
    • 720 visningar
  13. Started by Alex,

Tjenare! Jag har nu startat igång akvariet i exakt ett dygn och testat nitrit och övriga tester men inget verkar vara fel, inget nitrit fick jag. Och nu undrar jag när jag kan stoppa in sniglar eller eremiter? Som kan städa undan. Tackar för alla svar!

• 2 svar
    • 720 visningar
  14. Started by Pear,

Såg att min lilla plätt med stjärnpolyper var borta idag. Kan det vara den förb...ade Kamelräkan? Är det dags att fånga in den tro? Hur gör man då på bästa sätt utan att riva hela inredningen.

• 0 svar
    • 720 visningar
  15. Started by Jenn,

Hej! Statade upp mitt kar för ca 2 veckor sen.Allt har sett jättebra ut med vattenvärden och osv. Stoppade ner sand, erimiter,sniglar och en liten skivannemon i lördags efter rekomendationer. Nu imorse såg jag att mina levande stenar som fått rosa kalkalger på sig var vita. Antagligen döda. Det har också blivit gröna "kalkalger" på vissa ställen.Vad gjorde jag för fel och hur undviker jag det igen? Hade ljuset på ca 3h per dag men har sakta ökat upp det till 6.Ska jag dra ner på lystiden igen? Snälla någon av er experter som vet? Tack på förhand. Hälsningar Jenn

• 2 svar
    • 719 visningar
  16. Started by Nima,

Har fått mycket skit i karet. Kan bro på att man har varit upptagen och slarvig. Funderar på och starta om från början.Vad tycker ni??

• 1 svar
    • 719 visningar
  17. Started by Mats_öland,

Fundera fall jag missupfattat engelska manualen ? exempel fall jag har 6 ml 1 gr dagen blir ju 6 ml men fall sätter den på 4 x dagen delar den då upp 6 ml eller doserar den 6ml 4x = 24 ml ?

18. Started by Doffe,

Hittade den är rackaren i sanden idag. Ser ut som en tusenfoting nästan, skulle uppskatta längden till en knapp decimeter. Den känns rätt så läskig... Är det någon som vet vad kan det vara? Ett nytto- eller skadedjur?

• 2 svar
    • 719 visningar
  19. Started by Leoparden,

Fick igår hem en gul kirurg. Den verkade relativt lugn och började gå och beta på stenarna direkt. Några timmar senare när vi kom hem efter julbord och endast blåljuset är på upplevde jag den extremt stressad. Simmande fram och tillbaka konstant tills ljuset släcktes helt. Då simmade den bak vid en sten och verkar ha hållt sig där hela natten. Den har ett tydligt vitt streck över magen, vad är detta? I karet bor 2 clowner (snälla och obrydda) samt en liten blyg bicolor dvärgkejsare.

• 4 svar
    • 718 visningar
  20. Started by zeke66,

Ändat

• 2 svar
    • 718 visningar
  21. Started by AndreaR,

Hejsan, jag få inte ner Nitratet. Gjort vattenbytte flera gångar med 10%/vecka, nytt skummare som gå fint, ha bara 5 fiskar. Jag vill inte köpa mer fisk o koraller innan värden bli bra. Vad kan jag göra mer?

• Gilla
    • 4 svar
    • 716 visningar
  22. Started by Danijel,

Det ser ut som avföring an något slag, har startat upp akvariumet och det har snart gått en månad. Detta som ni ser på bild finns på levande stenen och här även samlats i den levande sanden. Kan någon förklara vad det är?

• 3 svar
    • 716 visningar
  23. Started by Randomkille,

Tjenare! Nu idag när mitt akvarium tändes som har vart igång nu i 10 dagar så såg jag 5-6 st vita prickar på glaset, när jag kolla närmare såg jag att dom rörde på sig och att det faktiskt var små sniglar Nu har jag över 10 st små bäbisar haha, tycker detta är riktigt roligt! Nåt jag ska göra så dom överlever eller klarar dom sig själva? Mvh Nils

• Gilla
    • 3 svar
    • 716 visningar
  24. På förmiddagen åkte jag och gumman till Ikea och allt var bra i burken. Men när jag kommer hem ser jag att det kommer vit gul substans ut i akvariet, for som fan titta jag in/ner i sumpen och ser att grotch fosfat filter bara sprutar ut allt i sumpen och skummarn har svämat över... Spontat vad kan ha hänt. Alla tankar och förslag uppskattas. Tängte att kanske fosfat medlet blivit gammalt.(har haft det i två veckor). Hjälp mig snälla !!!!

• 3 svar
    • 716 visningar
  25. Started by mrmacke,

vilket är de bästa att anävda ? är de vanliga pumpar eller är de samma till saltvatten som sötvatten ? MVH Macke

• 1 svar
    • 716 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.