Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 346 ämnen i detta forum
-
-
fråga 1: Funderar på att köpa ett moonlight. det jag undrar är, moonlight kan jag ha på när övrig belysning är släckt utan att det står fisk och koraller och andra djur va? typ sån eller mindre http://www.pwss.se/product.php?productid=16759&cat=1394&page=1 Fråga 2. När man kör in ett kar, när ska man börja med vattenbyte? och hur ofta och mkt är lagom i ett 30 nano med en fluval 305 som filter att byta? Samt, det är smart att ha färdigblandat saltvatten i dunk va? Det löser sig självt eller måste man skaka då och då?
-
- 2 svar
- 738 visningar
-
-
På förmiddagen åkte jag och gumman till Ikea och allt var bra i burken. Men när jag kommer hem ser jag att det kommer vit gul substans ut i akvariet, for som fan titta jag in/ner i sumpen och ser att grotch fosfat filter bara sprutar ut allt i sumpen och skummarn har svämat över... Spontat vad kan ha hänt. Alla tankar och förslag uppskattas. Tängte att kanske fosfat medlet blivit gammalt.(har haft det i två veckor). Hjälp mig snälla !!!!
-
- 3 svar
- 737 visningar
-
-
Godkväll, Rensade akvariet på levandesten, då jag tyckte det var för mycket i burken. Min fråga är nu, vad ska jag göra med stenarna? Vart kan man slänga dessa eller ge bort?
-
- 3 svar
- 737 visningar
- 1 följare
-
-
Vad är det sjöborren pysslar med det kommer inte från analen men strax nedan för runt om
-
- 2 svar
- 737 visningar
-
-
Mina värden: Temp: 24,2 Salt: 1,025 PH: 7,8 MG: 1280 Nitrit: 0 Nitrat: 10+ KH: 7 CA: 440 Fosfat: 0,08 Mina PH/KH-värden börjar krypa neråt. Kan man slänga i bikarbonat eller vad ska man hitta på?
-
- 1 svar
- 737 visningar
-
-
Hej! Kan man fylla på avdunstat vatten men vanligt kranvatten?
-
- 1 svar
- 736 visningar
-
-
Hellöow! Märkte idag att jag fått en kalkalge explotion. Mina kalkalger har vuxit väldigt långsamt och nästan helt stannat av tyckte jag. Men nu är det små rosa kalkalger överallt, på glaset, på fragg hyllan i plast, på doppvärmaren (Hade jag definitivt inte innan.) i sanden. Det enda som har skilt sig från min vanliga rutin denna vecka är att jag gjorde en extra vattenbyte i går (för att få ner Nitrat). Vattnet jag använde har stått i en vecka sen förra blandningen, som jag skakade runt på varannan dag. Jag är för snål att kasta ut dyrbar saltvatten, så jag tänkte använda det men har varit tvungen att skvalpa runt hinken för min "blandar pump" satte jag i sumpen. Kan det…
-
- 3 svar
- 736 visningar
-
-
Såg att jag är i behov av en bubbelfälla i sumpen. Dock är ju frågan, hur länge tar det för silikonet att torka innan jag kan fylla med vatten igen? Och hur länge kan karet gå utan skummare och så? Andra bra alternativ?
-
- 2 svar
- 736 visningar
-
-
Hej! Köpt ett begagnat RSM250 där sten och ett par koraller ingick i köpet. En av dem ser helt grotesk ut nu, ska det verkligen vara så här? ?
-
Jag undrar lite om vattenvärden. Jag vet att Nitrit ska vara noll eller så nära noll som möjligt. Men Nitrat vad är min-max nivån där? Har precis gjort ett salt test och jag hamnade på 1.020. Vilket är lite lågt? Kan man bara öka lite på saltmängden vid nästa vattenbyte? Använder Coralife salt om det har någon betydelse och har en temperatur på 25.3 grader. Har köpt ett test för både Nitrit och Nitrat från Tropic Marin Finns det något annan enklare sätt att mäta de olika värdena i akvariet förutom alla dessa olika vätskor som ska blandas i olika mängd.
-
- 2 svar
- 735 visningar
-
-
Jag såg igår en liten mask liknande sak som kröp ut från ena min LS huvudet var orange färgat och resten av kroppen var brun/Svart och sen så hade den vita spikar på ryggen såg det ut som ! Är det någon som vet vad det är???
-
- 1 svar
- 735 visningar
-
-
Jag kör nu med sera tester. Där får man ju aldrig exakta resultat i ph utan det är ju 7,5 eller 8,0 osv... jag vill ju veta mer exakta resultat så man vet att värdena är bra.. Har ni tips på bra tester??
-
- 2 svar
- 735 visningar
-
-
Mitt första saltkar börjar närma sig uppfyllnad av vatten . jag har r. Osmos vattnet klart med cirkulation , de mesta är inhandlat i teknik väg för starten . har läst en salt bok för nybörjare ( tre gånger här lite bilder på min ny byggda bakgrund samt min sump
-
- 0 svar
- 734 visningar
-
-
hej jag har 3 st sps:er och några mjukkoraller i mitt kar. behöver jag mata dem met nåt? och isf me vad? eller så räcker det med bara ljus?
-
- 0 svar
- 734 visningar
-
-
Det ser ut som avföring an något slag, har startat upp akvariumet och det har snart gått en månad. Detta som ni ser på bild finns på levande stenen och här även samlats i den levande sanden. Kan någon förklara vad det är?
-
- 3 svar
- 733 visningar
-
-
Tjenare! Jag har nu startat igång akvariet i exakt ett dygn och testat nitrit och övriga tester men inget verkar vara fel, inget nitrit fick jag. Och nu undrar jag när jag kan stoppa in sniglar eller eremiter? Som kan städa undan. Tackar för alla svar!
-
- 2 svar
- 733 visningar
-
-
Tjena! Har precis köpt en dvärg eremit till mitt pico men frågan är behöver den någon mer mat eller räcker det med alger och sånt? Det konstiga är bara att den inte ätit någon alg än så länge även om det ligger alger framför honom. Han har varit i picot i över ett dygn nu men han har fortfarande inte ätit något? /Jeppe
-
- 3 svar
- 733 visningar
-
-
Hej alla, vad säger ni - ska ev köpa ett kar som är uppe o rullar. Hur skulle ni göra med den sand som finns i akvariet nu? Skulle ni behålla den - eller kasta o köpa ny levande sand för att undvika all gammal medicinering mm (vet inte om det har medicinerats - mest för säkerhets skull) Mvh Ted
-
- 0 svar
- 732 visningar
-
-
Hej allihopa Jag har ett litet problem. Jag har ett några månader gamalt akvarium och ett ny uppstartat nano kar med moget vatten men med ny Levande sten som puttrat i 10 dagar. Mitt akvarium innehöll: en royal dottyback (han som är halvan gul och halvan rosa) en fjärilsfisk, en algätande fisk, erimiter och en räka tills igår. Då jag blev så ARG på Gnällan (royal dottybacken) som hela tiden har jagat mina andra fiskar och vaktat räkan som inte ens vågat komma ut pga. att han skulle fått sig en snyting av gnällan. I går flyttade jag över skit fisken till mitt nystartade akvarium. Nu matvägrar han och ligger mest och trycker bland stenarna. Värdena är än så länge bra men mi…
-
- 2 svar
- 732 visningar
-
-
hej allihopa. tänkte åka ner till zoogiganten i lund idag och leta upp en fin korall. har spanat in en som jag är sugen på att starta med. börjar med en så jag lär mig sköäta den innan jag går vidare frågan lyder alltså som såhär, det är inte bara att köpa utan de ska skötas också. vilka medel behöver man köpa och när behöver man dem och frågan som är viktigast behöver man det egentligen?? vad är det mat till koraller? och vad är kostnaderna för de olika sakerna, iaf på ett ungefär??
-
- 2 svar
- 732 visningar
-
-
Hej, Jag får i dagarna hem mitt nya 240L kar, som jag tänkt att ha fisk och koraller i. Jag kör idag ett 80-liters kar med enbart fisk. Mitt fiskbestånd idag består av två clowner, två pyjamasfiskar samt en solaborre. Vilka fler kan jag ha tillsammans med dom? Tips på bra städare? Vilken/vilka koraller är bäst lämpade för mig som nybörjare att börja med? Vilket/vilka tillsatser och tester är bra att ha hemma? Jag har kollat lite på red seas produkter. Jag kör med osmosvatten och skummare idag. Belysningen i det nya karet kommer att bli två stycken 54W rör, coralstar och aquastar från Sylvania. Tillräckligt? Något annat jag bör tänka på? Tacksam för alla tips och råd från …
-
- 3 svar
- 732 visningar
-
-
Nu har jag gått igenom vad jag fick med mitt begagnade akvarium och det är: Pseudochromis (lila) Bicolor Angelfish Blue/Green Reef Chromis Lysmata amboinensis Ocellaris Clown Banggai Cardinal Då är frågan, om jag ska satsa på levande foder vilket låter roligt, vilket passar till dessa? Artemia verkar ju vara en vanlig variant, men minns vagt jag läst dom inte hade så mycket näring? Kanske bara var när dom var fullvuxna. Jag fick med lite pellets och lite fryst mat, men om man kan odla maten själv utan alltför mycket jobb så uppskattas det väl av fiskarna?
-
- 1 svar
- 732 visningar
-
-
Fundera fall jag missupfattat engelska manualen ? exempel fall jag har 6 ml 1 gr dagen blir ju 6 ml men fall sätter den på 4 x dagen delar den då upp 6 ml eller doserar den 6ml 4x = 24 ml ?
-
- 3 svar
- 732 visningar
-
-