Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 336 ämnen i detta forum
-
Hellöow! Märkte idag att jag fått en kalkalge explotion. Mina kalkalger har vuxit väldigt långsamt och nästan helt stannat av tyckte jag. Men nu är det små rosa kalkalger överallt, på glaset, på fragg hyllan i plast, på doppvärmaren (Hade jag definitivt inte innan.) i sanden. Det enda som har skilt sig från min vanliga rutin denna vecka är att jag gjorde en extra vattenbyte i går (för att få ner Nitrat). Vattnet jag använde har stått i en vecka sen förra blandningen, som jag skakade runt på varannan dag. Jag är för snål att kasta ut dyrbar saltvatten, så jag tänkte använda det men har varit tvungen att skvalpa runt hinken för min "blandar pump" satte jag i sumpen. Kan det…
-
- 3 svar
- 642 visningar
-
-
Hej, har fått hem levande Sten som jag lagt i ett mindre kar tills jag får mitt större på 123 liter förmodligen nästa vecka, jag undrar hur länge Stenen klarar sig i det mindre karet? Pumpen till det har dessvärre slutat fungera nu idag, funkade fint innan dock 😕
-
- 2 svar
- 642 visningar
-
-
-
Som rubriken. Jag slängde i 1,5 kg i sumpen men det fyller ca 20% av den. Ska jag fylla upp den? 260 liter är karet.
-
- 1 svar
- 642 visningar
-
-
Jag har köpt två sicca voyager 4 6000L/h till mitt nya akvarium på 600L räknade nog 12000L/h på dom för det skulle va lagom till LPS med SPS mix akvarium. Har en returpump på 5000L/h med eductor. Grejen är det att jag har en sicca wave surfer till streamers som gör vågor. Den växlar på och av på pumparna vilket gör att det bara är en som är på åt gången. Då blir det endast 6000L/h? Borde jag skaffa två Voyager 7 istället som pumpar 10500L/h eller Voyager 8 12000L/h?
-
- 1 svar
- 641 visningar
-
-
Hej! Håller på att fixa med rörmokeriet till mitt kar. Har förstått att metoden jag tänkt använda kallas Herbie overflow. Rören ned har jag preliminärt satt så att hävertröret är strax över mitten av vattenytan och botten, och det andra ca 1 cm under tänderna på kammen. Är det ok så långt? Hur högt upp ska returröret gå? Upp till vattenytan, ovanför eller? Tacksam för svar
-
-
- 2 svar
- 641 visningar
-
-
vilket är de bästa att anävda ? är de vanliga pumpar eller är de samma till saltvatten som sötvatten ? MVH Macke
-
- 1 svar
- 641 visningar
-
-
Köpte lite filter idag.när jag kom he, såg jag att jag fick med några kapslar med små svarta stavar i. Typ kol eller nåt sånt. Min fråga går det att ha i saltvatten?
-
- 2 svar
- 641 visningar
-
-
Nu har jag bara hållit på med den här fantastiska hobbyn i drygt två månader, så det hela känns kanske lite hastigt och lustigt, men... Har idag ett Boyu 128L (synonymt med JAD om jag förstått det hela rätt). Har en nära vän som ska flytta utomlands och ska sälja sitt RSM 130 D, och han har erbjudit mig det för en ganska blygsam summa. Båda karen är ju närmast identiska i storlek, även om måtten skiljer sig något. Men frågan jag grubblar på är om RSM 130D skulle vara bättre, så att det skulle vara värt att byta ändå (skummare etc)? Anledningen till att jag är det minsta intresserad är att jag tycker originalbelysningen i mitt akvarium är för svag (2x24w pl-rör) och att k…
-
- 2 svar
- 640 visningar
-
-
Tja! Begav mig till en fiskaffär för att köpa mina första fiskar:). Till min stora förfäran ser jag att nästan alla Karen är kraftigt infesterade av glasrosor, de sitter överallt...på pumpar, stenar mm. Eftersom jag inte är särskilt insatt i glasrosors anatomi eller fortplantning och absolut inte vill ha in dem i mitt kar så skulle jag vilja veta en sak. Finns det någon möjlighet att man kan få glasrosor i karet om man köper fisk från ett kar som innehållet glasrosor till förbannelse?
-
- 1 svar
- 640 visningar
-
-
Nu när vårat 58l Guppi år igång, vi har 6 inneboende och alla värden är ok, funderar vi på att ta bort 1 av 2 LS'ar, så min fråga är om det är ok att ta bort 1 sten utan att rubba balansen för mkt?
-
- 0 svar
- 640 visningar
-
-
-
Vi ska skaffa ett 500 liters akvarium och undrar vilka produkter man behöver så som skummare, filter, cirkulations pump, ljusramp, doppvärmare m.m Skulle vara väldigt tacksam för massa förslag
-
- 5 svar
- 639 visningar
-
-
Någon som vet vad detta är för osmolator och vilket märke det är? Har fått problem med den men har ingen manual eller nånting.... Mvh Richard Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
- 0 svar
- 639 visningar
-
-
Hej. Jag undrar lite om en sten jag har liggandes i balja, tänkte ha den i nya akvariumet. Frågan är, det växer nån typ av gsp eller nått likande på stenen och jag lyckas inte peta bort allt det växer eller sitter fast, i hålrum och under stenen, kan ju vara så att den är död också men vet inte och vill inte släppa in nått dött i akvariumet, kan jag typ bädda in det som är kvar med typ silicon eller revkeramik och på så vis säkra upp att det inte sprider sig vidare.
-
-
- 2 svar
- 639 visningar
-
-
Måste vattnet ha någon speciell temperatur när man ska ha i LS? Kan de vara rumstemperatur? Mvh Mikael
-
- 1 svar
- 638 visningar
-
-
Någon som har några "husmorstips" ? Tar helst inte i den
-
- 4 svar
- 638 visningar
-
-
Kör med filtersocka 200 micron som endå släpper igenom en del. Funderar på att koppla skummaren direkt till röret ifrån akvariet, har inte hunnit än dock. Några andra tips ? Har sett att en del har filtermatta i sina sumpar, hur ofta bör dessa rengöras ? Någon sa att det finns ett medel att hälla i som binder upp allt så det är lättare att skumma ut ?
-
- 0 svar
- 638 visningar
-
-
Vit kropp med brunrandigt skal och en liten snabel. Något bra eller dåligt.
-
-
- 4 svar
- 638 visningar
-
-
Nu börjar det närma sig start av del 1 i min saltvattensresa. Den består i ett 25 liters nano (vilket jag vet kan bli en "utmaning"). Del 2, om nu del 1 funkar hyggligt kommer bli ett större i 150-ish literklassen. Det jag funderar lite över är starten, då jag inte tänkt köra någon fisk i den lilla burken utan bara lägre djur och koraller. Har läst om "Lasses metod" för att starta små kar. Men frågan är om den kan appliceras även utan fisk? Räcker städpatrullen till att producera jox till bakterierna för att få igång nitrifikation i sten/filter? Och hur snart efter introduktion av levande sten kan man släppa i städpatrullen? Kan det ske omedelbums …
-
-
- 3 svar
- 638 visningar
-
-
-
Tjo jag läser på till ett saltvattens akvarium jag har ett sötvattens akvarium men skulle vilja ha ett salt också skulle jag kunna få lite nybörjar fakta
-
-
- 2 svar
- 638 visningar
-
-
Mitt akvarium måste flyttas dessvärre och i samband med det så byter jag kar helt enkelt. Har 2 koraller bl a, hur lång tid klarar de sig tillfälligt i ocirkulerande vatten medans man gör iordning nya karet? Eftersom jag inte minns namnen på dom så får ni bilder
-
- 2 svar
- 638 visningar
-
-
Jag tänkte ta lite råd av er som har lite erfarenhet av att flytta ett akvarie. Ska flytta mitt akvarie som är på 170 liter och innehåller div LS, sniglar, eremitkräftor, stjärnor, små kirurger, blå djävul, clowner mm. Nu vill jag göra det på bästa sätt. Ska flytta till annat hus. Förstår att jag ska spara mycket vatten, ska jag spara sanden också? Eller ska jag passa på att byta lite? Hur länge kan fiskarna bo i en plastspann med liten syrepump? Ett råd jag fick i akvarieaffären.
-
- 1 svar
- 638 visningar
-
-
Det ser ut som avföring an något slag, har startat upp akvariumet och det har snart gått en månad. Detta som ni ser på bild finns på levande stenen och här även samlats i den levande sanden. Kan någon förklara vad det är?
-
- 3 svar
- 637 visningar
-