Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Är det standard att det kommer och går med bubblorna i karet? och är det någon som har något tips för att bli av med dem. Jag har min avrinningsbox i karet. Har testat allt. Just nu har jag filtervadd i boxen och nylonstrumpa runt boxen, men det läcker ut bubblor ibland ändå. Jag får problem med filtervadden att den blir full med skit, vilket i sin tur gör att det blir trögt för vattnet att komma igenom boxen och då höjs vattnet i skummarkoppen. Så detta med filtervadd får jag lägga ner om jag inte ska behöva rengöra det 4 gånger i veckan.
-
- 4 svar
- 614 visningar
-
-
Är lite nyfiken på detta. Använder idag Energy A och B, är väldigt nöjd med det. Men hur är Reef Colors? Värt pengarna?
-
- 1 svar
- 614 visningar
-
-
-
Jag har en hel del små räkor som är aktiva nattetid och undrar om dom är bra eller dåliga för akvariet (se film). Sen har jag även en väldigt stor population av små snäckor och vet att dom gör nytta men det börjar bli lite väl många nu! Någon som har tips på hur man kan stabilisera mängden så att dom inte tar över hela burken? Tacksam för svar och tips! IMG_0889.MOV
-
-
- 1 svar
- 613 visningar
-
-
Har kört mitt Red Sea i snart 1 månad och allt fungerar som det ska. Men jag har bara en liten fundering på lysrörsuppsättningen. Den innehåller BlueWhite 3 x 39W REEF-SPEC® Actinic 2 x 39W REEF-SPEC ® Pink 1 x 39W. Är detta de ultimata för koraller och fiskar? Eller ska man byta ut någon färg?
-
- 0 svar
- 613 visningar
-
-
Min Filfisk tog för 1 månad sen och nu börjar de härliga glasroserna komma tillbaka. Är tveksam att skaffa en ny då man läst att de kan ge sig på vissa koraller. Så nu funderar jag på att bekämpa det själv. Jag har sprutor hemma (inga kanyler) skulle man kunna koka vatten i dessa och spruta på glasrosen? Eller måste man ha kanyl också?
-
- 1 svar
- 613 visningar
-
-
har nu startat upp mitt 160l akvarium efter många om och men. har ca 12 kg levande sten i tycker det ser bra ut men har en liten fråga kan man om man inte är nöjd med resultatet stoppa i mer sten när man har clownfiskar i om man inte är nöjd med resultatet. för det man kan ju ändra sig
-
- 2 svar
- 613 visningar
-
-
Hej! Jag startade mitt saltvattensakvarium i veckan och igår köpte 3 medelstora levande stenar för att påskynda startprocessen. Under kvällen upptäckte att det finns 3 stora glasrosor och ca. 6-8 små glasrosor som jag kan se. Se gärna bilderna. Hur skulle ni hantera det? Försöka ta ut LS och hälla kokande vatten över glasrosor, koka hela stenar för att bli av med de och förlora andra levande organismer eller hanterat på annat sätt. Som sagt akvarium är nytt så jag har fortfarande möjlighet att hantera det. Som jag har förstå så det är väldigt svårt att bli av med de. Tack för hjälp!
-
Hur ska man sätta den svarta siliconringen? Inne i boxen(i vatten) Eller utanför på röret?
-
-
- 2 svar
- 612 visningar
-
-
-
-
- 0 svar
- 611 visningar
-
-
hej! har en 80liters nano kar (5mån gammal) som ska flyttas över till reefer 350. har ungrfär 9-10kilo i nano men jag skulle vilja ta tid på mig och göra helt annan scape från början till nya karet av marco rocks. skulle man kunna lägga allt levande sten i sumpen för att behålla bra bakterier? eller ska man ha det i display blandat med marco rocks?
-
-
- 5 svar
- 611 visningar
- 1 följare
-
-
Hallå. Som rubriken lyde. Hur litet kan ett fraggkar vara. Som jag har förstått är det belysningen och cirkulationen som är det primära. Tänkte även att man skulle kunna stoppa ner småsnäckor i från det stora karet. Skulle det funka med ett litet nanokar till detta, typ Fluval Edge alt. Aquael Nano Reef 20 liter // Benjamin
-
- 1 svar
- 611 visningar
-
-
Bruna partiklar i vattnet som lägger sig på den vita sanden som ettt täcke..o flyter upp till ytan vad kan det vara? Tacksam för hjälp. Har ett RSM250
-
- 1 svar
- 611 visningar
-
-
-
Hej.. Har funderar på att skaffa mig en Osmos, men vet varken hur det fungera.Var och hur ska det sitta, tillbehör o.s.v. Skulle ni kunna guida mig lite . Eller var kan jag hitta artiklar om detta. STOR TACK
-
- 1 svar
- 611 visningar
-
-
Hej, Vi körde ju igång vårat kar i slutet av juni och har successivt tillfört levande. Vi har hittills endast utfört ett delvattenbyte (10%). Finns det något sätt att kontrollera när det är dags att utföra delvattenbyte? Mina vattenvärden ligger bra, i alla fall de jag kollar(Ca, Kh, Mg, Nitrat, Fosfat, Ph, salthalt)
-
-
- 4 svar
- 610 visningar
-
-
hej har skaffat en gallagher inverter som jag har till backup om strömmen går det jag undrar hur länge kan jag driva gyre pumpar,returpump på ett 40 amperes batteri 12v in 230v ut det jag kopplar till den förbrukar 95w mvh Frank
-
- 2 svar
- 609 visningar
-
-
Jag har fått mycket gröna alger på sistone. Sätter sig främst på glaset och gruset och jag har tydlig påväxt från dag till dag. Städgänget består av fem turbos och de har inte en chans att hänga med i algernas tempo! Vad kan det bero på och vad kan jag göra åt det? Eller är det att skrapa rutan varje dag som gäller?
-
- 3 svar
- 609 visningar
-
-
Tjo jag läser på till ett saltvattens akvarium jag har ett sötvattens akvarium men skulle vilja ha ett salt också skulle jag kunna få lite nybörjar fakta
-
-
- 2 svar
- 609 visningar
-
-
Någon som har några "husmorstips" ? Tar helst inte i den
-
- 4 svar
- 608 visningar
-
-
Det ser ut som avföring an något slag, har startat upp akvariumet och det har snart gått en månad. Detta som ni ser på bild finns på levande stenen och här även samlats i den levande sanden. Kan någon förklara vad det är?
-
- 3 svar
- 608 visningar
-
-
Japp, då var det dags igen att dra igång en saltburk hemma, var 4-5 år sen sist jag körde ett jad 128 med lite fisk och skaldjur som fungerade relativt problemfritt Tanken är att starta upp ett 720L Akvastabil Move + sump, främst som FOWLR, men visst lite mjukisar kan ju vara trevligt? Har lovat hon-som-bestämmer iaf en mindre muräna, tanken går till stjärn- eller zebramuräna(går det att kombinera?), sen är jag sugen på drakar, pterois volitans främst, 2-3st gärna om det funkar och gärna något förslag på andra tankmates Så, ni får gärna rekomendera/avråda mig från både levande och teknik, men misstänker att utanför karet behöver jag: -Skum…
-
- 1 svar
- 608 visningar
-
-
Undrar om någon har koll på om det finns en butik som säljer Osmos alternativt färdigt saltvatten i Skåne området? Har min Osmos mojäng på beställning men blev brådis då ett par levande sten kom först..
-
-
- 2 svar
- 608 visningar
-
-
Nu har jag bara hållit på med den här fantastiska hobbyn i drygt två månader, så det hela känns kanske lite hastigt och lustigt, men... Har idag ett Boyu 128L (synonymt med JAD om jag förstått det hela rätt). Har en nära vän som ska flytta utomlands och ska sälja sitt RSM 130 D, och han har erbjudit mig det för en ganska blygsam summa. Båda karen är ju närmast identiska i storlek, även om måtten skiljer sig något. Men frågan jag grubblar på är om RSM 130D skulle vara bättre, så att det skulle vara värt att byta ändå (skummare etc)? Anledningen till att jag är det minsta intresserad är att jag tycker originalbelysningen i mitt akvarium är för svag (2x24w pl-rör) och att k…
-
- 2 svar
- 607 visningar
-