Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 338 ämnen i detta forum
-
Hellöow! Märkte idag att jag fått en kalkalge explotion. Mina kalkalger har vuxit väldigt långsamt och nästan helt stannat av tyckte jag. Men nu är det små rosa kalkalger överallt, på glaset, på fragg hyllan i plast, på doppvärmaren (Hade jag definitivt inte innan.) i sanden. Det enda som har skilt sig från min vanliga rutin denna vecka är att jag gjorde en extra vattenbyte i går (för att få ner Nitrat). Vattnet jag använde har stått i en vecka sen förra blandningen, som jag skakade runt på varannan dag. Jag är för snål att kasta ut dyrbar saltvatten, så jag tänkte använda det men har varit tvungen att skvalpa runt hinken för min "blandar pump" satte jag i sumpen. Kan det…
-
- 3 svar
- 669 visningar
-
-
Hej, har fått hem levande Sten som jag lagt i ett mindre kar tills jag får mitt större på 123 liter förmodligen nästa vecka, jag undrar hur länge Stenen klarar sig i det mindre karet? Pumpen till det har dessvärre slutat fungera nu idag, funkade fint innan dock 😕
-
- 2 svar
- 669 visningar
-
-
Hej svejs, Efter massor av tankar kring en uppstart av saltvatten har jag bestämt mig för att starta ett mindre akvarium än det som jag har för tillfället. Eftersom jag måste tänka på plånboken så känner jag att det är mer ekonomiskt att sälja mitt akvarium på 240 l (som dels måste uppgraderas med T5 belysning och en starkare skummare) till förmån för ett nytt Rio 180 som har Highlite belysningen samt komplettera det med följande utrustning: Skummare: Tunze 9002/Aquarium systems 400 Cirk.pump: Tunze Turbelle Nanostream 6025, 2500 l/timme Automatisk vattenpåfyllning Osmos från AquaMedic Juwelboxen får fungera som ytavrinning (det har ju fungerat för så många andra här) Sta…
-
- 0 svar
- 669 visningar
-
-
Nu börjar det närma sig start av del 1 i min saltvattensresa. Den består i ett 25 liters nano (vilket jag vet kan bli en "utmaning"). Del 2, om nu del 1 funkar hyggligt kommer bli ett större i 150-ish literklassen. Det jag funderar lite över är starten, då jag inte tänkt köra någon fisk i den lilla burken utan bara lägre djur och koraller. Har läst om "Lasses metod" för att starta små kar. Men frågan är om den kan appliceras även utan fisk? Räcker städpatrullen till att producera jox till bakterierna för att få igång nitrifikation i sten/filter? Och hur snart efter introduktion av levande sten kan man släppa i städpatrullen? Kan det ske omedelbums …
-
-
- 3 svar
- 668 visningar
-
-
-
Hej, Har noterat att min calcium lösning som jag blandat blivit brun med tiden. Tog upp dunken och skakade den och då blev den ännu mer brun. Använder fauna marin. Är detta något att oroa sig över? Tacksam för svar.
-
- 6 svar
- 668 visningar
-
-
-
-
Har köpt ett nytt kar på 340L. Har köpt 2 Hydra 52:or som jag ska ha som belysning. Frågan är hur högt över ytan ska dessa hänga?? Mvh Micke
-
-
- 3 svar
- 668 visningar
-
-
-
-
Har köpt en flaska Coral rx pro coral dip men blev lite osäker på doseringen. På coralrx hemsida står det att man ska ta 30 droppar per gallon, vilket blir ca 8 droppar per liter. På flaskan står det dock 12 droppar per liter... Antar att man bör kunna lita på instruktionen på flaskan, eller?
-
Gjorde ett test med triton men vad förutom höga PO4 bör jag tänka på? Har till en början enbart tänkt en fisk tank med ev anemon till clownerna triton.pdf
-
- 1 svar
- 665 visningar
-
-
Nu är stenen från 120 liters flyttat till 350 Vad tycker ni? Behövs mycket mer sten va?
-
-
- 4 svar
- 665 visningar
-
-
Hej! Jag ska byta upp mig från ett 140 lit Aqua Medic Cubus till ett Red Sea Max 260 lit burk och tar gärna emot tips på vad msn bör tänka på! Jag kommer flytta över ca 20 kg levande sten, 5 fiskar, anemon samt några korallfraggar. Hur mycket inkört vatten bör man föra över och är det en fördel att ta med gammal sand eller ska man köra helt ny? Övriga tips tas gärna emot samt om någon är intresserad av mitt Aqua Medic 140 lit så är det till salu! Mycket lättskött och har fungerat problemfritt! /Daniel
-
-
- 2 svar
- 665 visningar
-
-
har ett 2 meterskar på rostfri ställnig som ska göras om lite, frågan är om man kan använda vanlig mdf skiva som man målar. sen ställa ställningen på den o väga in. sedan en likadan skiva mellan ställningen och akvariet. skuulle det funka. akvariet har ula-ram so hela botten skivan e ju inte emot undelaget. behöver jag fortfarande frigolit?
-
- 4 svar
- 665 visningar
-
-
-
Hej SG. 1. Kan någon se vad det är som växer på sidan? ser ut som någon typ a stjärnkorall? 2. Ser ut som att något har ätit av toppen på min korall? Ingen annan ser ut så?
-
-
- 3 svar
- 665 visningar
-
-
Vad är bäst att köpa begagnad levande sten från ett inkört kar eller ny sten från någon akvarie affär? för o nackdelar?
-
-
- 1 svar
- 665 visningar
-
-
Hej bläckis här igen då jag har 1midas,1rödstjärtad gobbie och 1 dvärgsabbore väldigt fina typer .Men jag har märkt att dom inte håller ihop så bra dom bråkar ! vad ska jag göra nu ?
-
- 0 svar
- 665 visningar
-
-
Hej! Jag köpte ett 175 liters komplett kar här på guiden i julas mest för att se om detta var något för mig,och det tycker jag verkligen att det är!! Nu efter ett drygt halvår har man sett varfär karet var så billigt,MH-Armaturen krånglar som fasen,det är så rostigt att jag har gett upp alla försök att öppna den för att se vad som är fel. Till råga på allt elände så har karet börjat läcka,inte så mycket men fullt tillräckligt. Så jag har bestämt mig för att skaffa ett 375l kar istället. Därför har jag lite frågor: 1.Kan jag köra igång det nya karet med hälften fyllt med nytt saltvatten,för att efter ett par veckor tillsätta vattnet från det gamla karet+alla korallerna och…
-
- 3 svar
- 664 visningar
-
-
Hej! Håller på att fixa med rörmokeriet till mitt kar. Har förstått att metoden jag tänkt använda kallas Herbie overflow. Rören ned har jag preliminärt satt så att hävertröret är strax över mitten av vattenytan och botten, och det andra ca 1 cm under tänderna på kammen. Är det ok så långt? Hur högt upp ska returröret gå? Upp till vattenytan, ovanför eller? Tacksam för svar
-
-
- 2 svar
- 664 visningar
-
-
Finns det någon i Eskilstuna trakten som är duktig och vågar borra hål i ett Akvarium? Ringt runt till lokala glasmästarna och dem vill inte utföra det arbetet.. Ska man göra det själv? Vad ska jag tänka på och vad ska jag ha för saker? Mvh Casper
-
- 1 svar
- 664 visningar
-
-
Jag är med på att man använder superlim, är det något speciellt märke? Måste jag plocka upp sten från karet och limma fast? Eller går det att göra under vattnet?
-
- 1 svar
- 664 visningar
-
-
Det ser ut som avföring an något slag, har startat upp akvariumet och det har snart gått en månad. Detta som ni ser på bild finns på levande stenen och här även samlats i den levande sanden. Kan någon förklara vad det är?
-
- 3 svar
- 664 visningar
-