Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Johha,

Är det någon på SG som har ett fint saltkar i närheten av motala,linköping? Skulle gärna vilja komma och kika lite och få lite inspiration;)(orkar inte söka igenom Medlemslistan o_O.

• 1 svar
    • 689 visningar
  2. Started by Firren,

Tjena allihopa! jag är totalt ny till SG men jag har gått o funderat på ett saltvattensakvarium i snart ett år nu och jag undrar ska jag köra berlin metoden (utan sand) eller med sand, vad är enklast, billigast o andra för/nackdelar. Jag har ett 230 liters kar som jag hade tänkt ha mest lägre djur o några fiskar för att jag (tror?) att det blir enklare billigare. tack på förhand Kalle

• 0 svar
    • 689 visningar
  3. Started by Nicke,

hej fick läckage i botten på mitt jad 128,får ett nytt snart men tänkte bara slänga en tråd om det är ett vanligt problem med läckage från dom eller man bara haft otur

• 2 svar
    • 689 visningar
  4. Started by Felix.W,

Jag har köpt två sicca voyager 4 6000L/h till mitt nya akvarium på 600L räknade nog 12000L/h på dom för det skulle va lagom till LPS med SPS mix akvarium. Har en returpump på 5000L/h med eductor. Grejen är det att jag har en sicca wave surfer till streamers som gör vågor. Den växlar på och av på pumparna vilket gör att det bara är en som är på åt gången. Då blir det endast 6000L/h? Borde jag skaffa två Voyager 7 istället som pumpar 10500L/h eller Voyager 8 12000L/h?

• 1 svar
    • 687 visningar
  5. Started by dominique,

Hej svejs, Efter massor av tankar kring en uppstart av saltvatten har jag bestämt mig för att starta ett mindre akvarium än det som jag har för tillfället. Eftersom jag måste tänka på plånboken så känner jag att det är mer ekonomiskt att sälja mitt akvarium på 240 l (som dels måste uppgraderas med T5 belysning och en starkare skummare) till förmån för ett nytt Rio 180 som har Highlite belysningen samt komplettera det med följande utrustning: Skummare: Tunze 9002/Aquarium systems 400 Cirk.pump: Tunze Turbelle Nanostream 6025, 2500 l/timme Automatisk vattenpåfyllning Osmos från AquaMedic Juwelboxen får fungera som ytavrinning (det har ju fungerat för så många andra här) Sta…

• 0 svar
    • 686 visningar
  6. Started by DennisL,

Tja! Begav mig till en fiskaffär för att köpa mina första fiskar:). Till min stora förfäran ser jag att nästan alla Karen är kraftigt infesterade av glasrosor, de sitter överallt...på pumpar, stenar mm. Eftersom jag inte är särskilt insatt i glasrosors anatomi eller fortplantning och absolut inte vill ha in dem i mitt kar så skulle jag vilja veta en sak. Finns det någon möjlighet att man kan få glasrosor i karet om man köper fisk från ett kar som innehållet glasrosor till förbannelse?

• 1 svar
    • 685 visningar
  7. Started by Tobbz,

Ska bygga en bubbelfälla i sumpen är det tänkt. Skummaren är en deltec sc1455 och enligt tillverkaren så ska vattennivån vara mellan 22-29 cm. Hur höga ska då skivorna i bubbelfällan vara för optimal funktion?

• 2 svar
    • 684 visningar
  8. Started by Jeppe83,

Hej! Håller på att starta upp ett 180L kar. Är inne på 6 dagen nu och mitt KH ligger utanför skalan på testerna. Och nu vill redsea att jag ska ligga på 8,4 dKH enligt deras startkorten Men de står ingenstans HUR jag ska få ner det till 8,4. Tycker deras beskrivningar är så där.

• 6 svar
    • 684 visningar
  9. Started by Cpt Phreak,

Nu tänkte jag med lägga in lite bilder på mitt första saltvattenskar vem kunde ana att de skulle va så sjuk ball med fiskar? har redan börjat fundera på större kar så vet ni någon som ska göra sig av med sitt kar (375l>) så släng gärna iväg ett pm Tyvärr har jag bara en Iphone att fota med

• 2 svar
    • 683 visningar
  10. Started by Nille83,

Jag är med på att man använder superlim, är det något speciellt märke? Måste jag plocka upp sten från karet och limma fast? Eller går det att göra under vattnet?

• 1 svar
    • 683 visningar
  11. Started by Axxe,

Mitt akvarium måste flyttas dessvärre och i samband med det så byter jag kar helt enkelt. Har 2 koraller bl a, hur lång tid klarar de sig tillfälligt i ocirkulerande vatten medans man gör iordning nya karet? Eftersom jag inte minns namnen på dom så får ni bilder

• 2 svar
    • 683 visningar
  12. Started by Jokkmokksjocke,

Har min nya Tang vita prick sjukan? Har läst att de skall vara luddiga men tycker inte dem är det? Kan man gör något åt det? karantän uv etc ?

• Gilla
    • 2 svar
    • 682 visningar
  13. Started by Gnarkill,

Vilka tillskotts ämnen använder ni till era akvarium?? vilka är viktigast för att koraller ska växa ordentligt samtidigt som ni har bra tillväxt av allt annat? Använder någon saliferts tillsatser?

• 0 svar
    • 682 visningar
  14. Started by droopy,

Har haft mitt 90*60*50 i ca1år, köpte det komplett med vatten å allt nu fick ja vatten läcka i huset så ja var tvungen att bytta golv m m så min stackare har bot i plast backar på toa i några veckor. Så kvalité på vattnet nu är väll inte den bästa sedan behövs det mer. Så hur ska jag göra?

• 2 svar
    • 682 visningar
  15. Started by bläckis,

Hej bläckis här igen då jag har 1midas,1rödstjärtad gobbie och 1 dvärgsabbore väldigt fina typer .Men jag har märkt att dom inte håller ihop så bra dom bråkar ! vad ska jag göra nu ?

• 0 svar
    • 682 visningar
  16. Started by pegekin,

Akvariet e fullt. av alger.Ls har blivit bruna av alger och en massa luftbubblor. Vad göra ?

• 3 svar
    • 681 visningar
  17. Started by MrRhames,

Tjo. Åter igen efter ett par års uppehåll och ett par påbörjade återfall. Denna gång blev det ett Red Sea Reefer 170 delux, som inne på 5e veckan. Startade upp karet med levade sten ifrån ett etablerat kar, samt komplettera samtidigt med ny levande sten. Mina planer var ett par Snowflake clowner, så förra veckan fick dessa flytta in. Sedan när det kommer till koraller är jag mer för LPS koraller. Igår var första dagen med belysning, 30% vitt och 20% blått. Så i framtiden vill jag ha en Scolymia Australis, samt en Aussie gold torch. Just nu sitter jag och läser på om dessa, den sistnämna blir nog inte så lätt att …

18. Started by Pear,

Nu har mitt kar börjat komma igång lite smått. Vatten och cirkulation i karet 14 dagar. LS i karet 10 dagar. Vattenvärden: PH 8,3 KH 11,0 Fosfat 0,1 Nitrit 0 Salinitet 1,023 Temp 26 Saknas någon test som nu är viktig i uppstarten. Inga alger än så länge, lite lätt endast på toppen på LS. Skummar regelbundet (Endast lite mörkgrön goja) Tänkte nu idag introducera 10-15 Turbo. När är det dags för första försiktiga vattenbytet? Kommer inom kort också introducera 1 st tålig fisk. Fortsätter någon vecka att mata LS med bakteriekultur. Kör med ytterfilter laddat med endast aktivt kol samt fosfatremover, tänkte byta ut detta 1 gång i månaden, låter det rimligt.

• 2 svar
    • 681 visningar
  19. Started by jezzka,

Vi ska skaffa ett 500 liters akvarium och undrar vilka produkter man behöver så som skummare, filter, cirkulations pump, ljusramp, doppvärmare m.m Skulle vara väldigt tacksam för massa förslag

• 5 svar
    • 680 visningar
  20. Started by aeon,

Har haft min levande sand i ett år nu. Den är väldigt skiten, är det smart att byta eller är det dumt!?

• 3 svar
    • 680 visningar
  21. Started by jeanette,

Hej Vi har köpt ett beg. akvarium med teknik. Allt går bra utom vår skummare, vi har en prizm skimmer. Den låter men den tar inte in vatten , vattnet bara står och "guppar" strax ovan vattenytan i röret. Vad är problemet?? Vi har fyllt skummaren med lite vatten men det hjälper inte.

• 2 svar
    • 680 visningar
  22. Started by Taggen76,

Hej på Er alla!! Jag är nybörjare på salt och är i startgroparna att sätta igång ett 350 liters juvel hörnakvarium som jag tidigare har haft mina discusar som jag tyvärr fått sälja :-( men men.... Jag skulle bli glad om någon kunde hjälpa mig med utrustning. Jag har blivit tipsad om att sätta en Deltec600 och att den ska vara mycket bra, någon som har erfarenhet av det? får inte plats på någon sump under. Nästa bekymmer som jag ser det är lyset. ad ska man ha där? i och med att det är ett hörnkar blir det ju lite svårigheter. Jag har funderat på en amatur vet ej dock vad den heter men man kunde få plats med 6 t5 rör i den plus att jag troligen behöver en liten mindre amat…

• 3 svar
    • 680 visningar
  23. Started by Pear,

Fått svar!

• 0 svar
    • 679 visningar
  24. Started by Leoparden,

Våra clowner har lagt ägg upptäckte vi igår. Hade varit riktigt kul att försöka sig på att odla upp, även om jag förstått att det ska vara svårt och man får ge det ett par gånger. Vi har ett tomt 60 liters kar med belysning, pump och värmare som vi tänkt göra iordning. Vet att det ska finnas några kunniga här på forumet som kanske vill komma med tips? OM vi ens lyckas fiska upp larverna när de kläcks; vad behövs då i det andra karet? Räcker det med blandat saltvatten, eller vill de ha sand och sten? Hört att levande rotifiers är vad som gäller, men om man inte får tag i detta som föda kan fryst rotifiers tänkas fungera? Eller kanske levande p…

25. Started by magnus1982,

hej allihopa. min kompis har sötvatten och han har flera akvarium. han har ett litet 38 liters bredvid tv i vardagsrummet och jag sa till han "varför kör du inte salt i det lilla"? sa att han behöver inte köra koraller om han inte vill utan bara fiskar och sen ha något snyggt i mitten istället. alla kör juh inte koraller. jag sa att det enda han egentligen behövde var att ta ut det som tillhör sötvatten och sen bara tillsätta rätt mängd salt typ 1.023 kanske om han bara ska köra fiskar. och sen låta det stå ett tag så att man är säker på att ingen nitrit topp fanns kvar. jag sa att kör du utan skummare och sådant och bara har pump termostat etc så funkar det ändå utmärkt …

• 1 svar
    • 679 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.