Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by san_miguel,

Hur ofta håller man på med att ta olika prover i akvariet när man väl fått igång de med fisk och koraller och allt? Och vad kostar de olika proverna och tillsatserna man behöver?

• 1 svar
    • 599 visningar
  2. Started by Freddefröjd,

Hej. Jag undrar lite om en sten jag har liggandes i balja, tänkte ha den i nya akvariumet. Frågan är, det växer nån typ av gsp eller nått likande på stenen och jag lyckas inte peta bort allt det växer eller sitter fast, i hålrum och under stenen, kan ju vara så att den är död också men vet inte och vill inte släppa in nått dött i akvariumet, kan jag typ bädda in det som är kvar med typ silicon eller revkeramik och på så vis säkra upp att det inte sprider sig vidare.

• Gilla
    • 2 svar
    • 599 visningar
  3. Started by time for heroes,

Är inne på 10e veckan för mitt kar. Hittills har jag kört utan ljus under incyklingen. Men igår när jag satte i städpatrull + en pepparmintsräka och putsaräka gissar jag på att jag behöver ljus. Är det bara att köra följande: 8-10 blått ljus 10-18 vanligt ljus 18-21 blått ljus 21-8 släckt?

4. Started by Aquario,

Hej. Karet är 5 veckor gammalt och jag har gott om bruna alger på botten och på glaset som mina städare kämpar med att käka upp. Men jag känner att algerna ökar i mängd, (eller är detta en inbillning av mig ). Hur blir man av med sånt? Eller borde jag köpa mer krabbor och sniglar? Jag har massor av små turbo sniglar tror jag de heter (de följde med stenarna), sen har jag en större jag köpte? MVH!

• 2 svar
    • 599 visningar
  5. Started by droopy,

Har haft mitt 90*60*50 i ca1år, köpte det komplett med vatten å allt nu fick ja vatten läcka i huset så ja var tvungen att bytta golv m m så min stackare har bot i plast backar på toa i några veckor. Så kvalité på vattnet nu är väll inte den bästa sedan behövs det mer. Så hur ska jag göra?

• 2 svar
    • 599 visningar
  6. Started by Sara,

Någon som har erfarenhet av denna tillsats? Jag har en påse liggandes tillsammans med doseringstabell men vet inte hur jag ska tillsätta det i vattnet? När jag provade att blanda lite i en kopp med vatten insåg jag att man nog inte ska hälla det direkt i karet iallafall? /Sara

• 1 svar
    • 598 visningar
  7. Started by slarvid,

Hur mkt behövs det ventileras? Sumpen kommer va på typ 30liter. Räcker det med ett gäng stora hål i bakstycket borrade med dosborr?

• 3 svar
    • 598 visningar
  8. Started by Leoparden,

Våra clowner har lagt ägg upptäckte vi igår. Hade varit riktigt kul att försöka sig på att odla upp, även om jag förstått att det ska vara svårt och man får ge det ett par gånger. Vi har ett tomt 60 liters kar med belysning, pump och värmare som vi tänkt göra iordning. Vet att det ska finnas några kunniga här på forumet som kanske vill komma med tips? OM vi ens lyckas fiska upp larverna när de kläcks; vad behövs då i det andra karet? Räcker det med blandat saltvatten, eller vill de ha sand och sten? Hört att levande rotifiers är vad som gäller, men om man inte får tag i detta som föda kan fryst rotifiers tänkas fungera? Eller kanske levande p…

9. Hallåj. Mitt kar förbrukar MG och "höjer" samtidigt KH samt CA... Om jag förstått det hela rätt så borde en sjunkande MG betyda att KH och CA borde sjunka samtidigt? Mäter med Saliferts tester. 25L vatten totalt (nano) Salthalt: 1,027 (refraktometer) För 2 veckor sen: KH: 6,7 CA: 420 MG: 1200 Idag, 2 vattenbyten senare: KH: 7,0 CA: 450 MG: 1140 Förändringar under tiden: Stoppat i 2 astreasniglar, en liten zoa-fragg med 5-6 minihuvuden samt en calustrea-fragg med 2 minihuvuden förra helgen. Tänkte köpa Reef Foundation och mecka upp värdena med under helgen, men fun…

• 4 svar
    • 597 visningar
  10. Started by slarvid,

Karet gått i en månad drygt. Slängde i koraller och en sjöstjärna i helgen. Samt snigklar. Är det dags nu att börja med vattenbyten en gång i veckan? eller kan ja vänta tills ja slänger i en eller 2 små clowner?

• 2 svar
    • 597 visningar
  11. Started by Marineman,

Hej! Jag köpte ett 175 liters komplett kar här på guiden i julas mest för att se om detta var något för mig,och det tycker jag verkligen att det är!! Nu efter ett drygt halvår har man sett varfär karet var så billigt,MH-Armaturen krånglar som fasen,det är så rostigt att jag har gett upp alla försök att öppna den för att se vad som är fel. Till råga på allt elände så har karet börjat läcka,inte så mycket men fullt tillräckligt. Så jag har bestämt mig för att skaffa ett 375l kar istället. Därför har jag lite frågor: 1.Kan jag köra igång det nya karet med hälften fyllt med nytt saltvatten,för att efter ett par veckor tillsätta vattnet från det gamla karet+alla korallerna och…

• 3 svar
    • 596 visningar
  12. Started by embl,

Hej! gjorde mitt första NO3 testet idag och det stog 45ppm vilket är allt för högt. Så vill göra ett 20-30L VB skulle det skada? Mvh! Emil PS akvariet är 54L

13. Guest fishguard
    Started by Guest fishguard,

Tjena Forum!!! Har nyss skaffat en luden skivanemon och en galaxea...vilka spårelement vill dom ha? kalcium, jod osv??? tacksam för svar

• 0 svar
    • 596 visningar
  14. Fråga angående AquaLight Reverse Osmosis-System ST-300 L/Day. Hur ska kranen på den röda slangen - kastvattnet med andra ord - användas? När ska den vara öppen - och när stängd? Under tiden man producerar vatten - hur ska den vara ställd då? Ni kloka människor vet säkert detta! Tack på förhand! Ted

• 4 svar
    • 596 visningar
  15. Started by KennethN,

Har köpt en flaska Coral rx pro coral dip men blev lite osäker på doseringen. På coralrx hemsida står det att man ska ta 30 droppar per gallon, vilket blir ca 8 droppar per liter. På flaskan står det dock 12 droppar per liter... Antar att man bör kunna lita på instruktionen på flaskan, eller?

16. Started by Gnarkill,

Så nu har man dragit igång sitt första saltkar=) nu har det i och för sig varit igång sen i november men nu ser det något så när ut som ett riktigt salt kar. Här är en liten lista på vad jag har i mitt akvarium! Karet är ett eheim Mp på 200 liter. Teknik/Under uppgradering just nu 1st new-jet 1200l/h 1st Koralia 1500l/h 1st Eheim 1000l/h Ljus: 2st power glo t8 1st Aqua glo t8 1st marine glo 13000k tror jag Filtrering: Fluval 404 med endast LS i Äldre Tunze Skummare/Tror den klarar av 500liters kar men det är som sagt gammal. 25watts Uv-c! Levande: 15kg LS 1 liten sacrophyton 1 st rörmask 1 st Cirrihitichthys falco - Hökfik 1 st Nebulosa muräna 5 st knappar vad jag kan se …

• 0 svar
    • 595 visningar
  17. Started by Tilda,

Ok, ska skaffa mitt första saltvattensakvarium och har bestämt mig för ett Clown fiskhotell 58L. Hoppas jag får tag på ett bara. Min fråga är vad måste jag köpa samtidigt som akvariet, dvs vattenberedningsmedel, tester mm för att kunna hälla i kranvatten + levande sten och helt enkelt komma igång? Eftersom jag är nybörjare och inte gjord av pengar osv vill jag hålla det hela enkelt, och är beredd på täta vattenbyten. Tänkte ha koraller, räkor och bara ett par små fiskar. Undrar också hur jag gör med allt, tex vilken ordning salt, levande sten etc ska i och hur länge man väntar emellan? Tex måste vattnet stå med salt innan man har i stenen? Tacksam för alla råd, tips och …

• 2 svar
    • 595 visningar
  18. Started by Linus Jansson,

Hallå saltfolket ! ... För 20 år sedan så var jag på gran canaria och följde med styvfarsan ut på en fiske tur. Under denna tur så fick jag en bläckfisk (av något slag) som höll i en sten med hans tentakler som han sedan släppte mitt på båten, gubbarna sa åt mig att ta hem stenen som ett roligt minne. Nu har den här stenen legat i en påse på min hylla och tänkte nu höra med någon om man kan stoppa ner den här stenen efter att man haft den i vatten några veckor och kört täta vatten byten !

19. Started by taxi3000,

Hej..undrar om när måste man byta T5 rör? Det köptes för ca. 1 år sedan, är det dags att byta nu eller?

• 2 svar
    • 595 visningar
  20. Started by pettabaj,

Hej! Undrar om någon vet om det finns någon bra saltvattensaffär i eller omkring FALUN BORLÄNGE AVESTA HEDEMORA!!?! Snälla hjälp mig...!?? // Petter

• 0 svar
    • 595 visningar
  21. Started by Aquaguy,

Tänkte starta upp ett 75 liters kar med lite LS och några mjukisar men är det nödvändigt med ytavrining?

• 4 svar
    • 595 visningar
  22. Started by Aquaguy,

Hej jag ska flytta allt (koraler, eremiter och sniglar) från mitt dymax iq5 (13 liter) till ett 54 liters kar. Är det bäst att fylla på de 13 litrarna och kanske 5 till så länge. Sedan fylla på mer vatten gradvis typ 10 liter i veckan i karet. Eller går det att ha allt i en hink i en månad innan jag kan sätta i allt levande i det nya karet? Kan inte ha kvar det i dymax akvariet för där ska det bli sötvatten direkt. Eftersom jag tröttna på att lägga ner så mycket tid på att göra vatten byten och hålla koll på alla värden i det lilla akvariet.

• 1 svar
    • 594 visningar
  23. Started by jacs,

men vad är det egentligen? Kommer ju ut blad från linan, och jag som tänkte klippa bort den då jag inte lyckades att dra bort den för ett par månader sedan. //Jonas

• 0 svar
    • 594 visningar
  24. Started by Darband79,

Vad är detta, kan det vara ich ägg?

• 1 svar
    • 594 visningar
  25. Started by slarvid,

Fråga 1 när nitriten kommer nu efter uppstart. Är det bara låta karet gå då tills det är borta? Fråga 2 städpatrull som alla snackar om? Vad består den av för djur? Och vad är en lagom fin patrull till ett 30liter nano?

• 3 svar
    • 594 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.