Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by jezzka,

Vi ska skaffa ett 500 liters akvarium och undrar vilka produkter man behöver så som skummare, filter, cirkulations pump, ljusramp, doppvärmare m.m Skulle vara väldigt tacksam för massa förslag

• 5 svar
    • 657 visningar
  2. Started by Richard_22,

Någon som vet vad detta är för osmolator och vilket märke det är? Har fått problem med den men har ingen manual eller nånting.... Mvh Richard Skickat från min iPhone med Tapatalk

3. Started by Coma67,

Hej. Nybörjare här. Lämplig belysning till ett juwel lido 120L (60cm bred). Juwels egna rör T5 24W 438mm för saltvatten verkar inta gå att få tag Lysrör Juwel Highlite T5 Marine 24W Lysrör Juwel Highlite T5 Blue 24W

• 3 svar
    • 657 visningar
  4. Started by Johnny Tveit,

Hej, en kanske dum fråga. Jag har bara två st clowner i mitt akvarium (har bara varit igång i 14 dagar). Nu har jag massor med vita prickar på glaset, misstänker att det är Copepods? Men Clownerna verkar inte intresserade alls, bör jag investera i någon fisk som äter dessa? Kan det bli ett problem om jag inte införskaffar något som håller lite kontroll på populationen? MVH Johnny

5. Started by Axxe,

Mitt akvarium måste flyttas dessvärre och i samband med det så byter jag kar helt enkelt. Har 2 koraller bl a, hur lång tid klarar de sig tillfälligt i ocirkulerande vatten medans man gör iordning nya karet? Eftersom jag inte minns namnen på dom så får ni bilder

• 2 svar
    • 657 visningar
  6. Started by pegekin,

Akvariet e fullt. av alger.Ls har blivit bruna av alger och en massa luftbubblor. Vad göra ?

• 3 svar
    • 656 visningar
  7. Started by Aquaguy,

Köpte lite filter idag.när jag kom he, såg jag att jag fick med några kapslar med små svarta stavar i. Typ kol eller nåt sånt. Min fråga går det att ha i saltvatten?

• 2 svar
    • 656 visningar
  8. Started by akkibat,

Hur vet man om levande sten är levande?

• 2 svar
    • 655 visningar
  9. Tänkte ev ha en Six lime wrasse och en mandarin ihop. Då både lever (eller iaf helst) på levande så tänkte jag även odla pods och Artemia så det alltid finns lite att snaska på. Ev lite korall. Sen inte mer. Detta bör funka? Hur djup botten låste man ha eller det kvittar? kommer ha levande sten osv men då jag odlar maten så kommer den mest agera filter.

• 0 svar
    • 655 visningar
  10. Started by Tobbz,

Ska göra om lite och måste köpa ny, finns det någon speciell är räcker det med att den är livsmedelklassad ?

11. Started by Micke81,

Hej! Skulle behöva lite hjälp. Köpte ett nytt kar för 1 vecka sen. Jag har fyllt karet men har problem med vattennivån i sumpen och i karet. Har 2 rör ner till sumpen och 1 upp. Sitter 1 kran på ena röret ned. Försöker att hitta rätt inställning på kranen men får det inte att funka. Antingen sjunker vattennivån i sumpen så att returpumpen kommer ovanför ytan i sitt fack. Och öppnar jag kranen för mycket så sjunker nivån i överrinningsboxen. För vad jag har förstått så ska det rinna ner vatten i båda rören till sumpen. Gör jättesmå justeringar men får det inte att funka. Nån som har nått tips vad jag gör för fel??

• Gilla
    • 6 svar
    • 654 visningar
  12. Started by Nero,

Hej gott folk har just lyckats fånga en krabba i mitt RSM som har kalasat på eremitkräftor o turbosniglar, Den är riktigt Elak Har haft RSM i 6 Veckor. Den är ljus grön se bild någon söm vill ha bortskänkes om intresse finnes, bor I stockholm Vid Slussen. skulle vara roligt att få veta vad den heter, är det en ancoria Krabba ? Rolle 0707344471

• 0 svar
    • 654 visningar
  13. Started by Jeroef,

Nu när vårat 58l Guppi år igång, vi har 6 inneboende och alla värden är ok, funderar vi på att ta bort 1 av 2 LS'ar, så min fråga är om det är ok att ta bort 1 sten utan att rubba balansen för mkt?

• 0 svar
    • 654 visningar
  14. Started by Darband79,

Vad är detta, kan det vara ich ägg?

• 1 svar
    • 653 visningar
  15. Started by Taggen76,

Hej på Er alla!! Jag är nybörjare på salt och är i startgroparna att sätta igång ett 350 liters juvel hörnakvarium som jag tidigare har haft mina discusar som jag tyvärr fått sälja :-( men men.... Jag skulle bli glad om någon kunde hjälpa mig med utrustning. Jag har blivit tipsad om att sätta en Deltec600 och att den ska vara mycket bra, någon som har erfarenhet av det? får inte plats på någon sump under. Nästa bekymmer som jag ser det är lyset. ad ska man ha där? i och med att det är ett hörnkar blir det ju lite svårigheter. Jag har funderat på en amatur vet ej dock vad den heter men man kunde få plats med 6 t5 rör i den plus att jag troligen behöver en liten mindre amat…

• 3 svar
    • 652 visningar
  16. Started by 111bira,

• 3 svar
    • 652 visningar
  17. Started by droopy,

Har haft mitt 90*60*50 i ca1år, köpte det komplett med vatten å allt nu fick ja vatten läcka i huset så ja var tvungen att bytta golv m m så min stackare har bot i plast backar på toa i några veckor. Så kvalité på vattnet nu är väll inte den bästa sedan behövs det mer. Så hur ska jag göra?

• 2 svar
    • 651 visningar
  18. Started by Jeanette Johansson,

Nu börjar "dagen D" närma sig, alltså dagen jag hämtar hem mitt första saltvattesnakvarium och jag vet att jag ställer många kanske dumma frågor men hellre fråga för mycket än för lite, vad gör ni vid ett eventuellt strömavbrott? jag kommer ju inte ha en sump så vad gör jag om det är strömavbrott ett par timmar? vad är det värsta som kan hända med akvariet?

• Gilla
    • 4 svar
    • 650 visningar
  19. Started by penstermon,

Bruna partiklar i vattnet som lägger sig på den vita sanden som ettt täcke..o flyter upp till ytan vad kan det vara? Tacksam för hjälp. Har ett RSM250

• 1 svar
    • 650 visningar
  20. Started by Nille83,

Min Filfisk tog för 1 månad sen och nu börjar de härliga glasroserna komma tillbaka. Är tveksam att skaffa en ny då man läst att de kan ge sig på vissa koraller. Så nu funderar jag på att bekämpa det själv. Jag har sprutor hemma (inga kanyler) skulle man kunna koka vatten i dessa och spruta på glasrosen? Eller måste man ha kanyl också?

• 1 svar
    • 650 visningar
  21. Started by ralle1424,

Tror ni den här tekniken är bra till ett 300 http://www.fish-street.com/bubble_magus_bm99_protein_skimmer?category_id=88 http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=234 http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1160

22. Hej! efter skummaren hade börjat låta för mycket öppnat jag den för att kolla efter orsaken och såg att det fanns någon form av levande, som jag inte vet namnet på, samt om det är något man skall bevara eller utplåna. Tack för eventuell hjälp!

• 3 svar
    • 649 visningar
  23. Started by Jokkmokksjocke,

Har min nya Tang vita prick sjukan? Har läst att de skall vara luddiga men tycker inte dem är det? Kan man gör något åt det? karantän uv etc ?

• Gilla
    • 2 svar
    • 649 visningar
  24. Started by Tobbz,

Kör med filtersocka 200 micron som endå släpper igenom en del. Funderar på att koppla skummaren direkt till röret ifrån akvariet, har inte hunnit än dock. Några andra tips ? Har sett att en del har filtermatta i sina sumpar, hur ofta bör dessa rengöras ? Någon sa att det finns ett medel att hälla i som binder upp allt så det är lättare att skumma ut ?

• 0 svar
    • 649 visningar
  25. Started by Nille83,

Är lite nyfiken på detta. Använder idag Energy A och B, är väldigt nöjd med det. Men hur är Reef Colors? Värt pengarna?

• 1 svar
    • 649 visningar

Account

Navigation

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.