Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by DennisL,

Tja! Begav mig till en fiskaffär för att köpa mina första fiskar:). Till min stora förfäran ser jag att nästan alla Karen är kraftigt infesterade av glasrosor, de sitter överallt...på pumpar, stenar mm. Eftersom jag inte är särskilt insatt i glasrosors anatomi eller fortplantning och absolut inte vill ha in dem i mitt kar så skulle jag vilja veta en sak. Finns det någon möjlighet att man kan få glasrosor i karet om man köper fisk från ett kar som innehållet glasrosor till förbannelse?

• 1 svar
    • 670 visningar
  2. Started by Wilhelm,

Hej på er! Jag är igång med ett begagnat kar sedan en och en halv vecka, fantastiskt kul👍 Efter en del efterforskningar/tips kom jag fram till att jag skull köra redslime remover då jag hade cyano. Doserade enligt anvisning och efter två tre dagar är cyanobakterierna helt borta! Problemet nu är att skimmern fortfarande efter fem dagar svämmar över hur jag än försöker ställa in/höja upp den🤔 Har läst mig till att skimmern kan bli lite ”tokig/go nuts” under en tid (couple of days )? Någon här som har erfarenhet av fenomenet och vågar sig på att gissa hur länge måste jag vänta? Jag bytte 10% i lördags och 5% idag. Ska jag byta större volymer?…

3. Started by mrmacke,

vilket är de bästa att anävda ? är de vanliga pumpar eller är de samma till saltvatten som sötvatten ? MVH Macke

• 1 svar
    • 670 visningar
  4. Hej! efter skummaren hade börjat låta för mycket öppnat jag den för att kolla efter orsaken och såg att det fanns någon form av levande, som jag inte vet namnet på, samt om det är något man skall bevara eller utplåna. Tack för eventuell hjälp!

• 3 svar
    • 669 visningar
  5. Started by adam92,

Halloj! Nu börjar det bli dags för nytt akvarium då jag har känt på att äga ett salt nu i över ett år (100L) och det är verkligen min grej, akvariet jag har tänkt mig kommer ha måtten 150cm lång 50 cm bred och helst 70 hög, sumpen hade jag tänkt på runt 150 liter med refug. Det jag kommer börja att införskaffa är belysningen, detta är ett stort problem för mig då jag har inte koll på vad det absolut bästa är att skaffa, det jag vill ha dock är LED, med dom här måtten vad skulle vara bästa att använda sig av? Typ 3st hydra 26 hd eller kanske 2 st hydra 52 hd? Tacksam för svar och tips o råd inför detta projekt [emoji4] Skickat från min iPhone med Tapatalk

6. Started by jezzka,

Vi ska skaffa ett 500 liters akvarium och undrar vilka produkter man behöver så som skummare, filter, cirkulations pump, ljusramp, doppvärmare m.m Skulle vara väldigt tacksam för massa förslag

• 5 svar
    • 669 visningar
  7. Started by Leoparden,

Fick igår hem en gul kirurg. Den verkade relativt lugn och började gå och beta på stenarna direkt. Några timmar senare när vi kom hem efter julbord och endast blåljuset är på upplevde jag den extremt stressad. Simmande fram och tillbaka konstant tills ljuset släcktes helt. Då simmade den bak vid en sten och verkar ha hållt sig där hela natten. Den har ett tydligt vitt streck över magen, vad är detta? I karet bor 2 clowner (snälla och obrydda) samt en liten blyg bicolor dvärgkejsare.

• 4 svar
    • 669 visningar
  8. Started by magnus1982,

hej allihopa. min kompis har sötvatten och han har flera akvarium. han har ett litet 38 liters bredvid tv i vardagsrummet och jag sa till han "varför kör du inte salt i det lilla"? sa att han behöver inte köra koraller om han inte vill utan bara fiskar och sen ha något snyggt i mitten istället. alla kör juh inte koraller. jag sa att det enda han egentligen behövde var att ta ut det som tillhör sötvatten och sen bara tillsätta rätt mängd salt typ 1.023 kanske om han bara ska köra fiskar. och sen låta det stå ett tag så att man är säker på att ingen nitrit topp fanns kvar. jag sa att kör du utan skummare och sådant och bara har pump termostat etc så funkar det ändå utmärkt …

• 1 svar
    • 669 visningar
  9. Started by Pear,

Nu har mitt kar börjat komma igång lite smått. Vatten och cirkulation i karet 14 dagar. LS i karet 10 dagar. Vattenvärden: PH 8,3 KH 11,0 Fosfat 0,1 Nitrit 0 Salinitet 1,023 Temp 26 Saknas någon test som nu är viktig i uppstarten. Inga alger än så länge, lite lätt endast på toppen på LS. Skummar regelbundet (Endast lite mörkgrön goja) Tänkte nu idag introducera 10-15 Turbo. När är det dags för första försiktiga vattenbytet? Kommer inom kort också introducera 1 st tålig fisk. Fortsätter någon vecka att mata LS med bakteriekultur. Kör med ytterfilter laddat med endast aktivt kol samt fosfatremover, tänkte byta ut detta 1 gång i månaden, låter det rimligt.

• 2 svar
    • 669 visningar
  10. Started by jizeta,

Har förstått att tillsatser inte är nödvändiga för ett nanokar och undrar nu var gränsen för "nano" går...och vilka tillsatser jag bör/måste tillsätta i mitt RSM 130? Eller räcker det med regelbundna vattenbyten?

• 1 svar
    • 668 visningar
  11. Started by Taggen76,

Hej på Er alla!! Jag är nybörjare på salt och är i startgroparna att sätta igång ett 350 liters juvel hörnakvarium som jag tidigare har haft mina discusar som jag tyvärr fått sälja :-( men men.... Jag skulle bli glad om någon kunde hjälpa mig med utrustning. Jag har blivit tipsad om att sätta en Deltec600 och att den ska vara mycket bra, någon som har erfarenhet av det? får inte plats på någon sump under. Nästa bekymmer som jag ser det är lyset. ad ska man ha där? i och med att det är ett hörnkar blir det ju lite svårigheter. Jag har funderat på en amatur vet ej dock vad den heter men man kunde få plats med 6 t5 rör i den plus att jag troligen behöver en liten mindre amat…

• 3 svar
    • 667 visningar
  12. Started by dominique,

Vilket salt rekommenderar ni? jag har tittat på Corallife och Tropic Marin och undrar vad ni har för erfarenheter. VH / Dominique

• 1 svar
    • 667 visningar
  13. Started by droopy,

Har haft mitt 90*60*50 i ca1år, köpte det komplett med vatten å allt nu fick ja vatten läcka i huset så ja var tvungen att bytta golv m m så min stackare har bot i plast backar på toa i några veckor. Så kvalité på vattnet nu är väll inte den bästa sedan behövs det mer. Så hur ska jag göra?

• 2 svar
    • 667 visningar
  14. Started by peppe67,

Hej, Två av våra turbosnäckor har i flera dagar legat på varsin plats i sanden utan att flytta sig. Vi har sett dem "gräva" i sanden då och då men oftast har de bara varit stilla. Idag började tre av eremiterna ge sig på den ena och det visade sig att den var död. Den andra turbon ligger kvar i sanden. Så vi undrar: är det något som de ska göra att ligga på samma plats och gräva lite i sanden eller har den "fastnat" där så vi borde lyfta den till en sten eller nåt? Vi vill gärna att den inte ska dö den också. MVH Peter

• 8 svar
    • 667 visningar
  15. Started by Thommy,

hejsan ja e nybörjare på detta.Har i gång ett 375 nu startade det i tisdags med sten 25 kilo.Ska nu köpa 10 15 kilo till men som e i gång kan ja lägga i det direkt.Eller karatän rengöring mm.ska göra en ny tråd med de sakerna ja har senare fattar lite hur deta funkar i alla fall.H Thommy

• 1 svar
    • 667 visningar
  16. Started by Cpt Phreak,

Nu tänkte jag med lägga in lite bilder på mitt första saltvattenskar vem kunde ana att de skulle va så sjuk ball med fiskar? har redan börjat fundera på större kar så vet ni någon som ska göra sig av med sitt kar (375l>) så släng gärna iväg ett pm Tyvärr har jag bara en Iphone att fota med

• 2 svar
    • 666 visningar
  17. Started by jeanette,

Hej Vi har köpt ett beg. akvarium med teknik. Allt går bra utom vår skummare, vi har en prizm skimmer. Den låter men den tar inte in vatten , vattnet bara står och "guppar" strax ovan vattenytan i röret. Vad är problemet?? Vi har fyllt skummaren med lite vatten men det hjälper inte.

• 2 svar
    • 666 visningar
  18. Started by pegekin,

Akvariet e fullt. av alger.Ls har blivit bruna av alger och en massa luftbubblor. Vad göra ?

• 3 svar
    • 666 visningar
  19. Started by san_miguel,

Måste vattnet ha någon speciell temperatur när man ska ha i LS? Kan de vara rumstemperatur? Mvh Mikael

• 1 svar
    • 665 visningar
  20. Started by aeon,

Har haft min levande sand i ett år nu. Den är väldigt skiten, är det smart att byta eller är det dumt!?

• 3 svar
    • 665 visningar
  21. Started by Kalle,

Godkväll Behöver köpa en omvänd osmos. Kan ni rekommendera en bra o prisvärd sådan. Mvh Kalle

• 4 svar
    • 665 visningar
  22. Started by anneli,

Jag tänkte ta lite råd av er som har lite erfarenhet av att flytta ett akvarie. Ska flytta mitt akvarie som är på 170 liter och innehåller div LS, sniglar, eremitkräftor, stjärnor, små kirurger, blå djävul, clowner mm. Nu vill jag göra det på bästa sätt. Ska flytta till annat hus. Förstår att jag ska spara mycket vatten, ska jag spara sanden också? Eller ska jag passa på att byta lite? Hur länge kan fiskarna bo i en plastspann med liten syrepump? Ett råd jag fick i akvarieaffären.

• 1 svar
    • 665 visningar
  23. Started by patrikT,

Hej jag har nu äntligen fått hem den levande stenen till mitt akvarium jag undrar lite hur man ska tänka när man placerar den och ”bygger” ihop den, jag kommer vilja ha mest koraller i mitt akvarium. Men insåg efter jag tog denna bild att det finns inte mycket yta för dem att fästa på? Trivs de bäst på platta ytor? Ska jag lägga den stora klunsen jag har i mitten ner istället? jag har 12 kg på ett 123 liters akvarium. Ser ser ganska mycket ut 😂 plocka bort lite kanske?

• 4 svar
    • 664 visningar
  24. Started by Aquaguy,

Köpte lite filter idag.när jag kom he, såg jag att jag fick med några kapslar med små svarta stavar i. Typ kol eller nåt sånt. Min fråga går det att ha i saltvatten?

• 2 svar
    • 664 visningar
  25. Started by Richard_22,

Någon som vet vad detta är för osmolator och vilket märke det är? Har fått problem med den men har ingen manual eller nånting.... Mvh Richard Skickat från min iPhone med Tapatalk

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.