Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Har suttit å klurat lite. Akvariet är på 320L och jag har 2 st AI hydra 52 ovanför,skummare,stor returpump, 3 st jebao streamers. Finns det något sätt att räkna hur mycket tekniken värmer vattnet ? Om det är 25 grader inne, hur mycket kan man tänka sig att det stiger i karet ? Räcker det med fläktar ovanför eller är det säkrare att köpa en kylare ?
-
- 1 svar
- 774 visningar
-
-
Börjat fundera på om jag borde starta upp i 144 litersakvariet istället för 54 litern. Funkar det att köra med enbart filter i ett 144 liters? Det blir förstås en hel del saltåtgång men när jag räknade på det så blir kostnaden lite drygt 100:- per månad för saltet och det är ju små kostnader i det stora hela. Då har jag räknat på 20 liter per vecka (det blir nog ca 100 liter vatten i ett 144 liters akvarium när man drar bort några cm från kanten och utrymme för sten och sand). 54 litern står inte bra och jag har ingenstans att flytta den. 144 litern står bra ur både arbets och tittsynpunkt. Tacksam för synpunkter, har redan handlat levande sten till 54-litern så jag…
-
- 1 svar
- 624 visningar
-
-
Fått någon fripassagerare till snäcka, någon som vet vad dem heter?
-
-
- 1 svar
- 2k visningar
-
-
Jag har nyss startat ett 100 liters akvarium efter 5 års frånvaro från saltvattensakvarium. Eftersom det var ett tag sen undrar jag därför vilka online-butiker folk rekommenderar? (Om det ens är lämpligt att beställa online eller inte). Bor i Karlstad så finns inte någon närliggande saltvattensbutik riktigt... Funderar på t.ex. Företagsakvarium, Salt i Väst, Triton mm. Följer Red Sea's Reef Mature program och har blivit dags att introducera ett clean-up-crew.
-
- 1 svar
- 518 visningar
-
-
-
Ser att det börjar bli så smått grönfärgat mitt grus på botten i karet, är detta någon som kommer bli bättre eller gäller flera städare för att hålla efter detta. Har bra fosfat värden 0 på testet. Sedan kommer det som jag skrev i annan tråd några bruna trådliknande alger, och dessa bara på en sten, algerna har en genomskinlig blåsa på toppen. Hur hålla efter alger som är fula?
-
- 1 svar
- 871 visningar
-
-
Ska starta upp ett nytt 120 liters kar idag så behöver lite nytt salt runt 4-5 kg så undrar om någon i Helsingborg eller ut mot Jonstorp säljer lite salt?, eller om ni vet någon butik i närheten som säljer? MVH Wigge
-
- 1 svar
- 471 visningar
-
-
Precis i veckan dragit igång mitt nyinköpta kar. Blev ett Rsm 130D. tidigare kört ett JAD 54l. fått rätt på salthalten (ca 1,024 mätt med refraktometer) Har idag lagt i sanden. Blev ett täcke på ca 4cm. kör till en början med original teknik, men tids nog lär det bli uppgradering antar jag. lägger upp tråden i hopp om goda tips och råd ang uppstart. hittills verkar allt ha klaffat!
-
- 1 svar
- 452 visningar
-
-
Vi har rom liggandes i akvariet, av vårda röda "afrikanska" cyklider. (tror vi) Ägger ligger jäkligt risigt till för våra två pictusmalar, som alltid håller till i närheten av just den platsen. Kan vi flytta rommen till "yngelakvarium" eller måste vi vänta tills dem har kläkt?
-
- 1 svar
- 895 visningar
-
-
vilket är de bästa att anävda ? är de vanliga pumpar eller är de samma till saltvatten som sötvatten ? MVH Macke
-
- 1 svar
- 628 visningar
-
-
Eftersom jag har haft problem med cyano i mitt kar en längre tid bestämde jag mig för att ta till kemikalier för att bekämpa det. Jag beställde något som heter chemiclean som jag fick rekommenderat på nano-reef.com. Mina zoanthus har varit riktigt risiga av cyanon och inte varit öppna på länge. Mina mushrooms och acanthastreor har dock sett bra ut. Igår påbörjade jag behandlingen och följde instruktionerna. Idag ser alls koraller väldigt hängiga ut, även de som tidigare sett bra ut. De är dessutom täckta av ett vitt slem? Vad är detta? Är det något sorts försvar mot kemikalierna? Enligt tillverkarn ska chemiclean vara helt säkert för invånarna i karet. Imorgon kommer jag…
-
- 1 svar
- 539 visningar
-
-
-
- 1 svar
- 564 visningar
-
-
Igår kväl när jag satt och kollade på mina levande stenar så upptäckte jag en liten mask liknande organism som kröp över stenen! Skallen (om man kan kalla det så) var lys orange och resten av kroppen var svart brun ungefär! och sen så hade den nån form av taggar runt hela sin kropp också! är de nån som vet vad det kan vara??
-
- 1 svar
- 782 visningar
-
-
Detta har uppkommit på vår nya sten i revkeramik. Vad kan det vara för typ av alg? Karet har varit igång i ca 2,5 månad. Har både levande sand och 30 kg levande sten (som varit igång i ett tidigare akvarium i över ett år). Lägger även till en bild på hur karet i övrigt ser ut.
-
-
- 1 svar
- 579 visningar
-
-
Jag såg igår en liten mask liknande sak som kröp ut från ena min LS huvudet var orange färgat och resten av kroppen var brun/Svart och sen så hade den vita spikar på ryggen såg det ut som ! Är det någon som vet vad det är???
-
- 1 svar
- 643 visningar
-
-
Hej! Här kommer en vägg av text och en hög av frågor... Jag är helt grön när det gäller saltvattens akvarium. Jag är inte så gammal, bara 24 år, men under alla mina år så har havet alltid fascinerat mig för vattnet och allt som lever där i. Min morfar var yrkesfiskare, så jag följde med honom ut varje gång jag hade möjlighet. varje sommar spenderade jag timmar med att snorkla, nu har jag tagit dykarcert istället! Jag har två st sötvattenakvarier, ett på 100 liter och ett på 450 liter. Men nu känner jag att det är dags för att ta steget in i saltvattren världen! Min plan är att tömma mitt juvel 450 på allt, och att göra om detta till saltvatten. …
-
- 1 svar
- 621 visningar
-
-
hej tänkte dra igång ett kar inom kort men behöver lite kött på benen först! har lite funderingar angående pumpning till akvariet, ska man ha olika strömar kors o tvärs altså? Sen det här med alla filtter hur rören ska gå osv man har ju bara set bilderna o vet inget om reningen eller vad man ska kalla det,,,, finns säkert någon annan bra länk här men har inte hittat ngn! Samt om man ska ha stenkoraller eller mjukkoraller! var kan ja läsa mer om detta, vilken fisk kan man blanda med vad samt vilket e vanligast!
-
- 1 svar
- 945 visningar
-
-
Nu blir det lite av två poster i ett men framförallt skulle jag vilja uttrycka tacksamhet till alla som brinner för saltvattensakvarium och även orkar hjälpa oss nybörjare. Har nu varit med saltvattenskar i tre månader och jag måste säga att jag älskar det. Jag har alltid varit en vän av vatten, fiskar och allt vattenlevande men det är först nu, som förälder, som jag haft ekonomi och bestämmanderätt nog att förse familjen med ett (saltvattens-)akvarium. Jag har alltid gillat att fiska. Fiskarna jag fångat har jag oftast behållit i en skottkärra etc för att sedan släppa tillbaka dem i sjön. I sommarstugan matar vi mörtar, löjor och abborrar för hand tills de blir tama så a…
-
- 1 svar
- 792 visningar
-
-
-
Har vart igång med karet ett tag nu och ökat ljuset successivt. har en maxpect razor 60/1600 lampa. någon som har tips på ett tidsschema till den? Gärna alla 6 kanalerna. tack på förhand.
-
- 1 svar
- 780 visningar
-
-
Hej.. Har funderar på att skaffa mig en Osmos, men vet varken hur det fungera.Var och hur ska det sitta, tillbehör o.s.v. Skulle ni kunna guida mig lite . Eller var kan jag hitta artiklar om detta. STOR TACK
-
- 1 svar
- 613 visningar
-
-
Hej Har mitt uvc ljus från sumpen och inte en close loop från botten av akvariumet. Får man mycket bättre effekt av att köra det från botten eller är det sak samma.????
-
- 1 svar
- 678 visningar
-
-
hej jag har nu fått igång ett 200L akvarie som inte är klart än men jag har lagt i en ganska stor eremit som min pappa tänkte slänga men gör den så att man får de här algchockerna snabbare så att man kan få igång det snabbare?
-
- 1 svar
- 500 visningar
-
-
Min Filfisk tog för 1 månad sen och nu börjar de härliga glasroserna komma tillbaka. Är tveksam att skaffa en ny då man läst att de kan ge sig på vissa koraller. Så nu funderar jag på att bekämpa det själv. Jag har sprutor hemma (inga kanyler) skulle man kunna koka vatten i dessa och spruta på glasrosen? Eller måste man ha kanyl också?
-
- 1 svar
- 617 visningar
-
-
Japp, då var det dags igen att dra igång en saltburk hemma, var 4-5 år sen sist jag körde ett jad 128 med lite fisk och skaldjur som fungerade relativt problemfritt Tanken är att starta upp ett 720L Akvastabil Move + sump, främst som FOWLR, men visst lite mjukisar kan ju vara trevligt? Har lovat hon-som-bestämmer iaf en mindre muräna, tanken går till stjärn- eller zebramuräna(går det att kombinera?), sen är jag sugen på drakar, pterois volitans främst, 2-3st gärna om det funkar och gärna något förslag på andra tankmates Så, ni får gärna rekomendera/avråda mig från både levande och teknik, men misstänker att utanför karet behöver jag: -Skum…
-
- 1 svar
- 612 visningar
-