Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 332 ämnen i detta forum
-
hur gör man när man backspolar osmosen. kopplar man helt enkelt bara på vattnet på den blå utloppsslangen?
-
- 7 svar
- 1,7k visningar
-
-
Ett nytt begagnat kar inhandlat. Det blir ett MP brilliant 110 (Jo jag vet att MP har problem med silikon men detta skall kollas innan start). Tänkte måla karet på baksidan för att få en juste färg. Till detta var det en AM OceanLight 150 som skall upp på nått smidigt sätt.. Tänkte mig en huv i plywood som jag skulle lacka med fuktspärr på insidan och på så sätt slippa avdunstningen en aning. Detta kräver en del jobb innnan det blir klart.. Och en sump i skåpet på undersidan.. Om nån har mått på skåpet invändigt eller en bra skiss på en färdig sump till detta skåp e jag tacksam mottagare.. Nu kommer vi till det roliga om ni har sett annonsen som var här på köp och sälj s…
-
- 28 svar
- 5,9k visningar
- 1 följare
-
-
jag ska tömma karet och limma en ny ytavrinning .och tänkte förvara alla grejer i tunnor i 5-6 dagar. frågan är om korallerna klarar sig utan ljus under tiden??
-
Hejsan! Har nu flyttat över stenen från mina andra kar till mitt huvudkar och varit där en vecka. Gjorde test på mina vattenvärden idag, undrar om ni tycker att det är ok att köpa några testpiloter? Ca 245 ( har inte fått igång kalkreaktorn ännu) Nitrate 10-15 Magnesium 900ppm Ph 7,7-8 Silicat 0,25-0,5 Fosfat 0-0,03 Nitrit 0 Iodine 0,01-0,02 Märke på testerna är salifert om någon undrar. Mvh Nelson
-
Dum fråga kanske?? Men om man startar upp ett nytt akvarium med MH-halogen armatur med nya lampor i så ska de ju inte vara tända mer än ca.2t/dygn i början har jag förstått, måste man ha annan belysning under uppstarten då eller......??????????
-
Nu ska jag starta upp ett saltvattenskar. Karet är på 275l och jag ska bara köra på LS och fisk. Tänkte köra på Am midiflotor som skummare och cirka 20-30kg LS berorende på vad jag hittar för pris samt även en Osmos. Hur stor bör sumpen vara om jag nu ska använda sump vara, har ett 60l kar. Hur har ni löst ytavrinningen om man inte har sump? Kanske kan göra ett fack i hörnet som ytavrinning.
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
hittade 4st solariumrör i förrådet.. e det nått man kan använda eller är det direkt dåligt??
-
Jag tänker skaffa en sump till mitt 240L kar och undrar vilket är bäst, att borra akvariet och använda en dorso variant eller att skaffa en ytavrinningsbox. Ni som redan har sågon av de här lösningar får gärna komma med argument och tips, för och nackdelar. tack för hjälpen
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Räcker det med en Aquamedic New Jet 3000l/t till mitt kar på 300l? Eller måste man ha mer än en pump?
-
- 2 svar
- 749 visningar
-
-
Jag har ett rör som är 34 mm invändigt till breddavloppet jag undrar hur mycket vatten det kan svälja i timmen jag tänkte nämligen ha en pump som pumpar 7000 liter i timmen eller finns det nån formel man kan räkna ut hur mycket vatten det kan rinna per timma?
-
- 5 svar
- 1,4k visningar
-
-
-
Kanske en dum fråga men hur transporterar man ls från butiken? Måste dom ligga i vatten eller inte ??? Är interisserad av beg. ls i sthlm om någon har!
-
jag ska limma mig en ny sump och undrar vilket silikon som lämparsig bäst.
-
- 4 svar
- 1k visningar
- 1 följare
-
-
Har nu hört knäppningar i karet. I bland så knäpper det en gång och iblan två, tre gånger efter varandra. Kan det vara krabbor??
-
-
morsning Jag har just köpt ett hus med drömläge att starta ett salt kar på runt 600l-1200l Vardagsrummet kommer att gränsa till tvättstugan, vilket blir ett underbart läge att bygga in karet i väggen. Tvättstugan är dessutom enorm (runt 10m2) så det finns gott om plats att fylla rummet med allt möjligt! Nu vädjar jag om er hjälp, det går ju inte att missa ett sånt här drömläge:smiley17: Vi kommer att behöva renovera endel, vilket gör att min sambo tycker att vi ska vänta med detta projekt...till nästa år. Ni förstår säkert vilken panik jag kännde! Nu behöver jag er hjälp! Hjälp mig med era bästa argument/tips/tricks till att få min underbara sambo att förstå att detta pr…
-
Tänkte bara delge mina intryck så här långt gällande fördelar och nackdelar av min första tid som saltis med ett litet nanokar. Alltid finns det säkert någon annan nybörjare som tycker det kan vara intressant att ta del av mina erfarenheter så här långt. Bakgrund Jag har idag ett etablerat 45 lit nano med några mjukkoraller + en eldräka + en sjöstjärna + ett par små blåbenade eremiter + ett par sniglar. Jag har dessutom precis startat upp ett 80 liters Molly hotell dit räkan och korallerna ska få flytta när det är inkört. Mat Räkan får lite fryst artemis varannan dag. När han/hon ska matas så tar jag ungefär en ärtas storlek av fryst artemis i ett litet glas. Jag fyller …
-
- 0 svar
- 1k visningar
-
-
Hejsan! Är det någon som skulle kunna komma med en rimlig förklaring till hur 2 fiskar kan försvinna spårlöst. Vid första tillfället försvann en palettkirurg under en natt, letade överallt, tog till och med bort mycket av stenen och verkligen letade. Det fanns inte ett spår! Två nätter senare försvann en Ocelaris även den spårlöst borta. Finns inte att finna runt, bakom eller i akvariet. Det kan väl inte vara möjligt att fiskarna "förmultnar, löses upp" på mindre än 12 timmar?? Är det möjligt att vår Dvärgdrake kan ha ätit upp dem? Enligt affären skulle det inte vara möjligt eftersom dessa var relativt stora fiskar och draken är liten, men vad kan det annars finnas för fö…
-
- 8 svar
- 2,7k visningar
-
-
hej hej-- håller på och sätter ihop mitt kar, och ska lägga i vatten nu i dagarna. men tänker lite framåt- när det är dags att lägga i fiskarna- har tänkt på vad för fiskar jag skulle vilja ha, fast har lite frågor... har tänkt ha följande: occelaris clown- 5 stycken chelmon rostratus- 2 stycken forcipiger flavissimus- 1 styck paracanthurus hepatus- 1 styck zebrasoma falvescens- 2 stycken lactoria cornuta- 1 styck ...och eventuelt en liten drake... första frågan är med chelmon rostratus, forcipiger flavissimus och lactoria cornuta. har hört att koffertfisk och fjäril inte behöver gå så bra med koraller. någon som har erfarenhet av detta? chelmon rostratus ska vara …
-
Dags för mitt första saltakvarium... Efter lite diskussioner hemma med regeringen så enades vi om att först starta ett Nano Reef för att se att det här med saltakvarium är så kul som vi tror det är. Vi tror nog att det finns fortsatt användning för det lilla karet även när/om vi köper ett större. Under tiden vi kör igång "minirevet" så har jag tid på mig att fylla på med mer kunskap och planera för det större karet. Nu har jag beställt ett 80 lit Molly Hotell med tillhörande bänk från www.pwss.nu så snart börjar det. Självklart blir det bilder under resans gång.
-
- 18 svar
- 2,3k visningar
-
-
Hej! Jag startade mitt första saltvattensakvarium i februari i år men nu skall vi flytta in i ett nytt hus någon gång under april månad och tyvärr köpte jag inte huset efter akvariummet utan huset fick gå i första hand ;-) Nu finns det ingen plats för mitt 400l akvarium, okej så litet är inte huset utan det finns ingen bra plats för det i och med att det är en ganska öppen planlösning. Mitt bästa alternativ är nu ett hörnakvarium så nu undrar jag om det är någon som kan rekommendera någonstans som säljer bra hörnakvarium? Har tittat lite på juwel akvarie för det är det som jag har haft under mina år med sötvatten. Dom är ju snygga och är ute efter en hel möbel. Kanske int…
-
- 6 svar
- 4,9k visningar
-
-
Jag köpte mitt akvarium i helgen och har precis fått igång det. Har enligt Hans (drakfisken.se) allt jag behöver. En bra skummare, 4 pumpar, doppvärmare, levande sten och korallsand. Enligt honom skulle detta funka alldeles utmärkt vilket jag också tror. Sen pratade jag med "bengan" nere i mölndal och han skulle lasta på mig en massa grejjer. Nu frågar jag er, som kan vara ärliga mot mig (antar att "bengan" bara ville få sålt massa grejjer.) Behöver jag verkligen T5 rör nu med en gång? Jag har MH 20 000 K. Behöver jag sump? behöver jag ozsmos filter eller vad det heter? Jag menar just nu med en gång? Är det inte prylar som jag kan införskaffa mig senare? Vore tacksam för …
-
Hejsan! Jag har en kopplingslåda med massa elprylar i som jag inte vet vad jag ska andvända till, vet ni? Skickar med en bild och hoppas ni kanske kan luska ut vad det är till. Det Sitter en honkontakt och en hankontakt plus en kännare( den långsmala saken bredvid kontakterna) av något slag. Man kan nog inte ställa in något så jag är väldigt undrande över detta. Tacksam för svar! Mvh Nelson
-
- 7 svar
- 1,5k visningar
-
-
Vilken utrustning krävs? Mindre än "normalt"? Vilka fiskar kan man ha i ett 140 alt 500 liters? Är riktigt sugen på saltvatten men har inte pengarna till ett revakvarium. Undrar då om man kan börja med ett fish only-kar och se ifall det är nått för mig.
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
Såja. Nu är den gamla 540´n såld och pengarna ligger å väntar på nya investeringar. Nu väntar man bara på att lägenheten blir klar, sen blir det till att beställa ett nytt, mindre och snyggare möbelkar. Har skissat fram och tillbaka i oändlighet för att hitta en lämplig lösning på projektet. Tanken är att det skall bli snyggt (karet och möbeln dvs), det skall inte bli FÖR dyrt, och det skall vara så praktiskt som möjligt. Har scannat in min senaste tskiss och tänkte se om ni lite mer erfarna har några synpunkter på förbättringar, eller saker som verkar totalt galet. Som ni (förhoppningsvis) kan utläsa av skissen, så är tanken att köra med ett ljudisolerat skåp ovanför kar…
-
- 22 svar
- 2,1k visningar
-