Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Tias/Frida,

okej då till steg två inom saltvattenhobbyn. alla ni "experter" eller erfarna saltisar. vilka fem tester är viktigast att ha hemma. och vilka "tillsatser" är viktigast att använda sig av regelbundet? kan tillägga att osmos ska införskaffas inom snar framtid.

• 16 svar
    • 1,9k visningar
  2. Started by nelson,

Hejsan! Jag sitter och funderar på vilken kulör man bör ha i sitt överskåp men kommer inte fram till något vettigt. Jag förmodar att färgen kommer att avspegla sig i karet eller? Har ni några förslag så kom gärna med dem. Målar hls Nelson

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  3. Started by Rasmus,

Tjena mors på er! Det är så här att jag slängde upp mitt 375 l akvarium nu under kvällen, har 10 kg levande sten och 10 kg kalksten. Jag skulle behöva lite tips på inredning för att få snygga rev. Dom flesta stenarna är ganska små medans jag har 4-5 relativt stora. Har hällt i sanden (vit korallsten) över allt (efter jag lade i stenen) men om jag nu vill ändra om och flytta på stenarna, är det verkligen superviktigt att det inte ligger någon sand emellan? Just för tillfället så har jag bara lagt allt i en stor hög, det blev inte så bra. Jag ser på era akvarium att ni har lyckats betydligt bättre än mig:) Skulle uppskatta väldigt mycket om någon kunde komma med lite ideér…

• 5 svar
    • 997 visningar
  4. Started by Julgran,

Nu har jag äntligen monterat mina 3 st 24w T5 compact Interp och modifierat Molly karet lite. Några frågor har poppat upp i skallen: 1) Det är lite damm och skräp i karet. Ska jag torka ur karet med en fuktig trasa doppad i utblandad ättika? Eller räcker det att torka rent med en trasa fuktad i osmosisvatten enbart? 2) Ytavrinningen i karet är ett modifierat gammalt kassettfodral som jag har silikonat på plats. Ska jag vänta längre tid än 24 timmar innan delen som är silikonad kan läggas under vattenytan? 3) Veckans vattenbyte i mitt 45 liters nano tänkte jag lägga i nya 80 liters karet för att snabbare få igång bakteriefloran. Är det något annan jag bör tänka på? (ls t…

5. Started by nelson,

Hejsan! Det är så att skummaren producerar ganska stora bubblor om man jämnför med en syrestensskummare. Sak det vara så eller? Kan vattennivån utanför vara för hög? Jag vet bara att minsta nivån är 100mm. Vattennivån 3cm under dimensionsförminskningen till stigarröret Skummaren är en HS med dubbla eheim 1060 needlewheelpumpar. Mvh Nelson

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  6. Started by hippo,

någon som vet vad det är för skillnad på tunzes 9002 summare och tunze 3110?

• 2 svar
    • 651 visningar
  7. Started by Bjerlk_Ferlock,

Jaja... Det kunde ju ha varit en mer glänsande start, men vi är ju alla i den situationen nån gång eller? Nu efter ca 2 veckor har alla Turbo sniglar kolat. Lagt lock på sig och "möglat"... Tragiskt när alla värden har varit galanta. Börjar tvivla på tillförlitligheten av testerna dock. Det enda som är högt av dom är CA värdet. Det är närmare 600ml/l alla andra underbara... Blåbenade eremiterna ser dock ut att stortrivas... Sen kanske lite andra tråkiga saker, vet inte. Men hittade en sådanhär i burken häromkvällen: En rosa, lila "tusenfoting"... Kanske syns på bilden vad det är... Jaja, synd på en sådan start. Kanske blir det bättre på ett tag... MVH Kimmo Mäkelä Öster…

8. Started by Strumpan,

Hallå därute! Har en liten konstig fråga,det är så att vi tänkte uppgradera till saltvattens kar av vårat lilla kar och vill då själv klart få bort fisken som tillhör sötvatten Det är så att vi har ca 30 palettciklider som inte är fullt saltvattenståliga Dom föddes i maj så dom är inte fullvuxna än (vissa kan man se kön på) Är kanske lite fel ställe att fråga på men vår fråga är då om nån kanske är intresserad av att köpa dom för en 10/st eller möjligtvis byta mot nått kul. Förstår fullkomligt om vi blir idiotförklarade men försöka går ju iaf...

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  9. Started by Tias/Frida,

Tämkte flytta ut min "interna" sump ur akvariet och göra en "extern" under karet, volym på karet 600L och tänkta sumpen ca:200l. håller på att konstrera en ytavrinningsbox nu men endrar vad bör jag ha för kapacitet på returpumpen? jag har två stycken 3300L/h idag, behöver jag båda dessa eller räcker det med en av dem? och vilka rördemensioner rekomenderas. finns det ingen som har nån bra "formel" eller sida om hur man räknar ut vilka rör som passar. idag har jag 25mm slang från pumparna. men om jag ska ha båda blir ju det 50mm totalt. och jag bör väll ha minnst en storlek större på röret från ytavrinningen till sumpen mot vad jag har i retur.? oj vad mycket skrivandes de…

• 3 svar
    • 971 visningar
  10. Started by Aeval,

Tänkte starta upp ett 112L till saltvatten. Har haft söt i 3år och hade ett litet nanokar för ett tag sedan. Kommer köpa Ph,amoniak,nitrit och nitrat tester.Vad ska värderna ligga på? Hur ska jag göra när jag startar upp? Steg för steg. 112L 2*18000kelvin T8 rör 700L/h 500L/h 100W Värmare 10-20kg sten. miniflotor Hur ser detta ut?

• 15 svar
    • 1,4k visningar
  11. Started by Kattmat,

Jag ska nu beställa två glasskivor (de som sitter i hörnen på bilden) och be en glasmästare borra hålet åt mig i bottnen uppe i vänstra hörnet. Lite frågor. Kan jag ha det så här? Med två lådor, ytavrinning + doppvärmare i ena, och inblås från ytavrinningen (ingen sump planerad än), doppvärmare och utblås i andra hörnet? Hur stort behöver/bör varje hörn vara? Hur stort behöver/bör hålet i bottnen från ytavrinningen vara? Och när jag väl fått hålet borrat, är det bara att åka till nån VVS affär eller dylikt och köpa egna rör och egna kopplingar och sätta på? Inget som glasmästaren behöver göra direkt efter borrat hål? Något mer jag behöver tänka på? Något jag glömt? Jag ha…

• 5 svar
    • 1,4k visningar
  12. Started by Julgran,

En liten fundering. Jag buffade lite med Salifert KH+Ph buffer då mitt ph låg på 8.0 och dKH på 7.8. Jag blandade ihop lite pulver med osmos vatten och tog en spruta och droppade under ett par timmars tid försiktigt längst bak där filtrering och pumpar är. Tyvärr måste jag ha fått fel på glasögonen när jag måttade upp pulvret för det blev i slutändan lite väl mycket buffning, dKH for upp till 12 dKH när jag mätte dagen efter. Vad innebär det rent praktiskt? -En buffning från 8.0-12.0 dKH på ett dygn kan väl inte vara så bra? Vad kan påverkas i akvariet av en så pass snabb förändring? -Ph ligger kvar på kring 8.0(kanske kanske 8.1) trots att dKH åkte upp. Vad innebär det…

• 2 svar
    • 1,2k visningar
  13. Started by arazar,

hej Har lite undringar ang saltkar Befinner mig änsålänge i informations insamligs stadiet 1. Påverkas saltkar mycket av direkt soljus, förutom värmen dvs 2. Om man har bra mängd LS i et akvarium på tot. 400l, behöver man ha filtrering med? 3. Jag har sett att man ofta låter vattnet "falla" genom en massa hjul etc, vad varför? /christopher

• 2 svar
    • 723 visningar
  14. Started by Andreas K,

Hej på er, det här är mitt första inlägg på det här forumet .Jag har läst många trådar &artiklar på den här sidan, så jag tror att saker och ting börjar falla på plats. Nu undrar jag vad ni tycker om det jag har tänkt ha. Jag ska ha ett kar på ca 160liter utan sump. Till det ska jag ha en tunze 3150 intern skummare &2st maxijet 1200 pumpar (en som blåser mot ytan & en som blåser mot LS,en). En 150W metallhalogen & ca 20-30 kg LS.... ja just ja en osmos renare också .Vad tror ni skulle det funka eller tänker jag fel? ska inte ha ett så belastat kar. vill ha någon putsar räka & någon clown (tar gärna emot tips på andra småfiskar &bra och ha djur) …

• 37 svar
    • 4,4k visningar
  15. Started by Halogen,

Hej, Dum fråga kanske? Men hur regleras vattennivån, när man använder sump? / Hälsningar Pär

• 4 svar
    • 911 visningar
  16. Started by Karoline,

Hej, är det någon som har en aning om vad detta är?

17. Started by Halka,

Någon som kan hjälpa mig, jag skall starta nytt saltvattensakvarium på ca 500l. Har varit sötvatten förut. Jag behöver köpa allt till den men vad skall man ha, har läst en hel del här på forumet men blir inte klok. Vad är bästa tekniken, sump eller allt monterat på väggen (skummare, osmos, filter,m.m. Akvariumet kommer vara inbyggt i väggen så ljud och sådant är inga problem. Någon som lite lätt kan svara på dessa säkert självklara svar.

• 26 svar
    • 2,9k visningar
  18. Started by Halka,

AquaticNature ANTARCTICA 120 osmoseanlæg Är det någon som har erfarenhet av denna eller detta märke. Jag är ny och ska starta upp ett 500l när jag samlat på mig alla grejor. Tyckte detta osmosfilter lät bra med inbyggt silicat, nitrat och fosfatfilter i samma enhet. 120-150 liter om dygnet räcker det i ett 500l akvarium. Tomas

19. Guest junkie
    Started by Guest junkie,

Tjenare, Jag har ju ett Juwel akvarium på 400l och ett Deltec Innefilter typ 35 med ytavrinning och skummare. Nu skall jag flytta in i ett nytt hus i april och tänkte då bygga in en ny sump i ett av skåpen under akvariet. Skåpet mäter 67x44x36 och är runt 100l. Kan nog inte använda mig av hela höjden på 67cm utan får nog räkna med runt 50cm. Vad tror ni av detta utrymme det är ganska smalt och högt. Det hade ju varit guld att kunna använda utrymmet i skåpet utan att behöva bygga en ny bänk för akvariet. Det kan även vara så att akvariet kan stå vägg i vägg med grovköket, då kanske man kan ha sumpen i grovköket. Är det någon som har haft erfarenheter av att ha sumpen i e…

• 4 svar
    • 1,3k visningar
  20. Started by Bjerlk_Ferlock,

Ojojoj... Efter en rengöring idag hittade jag en massa intressanta slempluppar under en ganska stor sten. Det är ett 20 tal minst. Och har ett hölje som går söndeer vid beröring och en vätska kommer ut... Har ingen aning om vad det är. Ligger just nu utanför akvariet i en balja i väntan på svar från er om det är gott eller ont.. Tacksam för svar... Bifogar en bild så ni kanske ser nått... Kimmo Mäkelä Östersund

• 11 svar
    • 1,1k visningar
  21. Guest fishguard
    Started by Guest fishguard,

Tjena Forum!!! Har nyss skaffat en luden skivanemon och en galaxea...vilka spårelement vill dom ha? kalcium, jod osv??? tacksam för svar

• 0 svar
    • 591 visningar
  22. Started by nelson,

Hejsan! Jag sitter och funderar om det är något jag kommer att sakna när jag väl startat mitt kar. Undrar om ni kan ge lite förlslag på saker man skulle kunna införskaffa. Saker man behöver alltså inte onödig lyx. Min utrustning jag har idag: Akvariet Kalkvattenmixer och kalciumhydroxid Kalkreaktor, CO2-tub, bubbelräknare, granulat Saltmätare Nivåvakt Kylare Skummare Cirkulationspumpar MH-armatur T8 armatur 2rör för blåljus Osmos (begagnad) Doppvärmare Algskrapor 100kg LS Karantän kar 4*108liter i ställning 6kg Salt 20 liters dunkar Magfloat algskrapor Tillsatser: KH+ Strontium Jod Tester: Fosfat Magnesium KH Nitrit Nitrat Kalcium Ph Salt Iodine Bok: The Modern Coralreef…

• 20 svar
    • 2,2k visningar
  23. Started by nelson,

Hejsan! Det är så att jag får en tillväxt av gröna alger(tråd tror jag det är) varje gång jag fyller på osmos-vatten i någon större mängd, typ 5liter i ett 100liters kar. Vad göra eller ska man kanske inte göra? städpatrullen tar ju hand om algerna. Tyvärr så har min sjöhare strukit så nu får jag ta bort algertna för hand. Trådalgerna är väl bra mat åt kirurger och andra växtätare? Mvh Nelson

• 13 svar
    • 1,2k visningar
  24. Started by Kattmat,

Nu har jag köpt ett 300 liters akvarium, och det ska bli mitt första saltvattenkar. Nu vill jag veta hur jag ska bygga upp allt. Jag har ett 40 liters kar som jag för tillfället har några sötvattenfiskar i, dessa tänkte jag flytta nån annanstans och istället använda detta kar som sump. Hur ska jag göra ytavrinning? Borra var? Jag såg någon som hade karvat ut en stenbakgrund i frigolit och gömt grejer i ett av hörnen bakom. Hur kan man göra detta och hur löser man cirkulation osv? Jag hämtar upp karet på lördag förmiddag, då vet jag också vad det är för värmare och cirkulationspump som medföljer. Vore dock kul att kunna sätta igång med en bakgrund eller så tidigare. Om man…

25. Started by Karoline,

Nu har vi gjort en durso standpipe lösning, för att slippa slurpet som blev förut när vi bara hade ett rör som stack upp. Men nu rinner det inte av något vatten nästan, plus att sumpen tömms direkt för att retur pumpen pumpar upp fortare. Visst skulle det gå att strypa pumpen, men det känns inte bra att strypa den SÅ mycket.. Måste man verkligen ha borrat karet i bottnen för att det ska funka?? Eftersom vi har vårat borrat i sidan så är det nog det som är felet.. Ger nästan upp nu, ingenting funkar ju så som man vill. Det fylls upp i huvudkaret så att det är fullt och sen så tömms det som är för mycket ner i sumpen. Och så håller det på..... vem vågar sova när det är så …

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.