Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 332 ämnen i detta forum
-
hej, nu är det så att av min egen dumhet hade jag inget skydd vid skummarens cirkulationspumpens vatteningång. Idag köpte jag två små clownfiskar och den ena blev insugen i cirkulationspump för att sen hamna inuti skummaren LEVANDE. nu har jag byggt ett litet skydd av korken på en pet-flaska Clownen är skuren bakom ögonen, den simmar lite konsigt (jag antar att det måste vara lite som att åka en extrem berg och dalbana att hamna i en skummare), jag hoppas att den överlever natten. mina frågor är: är det plasten på korken på petflaskor saltvattensäker? kan akvariet stå utan skummare i en natt då silikonen (som jag kommer att använda för att sätta fast korken) skulle ste…
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
jag har en egen brunn (bor på landet) ökar eller minskar behovet av osmos då?
-
- 3 svar
- 879 visningar
-
-
hej Det är en sak jag nyligen har upptäct i mitt akvarie som har gett mig lite huvudbry. Det är nämligen så att tentakeltopparna på en del av mina pestanemoner tenderar bligrå/vita. hopppas att någon kan förklara denna reaktion för mig mvh Reza
-
- 1 svar
- 781 visningar
-
-
Hejsan jag undrar om jag kan omvandla mitt 200 liters akvarium till saltvatten akavarium...Eller det är speciella akvarium till det?? (se bild) Och vad behöver jag för saker..och vad kommer det att kosta..utan fisk och koraller...det tekniska biten nu På zoogiganten säljer dom ett komplett paket för 7990:- 110 lites är det på.. Ska jag satsta på ett komplett eller bygga om mitt 200 liters.. Peter
-
- 11 svar
- 2,4k visningar
-
-
Finns det någon säker färg att måla trädetaljer som ska hänga över akvariet med? Jag tänker bygga en överdel till akvariet och skulle gärna vilja veta. Var till färghandeln idag och jag blev inte speciellt övertygad av deras kunskaper. Bla så sade en firma att man kunde använda vanlig (Becker)våtrumsfärg. När jag var påen andraså ringde dem till Becker och enligt dem så fanns det ingen färg i deras sortiment som skulle passa för ändamålet. Dvs giftfri som garanterat inte släpper ifrån sig något. På en tredje firma så trodde expediten att envattenbaserad lackfärg (Alcro) skulle gå att använda, bara man lät den härda tillräckligt. Vad ska man tro om detta, något motsträvig…
-
- 17 svar
- 4,3k visningar
-
-
Var kan man hitta vilka värden som är tillåtna i ett akvarium. Jag har fått hem vattenanalys från kommunen. 65 olika pos är upptagna. Men det säger mig inte så mycket då jag inte vet gränserna. Bla så är: Salen < 1 mikro gram/liter (hur gör man mikro tecken på PC. Jag är van vid Mac) Nitrat 0,4 mg/l nitrit 0,001 mg/l fosfat <0,005 mg/l Kalcium 5,9 mg/l hårdhet Ca+Mg 9,4 mg/l hårdhet total 1,3 DH Kolsyra aggressiv 13 mg/l PH 6,0 Konduktivitet 12,7 ms/m Vad skall man mer titta efter?
-
Efter att man har suttit framför sin brorders saltvattenskar och dreglat så har man nu tagit sej mod att själv starta ett. Det var förstidagsomjag togin mitt allt för sällan användayngelkar och ställde den på en bänk intill min säng. Men nu skall den inte bli en "förlossnings" burk för några malawis inte. Varför jag börjar med ett nano finns bara en anledning och den är. 1. Vill få fram LS:en. ( Vet att man kan göra det med alla akvarium men det kommer en 2:a där nere.) 2. (ja jag vet att det blev 2 anledningar ) Pengar... Beställningar ska göras denna vecka. Jag skall hålla er upprättade med både text och foto. Jag har öppnat en liten dörr till en sån stor värld. God Fo…
-
- 22 svar
- 2,4k visningar
-
-
Hej ! Sett en annons om metall halogen belysning, armaturen är inte gjord för akvarium men lampan i armaturen är köpt för salt (10000 k). spelar det någon roll att armaturen inte är gjord för akvarium. MVH Johan
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
-
äntligen efter en <span style="font-weight: bold;">tre </span>månaders lång inkörning (jag tog det lungt med inkörningen genom att "delbetala" alla de dyra utgifter man har när man startar ett akvariumet så att de skulle bli anpassade min studentekonomi) är det dags för fiskarna. Jag tänkte börja med ett par clown (ocellaris eller kanske biaculeatus), en gul kirurg och kanske en blenny eller en goby som skulle käka lite på algerna plus en royal gramma. börjar få långa bruna trådalger som inte är så himla snygga.. där kan jag få lite tips.. vad har ni för algätande fiskar/djur förutom kirurger? vilka alger äter kirurger? är UV-C en måste för alla kirurger? i s…
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
Jag funderar på att skaffa en putsarräka till mitt 45 liters nano. Jag har hittat en hel del info i litteratur men jag tycker inte att den infon räcker. Nu funderar jag på hur hårt en räka belastar systemet, kan man jämföra en räka med en mindre fisk vad det gäller biologisk belastning? Hur mycket, med vad och hur ofta ska man mata en putsarräka? En annan sak jag funderar på är inkoppningen, är räkor känsligare än fisk? (med fisk menar jag nybörjarfisk ), eller kan man köra inkoppningen som man gör med fisk?
-
- 1 svar
- 1,9k visningar
-
-
Hur fäster ni levende sten i varandra när ni staplar dem? Jag funderar på om man skulle borra och stoppa i tex plexiglasstavar?
-
- 2 svar
- 951 visningar
-
-
Hej Håller på att sammanställa en låååång inköpslista och skulle behöva lite hjälp med att välja vilka tester manbör ha från början och vilka man eventuellt kan lugna sig med. Räcker dessa? pH, nitrit, nitrat, Kh, kalcium, ammoniak,fosfat Är det något ni skulle lägga till eller ev ta bort? Tänkte köra med Saliferts tester. Mvh Peter
-
- 14 svar
- 1,9k visningar
-
-
Jag har BTN block (stenar). Sätter sig kalkalger på dem oxå? Funderar på att ersätta dem med riffkeramik då det inte känns rätt med felaktiga klippberg. Men det går på ca 4000 spänn. Sätter sig kalkalger på BTN block. Sättar man då fast lite LS här och var så kanske det ser skapligt ut i alla fall.
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Undrarhur man skall ha cirkulationen i ett hörnakvarium. ca 350l Funderat på en Tunze stream 6060 , men räcker en pump eller bör man ha flera små ? Någon skrev att man bör ha en osmo redan från början, skulle gärna höra fleras råd. MVH Johan
-
- 8 svar
- 1,2k visningar
-
-
<span style="font-weight: bold;"><span style="font-family: times new roman,times,serif;"> Helloj..har en liten fråga ang...cowfish eller koffertfisk...om det nu ens heter så... Jag hade en sådan men undrar vad dom äter och om man behäver ha nån speciell kost till just dom...eftersom den tog inte torrfodret som jag gav ..... /henke</span></span>
-
- 10 svar
- 2,6k visningar
-
-
Ska snart (till veckan eller så) dra igång min nya kub och behöver tips på inköpsställen i Göteborg med omnejd. Behöver till en början sand / levande sten.
-
- 4 svar
- 1,4k visningar
-
-
jag har ingen osmo,så jag undrar om det funkar att koka påfyllningsvattnet.. e de någon som vet något om detta??
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
... Har bytt innevånare. De gamla har flyttat ut till ett 600 liters kar. Kvar står ett väl fungerande 200 liters med bara ett par koffertfiskar kvar. Dåliga simmare. så jag tänkte att en gammal dröm om sjöhästar skulle passa in. Låg cirkulation på vattnet passar ju bägge dessa. Någon som sett dessa (Sjöhöstarna) till salu någonstans?
-
- 11 svar
- 2k visningar
-
-
Efter många år av sötvattensintresse är det nu dags att ta nästa steg. Jag har inhandlat ett 540 liters kar med tillhörande 200 liters sump som jag alldeles egenhändigt byggt en bänk i hustimmer till: I detta kar har jag som start lagt ned60 kg levande sten, satt igång en skummare, DeBary 55W UVC, kolfilter samt byggt ett eget automatiskt vattenpåfyllningssystem med osmosvatten, men som sagt : vad vet jag, jag är ju bara en bagare...................... (mer bilder kommer så småningom då jag fått kläm på min digitalkamera;-)) Som pump till UVC´n har jag en Aquaclear 5000 + två stycken till Aquaclear 5000 som rena cirkulationspumpar i karet.
-
- 36 svar
- 3,4k visningar
-
-
skriver här för jag antar att detta är ett nybörjarfråga... jag har intstallerat en aquamedic multiflotor 1000 i morse, jag blev förvånad att den började "skumma" efter ett par timmar, den har samlat cirka en halv centimeter smuts i koppen och nu skummar den inte längre, den bara "puttra" under koppens ytan och inget skum bildas.. innebär det att det inte finns något mer att skumma eller är det något fel? jag en luftpump som trycker in luften i cirkulationspumpen, då är det inte täppt där, skummaren är fullt med luftbubblor, det är inte det som är problemet, och inte heller kalk i cirkulationspumpen, eftersom den har legat i ättikvatten hela natten.. kan någon förklara my…
-
Sitter och meckar med sumpen, min planering ser ut som ovan! Såga, kritisera eller beröm!?
-
- 27 svar
- 3,6k visningar
-
-
måste man??? Ja bara inte vill!! Meckigt, och hur fel kan det bli om man inte osmosar vattnet? Vi på Gotland har säkert redan bra vatten. Mycket bräckt saltvtn runt kusten o kalkigt värre..Finns det nå´n som kör oosmotiskt?? går det bra? Om jag nu inte får någon balans på mitt vtn o vad är en bra vtn balans? Ochom jag har en bra belastning (Få fiskar). Kan jag låta bli att testa vattnet jämt.. oH vilka parametrar är viktiga att hålla koll på?Min lokale handlare harEN saltvtn pryl och det är en vatten tillsats...bara en parentes..
-
- 16 svar
- 2,4k visningar
-
-
FÅr mitt nya akvarium på torsdag ...SUUUUUPERFETT måtten 120x60x75 ska bli helt underbart ...enda problemet är att jag har ett 450 som står och tuggar =/ men men ...får ta hem ett antal 50 L hinkar och ösa vatten ...hoppas bara på att vattnet inte ändras så mycket i värdena ... Sumpen blir på 240 L mumsfillibabba =)
-
- 124 svar
- 12,7k visningar
-
-
Hej, Jag har precis köpt ett beg. hörnakvarium. Jag är nöjd förutom att att möbelskåpet är lite för högt. Den är 90 cm. Det går utan några problem att sänka den till 70 cm då den tidigare blivit höjd för att förra ägaren skulle få plats med all teknik under när han konverterade från söt till salt.. Om jag sänker den löser jag allt förutom hantering av skummaren. Den får utan problem plats men... jag kommer ha svårt att få ut den vid tex rengörning. När jag studer lite bilder på olika sump (bla här på forumet) så ser jag att även andra borde ha det problemet. !!!???. Hur har ni gjort.. Tar ni aldrig ut skummaren utan bara öppnar den på plats för rengörning (då föru…
-
- 1 svar
- 984 visningar
-