Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by mika,

Hallå ! Jag är ju ny på detta med salt och har väl varit igång ett tag nu. Men jag har inte använt mig av osmos vatten, Min fråga är nu, hur går jag tillväga ? ska jag byta allt vatten på en gång ? eller fortsätter jag med mina 10% vattenbytten (Fast med osmos vatten nu då) ? Kanske dumma frågor men hoppas på lite hjälp ! //Mika

• 2 svar
    • 563 visningar
  2. Started by Danijel,

Har upptäckt att rosa fläckar har bildats på snäckor och även på enstaka stenar, någon som vet vad det kan vara?

• 2 svar
    • 563 visningar
  3. Started by Randomkille,

Nu när jag kom hem från skolan så såg jag att min acropora har blivit väldigt blek på en av topparna, Kh, mg och calcium är bra förutom att mg o ca ligger lite över än vad man ska ha... Nitrat ligger på 0-2, det enda jag kan tänka på är att jag ändrade streamern som satt väldigt nära korallen.. Hjälp behövs tack

• 1 svar
    • 562 visningar
  4. Started by Aquaguy,

Är det här en ny liten skivanemon? Ursäkta dålig bild.

• 0 svar
    • 561 visningar
  5. Hej Jag behöver hjälp med fråga våra/ våran Clownfisk. Våran älskade ”Maximus” tog ett äventyr han inte klarade av, han beslöt sig för att hoppa ur akvariumet och försöka upptäcka världen utanför, tyvärr så gick han hastigt bort och då är det var svårt att andas på land🥲 och ingen var hemma för att rädda han 🥺 Men men våran ”Magdalena den stora” är tyvärr kvar lämnad ensam i akvariet, hur länge kan hon vara själv? När vi köpte dem var dem reda ett par (Clownfiskar) jag undrar nu hur länge Magdalena kan klara sig själv? Hur går man ut i vägen nu när vi ska köpa ny, då vi köpte dem som ett par och könsrollerna redan satta? Ja…

• Gilla
    • 2 svar
    • 561 visningar
  6. Started by Tedd,

Hej alla! Jag vill uppgradera från mitt 100 liters juwel till mitt juwel 240 sötvatten, men jag vet inte hur jag ska gå till väga, sist jag uppgraderade dog min putsräka när jag uppgraderade från 40liter till 100 liters. Av en som heter Micke på forumet ska jag köpa ca 15kg mer levande sten av så då kommer jag totalt ha 25kg levande sten redo. Funderar på nån påse levande sand till. Det är det här med cirkulationen som jag undrar om jag måste få bättre? Har två koralia 3 pumpar och en som gör 1100l/h som är till ytavrinnaren. Hur ska jag göra utan att skada min små vänner? ^^ Kan lägga till att jag även skulle få hans lilla nemo då den inte kommer trivas utan levande sten…

• 0 svar
    • 561 visningar
  7. Started by Catchio,

Är det samma nitrifikationsbakterier i sötvatten som i saltvatten? Jag tror mig ha läst här att det är det men i Knops bok så står det att det skall vara halofila bakterier och att "bakteriepreparat för sötvatten torde göra ringa nytta i saltvatten". Eftersom jag har korallgrus i mitt malawiakvarium så tänkte jag ta av det till saltvattensakvariet för att kickstarta processen. Är det dumt?

• Gilla
    • 1 svar
    • 559 visningar
  8. Hej, Efter att ha läst många andra inlägg här på forumet så verkar det som om Tunze doc 9005 borde vara den mest passande skummaren för mig. Kan någon ge mig tips om andra impellerskummare som klarar samma belastning och som är i samma kompakta storlek men som är något billigare än Tunze. Jag var tidigare inne på Deltec 500 men jag gillar inte att den är så bred. VH / Dominique

• 0 svar
    • 558 visningar
  9. Started by Jokkmokksjocke,

Har en liten fråga, Jag blandar alltid ihop nitrat och nitrit. Jag har ju börjat mäta lite för att lära mig testerna som jag tycker för övrigt är sjukt luddiga. Men de ger en indikation. Jag mäter just nu 0 Nitrit NO3 antar att det är för jag inte har något i karet mer än sten och sand. Jag ligger någonstans mellan 10, 4, 5 Nitrat NO2 har svårt att se exakt vad det är. Jag har haft igång det i fyra veckor nu. Ni som vet känns detta normalt? har cykeln startat etc..?

• 4 svar
    • 557 visningar
  10. Started by Pasaputte,

Hej har köpt 2 Hydra26 HD och har problem med att kunna ställa till tiden och intesitet för att kunna ampassa LPS jag sökte överalt men bara hittar inställning till SPS som ser bra för ögon eftermidag och för tillväxt under dag tid. kan ni rekomenderar inställning för ett LPS kar????? karet är 100X60X50 den är på sin andra månad. Hydra sitter ovanpå karet 12cm ( kan ej höja mer än det ) kör bara LPS : Scolymer,Acan,Euphyllia,knappar med mera MVH Patrick

• 0 svar
    • 557 visningar
  11. Started by Timpa,

Hej hur gör man med cylinder anemon ska man trycka ner den i sanden eller dom gräver själv ner sej och flyttar dom runt på sej som bubbeltip anemoner?

• 1 svar
    • 557 visningar
  12. Started by Thomas_W,

....fått upp några bilder på mittt första saltvattenskar i galleriet. Det ser kanske inte sådär jättemycket ut för världen ännu, särskilt inte med den där lilla Fluvalen uppe i vänstra hörnet, som jag än så länge använder för att filtrera lite mekaniskt. Karet har trots allt bara varit igång i snart fyra månader allt som allt. Tekniken består av en Deltec MCE 600 (nya versionen som tydligen är upp till 700-800 liter), en Tunze streamer som drar runt 5500 l/h. En jägervärmare (intressant info, va? ), samt en 250 W MH som belysning (med 20 000 K i lampan). Kör endast med RO-vatten, och värdena ter sig stabiia. Fiskbeståndet består av ett par Ocellarisclowner, en Blennid…

• 0 svar
    • 556 visningar
  13. Started by harrgustav98,

hej jag har nu fått igång ett 200L akvarie som inte är klart än men jag har lagt i en ganska stor eremit som min pappa tänkte slänga men gör den så att man får de här algchockerna snabbare så att man kan få igång det snabbare?

• 1 svar
    • 555 visningar
  14. Started by Ebba,

Hejsan! Fick sand som blivit urplockad ur ett gammalt saltvattenkar, sedan lagt i en hink och sedan fått stå så ett bra tag. Luktade för j*vligt. Sköljde först sanden i vanligt sötvatten (fyllde en hink till 1/5, hällde på vatten och rörde runt, hällde av vattnet). Sköljde den 7 gånger. Sedan fick den ligga I ättiksbad (12%) ett dygn. Nu imorse sköljde jag den 13 gånger och den luktar knappt något. Vågar jag lägga den i karet direkt eller är det bättre att lägga den i saltvatten några dygn och mäta näringsvärden? I så fall, räcker nitrit+nitrat+fosfat? Tack på förhand!

• 1 svar
    • 554 visningar
  15. Started by Johan Singstrand,

Hej! Vårat kar har varit igång sedan Januari i år och värderna är okej. Vad håller på att hända med Euphyllian? Jag har sett att Clownerna har börjat att va i Euphyllian men detta har hänt under natten. Är det någon av fiskarna som har varit på den? Vad kan vi göra för att rädda den? Vi har även två Goby Engeneer som inte syns på bild. Tacksam för råd./Johan

16. Started by jergenoman,

Hej Jag kommer att köpa ett begagnat MAX-S 400 och tänkte ta tillfället i akt att fräscha upp det när jag har chansen. Bl.a. byte av o-ringar, men jag kan inte hitta någon specifik sats för detta akvarium. Vad brukar ni använda? Något annat jag borde tänka på i det här läget? /Jörgen

• 1 svar
    • 554 visningar
  17. Vad kan detta va för vita prickar? Är bara på en av 5 Euphyllior. Har kommit dom senaste dagarna o Euphyllian slår inte riktigt ut?

• 1 svar
    • 553 visningar
  18. Started by adam92,

Hej! Jag undrar om nån vet om jag kan använda sushi sjögräs till att mata mina krabbor med? Eller måste jag köpa sjögräs från en zoo butik? Med vänlig hälsning, Adam 😁

19. Started by peppe67,

Jag såg två av våra Chromisar "pussas" nu på kvällen. Är det någon som vet vad de gjorde? Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

• Gilla
    • 2 svar
    • 552 visningar
  20. Started by Leoparden,

Igår tog jag hem en gul kirurg. Jag upplever att den blir extremt stressad så fort endast blåljuset är på. Har det på någon timme på morgonen innan det andra tänds och även någon timme på kvällen då det ser lite trevligare ut än att ha det helt släckt. Den simmar fram och tillbaka på samma ställe tills det att ljuset släcks. På dagarna när även det vita är tändt är den lugn och beter sig som "de ska". Någon som upplevt samma? Kan det vara något övergående? Vill ju gärna ha det fina blåa ljuset igång så man får njuta av det

• 2 svar
    • 552 visningar
  21. Started by Henrik dahlström,

Funderar på om jag ska ta bort gräsalgerna för sjö borren värkar inte äta något av det eller är det dumt om hen börjar svälta??? Eller släpper gräset sporer så det blir 7 Resor värre

• 2 svar
    • 552 visningar
  22. Started by Twik,

Har en stor eremitkräfta som går runt och välter turbosniglar och andra eremitkräftor med jämna mellanrum och har ihjäl en del med. I övrigt är han duktig på att hålla rent men vet inte riktigt om han är värd att behålla med de andra beteendet. så jag undrar väl vad man bör göra. Man kan ju bara låta naturen ha sin gång och låta han va och bråka med vem han vill? Bannlysa honom till sumpen? Sälja till någon stackare? eller är det offentlig avrättning som gäller?

• 2 svar
    • 551 visningar
  23. Started by mcjagg,

Hej ni som kör balling när doserar ni på dygnet sprider ni ut det över hela dygnet eller kör ni på natten jag själv doserar på natten utspritt på 4 doseringar med 15min mellanrum doserar 100mlx4 av varje dunk kör med stigs recept mvh Frank

• Gilla
    • 3 svar
    • 549 visningar
  24. Started by Linnex,

Hittar ingen bra forumskategori att skriva denna fråga i så jag lägger den i nybörjardelen. Är ju ändå snart 10 år sedan jag hade igång mitt kar. Finns det bättra underkategori få gärna Admin/Mod flytta tråden. Mitt teknikrum börjar bli färdigt och jag håller på att planera upp de tre visningskaren som kommer vara anslutna. 500l med främst LPS. 240l kub med Anemoner. 180l fiskkar med mjukisar. Jag kommer sikta på att hålla vattenvärden optimalt för mitt 500 liters LPS kar. Mina frågor. 1. Kuben. 240 liter. Hade tänkt att ha två till tre olika Anemoner med Clowner, sandvändare och städpatrull. Inga koralle…

• 0 svar
    • 547 visningar
  25. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 546 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.