Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by skumperra,

Någon som vet om denna är bra eller dålig för akvariet?? 0ch vad är det??

• 0 svar
    • 510 visningar
  2. Started by lexwin,

Tjena! För några dagar sedan fick de två första firrarna dyka ned i mitt akvarium. Två fire gobys, en vanlig och en lila. Otroligt vackra fiskar. Nu till problemet. Jag har byggt mitt rev för att få så bra vattenflöde som möjligt men tycker ändå det finns några bra gömslen. Dock är det en sten som är helt perfekt, som ett litet hus och där har båda valt att bosätta sig. Märkt att den lila är lite aggro mot den röda och första natten blev den av med lite stjärtfena men den verkar inte stressad. Bör jag göra något för att få dem att bli särbo? Förstått att de skall vara lite revirhävdande mot samma art.

• 0 svar
    • 509 visningar
  3. Started by Fredrik V,

Hej alla kloka, dags för ännu en dum fråga. Jag upplever att det i mitt akvarie är mycket partiklar. Detta syns tydligt vid blått ljus. Det är små vita partiklar, mindre än en millimeter. Anar att det antingen är små luftbubblor från skummaren, dåligt utspätt salt eller calcium-tillsats. Har för några månader sedan haft prick på en av mina fiskar. Sedan dess har jag skaffat UVC och har sedan dess inte upplevt några som helst symptom eller problem med fiskarna. Vad jag förstår går pricken upp från substratet i perioder om tre veckor och borde väll inte åka runt i vattnet som jag upplever att dessa prickar gjort i veckor? Några klokheter?

• 4 svar
    • 507 visningar
  4. Started by jergenoman,

Hej Jag kommer att köpa ett begagnat MAX-S 400 och tänkte ta tillfället i akt att fräscha upp det när jag har chansen. Bl.a. byte av o-ringar, men jag kan inte hitta någon specifik sats för detta akvarium. Vad brukar ni använda? Något annat jag borde tänka på i det här läget? /Jörgen

• 1 svar
    • 507 visningar
  5. Started by Linkan,

Hejsan! Nu har jag också startat med saltvatten akvariet är på ca 100 l men jag tror det går bra. Tänkte ha denna tråd som en liten dagbok, om det går bra? hoppas ni kan ge mig lite råd och sådant. Akvariet har varit uppe i ca en och en halv vecka. temp: 24 C salt: 1.024 ammonium: 0.0 Nitrat: 0.0 nitrit: 0.0 hur lägger man upp bilder? ps. Har nån' någon LS och känner att dom vill sälja lite till mig? i så fall skicka ett mejl så kommer vi överens om priset: linus.loterna@live.se

• 1 svar
    • 506 visningar
  6. Started by DennisL,

Hej! På mitt salt står det att det ger 1450ppm mg vid salinitet på 1025. Då jag testar akvarievattnet ligger halten mycket riktigt runt 1450. Har läst att halten snarare bör ligga runt 1350, bör jag byta salt?

• 2 svar
    • 506 visningar
  7. Started by Henrik dahlström,

Funderar på om jag ska ta bort gräsalgerna för sjö borren värkar inte äta något av det eller är det dumt om hen börjar svälta??? Eller släpper gräset sporer så det blir 7 Resor värre

• 2 svar
    • 506 visningar
  8. Vad kan detta va för vita prickar? Är bara på en av 5 Euphyllior. Har kommit dom senaste dagarna o Euphyllian slår inte riktigt ut?

• 1 svar
    • 505 visningar
  9. Started by Ebba,

Hejsan! Fick sand som blivit urplockad ur ett gammalt saltvattenkar, sedan lagt i en hink och sedan fått stå så ett bra tag. Luktade för j*vligt. Sköljde först sanden i vanligt sötvatten (fyllde en hink till 1/5, hällde på vatten och rörde runt, hällde av vattnet). Sköljde den 7 gånger. Sedan fick den ligga I ättiksbad (12%) ett dygn. Nu imorse sköljde jag den 13 gånger och den luktar knappt något. Vågar jag lägga den i karet direkt eller är det bättre att lägga den i saltvatten några dygn och mäta näringsvärden? I så fall, räcker nitrit+nitrat+fosfat? Tack på förhand!

10. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 504 visningar
  11. Started by Jokkmokksjocke,

Har en liten fråga, Jag blandar alltid ihop nitrat och nitrit. Jag har ju börjat mäta lite för att lära mig testerna som jag tycker för övrigt är sjukt luddiga. Men de ger en indikation. Jag mäter just nu 0 Nitrit NO3 antar att det är för jag inte har något i karet mer än sten och sand. Jag ligger någonstans mellan 10, 4, 5 Nitrat NO2 har svårt att se exakt vad det är. Jag har haft igång det i fyra veckor nu. Ni som vet känns detta normalt? har cykeln startat etc..?

• 4 svar
    • 503 visningar
  12. Started by Mirro85,

Hej! Är det någon i Ljungby som har saltvatten och vill sälja och byta litte koraller? Mvh Miro

• 0 svar
    • 503 visningar
  13. Ska starta upp ett nytt 120 liters kar idag så behöver lite nytt salt runt 4-5 kg så undrar om någon i Helsingborg eller ut mot Jonstorp säljer lite salt?, eller om ni vet någon butik i närheten som säljer? MVH Wigge

• 1 svar
    • 503 visningar
  14. Started by Aquario,

Hej. Jag har köpt helt ny live sand (Natures Ocean). Efter att studerat ett klipp på Youtube så vill jag gå denna rutt med djup sand. Det jag ber om: är det någon i Kristianstad, Hässleholm, Älmhult eller Markaryd trakterna som kan tänka sig låna ut 1 eller 2 av sina redan inkörda levande sten till mig under uppstarten så att de gynnsamma bakterierna kan överföras till min nya sand? Jag både hämtar och lämnar! MVH!

• 0 svar
    • 502 visningar
  15. Started by Pasaputte,

Hej har köpt 2 Hydra26 HD och har problem med att kunna ställa till tiden och intesitet för att kunna ampassa LPS jag sökte överalt men bara hittar inställning till SPS som ser bra för ögon eftermidag och för tillväxt under dag tid. kan ni rekomenderar inställning för ett LPS kar????? karet är 100X60X50 den är på sin andra månad. Hydra sitter ovanpå karet 12cm ( kan ej höja mer än det ) kör bara LPS : Scolymer,Acan,Euphyllia,knappar med mera MVH Patrick

16. Started by Gnarkill,

Jag undrar om man kan köra med enbart en fristående nitratfilter eller är det något annant filter man måste ha till det?? kan man köra det om man kör ett sump löst kar?? hur får man det att funka i såna fall??

• 0 svar
    • 501 visningar
  17. Started by TjenareMannen,

Behöver hjälp med, Om Slangen från pump motorn ska vara i vattnet eller ovanför osv ? http://www.yatego.com/aquamann/p,4ff6c405a1b6f,4d0b892dedb733_3,grotech-hea-080-2-eiweissabschaeumer-bis-300liter?sid=09Y1378300384Y1c9238490178aa375a

18. Started by slarvid,

Har en ställbar pump över, finns det något filter man kan trycka in i en liten sump brevid skummaren? Kar 52liter sump typ 30liter, eller är det skit sak samma i ett så litet system? Tankarna har gått mot uv, eller ett sånt där rör man lägger olika medie i!

• 0 svar
    • 501 visningar
  19. Started by jarecki68,

Har någon testat ? https://www.biotedmarin.se/product/seachem-purigen-1000-ml https://www.reef2reef.com/search/28078/?q=purigen&o=relevance

• 0 svar
    • 500 visningar
  20. Started by Richard Björklund,

Hej, är det någon som kan bidra med lite tips och hjälp? Ska flytta till nytt boende och tänkte samtidigt flytta över allt från mitt lilla välfungerande 46l till ett lite större 140l kar. All teknik finns till det större såklart och idag har jag lite lättare mjukkoraller, en bubbeltip anemon, 3 clowner och städpatrull. 6-8 kg levande sten. Sanden tänker jag inte flytta med in i det större. Hur går jag lättast till väga utan att ta livet av allt i flytten? Tänker naturligtvis flytta med vattnet från mitt lilla men hur gör jag för att flytta över allt i det större? Blanda 100l vatten men då blir det väl en mognadstid? Tänker använda ny …

• 2 svar
    • 499 visningar
  21. Started by linen351,

Vad tror ni?

22. Started by Twik,

Har en stor eremitkräfta som går runt och välter turbosniglar och andra eremitkräftor med jämna mellanrum och har ihjäl en del med. I övrigt är han duktig på att hålla rent men vet inte riktigt om han är värd att behålla med de andra beteendet. så jag undrar väl vad man bör göra. Man kan ju bara låta naturen ha sin gång och låta han va och bråka med vem han vill? Bannlysa honom till sumpen? Sälja till någon stackare? eller är det offentlig avrättning som gäller?

• 2 svar
    • 499 visningar
  23. Started by peppe67,

Jag såg två av våra Chromisar "pussas" nu på kvällen. Är det någon som vet vad de gjorde? Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

• Gilla
    • 2 svar
    • 498 visningar
  24. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 498 visningar
  25. Started by Catchio,

Är det samma nitrifikationsbakterier i sötvatten som i saltvatten? Jag tror mig ha läst här att det är det men i Knops bok så står det att det skall vara halofila bakterier och att "bakteriepreparat för sötvatten torde göra ringa nytta i saltvatten". Eftersom jag har korallgrus i mitt malawiakvarium så tänkte jag ta av det till saltvattensakvariet för att kickstarta processen. Är det dumt?

• Gilla
    • 1 svar
    • 498 visningar

Account

Navigation

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.