Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hej, Nu har mitt 180liters juwel stått och puttrat i en dryg månad och alla värden har rättat till sig. Början på ett bra cleanup crew är nedstoppat (5 eremiter, 5 trochus och 1 pepparminträka) och de gör sitt bästa för att röja bland algerna. Skall utöka med fler snäckor och eremiter efter hand. Nu funderar jag dock på fiskbeståndet! Det jag vet att vi vill ha i burken är ett (ocellaris-)clownpar och en midas-blenny. Sedan är det lite öppet. Tjejen gillar små gobies så det kanske blir någon grönbandad eller YWG+pistolräka eller nån clowngoby. Men jag skulle verkligen vilja ha en intensivt blå fisk också! Har ni några bra ideer? Skulle det fungera med en yellowtail damsel…
-
- 0 svar
- 469 visningar
-
-
-
Min sandvändande sjöstjärna är nog oftare på glaset än i sanden. Vad beror det på?
-
- 0 svar
- 467 visningar
-
-
-
någon som kan ge några tips på hur jag ska placera mina pumpar så att vattnet cirkulerar i hela karet?? mina koraller står i mitten av tanken......vart ska jag sätta pumparna för att få maximalt flöde på hela korallerna??
-
- 0 svar
- 466 visningar
-
-
-
Skulle vara uppskattat med synpunkter, tips och förslag på denna idé? Jag har en känsla av att jag kommer låta som Peter Dalle men bättre nu än sen om man säger så.. Jag ska skapa en tråd om mitt nya projekt inom kort så fort jag fått sumpen klar! Ni får ha överseende med ritningen för jag har aldrig använt ett ritprogram så det ser ut därefter! Tanken är att fackens stl kommer anpassas efter måtten på tekniken som ska ner i dessa.
-
- 0 svar
- 464 visningar
-
-
Har någon testat ? https://www.biotedmarin.se/product/seachem-purigen-1000-ml https://www.reef2reef.com/search/28078/?q=purigen&o=relevance
-
- 0 svar
- 464 visningar
-
-
Hej! Håller på att fixa med rörmokeriet till mitt kar. Har förstått att metoden jag tänkt använda kallas Herbie overflow. Rören ned har jag preliminärt satt så att hävertröret är strax över mitten av vattenytan och botten, och det andra ca 1 cm under tänderna på kammen. Är det ok så långt? Hur högt upp ska returröret gå? Upp till vattenytan, ovanför eller? Tacksam för svar
-
- 0 svar
- 463 visningar
-
-
Hej jag har en fråga jag behöver något som städar sanden men vet inte vad jag ska skaffa för sjöstjärnor säger dom att dom svälter och kollade på gobi men dom rekomenderade minst 100 liter och jag har endast ett 30 liters nano har finkornig vit sand då finns det sand dollar säger endel hitta inte mycket om dom eller sniglar typ nassarius min lokala fisk affär har tyvärr inga sånna så då får jag beställa från nätet vad skulle ni rekomendera jag har både bruna och gröna alger på sanden och jag har 2 eremiter men dom rör sig enbart på stenen och en turbo som med bara kör på stenen tyvärr så rutor och sanden får jag köra för hand mvh edvin
-
- 0 svar
- 461 visningar
-
-
-
I tisdags såg min Sarcophyton (är det väl?) ut som bild 1. Sedan började den slokna och idag ser den ut som bild 2. Är det någon som vet vad som händer? Jag har precis gjort det näst sista av de 15 vattenbyten jag blivit tipsad om att göra för att få ner nitratnivån. Jag kollade nitratnivån i torsdags och får det till att jag nu ligger på 10 (bild 3) om nu testet fungerar. Jag har inte kollat nitratnivån idag, tänkte göra det imorgon. Är det något jag behöver göra för min korall eller går den bara genom en fas? Mvh Peter Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
-
- 2 svar
- 459 visningar
-
-
Jag kör Triton Core7 Other methods som balling+spårelement. Ponera att samtliga värdena enligt Tritontest eller liknande är perfekta, är det nån mening att också köra något av alla ”color program” som finns på marknaden, för att få bättre färger? Eller blir det knas?
-
-
- 2 svar
- 459 visningar
-
-
-
Hittar ingen bra forumskategori att skriva denna fråga i så jag lägger den i nybörjardelen. Är ju ändå snart 10 år sedan jag hade igång mitt kar. Finns det bättra underkategori få gärna Admin/Mod flytta tråden. Mitt teknikrum börjar bli färdigt och jag håller på att planera upp de tre visningskaren som kommer vara anslutna. 500l med främst LPS. 240l kub med Anemoner. 180l fiskkar med mjukisar. Jag kommer sikta på att hålla vattenvärden optimalt för mitt 500 liters LPS kar. Mina frågor. 1. Kuben. 240 liter. Hade tänkt att ha två till tre olika Anemoner med Clowner, sandvändare och städpatrull. Inga koralle…
-
- 0 svar
- 458 visningar
-
-
Hej! På mitt salt står det att det ger 1450ppm mg vid salinitet på 1025. Då jag testar akvarievattnet ligger halten mycket riktigt runt 1450. Har läst att halten snarare bör ligga runt 1350, bör jag byta salt?
-
- 2 svar
- 457 visningar
-
-
Hej har precis köpt en nu lampa till karet gick från hydra till nu en orphek. Skulle vilja ha några tips från nån som har en, så som höjd över kar o lite ljustyrka o så vidare. Har haft ett cyano utbrott så jag fick tips om att mörklägga i 3 dagar o när jag drog i gång igen så dör allt, korallerna blir vita( har höjt det succesivt). Så min tanke är att det måste va lampan o att jag har för mycket "kräm" på. Har kört på ett förinställd program. Alla värdena är bra i övrig utom nitrat lite i överkant just nu po4 0.04 nitrat 5 ca 460 alk 8.3 mg 1380 Obs ska tillagas att jag är nybörjare o har "hade" lite sps fraggar montiporor/ mvh Patrik
-
- 0 svar
- 457 visningar
-
-
Hejsan! Fick sand som blivit urplockad ur ett gammalt saltvattenkar, sedan lagt i en hink och sedan fått stå så ett bra tag. Luktade för j*vligt. Sköljde först sanden i vanligt sötvatten (fyllde en hink till 1/5, hällde på vatten och rörde runt, hällde av vattnet). Sköljde den 7 gånger. Sedan fick den ligga I ättiksbad (12%) ett dygn. Nu imorse sköljde jag den 13 gånger och den luktar knappt något. Vågar jag lägga den i karet direkt eller är det bättre att lägga den i saltvatten några dygn och mäta näringsvärden? I så fall, räcker nitrit+nitrat+fosfat? Tack på förhand!
-
- 1 svar
- 456 visningar
- 1 följare
-
-
Vad kan detta va för vita prickar? Är bara på en av 5 Euphyllior. Har kommit dom senaste dagarna o Euphyllian slår inte riktigt ut?
-
- 1 svar
- 454 visningar
-
-
-
Hej! Jag ska starta upp mitt första saltvattensakvarium de närmsta veckorna och försöker förbereda mig med kunskap och teknik. Tänkte försöka köra på Lasses metod så gott det går men har några frågor och små förvirringar. 1. Jag lägger alltså i levande sten och sand, fyller på med vatten och blandar sedan i salt och värmer? Eller blandar man saltvatten och värmer utanför och sen häller i det? 2. En del av den levande stenen jag har köpt har några mjukkoraller och eremitkräftor på sig från den tidigare ägaren och ligger i ett litet kar med cirkulation och hans saltvatten. Lägger jag i dessa också direkt eller väntar och tillför de till scape…
-
-
- 3 svar
- 451 visningar
-
-
-
-
Är det samma nitrifikationsbakterier i sötvatten som i saltvatten? Jag tror mig ha läst här att det är det men i Knops bok så står det att det skall vara halofila bakterier och att "bakteriepreparat för sötvatten torde göra ringa nytta i saltvatten". Eftersom jag har korallgrus i mitt malawiakvarium så tänkte jag ta av det till saltvattensakvariet för att kickstarta processen. Är det dumt?
-
-
- 1 svar
- 450 visningar
-
-
Något som man bör oroa sig över? Första bilden är det både den spretiga saken och den neongröna växten som börjat komma nu efter drygt en månad.
-
- 1 svar
- 450 visningar
-