Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Ripzone,

Har två frågor som skulle uppskattas om någon kunde hjälpa till med! Ett akvarium på 100 L, räcker det med en sump på 40 liter vatten då? Fråga 2. Vad skulle ni rekommendera för lampa, om akvariet är 80x35x35, hur många watt ska en bra lampa ligga på? Om livet menstadels ska innehålla Lps Tacksam för svar! Mvh Länge sedan man körde salt!

• 7 svar
    • 774 visningar
  2. Started by urcellen,

Köpte levande sand och Klantig som jag var missade jag en text på påsen som sade att sanden skulle sköljas innan användning i akvariet..Jag hade i levande sten och fyllde på med vatten för några dagar sedan och idag skulle jag strö ut sand på botten med hjälp av en mugg.Sanden ligger nu där den ska men hela akvariet på 130 liter är nu alldeles vitt och mjölkigt i vattnet.Kommet detta lägga sig igen? och skall jag låta pumpar mm vara igång eller stänga av dem för att det skall ge med sig??

• Gilla
    • 4 svar
    • 1,5k visningar
  3. Started by Skinner,

Hej gott folk. Jag har tittat efter olika alternativ till sand i forumet och det finns verkligen skilda åsikter. Förutom DSB / 2-3 cm, etc. så har jag sett förslag på vitmålad botten, och fastlimmad sand på plexiglas. Allt är ganska intressant. En sak jag själv funderat på däremot, men ännu inte sett några exempel på, är att göra en fejkad sandbotten på samma sätt som man brukar göra bakgrunder i (framför allt) sötvattenkretsar. Den idé jag har och skulle vilja bolla är att använda relativt tunnfrigolit, skulptera den en aning så att den ser mer kuperad ut och därefter putsa den med ljus cement. Därefter kan man ju antingen lacka den med akvarielack, etc. eller lägga den …

• 7 svar
    • 1,4k visningar
  4. Started by pboda64,

Hejsan! Är det någon som skulle kunna komma med en rimlig förklaring till hur 2 fiskar kan försvinna spårlöst. Vid första tillfället försvann en palettkirurg under en natt, letade överallt, tog till och med bort mycket av stenen och verkligen letade. Det fanns inte ett spår! Två nätter senare försvann en Ocelaris även den spårlöst borta. Finns inte att finna runt, bakom eller i akvariet. Det kan väl inte vara möjligt att fiskarna "förmultnar, löses upp" på mindre än 12 timmar?? Är det möjligt att vår Dvärgdrake kan ha ätit upp dem? Enligt affären skulle det inte vara möjligt eftersom dessa var relativt stora fiskar och draken är liten, men vad kan det annars finnas för fö…

• 8 svar
    • 2,7k visningar
  5. Started by Halogen,

Äntligen så går mina ocellaris clowner i anemonen (BTA)....cooolt!. / Hälsningar Pär

• 10 svar
    • 1,3k visningar
  6. Started by drakfisk,

det finns så mycke som man vill göra inan man startar . jag har köpt två kar som skulle läggas ner ett av alex ute på österlen all hans ls och en som hete pieer som jag hitta på blocket och där var allt till ett 375 l pga fel vatten värde problemet var när jag kom att det fanns djur i karet visste inte det ett par clowner en damsel och en korallväktare plus anemon och någonting liknande karljhoan svamp o calepra o massa små godis plus allt vatten av båda ställe tog jag också stoppa fisk och dvs o ls några bitar i ett 70l kar för jag väntar på att det stora ska bli klart . allt vatten plus nytt vatten ska i det stora karet 400l inkört o 400l nytt . och en massa sand som t…

• 4 svar
    • 1k visningar
  7. Started by salta wille,

Hej, Nu ska jag starta ett saltvattenskar som jag lovat mig år efter år i 30 år. Det ska bli ett litet kar på 100-150 liter. Vad behöver jag för att få igång det? Skummare ska jag bygga själv. Är det nån mer pryttel som man måste ha och man kan bygga själv?. Vilket salt är bäst? Spårämnen? osv. Tacksam för info och tyvärr allt för lat för att plöja igenom forumet på svar som redan finns.

• 10 svar
    • 1,5k visningar
  8. Started by Draedon,

Nu när alla akvarieprojekt jag är inblandad i är i stort sett klara så börjar det klia lite i fingrarna igen... Så nu ska jag skaffa hästar! Jag kommer låta det här projektet ta den tid det tar, för det är mycket andra saker som kräver både pengar och tid. Men planen ser ut enligt följande, kub på 55x55x55 ev med inbyggd sump. Enkel teknik och burken full i macroalger och en liten flock sjöhästar. Första frågan: ljuset? vad kan man klämma in för rör på 55cm längd? Funderade på 4st. 55w pc-rör, men vilka säljer dom nu när e-akvariet har konkat? det blir inte mh iaf, ska testa med enbart t5 nu och se ifall man blir övertygad

• 7 svar
    • 1,4k visningar
  9. Started by andersb48b,

Har provat lägga ut en film, via youtube på mitt akvarium. http://www.youtube.com/user/Anders19582009

10. Tjena, reggade nyss konto här för att jag blivit sugen på att "uppgradera" mig till ett saltvattenskar, satt och klurade lite efter att ha läst spaltmeter med text på diverse forum... alla pratar om att man ska köra "osmos vatten" och då undrar jag varför? är grudnen i vattnet att man ska ha så låg ledningförmåga som möjligt eller något annat? Har bra tillgång till en form av renat vatten här på jobbet som vi kör igenom jonbytarmassa, efter rening har "stadens vatten" en ledningsförmåga på ca 1micro siemens, skulle det fungera som vatten? eller är jag helt ute och cyklar. Om jag nu skulle skaffa mig ett kar, är det att rekomendera att handla ett typ "clown hotell" (fick…

• 15 svar
    • 2,1k visningar
  11. Started by naso,

Hej! Jag var på gång med att starta upp mitt nya 240L-saltprojekt. Har fyllt på med osmosvatten o blandat saltet, då ett tillfälle dök upp med billig, fin LS på 30 kg. Jag köpte stenen och då hade säljaren enbart en jättefin koloni med anemoner och 2 fiskar kvar i karet, så vi fyllde 3 st 25 liters dunkar med det inkörda vattnet och jag tömde ur c:a 50-60 liter från mitt nyblandade saltvatten. Stenen ligger i, anemonkolonin stortrivs och fiskarna likaså. Kan detta bli ett problem, eller kan man se det som ett stort vattenbyte? Jag är osäker och orolig för detta,eftersom jag aldrig gjort liknande i saltvatten, men i sötvatten är det inga problem,det har jag provat. Tacksam…

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  12. Started by Jonte75,

Har observerat små vita ibland genomskinliga varelser på LS. Kan dessa små krabater vara kräftdjur?

• 2 svar
    • 846 visningar
  13. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 904 visningar
  14. ...Förhoppningsvis! Har bokat ett Juwel akvarium efter mycket om och men med min pappa då han tyckte att det var bäst att börja lite smått som nybörjare och sen köpa ett större akvarium när vi känner oss redo (ger det MAX 1 år, men helst av allt 6 mån till jag kan köpa ett oceanson). Men det akvarium vi bokat är ett betydligt mindre än vad jag ville ha. Killen jag ringde trodde det var på 180 liter och det stämmer nog med måtten vi fick. (helt glömt bort dom dock pga att jag blev så glad att det äntligen kommit igång nu då jag blev lite besviken då jag är så envis och vill börja stort på en gång menmen..) Men lägger ut en bild på akvariet så kan ni identifiera det till mi…

• 12 svar
    • 1,4k visningar
  15. Started by Sebbe12,

Hej har ett read sea Max som öser ut små små bubblor från pumparna. Vattnet är i rätt nivå så det är inte det som är problemet. Är det någon annan som stött på detta?? Hur blir jag av med det? Är det dåligt för fiskarna

• 1 svar
    • 727 visningar
  16. En liten fundering. Om man blandar till saltvátten, osmos eller vanligt kvittar. Går det då att "spara/lagra"? Isåfall hur länge? Om jag ska byta tex tio liter till mitt naon, kansek det är lika bra att blanda till 30 direkt och ha färdigt till tre byten. Behöver det då värmas upp till 25 innan man sätter i det? Det kommer ändå inte att sänka tempen värst mycket då det bara rör sig om ca 10% i veckan.

• 13 svar
    • 1,9k visningar
  17. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 30,4k visningar
  18. Started by Nille83,

Tänkte köra en lista här hur det har gått för er med fisken och ert revakvarium ihop. Så två frågor angående varje fisk. Svårighetsgrad och om de fungerar i revakvarium (menar om de kommer äta upp alla koraller) 1. Moorish idol Zanclus canescens 2. Vimpel fisk Heniochus acuminatus 3. 3-bandad vimpel Heniochus chrysostomus 4. Pallet kirurg Paracanthus hepatus 5. Blåläppad kejsare Apolemichthys trimaculatus 6. Långnos fjäril Forcipiger flavissimus 7. Pincettfisk Chaetodon rostratus 8. Fjäril kleinii Chaetodon kleinii Det var många fiskar, hoppas någon orkar svara

• 0 svar
    • 1,1k visningar
  19. Started by Saltaren,

Hej! äntligen vart man medlem här. Erik heter jag och är helt ny på detta med salt. Jag har ett litet akvarium som heter Aquael reefmax 105 liters. Jag har en fråga om det är nån som vet om man kan få för lite alger, överallt talas det om att man har problem med för mycket, men mitt akvarium, som varit igång i ca 1 1/2 månad och med en städpatrull på tio turbosnäckor och två pyttesmå eremiter, är helt soprent på alger. Kan detta innebära ett problem för syresättning osv, och kan det pga algbrist bli för lite föda för snäckorna? tack på förhand! mvh/ Erik

• 3 svar
    • 910 visningar
  20. Started by Thefisherman,

Den var större än en handboll. Tjock och grov. 2 av 9 fiskar lever resten döda

• 3 svar
    • 967 visningar
  21. Started by Affepaff,

Hej, är helt ny på detta med saltvattensakvarium och vill gärna starta ett lite mindre. Vad för typ av kar ska man ha? Går det bra ved vilket som och va fler behöver jag köpa? tack på förhand.

22. Started by Flipper,

Hej, Efter mer än 15 år som sötvattensakvarist så skall jag nu ta det stora steget och testa saltvatten. Jag tänker göra om mitt 325liters Akvastabil till saltvatten. Har läst och kollat allt som finns på internet. 2 frågor. Kan jag använda det redan inkörda filtermaterialet i min Fluval FX6 till mitt salvatten? Nästan alla ser ut att köra utan lock på sina akvarium. Varför? Tacksam för hjälp och svar! /Fs

23. Started by Dimorb,

Hejsan. Har lite funderingar kring varför man gör på vissa sätt. Främst så har jag funderat på nedanstående. Om en person använder sig av tillsatser av följande ämnen. Magnesiumsulfat - För att ge korallerna extra näring Kalciumklorid - För att tillsätta extra kalcium till korallerna Natriumkarbonat - För att tillföra karbonater och påverka pH Varför använder man sig också av Kalciumhydroxid? Har förstått att detta ämne används till att blanda kalkvatten med och att kalkvatten påverkar pH och KH. Men vad är poängen att dubblera med Natriumkarbonater och Kalciumhydroxid? Natriumkarbonat ger en mycket stark lösning med pH runt 12 och KH på 30 vid mättade lösningar (som jag …

• 20 svar
    • 6,6k visningar
  24. Guest Silver
    Started by Guest Silver,

Hej. När jag köpte LS så fick jag med en massa krabbor som var gömmda i LSn. Min frågaär: Är de farliga för fiskarna eller korallerna.Jag vill veta nackdelen och fördeten om de.Jag har hört att de kan vällta koraller. Tacksam för alla svar. MVH Aqil

• 15 svar
    • 2,5k visningar
  25. Started by -Johan-,

Hej hej. Kanske är en "dum" fråga... Har funderar lite (som vanligt)... Det verkar kul och intressant att det kan dyka upp lite olika djur/organismer iakvariumet. Men det jag funderar på är ifall detkan uppstå "farliga" djur/organismer som är farliga/skadliga för mig? Mvh johan

• 8 svar
    • 1,2k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.