Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 332 ämnen i detta forum
-
Hej! Har tänkt att skaffa mig ett saltvattensakvarium. Är det någon som har erfarenhet av detta akvariumpaket? Percula 90 Akvarieset saltvatten. Akvarie volym:290 Liter Akvariemått:90*60*61 cm. Detta ingår: Möbel Skummare Cirkulationspump 1st Ocean runner Ph 2000(2000 l/t) Mekaniskfilter 2 st 1000 l/t Metallhalogen Aquastarlight 1*150 w 13000 kelvin.
-
Det finns ju en väldigt fin korallsand att köpa. Kan man ha det i ett 112L kar med tanke på att det pumpar ju på ganska mkt 1200L/h alt 2000L/h, finns det riska att sanden inte "lägger" sig på bottnen utan flyter omkring balnd alla strömmar?
-
- 11 svar
- 1,6k visningar
-
-
Jag har tänkt att jag skall skaffa ett saltvattenkar till sommaren och jag ska bygga in det i en avskärmande bokhyllevägg... Jag skulle få plats med ett kar påmax1000Lmen700L skulle nog vara mer lagompå platsen... Jag hade tänkt ha koraller och sånt men min stora fråga är finns det några häfftiga revsäkra fiskar som man kan ha i ett 1000L kar som man inte kan ha i ett 700L kar? isf vilka...
-
Behöver hjälp! Hade tänkt att kasta ut mina Tanganyikaciklidet till förmån för saltvatten,men är total novis på detta område så jag skulle behöva hjälp med vad jag behöver för utrustning till mitt kar (540L).Har varit och hört på diverse akvarieaffärer men det känns som om dom bara vill blåsa en på pengar,fått priser på allt mellan 20 000-37 000.Vore tacksam för hjälp med detaljer som jag behöver till mitt kar för att det ska funka.Vill även ha hjälp med lämpliga "nybörjarfiskar".
-
- 6 svar
- 1,6k visningar
-
-
Tjena allihopa ! Ny på sidan och hoppas att inom en snar framtid kunna starta upp mitt första saltkar. En sak jag undrar över är ljuset i karet. Jag har förstått att det skall vara olika ljus till olika fiskar, har att göra med ljupet fiskarna lever på, ifall man skall ha koraller, LS, eller osv osv. Finns det några tumregler, eller en bra sida man kan lära sig om eller rentav bli en lightmaster" . har bestämt mig för att köra en del koraller i mitt kar. Undrar dessutom ifall det finns någon, några bra sidor var man kan hitta bra lyse till ok pengar, har förstått att denna hobbyn kostar pengar fast det innebär ju inte att man vill handla sakerna hos son lokala akvariehand…
-
- 3 svar
- 992 visningar
-
-
Hej Är det samma UVC krav på Chelmon rostratus, Kopparbandad Pincettfisk som Paletten.???
-
- 18 svar
- 2,1k visningar
-
-
-
Hej är alldeles ny när det gäller saltvattens akvarium. jag tänkte starta ett litet kar 30 cm djupt 65 cm högt 35 brett med nästan lka stor sump till.Min första är vilken skummare jag har kollat runt lite och väljer mellan tre olika, Seaclone 100, aquamedic biostar flotor, Aquamedic miniflotor, Har ni några råd skulle det upskattas mycket jag känner mig lite vilse
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
på dagarna värmer lyset upp karet till uppemot 30 grader men på nätterna sjunker tempen lite. behöver man nån extra värme på nättern?jag har 21 grader i huset.
-
Hej. Jag har ett 80l Nano kar och undrar hur jag ska placera pumparna bäst för fiskar och korallerna. Just nu har jag en 1100l pump för vattenytan och en maxijet 1000 som är placerad i mitten på bakruten.Min stackars clawn simmar bara på höger sida jäms med rutan..Aldrig ut till mitten av karet. Jag har köpt fisken för 5 dar sen och det kanske är normalt i början eller är det Maxijeten som är dumt placerd?? MVH Aqil
-
hej! jag har precis börjat mitt första saltvatten projekt, det är en Juwel rio 180 (180liter, alltså), det går sakta men jag har absolut inte bråttom, vilket är bra enligt vilken saltvattenakvarist som helst. Mina frågor: akvariet kom med en Compact H innerfilter med 600 l/t genomströmning, jag har köpt till en 1000 l/t cirkulationspump, behöver jag byta filtret med ett ytterfilter? eller måste jag komplettera med en liten ytterfilter? eller räcker den jag redan har? jag planerar att sätta in rätt så mycket LS, behöver jag då en skummare överhuvudtaget? o i så fall vilken (storlek)?
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
-Jo, efter 4veckors "dötidsdrift" fick 2st clowner och en räcka flytta in (endast 40l) med 7kg LS. Efter c:a 4dgr såg jag en död räka, men vid närmare titt så var det bara skalet, den har alltså ömsat? Skulle plocka bort skalet, men glömde.Nu c:a 36h senare är det helt borta, därav rubrik.Bryts ett skal ned så fort i ett så litet akvarium?. Kollade faktiskt under stenar ochså,skalet ärputs väck. Och vid lyft på 1st sten såg jag åtminsånde över 10maskar typ tusingfotingar(10 -20mm långa) & nu mitt i natten med ficklampa otroligt vad som finns och kryper på dessa stenar btw detta är mitt "träningsakvarium" går det bra så åker Maliwisarna ut. Lite grönare & brunare …
-
- 6 svar
- 1,6k visningar
-
-
Jag har kommit över ett parti levandesten som använts som prydnad i ett sötvattenskar.Kan jag använda detta som utfyllnadi ett saltvattenskar? om jag kan det vad bör jag tänka på mer än att skrubba som en dåre. (Gröna alger på stenarna) MVH Daniel
-
- 89 svar
- 9,7k visningar
-
-
Hej! Jag har planer på att starta ett (mitt första)saltvattenskar, ett sk fish only-kar. "Planen" ser idag ut såhär: Jag tänker använda mig av vanliga lysrör. ytterfilter typ eheim 2260 med Zeolith. UV-c. Skummare. Inredningen kommer jag att bygga up mestadels med faxekalk men även några enstaka LS. Karet 310 liter 125*50*50 Lysrörsramp med 3st 36 w med aquarelle-rör(ärmärket på lysrören ett bra val? eller kvittar det om man bara ska ha fiskar) Ingen sump Enbart ytterfilter som kommer att ge en cirkulation på c:a 10-15 ggr akvarievolymen Vad tror niom detta. Ytterfilter med zeolith tex, är det en bra ide i ett fo-kar. Fungerar dom här vanliga gröna (gummi)slangarna som m…
-
- 36 svar
- 5,5k visningar
-
-
Hej alla glada saltisar. Jag köpte ett akvarium som heter mollys fiskhotell
-
-
Dags för inhandling av skummare... Några förslag på modell som har fungerat bra för er? ska klara 500 L kar när det är hög belastning Tack på förhand.
-
Vet att det varit uppheåll under sommaren... Detta skall beställas inom snar framtid.. Något mer som behövs??? <TABLE cellSpacing=0 cellPadding=2 width="100%" bgColor=#ffffff><T><T> <T> <TR> <TD width=320>Tangit PVC glue 500 g</TD> <TD width=15> <DIV align=left></DIV></TD> <TD width=70> <DIV align=right>15.98 €</DIV></TD> <TD width=16></TD></TR> <TR> <TD width=320>612.002</TD> <TD width=15> <DIV align=left></DIV></TD> <TD width=70> <DIV align=right>15.98 €</DIV></TD> <TD width=16></TD><…
-
- 20 svar
- 2,6k visningar
-
-
Så har man då tagit steget in i akvarievärldens formel 1 serie. Jag har blivit med ny "burk", som det tydligen kallas här på forumet. Efter lite(läs: 10 min)övervägande fick det bli ett fint Rio 240 ifr Juwel. Vet väl inte om det är det bästa att börja med som ny- börjare, med efter att ha tillbringat mången natt läsandes i detta forum så insåg jag att ett större kar var bättre än ett litet. Sålunda knatades det iväg till den lokala "burk" nasaren i Luleå, snabbt avklarades inköpet av karet samt 40 kg bottengrus(faxe kalkkross), samt en stor påse salt. Glad ihågen fick man allt hemkört, varvid montaget av bänken inleddes. Ikea visste vad dom gjorde när dom design…
-
- 26 svar
- 3,4k visningar
-
-
Hej. Jag har kontrollerat mina värden under några dagaroch de ser ut såhär. PH 8,2 ,temp 26 ,nitrit 0 ,nitrat 0 ,ammoniac 0 ,salthalt 1,021. (1) Verkar de vara ok??Vad fins det mer för värden som jag ska kontrollera? och vad ska de ligga på?? (2) När ska man göra första vatten bytet vid uppstarten? (3) Varför ska man vänta tills brunalgern har kommit innan man ska slänga i fisk?? Tacksam för så många svar som möjligt. MVH Aqil
-
Ni som hartagit med vatten hemsom redan är inkört från ett annat kar....hur har ni gjort när ni ska ta med det? några bra och smidiga förslag skulle sitta fint
-
Hej undrar hur jag ska gå till väga om jag vill starta ett saltvattens akvarium det verkar ju vara en hel vetenskap??? Jag har börjat samla ihop info men det är ju så mycket att man blir snurrig jag skulle behöva lite tips....Finns det något man kan göra steg för steg så att säga så att man inte behöver köpa allt på en gång... Kom med tips till en riktig nybörjare.... Tack på förhand
-
- 4 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej Har ett 100 liters skräpandes i mitt förråd och tänkte dra igång ett lågbudget-projekt till min dotter. <UL> 15 kg sten 2000 l/h cirkulation (2 x maxijet) 2*18 w lysrör (10000k + actinic) INGEN SKUMMARE (byter 10 L i veckan istället) 2ocellaris (Nemo är min dotters idol), en liten goby samt några eremiter. Eventuellt några skivanemoner. Pappa sköter all matning. Har ingen erfarenhet att köra utan skummare samt MH så jag undrar omovanstående projektkommer att funka eller om det kommer att falera efter ett par månader. Mvh/Rolle
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
Är det ngt man ska tänka på vid omflyttning av stenar o koraller i akvariet? Kommer vattenvärdena att förstöras av att man grejar så mycket i karet? Finns det några gyllene regler för ombyggnad av akvarielandskapet? Eller kan man hålla på hur mycket som helst utan att behöva oroa sig för att värdena ska paja?
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
HAllå jag har haft igågn mitt system nu i mera en en vecka bubblorna försvinner aldrig.Dom e små och många ser mäst ut som vattnet e disigt elel rsmuttsigt för det mästa vad sakj jag göra.har testat med svampar i ett fack inna klarvattenskammaren kommer men svamparn ata rinte bort allt.Hur sk ajag göra.Det hela börjar ju med att det blir massa bubblor när vattene tkomme rner till sumpen från ytavrinningen sen så har jag en pump som pumpa rin vattnet till skummaren som sedan spottar ut vattnet igen som sedan åker in i ett fack med svampar som filter sen kommer klarvattenskammaren men inget hjälper vad gör jag.?? tacksam för hjälp