Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Eftersom det var närmare 30 grader i Skåne igår så drog mitt kar iväg i temp. Mycket pga felinställd doppvärmare (så ska inte bara skylla på värmen) Karet är uppe i 29 grader. Är det petflaskor i frysen som gäller? Eller hur gör ni?
-
- 26 svar
- 2,9k visningar
-
-
Hur ofta ska man mata sina fiskar? Om man har två små clowner, en goby, en blennid, två räkor, två kräftor och en snäcka (än så länge).
-
- 5 svar
- 1,8k visningar
-
-
Min ricordea börjar få 2 munnar håller den på att bli flera ?
-
-
- 10 svar
- 887 visningar
-
-
Jag har fått som vitt damm som lägger sig i akvarie och sump. Lägger sig gärna upp på stenar, runt termotern, på bottnen i sumpen mm. Någon som kan ha en aning om vad det är? Alger är det inte
-
- 4 svar
- 1,6k visningar
-
-
Har försökt att få till avrinningen från akvariet så det inte sörplar så i "säkerhets" röret. Ett väldigt meckande med avrinningskranen och farten på pumpen (som jag helst vill ha på full effect). Jag kan få till det så det fungerar men då antingen töms sektionen där pumpen står lite för snabbt eller så blir det för mycket vatten där eftersom flottören inte verkar stänga av flödet. Jag kan få det lite bättre genom att justera ventilen på påfyllningskaret. Kan man mecka med flottören eller är det bara att köpa ny?
-
- 0 svar
- 521 visningar
- 1 följare
-
-
Hej. Jag har en sump som är 75 lång 40 djup och 35 hög som inte har några fack eller nått utan helt ren. Jag skulle vilja bygga den så jag kan ha osmosvatten påfyllning och tre fack för inkommande , refugium och utgående. Hur skulle ni bygga då? jag har aldrig haft refugium förut men har lite problem med nitrat så tänkte det skulle vara bra. Mvh Mikael
-
- 0 svar
- 317 visningar
-
-
1 Hur noggrant är det? pH har jag hört ska ligga runt 8 om det är 7,8 eller 8,2 är det olika bra beroende på lpser eller spser, fiskar med mera? 2 Temperaturen 3 Phosfater är det bara vattenbyte som gäller för att bli av med det eller finns det något som ”tar bort det” 4 Hur vet man att osmos filtret funkar som det ska? 5 Hur mycket skall pumparna gå på natten? 6 Skummaren kör ni den dygnetrunt? Mvh Wgren
-
-
- 2 svar
- 581 visningar
-
-
Hej, jag har aldrigt haft ett akvarium tidigare men varit sugen på att skaffa det länge. Så nu har jag innförskaffat ett 420L (150x51x62)akvarium och skulle vilja ha saltvattensfiskar i det. Men efter att ha skummat runt lite på det här forumet så har jag insett att det inte är så lätt som jag trodde (pump, vatten och fiskar ) Jag fick med ett "Fluval 4 innerfilter" och en "Elite 300W doppvärmare" är det något att ha eller var det bara nå skräp som dom slängde med i paketet? Jag skulle uppskatta om någon kunde lista vilken utrustning jag behöver samt ungefärligt pris och kanske en länk om det finns någon nätbutik som säljer dom prylarna.
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
här är mina vatten värden från typ 40 minuter sen! ph 7,6 kh 4 gh >21 no3 12 och ett väldigt litet utslag av nitrit. är det nå fel på värdena eller är dom acceptabla
-
Hej är det någon som kan tipsa om billig och bra glasmästare i Göteborg?? skulle vara bra med olika förslag. Har även kollat Globefish i Stockholm. Jag är ute efter ett kubakvarium...
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Dags att gå uppåt i akvarie världen. Nu när man jobbar å bor ensam igen så blir det lite små tråkigt med ett nano. Därför gjorde jag ett impulse köp igår. Blev ett 220l möbelakvarium som skall pryda lägenheten. Är bara 2 lysrör än så länge. men ska dona lite. Hur många ska man ha max? funderarde lite på att ha 4-6st. Är dock intresserad av en halogen lampa... Bild på karet kommer senare ikväll. //Fredrik
-
- 80 svar
- 7,9k visningar
-
-
Hejsan! Nu efter många års velande har jag äntligen påbörjat min saltvattensperoid. Salt inhandlades och blandades ut med vatten tills jag uppnått 1023(skalan hr jag inte en aning om vad den heter,men det skulle vara just 1023) Efter 4 dagar så införskaffades en säck levande och en säck död sand,detta hälldes i karet och jämnades till med händerna,vill även påpeka att den döda sanden tvättades mycket noga och väl. Vattnet blev väldigt grumligt när sanden hälldes i,men det tyckte jag inte var så konstigt,men döm av min förvåning när jag tittade i morse så var glasen och pumpen och doppvärmaren,ja allt täckt med något som liknade damm,ytan är också fullt av detta. Är enda s…
-
- 9 svar
- 1,2k visningar
-
-
hejsan . har ett 58 liter clownhotell som fungerat utmärkt, nu har jag märkt att skummaren slutat fungera. i clownhotellet är där fyra fack längst bak. i den längst till vänster sitter där en skummar pump, om jag tar ner min hand och trycker på den så startar skummaren. så fort jag släpper så slutar den. jag trycker längst upp på skummar pumpen där det finns ngn form av galler på båda sidorna. jätte konstigt och jag behöver verkligen hjälp! sen en sak till. bollarna som är i fack 3 från vänster flytrer inte heller, varför? har kollat saltet och det ligger på 1.024 så borde inte vara några problem. hör detta ihop med skummar problemet??
-
- 6 svar
- 935 visningar
-
-
vad kan hända om man lägger ner djur i akvariet om man lägger ner för tidigt? jag började få mycket alger så jag ringde till affären å frågade om det var okej å köpa några turbosniglar och fick godkännande, dock märkte jag senare att mitt nitrit värde hade stigit och sniglarna dog. min fråga är då: kan det göra nått allvarligt med uppstarten om man lägger ner djur i uppstarten eller är det bara att dem stackars sniglarna kastar in handduken? mvh/ Robban ps. om det växer grön/gula alger som ser ut som gräs är det såkallade trådalger eller vad kan detta vara för nått? det är nämnligen en gräsmatta på rutan å på lite andra ställen
-
- 8 svar
- 1k visningar
-
-
har lite funderingar på att bygga till ett kar som jag vill ha det jag tänkt är ett hörnkar runt 300 liter detta borrat i bakändan med uppbyggd kammare så vattnet rinner ner till sumpen som jag tänker bygga in i ett hemmagjort skåp under där vill jag även ha all teknik ovanför karet bygger jag också ett skåp där mh ska hänga och några fläktar för att få ut värmen ovanför detta kommer även ett litet skåp vara där jag kommer ha en dunk med osmosvatten som fyller på i karet när det avdunstar nån som har tid över o e duktig på cad som har lust att bidra med lite bilder hur det skulle kunna se ut e jag tacksam för hjälp även ideer för att förbättra och vad utrustning som kun…
-
- 37 svar
- 2,3k visningar
-
-
fiskarna dör efter att min anemon blivit stripsad lite i en pump idag ,flyttat på anemonen och den ser ut som den kommer klara sig men nu har min gula kirurg och snart även min kaninfisk lämnat in mycket gifter som kan frigjorts i vattnet av anemonen?
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har som rubriken lyder Boyu 128 L. Modellnamnet som står i locket är HS 60A, och det sitter i 2*25w PL rör. Såvitt jag förstår är det för klent, och jag vill uppgradera belysningen. Har någon tips på hur man gör detta på ett enkelt sätt? Har förstått att det finns Boyu-modeller med MH-armaturer. Kan man köpa en sådan och skruva i, och var i så fall? Eller finns det någon annan lösning som ger ett bra slutresultat? Såg någon på forumet som tog bort locket, men det verkar svårt? Om det blir för krångligt eller för dyrt funderar jag på att istället avvakta och satsa pengarna på ett nytt större akvarium (i tanke på att jag funderar på att byta upp mig i storlek under 2014 vil…
-
- 2 svar
- 892 visningar
-
-
Har beställt ett gäng " Clibanarius diguiti (red leg) " står lite om de på nätet och de verkar vara de bästa eremiterna. Någon som provat dessa små varelser?
-
- 1 svar
- 698 visningar
-
-
Måste man passa tassarna för dom här? Ser ut som nån anemon? glasros? Läste nåt om palythoa? Vill helst slippa dö för att jag stoppade ner handen i ett akvarium!
-
- 2 svar
- 862 visningar
-
-
funderar på att köppa detta http://www.juwel-aquarium.de/en/Products/Aquariums/Lido-Line/Lido-120-black.html#!juwel-000000000000011400 sedan bygga in en sump med skummare värmare filter mm men behöver lite tips på hur ja skall gå till vägar då ja inte vill ha synliga slangar rör eller elektronik. blir utrymet för litet för en sump i de skåpet och hur vet jag hur högt upp ja kan placera skilje väggarna så sumpen inte svämmar över om pumpen skulle stanna? har skissat på en sump
-
- 7 svar
- 1k visningar
-
-
Jag undrar hur jag ska göra och om jag kan lägga till en sump till mitt akvarium som redan är igång, Akvariet är på 100 liter och nu efter julen så tänkte jag uppgradera lite Mvh Nils
-
-
- 2 svar
- 1,9k visningar
-
-
Hej! har en 80l kar med koraller och fiskar. allt funkat bra på 3månader men jag är fortfarande osäker om jag har fått rätt belysning. har ändrat det hundra gånger och känns fortfarande att det är inte rätt på nåt vis. har den här lampan : http://www.h2oaquatics.co.uk/lighting/aqua-medic-qube-50-led och har köpt några dagar sen en control för belysningen: http://www.h2oaquatics.co.uk/lighting/aqua-medic-qube-controller det finns möjlighet att sätta 5 olika tider i olika ljus nivåer på 2 kanal. just nu har jag det så: PS: 1=5%ljus uppgång kl 8:30 blå 10 ( 50%) vit 0 (0%) kl 10:00 blå 15 (75%) Vit 9 (45%) Kl 1…
-
-
- 10 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej. Undrar som rubriken beskriver. Har fått som en oljeliknande film på ytan i mitt akvarie. Vad kan det vara? tacksam för svar. Mvh Johnny
-
-
- 9 svar
- 830 visningar
-
-
Hejsan! Jag har en lps som jag haft i ca 1 månad. Den har sträckt ut sig och varit stor och fin hela tiden fram tills för ca 1 vecka sedan. Den är inte helt ihopdragen, men sträcker inte ut sig lika mycket som innan. Köpte även en sps för 2 veckor sedan som jag är tveksam på. Jag har aldrig sett någta polyper ute på den.. jag vet inte riktigt hur den ska se ut när den trivs, men gladare än såhär gissar jag på? Jag har en till lps och en till sps som jag tycker värkar trivas och må bra. Akvariet har varit igång i 3 månader, värderna är kanske inte perfekta men stabila. Belysningen är en maxspect rsx 300w. Värden med salifert. Temp. 26 Salt. 1.025 Magnesium. 1230 K…
-
- 3 svar
- 687 visningar
-
-
Hej alla. Jag har precis köpt en Heteractis magnifica och den hade jag lite problem med i den första dagen, men den andra dagen hade den hittat några stenar att mysa vid. Senare matade jag den med en räka som den käkade. Nu tänkte jag att den mår hur bra som helst och vill verkligen vara vi stenarna. Men ack vad jag blev lurad, för på natten hade den kommit på att den ville bråka med någon i akvariet, den valde min pump och pumpen vann verkligen på knock out. på morgonen var det ingen anemon kvar i karet bara en vitt mjölkigt vatten. som man säger learning by doing Har nu lagt i aktivt kol och karet är åter rent med nitrit på 0 och ph på 8,3 dock är nitrat på 10 :-(