Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by rockan04,

Hej!! Går i planerna att starta ett salt kar (mitt första). Jag vill köpa ett komplet sett, har tittat på AquaMedic Chromis och Redsea Max. Vilket är att föredra? Har hört att fläkta och skummare inte är så bra på Redsea max? har inte läst eller hört så mycket om AquaMedic Chromis... Så ni som äger antingen AquaMedic Chromis eller redsea, kom gärna med era synpunkter... Andreas

2. Started by Botan,

Ville bara visa en bild på mina 3 skönheter i mitt akvarium. Har någon lite tips hur man får det att funkar för den prickiga fisken? Vet att den är bråkig men det är värt försöket. Vad äter den? Mot andra fiskar? Tålig?

3. Guest Asgar
    Started by Guest Asgar,

hej. jag har haft fjärilsfiskar, men pincett eller silverband fisken går inte bra hos mig, jag undrar ni som har silver band fjärilsfisk,vad matar ni era fisk med, förutom artemia.

• 2 svar
    • 926 visningar
  4. Started by Timpin,

Har precis fått hem mitt nya kar och ska börja inhandla lite teknik. Ska ha en sump med ytavrinning inne i karet där jag ska ha skummare och returpump, returpump har jag inhandlat och har beställt glas hos en glasmästare med borrat hål i för utblåset. Funderar lite på hur jag ska göra med lysrampen och hur pass fin skummare jag behöver. Ang. lysramp så funderar jag på att beställa och bocka en rostfri plåt då akvariumet har lite speciella mått (längd 75cm, djup 35cm, höjd 45 cm). Någon som har erfarenheter av att använda en rostfri plåt med T5 rör? Hur pass mycket styrka/många rör kan rekomenderas för 45 cm? Hur gör man lättast för att montera lysrören och få detta att f…

• 2 svar
    • 798 visningar
  5. Started by Tobbe-jycken,

Här kommer en första bild på mitt akvarium från i tisdags natt när jag fick ls levererad hem =) Jag tror att jag behöver lite mer sten innan de blir bra.

6. Started by JensGranlund,

Hej alla. Var på tiden att jag skaffade en tråd om mitt akvarium där jag kan ställa alla dumma frågor och funderingar. Akvariet har varit igång kanske 3år, då min kompis startade saltvatten gick det inte längre titta in i ett sötvattensakvarium. Det är väldigt simpelt uppbyggt. Skummare Deltec MCE300 UVC 3st cirkulationspumpar. Ingen sump (får bli om man uppgraderar) Har ni frågor svarar jag så gott jag kan. Mvh / Jens

• 12 svar
    • 1,3k visningar
  7. Started by predator81,

Jag tycker min Euphyllia se lite hopsjunken ut vad kan det beror på? Den såg bättre ut för några dagar sen.

• 4 svar
    • 1k visningar
  8. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 349 visningar
  9. Started by slarvid,

Känns som reaktor är bra till mitt bygge. Frågan är vad man ska satsa på. Kan man blanda phosfat remover och kol? Har bara plats för en reaktor. Om man inte kan blanda, vilken skulle ni föredra då?

• 13 svar
    • 1,1k visningar
  10. Started by a.nils,

Ska snart starta upp mitt första salt. Undrar hur jag ska få igång cyklen bäst utan fisk. Vissa kör med flakes, andra med räkor/fisk-kött eller ammoniak på flaska. Hur har ni startat era kar, för/nackdelar? Kommer starta med 10kg dödsten och en påse levande sand i ett rsm 130. MvH Anders

• 6 svar
    • 865 visningar
  11. Har ni för tips nu när det börjar närma sig att köpa lite koraller om några veckor. Tips och bilder skulle uppskattas, kanske också några bra sidor man kan läsa och titta på?

• Gilla
    • 1 svar
    • 367 visningar
  12. Started by Johan254,

O det ska innehålla saltvatten. Förmodligen så satsar jag lite på fel grejjer, men har ändå lite lust o försöka få till detta. Har väl egentligen börjat med att man samlat på sig lite koraller när man varit ute o rest. Har exempelvis en flaska med svart sand från Thailand. Är detta nått jag kan sätta i akvariet? Jag hade som det är nu tänkt mig ett 60x60x60 akvarie. Mer än så vet jag inte. Läser o läser o blir väl lite klokare med tiden. Nått jag tänkt börja med är vattnet. Det ska ju renas, värmas osv, och vad jag förstås så är det en behållare under akvariet som ska hand om detta. Då kommer man till hur vattnet tar sig från akvariet …

13. Started by Casper Nyström,

Hejsan, Funderar på att bygga en sump i måtten 50x50 av akrylplast. Har kollat på denna: http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/inredningsbeslag/plastskivor/akrylplast-341072/ 4mm Tjocklek, räcker det? Såg ju även att det fanns silikon till akvarium att handla på jula, men fäster det på akrylen? Här kommer denna: http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/farg-och-fog/lim-fog-och-spackel/silikon/akvariesilikon-000154/ Mvh Casper

• 4 svar
    • 3,8k visningar
  14. Started by Randomkille,

Tjenare alla! Ska starta upp mitt första saltkar i november/december när plånboken tillåter Är 17 och vet inte så mycket om vad jag kommer behöva för att starta upp ett bra fungerande kar, Har tänkt mig att köpa ett 450 l juwel men mer än så vet jag inte. Jag har lite frågor som jag gärna skulle vilja ha hjälp med, Varför har man en sump hur fungerar den? Vad är nödvändigt att ha i början? Behöver jag led eller fungerar det med lysrör också? Använder man en pump som man gör i sötvatten eller använder man endast streamers? En till fråga gällande sumpen är hur ”kopplar” man ihop den med själva akvariumet? Tacksam för alla svar

• Gilla
    • 6 svar
    • 1,1k visningar
  15. Started by edda124,

hej guiden jag har uppgraderat mitt lilla nano kar till ett rsm 130 som varit igång ca 1 månad nu stenen jag köpte var extremt mycket liv med olika sorts makro alger nån naken snigel och nån svamp men jag har hittat lite grejer jag var intresserad om nån visste vad det var bara lite svårt se på bilderna men gör ett försök =) bild 1 är en euphylia som fått nåt neon grönt på sig bild 2 nåt grönt bild 3 kan det vara montipora ? bild 4 är det nån knapp??

• 4 svar
    • 511 visningar
  16. Started by mr_bobby,

Hej, Har länge haft sötvattensakvarium med ciklider och annat men drömmen är att starta upp ett nano-saltvattensakvarium. Undrar därför om man kan få hjälp med utrustning och tips för en nybörjare? Såg ett komplett akvarium i min lokala affär, ett aquael nanoreef 30l men insåg snabbt att detta är för litet. Vill köra levande sten, 2st clownfiskar samt något mer i fiskväg. Undrar om ni skulle rekommendera mig att köra med detta: Akvarium: Aquael 112l http://www.aquael.com.pl/en/products/akwarystyka/akwaria/71-akwaria#specifications Filter: Aquael påhängningsfiler Versamax 3 http://www.aquael.com.pl/en/products/akwarystyka/filtry…

• 4 svar
    • 703 visningar
  17. Started by aeon,

Är det någon som vet vad detta är? tunna bruna trådar, finns i sanden och på vissa ställen på stenen.

• Gilla
    • 5 svar
    • 757 visningar
  18. Started by Henrik dahlström,

Någon som kan rekommendera en bra alg skrapa som inte kostar skjortan

19. Guest Silver
    Started by Guest Silver,

Hej. Jag har kontrollerat mina värden under några dagaroch de ser ut såhär. PH 8,2 ,temp 26 ,nitrit 0 ,nitrat 0 ,ammoniac 0 ,salthalt 1,021. (1) Verkar de vara ok??Vad fins det mer för värden som jag ska kontrollera? och vad ska de ligga på?? (2) När ska man göra första vatten bytet vid uppstarten? (3) Varför ska man vänta tills brunalgern har kommit innan man ska slänga i fisk?? Tacksam för så många svar som möjligt. MVH Aqil

• 7 svar
    • 1,3k visningar
  20. Started by sietses,

Okej, jag bygger ju på ett 375l kar men det tar ju sin tid så jag startade mitt 112 l kar som är menat att bli sump till det stora karet senare. Jag har införskaffat 7 kg ls och kommer nog köpa lika mycket till, men det kostar ju lite så det får vänta lite. Har beställt en skummare som jag trodde skulle vara här innan helgen, men icke så det går utan skummare för tillfället. Annars är det cirkulation på 1350l/h fördelat på två pumpar, doppvärmare och lysrör på 2*18w. Karet har bara varit igång tre dagar och saltet ligger på 1.020 (ska höja lite) och tempen är 26 grader. Ingen belysning är på. Till frågorna: När ska jag börja testa vattnet? (har köpt nitrit, nitrat, pH och…

• 35 svar
    • 3,9k visningar
  21. Started by robjo,

Hejsan, Är det någon som "vågat" prova att stoppa i starkare ljusrör än orginal 11 w i ett AN1. Håller grejorna för det, utan moddning ?

• 6 svar
    • 988 visningar
  22. Started by blackizzz,

Kan man göra om ett söt till salt och i såfall vad behöver ändras? karet är på 90 l och har dopp, pump, mm

• 1 svar
    • 590 visningar
  23. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 439 visningar
  24. Started by Vidofner,

Jag är fortfarande i planeringsfasen av mitt framtida akvarium. Kommer troligtvis komma till våren eller sommaren då jag flyttar till större. Men jag skulle vilja höra med folk som har katter hur ni smidigast löser det så inte kattjäveln faller i vattnet eller dödar fiskarna. Har för tillfället ett 230 liters sötvatten och så fort jag tar bort täckglaset så kommer kattjäveln upphoppandes och tror att det fortfarande går att stå på akvariet vilket resulterar i en blöt katt och livrädda fiskar. Jag har funderat lite ifall man kanske kan lägga sån där "galler" som lysrörsarmaturer på kontor brukar ha och lägga över akvariet. Dessa reflekterar ju ljus så det borde väl inte bl…

• 16 svar
    • 3,1k visningar
  25. Started by Notna,

Tjena, Tänkte att det var på tiden att göra en tråd om karet så man kan få tips och bra ider från folk på forumet. Hårdvara 450l 130x50x70 100l sump 80x35x35 Med 2 fack och 1 bubbelfälla Skummare Mce 600 Returpump Aquabee up3000 Cirkulation 1st seio prop 1000 1st Seio prop 1500 Belysning Arcadia t5 4x54w0 Den 20 Nov 2010 startade jag mitt 450l+100l Sump kar, fyllde det med osmos vatten och blandade med Blue Ocean salt från triton och stoppade i Ca: 60kg levande sten 90% odlad och 10% Icke odlad. Det fick stå o gå med ca 2h ljus per dag i ca 4 veckor Köpte jag 15 eremiter i blandade arter, och 5 sniglar. efter 1 vecka köpte jag 2 st clowner 1 stPutsar räka och 1 skivanemon…

• 5 svar
    • 885 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.