Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.
  1. Started by Swann,

Har lagt lite tid att studera L-portarna för 0-10v kontroll och insåg att de använder pin 2-3 & 3-5 (har inte testat/verifierat 3-5) i en RJ-12. Som en gammal hoarder av kablar så vet jag att en RJ-11 (standard telefonkontakt med fyra pin) passar i en RJ-12 men att man då inte ansluter till pin 1 & 6 utan 2,3,4,5. Sagt och gjort, letade upp en gammal telefonkabel, anslöt till en L-port och tog fram multimetern, funkar perfekt, kan styra 0-10v via dess pin 1 & 2. Kul, kan nu återanvända gammalt telefonkablage (som jag insåg där finns alldeles för mycket av i ”bra att ha lådorna”) istället för att bli elektronikskrot. …

• 0 svar
    • 1,6k visningar
  2. Started by OR20,

Startar denna tråd så att vi kan dela med oss av små tips och tricks som kanske egentligen inte är så stora saker men som gör livet lite enklare. Dela gärna med dig om du har några kluriga lösningar som du implementarat eller har hittat någon smart funktionalitet i GHLs värld.

3. Started by PBM:,

Hej har försökt få min Profilux3 och skicka E-post till en gmail adress men inte lyckats… dom inställningar jag har gjort är dessa. är det någon som koll på vad som kan vara fel ?.

• Gilla
    • 10 svar
    • 1,1k visningar
  4. Vi har blivit mer och mer beroende av våra automatiska mätare och sensorer under de senaste åren. Dessa är dock bara värdefulla om de är kalibrerade och visar rätt värde. Det är därför att rekommendera att kalibrera sina ph-, orp- och conductivity sensorer i alla fall varannan månad helst oftare. När man gör detta är det viktigt att kalibreringsvätskorna är rätt tempererade, inte gått ut samt inte blivit kontaminerade. Det sista kan ske om man använder samma vätska vid flera tillfällen. Det är därför att rekommendera att dels tvätta av sensorn innan den kalibreras i rodi vatten/ättika samt använda nya kalibreringsvätskor. Detta kan dock bli dyrt då värskorna kostar mella…

5. Started by mikoto,

Jag köpte en Profilux II Plus med defekt skärm för ett kort tag sedan. Har gjort en video om hur jag fixar den om någon tycker sådant är kul. Ber om ursäkt för den lite fladdriga fokusen, har aldrig använt autofokus innan och kommer nog begränsa användningen i fortsättningen med 🙂 Har aldrig filmat mig själv innan så det är lite nya utmaningar där att utsätta mig för...

• Gilla
    • 3 svar
    • 930 visningar
  6. Started by OR20,

Vi vill väl alla spara lite pengar i den här dyra hobbyn och det går att göra på olika sätt. Här kommer ett sätt som flera av er säkert vet om men kanske någon av er kan finna lite intressant. Som lite bakgrund så är jag inne på min tredje GHL Profilux dator (P2 plus, P3.1 och P4) alla har fungerat väldigt bra och jag har egentligen bara uppgraderat för att få till någon förnyelse eller för att slippa jobba i olika styrprogram. Trots att min Profilux 2 plus fungerade perfekt så var det för några månader dags att rensa bort dem. Det var väl ingen som ville köpa den tänkte jag och slängde den. Men innan den hamnade i elektronik insamlingen så plockade jag bort de …

7. Started by e-mu,

Hei Har akkurt satt opp en Profilux 4 for første gang. Det jeg funderer på er at den grønne LED for WiFi står og blinker hele tiden. Er det korrekt? Har kontrollert i GCC->Com Monitor og det sendes data hvert sekund, og det synes jeg er merkelig.

• 2 svar
    • 487 visningar
  8. PAV alarmet har gått på en doser maxi som har blivit dränkt p.g.a. läckage. Har tagit bort enheten ur kedjan av kopplade enheter men får inte bort alarmet som blinkar rött. Har fått rådet att ta bort enheten men får det inte helt till och undrar om någon vet hur man bör göra för att inte allt skall nollställas. Går in på SYSTEM, klickar MAXIMERA på PAB och ser då enheten i listan, klickar på ASSIGN DEVICES för att avmarkera den och få larmet att stoppa - men enheten finns inte i listan.. Hur skall jag kunna markera den som "offline" eller inte en del i kedjan av PAB enheter?

• 1 svar
    • 597 visningar
  9. Hej. Jag har en GHL maxi 2 pumpar som jag använder till att mata in vatten till mina nitratfilter. Nyårsafton gick slangen i pump 1 sönder. Fick leta länge för å finna en ersättningsslang men fann tillslut en slang i en gammal IKS pump som passade i förhållande till längd och diameter. Den är inte exakt densamma som GHL's egna (lite kortare och större innediameter) Till saken hör att när jag kopplar in den och skall kalibrera pumpen på nytt får jag stora skillnader i vattenmängd ut. När pumpen vad ny gav kalibreringen en max på 298 ml/min - GHL's specifikationer säger maximal kapaxcitet 320 ml/min - när jag mäte…

• 0 svar
    • 619 visningar
  10. Hej,Jag har läst mig till att man kan styra en kalciumreaktor baserat på GHL KH directors värden genom att GHL Profilux datorn ökar/sänker PH värdet i reaktorkammaren genom öppna/stänga CO2 ventilen. Då man med en GHL MAXI doser kan ställa in hastigheten på motorn och därigenom volymen per minut så undrar jag om det skulle gå att styra hur mycket ämnen man tillsätter istället för att öka potensen i det som tillsätts? Mao öka genomflödet men hålla samma styrka eller ha konstant flöde men öka mängden KH/liter? Anledningen till min fråga är att jag inte vill sänka PH för mycket då det riskerar att lösa upp alla media och göra det till välling.

• 0 svar
    • 817 visningar
  11. Started by Kim Rosenqvist,

Hola. Börjar planera för ett akvariedatorsinköp. Det är ju lite i att sätta sig in i... Tänkte få lite input från er som redan haft det ett tag. Har ännu inte kommit så långt att jag förstått vikten av att mäta orp eller redox... Men tanken hittills är ju att kunna mäta och styra kh, mäta och "styra" pH, mäta och styra temperatur. Finns säkert andra funktioner som jag upptäcker på vägen. Men jag har någonstans landat i att antingen kombinera Apex med alkatronic, eller köra ghl med profilux och director all the way. Tänker jag rätt? Finns det andra prisvärda kombinationer? Vad har ni för rekommendatione…

12. Started by Dimorb,

Hej. Har ett system med följande. Profilux 3.1T eX PAB GHL Doser 2.1 SA GHL Doser 2.1 SLAVE GHL MAXI SLAVE Jag har normalt använt temp porten på profiluxen men den proben som sitter där visar nu fel värde så jag har önskat å byta ut den. Köpte en ny prob men köpte naturligtvis med "fel" utgång. Det skall ju vara den gamla versionen som sitter i profiluxen men jag köpte den nya digitala. Ser att det är en digital port (BNC?) på Doser SA så satte in temperaturproben i den. Behöver jag göra någonting för att den skall dyka upp under prober/sensors i GCC? Kan jag ha den gamla inkopplad samtidigt f…

• 4 svar
    • 2,4k visningar
  13. Started by Joar,

Har precis skaffat mig en Profilux 4 med en mängd trevlig tillbehör. Har appen GHL Connect och den fungerar men undrar om det är bra att driva den via pc också, efter vad jag har läst ska det fungera bra. Vad säger GHL-gänget? /Joakim

14. Jag har några problem med mina GCC / doser. Jag använder sju olika doskanaler (dos 2 och 2.1) för att dosera i mitt akvarium. De är alla anslutna via PAB-Profilux. Mitt problem är att när jag är i GCC så efterfylls de olika doskanalerna helt av sig själva. Så när jag startar GCC är varje container på 100% - hela tiden. Vad har hänt, har någon samma erfarenhet och hur kan jag fixa det?

• 3 svar
    • 2,2k visningar
  15. Started by Dimorb,

Vet inte helt om det är något fel i kopplingarna eller en bugg efter sista uppdateringen men min profilux frågar alltid om jag vill spara ändringar i profilux även om jag inte har gjort några ändringar. Det räcker att jag öppnar en flik i GCC och när jag klickar på krysset så frågar den direkt. Någon mer som varit med om detsamma och vad gör man? Irriterandes är det i alla fall. Så ytterligare ett frågetecken. I dag när jag satt och tittade runt i GCC för att se så att allting såg bra ut märkte jag att ballingdunkarna och allting annat som doseras med doserna har blviit "fyllt upp".. så alla behållare stod på 100%. Det är ju något som man normalt gör manue…

16. Started by wrang,

[mention]Lasse [/mention] Alltid ska det vara nått idag så märke jag att det fattas vatten i systemet och påfyllnadsdos pumpen funkar inte på Manuel körning samt nivå vakten. PAB funkar inte trotts test med att byta kabel så hittar den ej powerbar jag köpte i menyn Reset systemet å den hittar bara min doserpump. Tips GHL är ett trevligt system men gillar inte att handlare inte har mer intresse än bara leverans 1-2 veckor Eller inte alls GHL system ens på webshop Skickat från min iPhone med Tapatalk

17. Started by mikoto,

Jag startar en ny tråd istället för att spinna loss min Powerbar tråd, den har fyllt sitt syfte tills vidare. Under en liten tid nu har jag tittat på Profilux Light, jag har helt undvikit alla akvariedatorer för att de varit för dyra i förhållande till vad de kan göra för mig. Men jag såg att Light finns. https://www.aquariumcomputer.com/products/profilux-aquarium-controller/profilux-light/ Den är ju än så länge i mina ögon helt bananas i prisvärdhet. Men givetvis var vår lokala GHL fantast tvungen att skriva såhär till mig: Det här provocerar mig lite, helst vill jag bara säga nej till det påståendet. Men det är ju synd att vara…

• 7 svar
    • 3,5k visningar
  18. Started by Kimozabe,

Läste lite om proberna och nån (tror han är representant för ghl) skrev i ett forum om att prober håller ca 1 år kanske 2 beroende på tex hur ofta dom rengörs. Läste även någonstans om kalibreringsintervaller, tror det var 2-4 veckor. Måste proberna kalibreras så ofta som varannan vecka? Och ännu mer förvånande för mig är att proberna ”håller” i 1 år....bästa fall 2. Om detta stämmer så är jag nog ytterst tveksam till att byta ut alla prober årligen till kostnaden det innebär ( är väl i runda slängar 5000kr). Edit: Vad är det för vätska man ska rengöra med? Mvh Kim

19. Started by izfisk,

Detta är ju goda nyheter!! https://www.aquariumcomputer.com/products/ion-director/

20. Started by Dimorb,

har en Profilux 3.1 eX som jag har haft en redox probe kopplad till. Hur gör jag om jag vill ha 2 redoxprober eller mer? Vad må jag köpa i tillägg? Det måste ju vara möjligt att ha flera mätenheter eller?

• 1 svar
    • 2,2k visningar
  21. Started by Thornrose,

Hej, Jag står i begrepp att beställa en GHL Profilux 4 Mega set. Jag har bara några funderingar som jag vore tacksam att få svar på: 1. Visst kan jag styra min Calciumreaktor med en PH-probe och ha en till för att övervaka PH i akvariet? 2. Jag antar att jag inte kan styra min Giesemann Aurora belysning? 3. Jag har min sump och mesta teknik i källaren, en våning under akvariet. Kan jag ändå på något sätt styra mina Tuze stream pumpar? Tacksam för svar, Christer

• 2 svar
    • 2,6k visningar
  22. Started by Kimozabe,

Hej @Lasse Hoppas du ser detta och har tid Jag skulle vilja nollställa antalet timmar ett uttag varit igång, har för mig jag sett det någonstans men hittar verkligen inte det. Tänkte nolla uttaget för min booster-pump för att se hur många timmar den ungefär kan gå innan filter etc behöver bytas. Mvh Kim

• 14 svar
    • 5,8k visningar
  23. Started by Tony Ryd,

Har köpt en GHL och undrar vilka modeller av Tunze pumparna man kan kontrollera direkt från GHL.

• Gilla
    • 1 svar
    • 2,9k visningar
  24. Started by Kimozabe,

Kan inte profilux och alla dess funktioner så tänkte höra om min idé verkar vettig. Jag har en 140 liters behållare att blanda till saltvatten i för vattenbyte. Tanken är att jag vill ha ett nästintill automatiskt vattenbyte (genom ett knapptryck och slänga ut slang till golvbrunnen utföra vattenbyte ) men det och mina frågor hur jag ställer in detta kommer längre fram då jag saknar lite givare. Men till min fråga nu: I behållaren har jag en RW4, den har jag ställt in på att gå 10 minuter 2ggr om dagen genom timer i profiluxen. Vid den dag/tid som jag slår i nytt salt i behållaren tänkte jag helt enkelt ha ett maintenances progr…

25. Started by Kimozabe,

Hittade ett youtube-klipp om hur man ska kalibrera Doser2. Nu undrar jag om det inte går lika bra att ta ett glas och ställa på hushållsvågen? Har testat med 1ml, 2ml och 5ml vatten. Utfall: 0-1g (pendlade mellan 0-1), 2g och 5g. Den har ju då 1 grams upplösning, självklart är där nån tolerans inbyggd men det bör väl bli någorlunda exakt även om den ska pumpa 1 minut, ca 60ml. ‭ Mvh Kim

• 5 svar
    • 2,7k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.