Koraller och anemoner
2 473 ämnen i detta forum
-
Hej! Någon som har några idéer på spårämne eller annat som just knappar är extra känsliga för? Senaste veckorna har mitt kar tuffat på som vanligt med bra tillväxt på lps, flakväxande montiporor och alger i refugium. Tyvärr växer även cyano som vanligt. Alla zoas har dock varit mer eller mindre indragna. Har mätt temp/salthalt/kh/ca/no3/po4 men där är inget som sticker iväg på något håll. Nyss gjort vattenbyte och lagt i lite aktivt kol. Tacksam för uppslag
-
-
- 5 svar
- 2,7k visningar
-
-
Tjena, tänkte kolla om någon vet varför mitt Kenyaträd har blivit så blekt? Har läst att de kan tjura ihop ibland, är kanske det så hänt men ville kolla om någon vet. Den har varit så hela dagen. Skickat från min GT-I9100 med Tapatalk 4
-
- 8 svar
- 2,7k visningar
-
-
Hur ofta matar man en anemon ex Purple tip med räkor eller finns det något annat att ge dem?
-
- 7 svar
- 2,7k visningar
-
-
Som rubriken säger. Jag har bra MG,Ca, Kh och saltvärde. Nitrat och fosfat är knappt mätbara. Men det blir ingen riktig rosa färg. Jag är inne på Kalium-brist men jag har doserat ett tag utan resultat. //Henric
-
- 14 svar
- 2,7k visningar
-
-
Hej Upptäckte att en av mina euphyllior bär på luftbubblor under kransen någon som har en förklaring
-
Min mjuka korall har ofta sett ledsen ut men på sista tiden verkar den må mycket bättre. Men den har nu vissa ljusa fläckar som jag inte sett förut. Normalt eller tecken på problem?
-
- 4 svar
- 2,7k visningar
-
-
Hej. Har en Menella sp. som vägrar slå ut polyperna sedan senaste vattenbytet. Blandade lite lägre salthalt eftersom det var det sista jag hade i hinken och hade ganska hög salthalt i akvariet. Bytte ca 70L av 500L. Salthalten nu är helt ok, lite lägre än innan, men med marginal inom "tillåtna" värden. Har haft den i över ett år och den har alltid mått bra hittills. Alla andra djur i akvariet uppvisar normala beteenden. Fiskar, räkor, stenkoraller, mjukisar osv. Har även en annan "mörkerkorall" (Echinogorgia sp.) i närheten (dock ej i samma flöde) som inte visar några tecken på att må dåligt. Nån som har en aning? Tacksam för hjälp. Mvh/Per.
-
- 8 svar
- 2,7k visningar
-
-
Har haft den i 3 veckor.Sista 2-3 dagarna vill inte öppna sig den är stängt. Det bara min Mg som gick ner från 1320-1215 på 3-4 dagar. Vet inte vad det kan vara för fel. Mg=1230 Ca=400 Kh=7,15 PO4=0,9-0,11-hanna NO2=0,08225 --hanna Potassium=375 ppm. No3=6-7 zeostart3 -2 x 0,4 /day--(morning /evening) Sponge power- 5 drops / day zeobak-5 dropar - Tuesday / Saturday Coral Snow -1 times a week (5ml) after the water changed. bio mate -5 drops every other day K-Balance strong-5ml /day zeozym - 1/2 spoon in 1/2 liters of water -1 times a week salt is 1,025 Zeovit -Flow throuh reactor: 545 liters/hour" -(3600/6,6 sec = 545 liters/hour ) Lampa Pacific Sun 8ch kör jag den på…
-
- 10 svar
- 2,7k visningar
-
-
Hej, Jag ska göra ett arbete i skolan om anemoner och symbiosen med andra djur. En del frågor kan jag själv svarar på eftersom jag har två BTA och en magnifica plus ett par A. ocellaris. Det som är av störst intresse är om du observerat vad som händer om man exempelvis har clowner, en porslinskrabba och räkor som exempelvis Thor abonensis tillsammans i samma anemon. Det finns lite olika typer av symbios och man kan läsa mer här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Symbios För enkelhetens skull så begränsa er till följande sorters symbios: - Mutualism - Kommensalism OBS! I ovanstående länk så placeras clownfiskar i denna kategori vilket jag anser är felatigt. - Parasitism/preda…
-
- 15 svar
- 2,7k visningar
-
-
jag tänkte att jag ska prova mig på en liten acropora direkt under mitt t5 rör. kan det funka? vad händer om dom dör ?släpper dom ut massa gifter då eller?
-
- 14 svar
- 2,7k visningar
-
-
Har börjat bli mer och emr intresserad av Ricordea koraller och undrar lite vart de ligger i pris ungefär? Kanske ni har någon bild på era och priser på dem...
-
- 13 svar
- 2,7k visningar
-
-
Funderar på att skaffa en Bubble tip anemon (Entacmaea quadricolor), men tvekar. Jag har ett RSM 130 och har en del stenkoraller och Euphyllia och jag är rädd för att anemonen skall bränna de korallerna....? Och hur är det med små fiskar (gobies, blennider, mandariner), är det något man skall vara orolig för att de blir uppätna av anemonen? Är BTA kanske bara en större snyggare variant av glasrosor? En aggressiv anemon som lätt kan ta över ett kar..... Vad tycker ni? Tips och råd mottages tacksamt! /Jan-Erik
-
- 12 svar
- 2,6k visningar
-
-
Jag har några mindre accropora som växer väldigt sakta. Det finns anledning att tror att det beror på för höga värden av fosfat och/eller nitrat, men helt säker är jag inte. De växer så sakta att de knappt växer alls. Belysning: MH 150W samt 2 X 24 W T5. Vattenbyte: 30 - 50 liter varannan vecka. Alla tester Salifert. Densitet: 1.025 PH: 8,1 Nitrat: 5 Fosfat: 0,01 - 0,03 KH: 8,6 Ca: 430 Mg: 1290 Någon accropora specialist som via bifogade foton kan lämna ett utlåtande?
-
- 15 svar
- 2,6k visningar
-
-
Mitt kar har varit igång i lite över ett år nu. Jag trodde först att jag hade väldiga problem med glasrosor, jag köpte Joe's Juice, testade att dra bort dem och köpte till slut pepparmintsräkor. Helt utan framgång. För en tid sedan gjorde jag besök hos Knabbuziak och fick se en stor och knepig sak som han benämnde glasros. Med mer kött på benen läste jag runt på SG och andra sidor och inser att jag aldrig haft en enda glasros. Med skam i kroppen inser jag att jag har försökt bekämpa rörmaskar. Dessa är verkligen överallt!
-
- 17 svar
- 2,6k visningar
-
-
tjena vad krävs för att hålla acroporor? temp, värde, ljus m.m. jag bara måste ha dessa koraller. m.v.h fredde
-
- 13 svar
- 2,6k visningar
- 1 följare
-
-
Hej, jag har en sacrophyton (tror det stavas så) en läder korall iaf, som slog ut innan men nu har den varit som en tråkig läderbit i 2 dagar, samtidgt som detta hände hade jag köpt en annan kjukkorall som jag placerade på andra sidan av karet, nu slår ingen av dem ut alls. När man rör vid min läderkorall så lossnar tunna vita bitar från den, kan det vara att den ömsar skinn, och hur länge gör den det egentligen. Mvh paul
-
- 4 svar
- 2,6k visningar
-
-
Jag har några knappar som jag inte riktigt önskar att ha i mitt kar i huvudlaget. ännu mindre vill jag ha dem när de ser ut som "trumpeter". någon som har en eller flera teorier om varför de gör såhär?
-
Vilken är den minsta anemonen som går att få tag i i handeln som samtidigt clowner i handeln kan tänka sig bo i, vilken sorts clowner kvittar, Vill ha en anemon och ett clown par, men vill inte ha någon av dom stora vanliga anemonerna man ser på bilder i allas kar . Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- 21 svar
- 2,6k visningar
-
-
Denna sjöborre tyckte att denna knapp skulle passa bra i klädseln!
-
- 5 svar
- 2,6k visningar
-
-
Bränns dessa? Har inte brännt mig på många koraller när jag dykt, men de få incidenter jag haft hade jag klarat mig utan. Kan/bör/skall jag stödmata den? I så fall med vad?
-
Vad är det för brunt som min anemon spotta ur sig idag.. ska den dö? eller " BAJSAR DEN " :ler:de släpper lixom efter ett litet tag och e detta kolloni anemoner? plus en liten bild på min skygga dori
-
- 15 svar
- 2,6k visningar
-
-
Vad kan detta va månne??? skötsel krav och ser den ut att leva?? Trevlig salt helg på er alla!!!
-
-
- 2 svar
- 2,6k visningar
-
-
Har länge undrat vad detta är för en Acropora. Är det någon som vet hela namnet ?
-
- 9 svar
- 2,6k visningar
-
-
Ibland på kvällar ser jag att en liten bit av Euphylia flygger rund i karet. Är det något som kappar den eller är det euphyllia som skickar rund små bitar?
-
- 2 svar
- 2,6k visningar
-
-
Har fått en hel del vit vävnad på några fraggar av dessa, och bara dessa arter av sps. Acropora, Milka, Montis, och allt annat är oberört. Vad kan detta bero på ? Här kommer några teorier jag tänkte lufta med er: 1. Jag har nog blåst på med för mycket ljus. Kan detta vara orsaken. Dom drabbade korallerna sitter högst upp under rampen. Acrofraggen jag har växer som fan bredvid. Har ställt ner ljuset. 2. Gobiodon Okinawae. Gul clowngoby. Kan den vara boven ? Ngn annan fisk - odjur ? Värden 5/12 ( ny mätn imorrn ) : Salt 1.026 Nitrat 10 Kh 7,7 Ca 410 Mg 1470 Po 0 med dropptest Tack för svar / input ! Bilder:
-
- 11 svar
- 2,6k visningar
-