Koraller och anemoner
2 473 ämnen i detta forum
- Första sidan
- Föregående sida
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- Nästa
- Sista sidan
-
-
Kunde inte låta bli och köpa ett jätte fint exemplar. Jag vet att det är svårt att få dem att överleva. Har odling av artemia och tänker starta upp rotifer också. Har en hel del olika pulver mat. Har satt den på en mörk plats med ordentligt flöde. Finns det nån här på guiden som lyckats hålla den här fina korallen en längre tid ? Mvh Thomas
-
- 2 svar
- 5,1k visningar
-
-
Har bra värden: Ph 8 nitrat(10) mg 1350 kh 8 kalcium 1410. Ändå blir acroporafraggarna bruna av alger i topparna och stenkorallerna drar ihop polyperna till knappt nånting. Kan det vara andra värden jag måste kolla? Kör aktivt kol och fosfatreducering men har lite bruna alger på gruset samt nån fläck cyano på nån sten. Några tips?
-
- 37 svar
- 5,1k visningar
-
-
Var i en butik söder om Stockholm igår. De har fått in över 300 odlade stenkoraller från Bali. Det var bland det sjukaste jag sett. Så mycket koraller trodde jag inte det gick att få ner i en burk. Bara acroporer var det över 150 st och alla var artbestämda. Och vilka färger, det slutade med att jag brände hela sparkontot men är numera lycklig ägare av 12st arter som jag inte haft förrut. /Mattias
-
- 33 svar
- 5,1k visningar
-
-
Hej! Surfade runt och såg att "aqua Stockholm" säljer koraller över nätet. Sen innan vet jag ju Triton. Fint för oss utan bil framförallt! (Smidigt för alla) Jag undrar helt enkelt om någon vet om någon annan svensk firma som säljer koraller över nätet? Så de jag vet om: 1. http://www.aquastockholm.se/ 2. http://www.tritonakvarium.se/ Posta väldigt gärna fler länkar om någon har hittat fler svenska affärer som säljer sps över nätet. Härligt att kunna hitta rariteter man saknar på detta sätt tycker jag :-)
-
- 6 svar
- 5,1k visningar
-
-
Skulle behöva lite hjälp med att identifiera den här skönheten. [emoji5] Gärna lite tips på vad den äter också.. // Jouni Skickat från min E6853 via Tapatalk
-
- 2 svar
- 5k visningar
-
-
-
Hur skall en tubanemon placeras ?. Ngn sa att den skulle "begravas" i lite grus (se bild). är det rätt/fel ? Jo den är inte "utslagen" på bilden, Men kunde inte låta bli att knäppa ett kort när den var på väg att "slå ut" :ler:
-
- 19 svar
- 5k visningar
-
-
Vad ska man tänkte på när man har anemon? vilka värden är viktiga? antar att det är olika från anemon till anemon men om man ser det generellt? vad är den vanligaste orsaken de dör av?
-
- 16 svar
- 5k visningar
-
-
Köpte bl.a. denna av en kille som la ner sitt kar. Undrar vad det kan vara för sort.. Påminner om en broccoli i uppbyggnad. Polyperna är lite indragna pga vattenbyte, men är gröna. Beklagar lite ljusreflexer på bilden..
-
-
- 2 svar
- 5k visningar
-
-
-
Har en mindre sten enligt bild med palythoa jag vill bli av med. Jag bryr mig inte om stenen utan vill endast bli av med korallerna på ett så säkert sätt som möjligt. Har läst lite att folk gör allt möjligt från gräver ned dem till gör ett klorinbad. Gräva ned / förvara torr i hink / i hink med sötvatten med mera där stenen förvaras går helt bort då jag har 2 hundar. Allt som innebär risk för att de kommer åt stenen går bort. Det mest intressanta alternativet är att göra en kloringblandning med sötvatten + klorin som ska neutralisera giftet samt "smälta polypen". Finns det andra alternativ? Har även kontaktat vår lokala avfallsstation som …
-
-
- 4 svar
- 5k visningar
-
-
Hej! Jag köpte ett begagnat system inklusive allt levande innehåll (28e december). Hos tidigare ägaren så stoltserade anemonen men efter flytten så har han verkligen skrumpnat ihop (samt vandrat iväg och satt sig undertill en sten in i en spricka). Känner någon igen beteendet? Mina värden har varit bra, om nu än något lågt calcium och magnesium som måste åtgärdas. Men anemonen gömde sig redan dag ett så har svårt att tro att det beror på att ca och mg har sjunkit. Mvh Kim
-
- 1 svar
- 4,9k visningar
-
-
-
Min ricordia har ynglat av sig om den nu kan det. Hur gör jag med dessa små som sitter i ytterkanten på den stora? tips. så jag inte förstör något.
-
- 9 svar
- 4,9k visningar
-
-
Har nyss skaffat en liten Stylophora fragg som inte har nå vävnad i nedre delen. Den döda delen har suttit i sanden så nu undrar jag vad jag ska göra. Ska jag knipsa bort den döda delen eller bara limma fast den och hoppas på att det inte stn som försäljaren har försökt att dölja.
-
- 15 svar
- 4,9k visningar
-
-
Har en fin och ovanlig flackväxande montis... skulle vara intressant att veta vad det är för sort
-
-
- 9 svar
- 4,9k visningar
-
-
Hej! Det var ett tag sedan jag senast skrev på SVG och nu då jag återkommer är det i tråkigt ärende. Sedan 2 veckor tillbaka har mina koraller börjat må dåligt och dö. Alla koraller är inte drabbade men en stor del. En stor Acro är helt död och några har bara några levande polyper kvar. Mina montiporor (digitata) har dött fläckvis medan flakväxande klarat sig hittils. En blå staghorn är helt död o.s.v. Mina vattenvärden idag: Ca 420 Kh 7,5 Mg 1300 Nitrat 0 Fosfat 0 Salinitet 1,026 refraktometer Temp 25,5 Ph 8,1-8,3 Jag använder balling light med spårelement. Järnbaserad fosfatremover 3dl som jag byter varje månad. 2dl aktivt kol som bytes varje månad. Byter vatten 100l v…
-
Jag fick en liten tuss Xenia någon gång i våras (tack för den, Joney!) och den har växt som attan sedan dess. Förutom att den ynglat av sig och nu finns i flera andra akvarier så har den väl vuxit till 10-20 gånger usprunglig storlek på ett drygt halvår. Fraggarna hos andra växer också som ogräs och pumpar fint. Hos mig vanjar de bara i strömmen som lata och feta semesterbadare. Det finns säkert någon kemisk eller annan förklaring, men så länge de växer så det knakar har jag inte rotat så noga i enventuell orsak. Min fråga är egentligen om någon lyckats få en Xenia att berätta varför de pumpar och om det egentligen är någon fara om de inte gör det. Förresten kan jag dela…
-
- 25 svar
- 4,8k visningar
-
-
Någon som vet namnet på den röda som är som ett träd?
-
- 2 svar
- 4,8k visningar
-
-
Helt klart intressant ämne https://www.nature.com/articles/s41396-018-0323-6
-
Hej, Grabben fick ett nano kar i julklapp. Han sa att han gärna ville ha knappar men jag sa nej ( pga risken med giftiga ) Har varit borta ifrån hobbyn i flera år då tänkte bara kolla här, är alla big NO No eller finns det dom som är helt säkra att ha? Ska man övertala honom att hålla sig till riccordea florida och lps?
-
- 4 svar
- 4,8k visningar
-
-
Helt plötsligt har mina euphyllia börjat släppa sina polyper! Tre olika sorter som de senaste dagarna har släppt ett eller flera huvuden, och den äldsta har jag haft i 1,5 år. Inga snabba förändringar i de parametrar som jag mäter, som för närvarande är: dKH 8 Fosfat 0.18ppm Nitrat 4ppm Mg 1350ppm Ca 420ppm pH 8.43 SG 34 Nån som har varit med om nåt liknande och har några tips på vad jag kan göra för att rädda dem?
-
Har de klassiska symptomen med vit botten på acroporerna. Ska i kväll bryta av de friska bitarna och placera ut dem i karet. Acroporerna är fraggar som jag fått (tack Conny) för ungefär ett år sedan. Då var de som ett "halft lillfinger", idag som knutna händer. Har haft mycket fin tillväxt på dem. Varför sjutton händer detta? Inga värden är ändrade (vad jag kan komma på). Det är verkligen trist att se små fraggar växa upp till "moderskollonier" för att halt plötsligt dö på ett par dagar. Detta ämne har varit på tapeten ett flertal gånger men jag blir inte helt klok på hur det är. Någon som har tipps / vetskap?
-
- 41 svar
- 4,8k visningar
-
-
Har märkt en tid att det blir missväxt på vissa huvuden...de dör helt enkelt...jag antar att det är ljusbrist på dom huvudena...räknade till 8 döda på en "kropp" i morse...Dessa koraller är massiva i full prakt...man kan ju vara med lite med gallring samt förökning..men gränsen verkar vara nådd på dessa..vad tycker ni ang gräns?..menar hur många huvuden innan det blir ljusbrist?
-
-
- 18 svar
- 4,8k visningar
-
-
Jag trodde jag hade en S. Haddoni. Dock har den glatt blivit adopterad av en Ocellaris vilket inte stämmer. Så antingen har jag antagit fel om anemonens art, eller så är det clownen som struntar i vilka anemoner den vanligen brukar boa i. Det kanske är det sistnämnda, men hur som helst vill jag veta vad det är för art. (Tyvärr verkar inte kamerans makroläge uppskatta akvarieglaset ) Anemonen har sett ungefär likadan ut under det +1 år som jag haft den (möjligtvis lite mindre när den på eget grepp svalt några veckor). Tentaklerna är riktigt korta och jämnlånga. Det finns ett öppet område runt munnen. Den har gärna foten nere i sand.
- Första sidan
- Föregående sida
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- Nästa
- Sista sidan
-