Koraller och anemoner
2 473 ämnen i detta forum
-
Har precis gjort en insats i akvariet. Hade en del SPS:er som satt för nära andra "elaka" koraller. Tyckte naturligtvis att jag var smart när jag använde mitt "knådepoxy-korall-lim" till att täcka korallernas fötter för att de skulle fästa bättre. Men såhär i efterhand funderar jag på om det var särskilt smart. Tänk er följande scenario. En liten SPS frag har precis börjat växa för att ta plats på det underbara korallrevet i mitt akvarium . Sen tar jag loss honom/henne och lägger en massa klet över det ställe som har växt mest. Det var nämligen så att roten, den del av korallen som brer ut sig över den levande stenen, hade vuxit mer än själva korallen hade gjort i höjd o…
-
Idag upptäckte jag nått nytt i karet som har krypit fram. Kanske för att jag fått nytt lyse. Det ser ut som en liten anemon. Påminner om min mini haddoni men nästan genomskinlig med gröna små prickar. Den kan ju tydligen förflytta sej eftersom den inte har varit framme innan.. Den sitter ganska dumt till men det ser ut som den har en mun i mitten.Har kollat massor på reeflex men hittar inget liknande. Kanske nån som vet.Skickar med en bild. Med vänlig hälsning Nicklas
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
Vänner, någon som kan bekräfta eller har något id på denna korall? Något bra förslag på sajt att läsa mer om den?
-
Köpte en sps för ett år sedan av en annan akvarist här på forumet, det blev dock fel när den plockades ner i påsarna och jag har ingen aning om vad det blev istället (vi hade för trevligt med allt annat snack när korallerna skulle plockas ihop). Den var gul när den kom i karet och hade bara ett ”encrusting” växtsätt. Sedan dess har den varit mellan brun och nu är den ljusmetallic grön med lila/bruna polyper och vissa grenar har börjat komma upp. Korallen är nere på botten och får ca 150-200par samt lågt flöde. Den ser nästan ut som någon montipora spp. men jag gissar bara här. Är det någon som är riktigt vass och kan berätta vad detta är?! Jag tänkte flytta om lite i kar…
-
-
- 11 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej undrar om någon vet varför min acropora bara över natten blev vit från början så var den neon grön,
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
En gren av min Litopython har "blåst" upp sig och ser ut att vilja lossna. Tror det är dags att fragga, eller??? För nån vecka sen tyckte jag att denna grenen såg ut att kunna bli en bra fragg, men jag har aldrig gett mig på fraggning.. tandpetare, gummiband förstår jag.. men ska jag bara skära av den här grenen fästa den på en annan liten sten? Tack på förhand!
-
- 1 svar
- 1,3k visningar
-
-
Jag funderar på om man kan ha dem i relativt små akvarier tex RSM. Det står väldigt olika beroende på vilka ställen man kollar på och vem man pratar med. Jag tycks inte kunna få ett bra hum om hur snabbt de växer (kan man ha dem i 3-4 år och sedan uppgradera karet?). Att stabila värden är A och O på samma sätt som med det mesta annat inom vår hobby. Jag kollade på Ozrics haddoni som tydligen fungerar i ett litet kar. Är det något annat (ni som har/haft dem) som man bör tänka på? (bortsett från att de försöker äta de mesta invånarna utom sina huserande clowner)
-
- 8 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej. Har en gorgonia, förmodligen Eunicea, som blivit bränd på en av "armarna". Kommer detta att läka av sig självt eller ska man skära av den skadade biten?
-
- 2 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hejsan! En montipora digitata blev bränd av en euphyllia och vitnade lite i toppen, jag flyttade sedan korallen där den inte kan bli bränd. När jag vaknade idag så såg jag att det vita fältet hade ökat från 1% till 85% täckning. Min fråga lyder: kan en hel korall dö för att den blivit bränd lite i kanterna? om man vill rädda den har ni några tips? Hls Nelson
-
-
Hejsan. Kollade in reeflex angående skötsel av Alcynoium Glomeratum och översatte det som stog på tyska men blev inte mycket klokare för det, anledning till min fråga är attt min nyinskaffade mjukis uppför sig lite underligt. innan ljuste tänds är alla polyper ute och när belysningen tänds tar det inte lång stund innan de dras in och hela korallen säckar ihop. Fick en aning via reeflex att den kanske skall stå skuggigt samt även hänga? Någon som har erfarenhet av denna vackra men tydligen svåra mjukis?
-
- 12 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej. Jag har en Euphyllia som har varit väldigt fin i ca 4 månader men sen för 4 dar sedan så har den dragit ihoppsig och är bara precis ute från själva stammen. Vad kan de bero på? Mvh Mikael
-
- 8 svar
- 1,3k visningar
-
-
Piss! Köpte en stor sten fullkletad med M digitata och confusa i torsdags. Tyvärr uppvisar confusan vävnadsdöd, ganska långsam sådan. En vit rand i skarven mellan korallerna har spridit sig med ca 7 mm nu över helgen. Misstänker stressrelaterat, var säkert lite för snäv i inkoppningen, som om inte flytten vore nog. Nya vattenvärden kan ha en del med det att göra också kanske? Vad kan det vara, och vad ska man göra?
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
Min floridaanemon ha börjat att traska iväg till bättre plats. Den har lagt in kurs mot en annan anemon som jag inte vet namn på, bifogat bild. Vad kommer att hända, gör inget eller är det dåligt ? Bild 1 står stilla och bild 2 ute och går.
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
Jag har senast dagarna fått problem med att både mina blå och gröna acro staghorn har vitnat. En del i toppen en del i botten och en del grenar har dött helt. Förändringar som jag gjort på senare tid är. Vodka jag tillsätter vodka,socker och ättika men har pikar på 1,5ml till mitt percula 120 ca 500 lite vatten. Så tycker jag ligger på en safe nivå. Det andra är att doser pumpen hade slutat dosera. Vilket har gett mig ett lågt KH. Så misstänker främst att det låga Kht får Pht att hoppa vilket gör att mina koraller inte gillar läget. Eller vad tror ni ? Mina vattenvärden är Calcium 450 Magnesium 1430 Nitrate 5 Temp 24c Kh 5-5,4 Så frågan är ska jag höja Kh med en gång …
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej har en Entacmaea quadricolor anemon som har en ca 2 cm reva på undersidan som han fick vid ett stenras i akvariet. Det hände idag och nu undrar jag om jag ska avlägsna honom från akvariet eller låta honom vara kvar.. Är det någon som har erfarenhet av detta?
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
Har fått något som jag inte alls vet vad det är med min LS, säkert inga konstigheter men jag tänkte lägga upp en bild och se om någon kan tala om vad det är för något?
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej Denna filur såg jag plötslig en dag i akvariet! Konstigt att jag inte sett den innan då den är väldigt stor och befinner sig allra längst fram på "revet"! Är det en glasros eller? Med vänlig hälsning //Micke & Gunilla
-
- 1 svar
- 1,3k visningar
-
-
Av någon anledning har en rörmask tappat kronan och hamnat i gapet på Fungian, när man tittar närmare ser man hundratals trådliknande strukturer från det innre av fungians"mun" som verkar dra ned kronan i gapet. Frågan blir: vad äter egentligen Fungior? Någon som sett något liknande.
-
- 2 svar
- 1,3k visningar
-
-
Vad händer med mina mjukkoraller?? De följde med det nya karet och satt ihop på detta sätt. Dom har sträckt ut sina armar väldigt mycket de sista dagarna. Ser ut som dom skrumpnar. Kan det vara så att dom bränner varandra? Står dom för nära ljuset? För strömmt? Och sist men inte minst vad är det för sort??
-
- 2 svar
- 1,3k visningar
-
-
Köpte denna korall för ett tag sen och då såg den ut som på första bilden och på andra bilden nulägets utseende, men hur ska den se ut i ett välmående skick? nu är den lite beige/rosa i botten och nästan lite grönaktig i dem övre delarna. Är det någon som vet vilken acropora det är och hur den ska se ut?
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
Som rubriken säger. Jag noterade det först för ett par veckor sedan. Har varit bortrest en vecka och nu är det sämre. De andra stenkorallerna ser bra ut. Alla fraggar utom en (av denna moderkorall) ser okej ut. Har lite cyanoproblem, men det ska väl inte påverka? Det är mest på sanden. Värden: Temp: 25,8 Sal: 1,025 PH: 7,8-8,0 KH: just nu 7,3 (ca 11 före semestern) Ca: 420 Mg: just över 1500 Nitrat: 10 Fosfat: 0,00 (Hanna 713) Fosfatet har legat mellan 0,1 och 0,04 de senaste veckorna. Alla värden med Salifert utom PH som är dels digital och dels JBL. Några förslag? Spårämnen? Hälsningar Håkan
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
-
Skulle behöva lite hjälp! Är rätt ny på dethär så vet inte ens vad "saken" jag vill ha hjälp med heter :/ Bifogar iaf en bild på den. Den har börjat "sära/spricka" i foten och ser inte alls frisk ut. Mina värden är följande. Temp 24,6 Salinitet 1,023 pH 8,2 kH 7,3 Ca 480 Mg 1480 Ammoniak mindre än 0,25 Nitrit 0 Nitrat 0 Fosfat 0,03 Vore mycket tacksam för hjälp. Mvh
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
ska delarna fästas med snittet mot en ls?? eller spelar det ingen roll hur man limmar dom??
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-