Koraller och anemoner
2 473 ämnen i detta forum
-
Hej. Min Euphylia har tappat sina två huvuden. Alltså mjuk delarna. Kan det bero på för högt vatten flöde? Kommer huvuden att överleva? Kan man limma fast dem på en ny fragg plugg?
-
- 2 svar
- 1,3k visningar
-
-
Vad finns det för koraller som har någon annan färg än grönt? ALLT mitt är grönt.. De ända jag själv kommer på att Solkorall och någon anomon.
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
-
Har haft dessa ett tag nu och har växt som satan hela tiden. Såg i måndags att några av tentacklerna såg ut som om någon eldat på dem helt svart/bruna. Har spridit sig till ca 4-5 polyper. De runt omkring har dragit ihop sig. Vad tror ni ska jag skära bort de dåliga delarna eller låta det vara och hoppas att det löser sig? Tacksam för idéer Mvh F
-
Varför ser min korall så himla ledsen ut efter lamporna varit släckta. Är den på väg utför ? Efter en timme eller två i ljuset så brukar han se ut som sig själv igen. Men inte idag den har bara ytters få polyper ute och inte alls lika ljus och fin som den brukar vara.
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
Köpte en röd BTA i förrgår och koppade i den som sig bör. Den var fin och uppblåst första dygnet men när clownerna hittade in i den igår började den hänga, munnen var uppspärrad och såg allmänt dålig ut. Satte den i en yngelbur och den repade sig under kvällen och natten och imorse såg den fin ut igen. Lät den sitta kvar och när jag kom hem i eftermiddags var den hängig igen. Ett par timmar senare var den dock uppblåst igen men nu är den hängig igen. Munnen öppen så man ser rakt ner till insidan av foten och helt ihopsjunken som vid de tidgare tillfällena. Varför detta varierande beteende? Kan den ha blivit stressad av clownerna? Håller den på att acklimatisera sig och st…
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hejsan! Har mitt nystartade RSM 250 rullandes med ett gäng fiskar som går i mina värden är vad jag tycker är okej Temperatur 27-28 1.025 ph 8.0-8.3 kh 8.5 (buffras hela tiden) fosfat : 0 no2 : 0 no3 : 0 calcium 470 Det enda jag inte kan mäta är magnesium. Började med en sarcophyton (stava) som min första korall och läste till mig att det kunde ta ett tag innan den slog ut i sina fulla ära iochmed något form av skinn och internt vattenbyte vid förflyttning i affären hade den "tentakler/polyperna" utsträckta åtminston 2cm hos mig nu efter 3 veckor sträcker han ut sig max 1 cm i vissa delar av korallen då och då under dagen. Börjar bli lite otålig och undrar om jag gör något…
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Såg just ett inlägg, om vilka som är lättaste SPS att ha.. men undrar då vilka som kan vara absolut svåraste.. Kan vara lite kul med olika erfarenheter.. =)
-
http://reefbuilders.com/2013/04/30/pulsing-xenia-mystery-solved/ Hittade på denna artikel när jag läste lite om Xenia.
-
- 1 svar
- 1,3k visningar
-
-
Mina skivanemoner växer så de knakar! Givetvis så är de kul när de växer men nu börjar de bli lite för många på samma sten, dom växer på å över varandra så det är rätt överbefolkat på stenen. Går de att flytta dessa? Jag har provat pilla lite på några av dem men dom sitter som sten..
-
Det växer ut något som ser ut som svamp runt en av mina acathastrea. Någon som sett detta tidigare och kan säga vad det är? Tacksam för svar så jag vet om jag skall ta bort det eller låta vara kvar...
-
- 3 svar
- 1,3k visningar
-
-
En kul grej hände nu ikväll i mitt akvarium. En Macrodactyla dorensis som jag haft i ett par tre år började precis innan "skymningen", dvs. när min belysning börjar slå av, släppa ifrån sig tusentals turkosa ägg som var ca. 1mm i diameter. På 5 sekunder var det över och det blev stort ståhej bland alla fiskar och räkor som omedelbart började glufsa i sig. Jag blev först lite orolig att äggen kunde vara giftiga, men nu ett par timmar senare har vattnet klarnat och alla middagsgästerna ser pigga ut. Är det någon här på guiden som har varit med om detta tidigare?
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Kan man fragga denna korall, i så fall hur gör man det? /Henke
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej undrar om någon kan ge bra förslag på vad man kan ha för mjukkoraller i ett clownhotell, med tanke på belysning,volym,och de andra förutsättningarna man har i hotellet, helst fotosyntet vill inte mata för mycket med tanke på att det är så litet, vet att skivisar,eyphyllia,discosama,även en del knappar funkar men finns det något mer roligt man kan ha????? mvh Hasse
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
-
-
Jag har en anemon som gissninhsvis är nån sorts Heteractis. Denna lever numer i symbios med mina Ocellaris-clowner. Jag har haft anemonen i omkring 2 månader. Clownerna har gått i anemonen en månad ungefär, men de har gått i akvariet i över ett år. Anemonen har inte rört sig mer än de första 2 dygnen. Den sitter fäst under en sten med foten och dagtid sträcker den ut sig i ljuset. Den sitter rakt under en 70W MH. Dessutom så får den intermittenta strömmar från roterande munstycket på min returledning. Jag antar att den trivs här då den vandrat hit av sig själv. Jag säkrade mina streamers med ett nät. Tyvärr har detta nät vuxit igen med alger, så nu är cirkulationen ganska…
-
Har troligen köpt mig en stor Sarcophyton som jag med hjälp av en kompis skall transportera från Skåne till Varberg. Nu är frågan hur man bäst transporterar den och hur länge den klarar sig? Skulle det funka att han hämtar den runt 19 tiden imorgon kväll och får den till mitt kar runt 16 tiden på fredag? Vilka åtgärder skall man vidta och i vad förvarar man den lämpligen?
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag har en sten med några Discosomna skivor på men de slår aldrig ut som de ska de är alltid ihop dragna och skrumpna. Vad är det för fel då? /tom
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
hej alla gjorde ett asabra köp idag tänkte jag när jag fick tag på en riktigt snygg mjukkorall relativt billigt men efter att fått den artbestämd så lutar det mot att det är en mörker mjukkorall. Detta visste troligtvis inte zoohandlarn om då han placerat den som vilken annan korall som helst och då även säkerligen inte matat den något nämnvärt. Jag personligen tycker att den liknar någon form av sinularia med den liknar även någon form av dendro. I vilket fall som helst, förmodligen räddade jag den från en säker död om detta nu är en mörkerkorall men jag vet heller inte om ifall jag kommer kunna klara av att sköta den själv så jag hade gärna velat veta ifall det finns nå…
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
-
Igår anlände mina nya koraller! I den sändningen fanns den här acanthastrean med. Den sitter på en sten men jag undrar om det går att skära/bryta loss acan från stenen? Jag skulle nämligen vilja sätta den på toppen av en annan stor sten men det kommer inte funka så länge acan sitter på den mindre stenen. Vågar dock inte göra något om man skadar den genom att lossa den från stenen. Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Har en liten Acropora, som börjar bli vit.. några av grenarna har blivit lite vita.. Fragga den? Vad häder om det blir för kallt i akvariumet? har 22 grader just nu på natten, när jag inte är hemma.. AC:n går..
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
- 1 följare
-
-
Är det någon som kan säga hur mycket ljus en Montipora "Superman" ska ha för att visa så fin färg som möjlig?
-
- 1 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Jag har "fraggat" en stor ful korall till 2 mindre. Nu undrar jag hur jag ska få dessa stumpar att fastna på ett underlag. Min blågula damsel rycker gärna i den så den får liksom aldrig någon ro att fastna. Har ni några tips?
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-