Koraller och anemoner
2 473 ämnen i detta forum
-
min läderkorall har fått ett hål mitt i kronan det har har blivigt stort, man kan se rakt ner i foten, polyperna är ute på vissa delar men inte hela vad kan detta vara?. eller ska man slänga den?.
-
- 3 svar
- 873 visningar
-
-
Bytade min rosa anemon igår mot denna så undrar vad den heter samt varför inte clownerna vill simma nära den? Dom bodde i den rosa med vita toppar. Mvh David
-
- 3 svar
- 872 visningar
-
-
kan en sarcophyton och en sinularia stå brevid varandra eller riskerar någon att bli bränd?
-
- 1 svar
- 872 visningar
-
-
vart hittar jag denna ofattbart vackra anemon ? http://se.reeflex.net/tiere/3280_Phymanthus_crucifer.htm
-
- 1 svar
- 869 visningar
-
-
Hej, Är det någon som vet vad detta är för några djur? Jag är inne på att det är någon sorts aiptasia eller majano. Eller kan det vara zoas? Det märkliga är att de förökar sig inte som zoas utan dyker upp lite varstans. Mina pepparmint äter inte dem och Aiptasia-X biter inte heller på dem. Det enda som verkar funka är att mura in dem med korallepoxy. Tack på förhand. Robert
-
- 2 svar
- 869 visningar
-
-
Hade varit borta några dagar på semester och när jag kom hem fanns det två stycken. Jobbigt värre för clownen Läste att detta händer ibland och störningar kanske är det som triggar. I mitt fall var det iaf tvärt om. Efter en tid med algproblem och mycket grottande så kom delningen när allt var stabilt och bra.
-
- 0 svar
- 868 visningar
-
-
Hej. Nån som kan hjälpa till med lite id på dessa.
-
- 1 svar
- 864 visningar
-
-
har en fråga angående Stylophora subseriata Hur mycket påveras den av hög Mg 1480 och calcium 450 (förbrukas) Har ej mätbara po4 och No3 (salifert test) PH ca. 8 Har till satt coralsnow och kalium nu och allting verkar gilla det utan korallen i fråga så ska ta ett stopp med d nu ett tag.. Den e jätte fin i färgen osv men har ej polyperna ute lika mycket som för 1 vecka sedan. Har bytt vatten för 4 dar sedan. En av strömmarna lossnat med en sugpropp så kanske d beror på ändrad ofrivillig ström.. Har lite en tanke kring mh lampan över den delen av revet. För över andra delen växer d sakta men säkert och allting mår bra. mvh simon
-
- 0 svar
- 862 visningar
-
-
Hej! Upptäckte precis min första glasros och oturligt nog har den bosatt sig mitt i min stora Xenia! Något tips på hur jag ska få bort den utan att skada korallen?
-
- 1 svar
- 860 visningar
-
-
Har några olika stenar med Fire and Ice zoas. I några av kolonierna så har "fransarna" gått från röda till bruna samt att den ljusblå skivan blivit mer åt det gråa hållet. Någon som vet vad som kan påverka färgen? Alla står under snarlika förhållanden flöde/ljus. Belysta med en maxspect razor och får lite korallfoder en gång i veckan ungefär. Syns ganska tydligt på denna bild. Nere till vänster och i bakgrunden några med originalfärg.
-
- 0 svar
- 858 visningar
-
-
Har snubblat över bilder lite varstans på utländska forum på en M.digitata som har supermanfärger. Oranga polyper på blå botten. Nån som vet om det finns något ex i sverige eller har sett en live någonstans? Bild på den finns här http://www.exoticreefs.us/er_orig/repository/tubs/tubs_md_superman.html
-
- 0 svar
- 858 visningar
-
-
Finns ju många här på forumet som är otroligt kunniga . Vad finns det för fint runt Tonga ? Namn och bilder uppskattas Skickas från min iPhone via Tapatalk
-
- 0 svar
- 858 visningar
-
-
hej.. tittade in i akvariet precis och såg att det är en mörkare fläck på kanten av min sarcopython . har haft den nu i ca 1 månad och den har verkligen mått toppen och växt till sig ordentligt bara på den tiden.. den har sett ut att stor trivas, vilket den visserligen ser ut att göra nu med förutom den lite mörkare fläcken... blev lite orolig och tänkte om någon vet vad det kan vara eller bero på? alla vattenvärden ser bra ut och har varit likadana/stabila sedan jag satte ner den.. så här kommer 2 bilder på den. en närbild och helhetsbild.. hoppas nån kan hjälpa till.. tack!
-
- 1 svar
- 857 visningar
-
-
Hejsan. Som jag skrivit tidigare så tog jag över ett akvarium. Nu undrar jag vad det är för koraller jag har? Namn samt om några ska vara så långt från varandra som möjligt för jag har hört att vissa ej vill samsas på samma plats. kenya träd vad heter de mer än detta namn? hur många färger finns dem i? mvh Wgren
-
- 2 svar
- 856 visningar
-
-
Tänkte fråga om någon vet hur pass tjuriga dessa är emot varandra. Är det någon fara om dem växer in i varandra?
-
I söndags introducerade jag två mindre stenar med skivanemoner i mitt 30 liters nano. PÅ den ena stenen sitter ett antal Ricordeor och på den andra något som liknar Discosoma sp. 19 på reeflex (men mindre rött och mer vitt). Sedan dess är min xenia hälften så stor men ser i övrigt frisk ut. Någon som känner igen sambandet? Jag gjorde ett 5 liters vattenbyte utan att xenian växte. Övriga mjukkoraller ser ut att må bra(skivor, sinularia, knappar samt protopalythoa).
-
- 1 svar
- 853 visningar
-
-
-
-
Är det någon skillnad på tålgheten mellan grön o röd BTA Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
-
- 0 svar
- 850 visningar
-
-
Mina clowner använder mina skivanemoner som anemon.Det gör att skivisarna ser ut som disktrasor då och då. Är det farligt för någon av dom tror ni.Jag är rädd för att köpa en riktig anemon läst så mycket om att dom förgiftar karet snabbt om dom dör. MVH BA
-
- 1 svar
- 849 visningar
-
-
Hejsan. Jag har en Capnella som börjar inkräkta på andra korallers område, kan man ansa Capnellan där den börjar få kontakt med andra koraller? Mvh Chrille
-
- 2 svar
- 848 visningar
-
-
Tjena alla. Jag har en liten fråga bara. Har en sclereonepthya som blev utdömd, men den har fått käk och varit vacker sen början av nov. Vid nyår drog de båda stora ihop sig och såg döda ut. De små är fortfarande ute o käkar. MEN idag när man tittar ser det ut som den "ömsar skin". Funkar det så eller har den bara varit tjurig och vill göra ett nytt försök? Mina värden är ok.
-
- 0 svar
- 848 visningar
-
-
Ja som sagt, la märke till 2 saker jag inte sett innan när jag kollade lite 1 är detta euphyllians "mun"? 2 är detta början på ett nytt huvud? MVH Niclas
-
- 2 svar
- 846 visningar
-
-
Hejsan Frågade en kollega på siten som inte visste så jag riktar frågan till alla som vet... Vad påverkar polypexpansion? Om man har höga fosfatvärden eller nitrat stannar korallerna inne mer då? Jag tänker på både SPS och LPS... Ingen av mina koraller är maxade ute..förutom euphyliorna... Mina fosfat och nitrat går neråt men det går slött...så jag undrar vad jag skall göra... kör zeovith sedan 4-5 månader... men får inte ned mina värden så det kan kallas bra... Vill mest veta allmänt då jag inbillar mig att fosfat och nitrat är no 1 att få rätt på... tack
-
- 0 svar
- 845 visningar
-
-
Jag ställer frågan här också, eftersom den kanske försvann lite i min andra tråd... Jag undrar därför att den tidigare sett lite "platt" ut, och nu dels flyttat sig en dm ner mot botten i karet, och visar mer av sin fot. Någon tanke ni som kan mer?
-
- 0 svar
- 844 visningar
-