Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Belysning

1. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hej jag bara undrade om det skulle gå att använda vanliga bygglampor? Som belysning? __________________ Mvh Göran

• 17 svar
    • 1,3k visningar
  2. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Tror ni att det går att köra med en 250 watts MH till ett 220 liters akvarium. 110*45*45. __________________ Daniel Olsson 720 liter 220 liter

• 9 svar
    • 767 visningar
  3. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

tjena! jag ska starta ett 375 akvaium nu de närmaste veckorna. Har fixat en 150 W MH, men jag undrar vad ska jag ha för rör till? Ett blått och ett daylight? MvH filip

• 25 svar
    • 2,3k visningar
  4. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hej! Skulle vilja få tag på två stycken 250 watts MH-lampor E40-sockel minst 10 000 K. Har ni någo bra förslag på var detta finns till ett bra pris? Har inte hittat där jag sökt. //Andreas A

• 4 svar
    • 809 visningar
  5. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hej! Var och handladde rätt mkt idag till mitt nya akvarium, bla köpte jag 3 st 150 W MH och 54 W dubbel T5 med blåttljus. Är det för mkt med 3 st (var tvungen att köpa alla), går det att få för mkt ljus? Ska jag sälja den sista? Mvh Filip

• 8 svar
    • 873 visningar
  6. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Igår small det till i karet, det visare sig vara en 150 watts Mh lampa som gick i tusen bitar. Själva armaturen är gjord för utomhusbruk och är vattenskyddad, dessutom har jag täckglas så det kan inte vara vatten som stänkte upp. Lampan är ca 6 månader, armturen likaså. Just nu är det inte så varmt i rummet bakom så det tror jag inte det är heller. Vad kan det bero på? Hur underviker jag det till nästa gång, kan bli dyrt i längden.

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  7. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Har en undran är det någon som vet hur hög kelvin en Kvicksilver lampa ligger på?? Stefan __________________ 220L Powerhead 802, Aquabee 3000, Fluval 403. Turboflotor am 1000 multi De Bary uvc 15W 1 30W Marieglow 1 30W Powerglo Med reflectorer och ett 30L nano

• 1 svar
    • 845 visningar
  8. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Efter att posten äntligen godkännt skadekravet på min MH så har jag nu monterat isär den så att elektroniken står på en pall brevid akvariet och lampan ligger på ett par ribbor(ganska temporärt alltså). Funderar dock på en grej,hur ser man att korallerna fått för mkt ljus? Är ju vana att leva under ett 15W lysrör på samma höjd,nu hamnar det 250W MH där istället. Drar de ihop sig när de fått nog,tappar färgen eller vad händer? __________________ MVH Samuel - Läst mycket som KAN vara rätt men vet väldigt lite som ÄR rätt.

• 6 svar
    • 670 visningar
  9. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Är det någon som vet om det räcker med T5 rör om man ska ha stenkoraller eller ska jag behålla min gamla mh- lampa.Eller kanske både och......? MVH Jojje __________________ Jörgen "Jojje" Lindholm

• 8 svar
    • 1k visningar
  10. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

måste man ha t-5 armatur till t-5 rören eller ? tänkte köpa juwels armatur till mitt percula 120 den rampen är 120 cm

• 3 svar
    • 880 visningar
  11. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

hej på er tänkte bara fråga en sak!! kör med metall halogen 250 watt 1400 kelvin 1 st blått maringlo 2 st vita 1st triton och 1 st 10000 kelvin min fråg är hur många timmar ska man köra med allt??? typ man startar med blått hur många timmar sedan fläskar man på med det anndra eller????? ge mig lite råd hur många timmar på allt!! ///hedan

• 2 svar
    • 847 visningar
  12. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hejsan. Har så småningom funderingar på att göra om mitt 920-liters sötvatten till ett fish-only kar med diverse rovfisk i... Jag kommer då att bygga två maffiga LS-pelare i det, och har tänkt mig att ha enbart actinic-ljus över hela karet, samt någon form av riktat starkt ljus över varje pelare.. Så till min fråga, finns det någon form av spotlights eller liknande som man kan använda till ett saltvattensakvarium utan att få en massiv alg-explosion ?? Tacksam för svar. __________________ MVH. //Cyruz

• 0 svar
    • 701 visningar
  13. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

http://www.giesemann.de/en/meerwasserbeleuchtung/230_1.php Nån som har erfarenhet utav detta märke, tyckte priset verkade helt ok 430euro. __________________ Mvh Göran

• 9 svar
    • 991 visningar
  14. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hallå Behöver er expertis hjälp. Ska starta upp 400 l kar snart. Ska ej ha några sten koraller. Vad ska jag köpa för ljuskälla. MH:Drar mycket ström har jag hört?Blir ofta mycket varma? T5:Har aldrig sett dessa.Dom är dyra va?Man måste väl ha ny armatur. Vanliga lysrör:Räcker dessa?Man måste kanske ha 3 till 4 st? Det jag helst skulle vilja ha är något som hänger ovanför karet. Då räcker kanske inte lysrör?

• 4 svar
    • 1,5k visningar
  15. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hej. Jag håller på och skissar på ett akvarium som jag tänkt ska bli verklighet inom en snart framtid, i dagsläget så håller jag på att samlar information. Vad jag nu undrade över är val av ljus. Karet kommer ha måttet 80H 80B 60D. Och målet är att kunna ha ett revakvarium med koraller och fiskar. Så lite info om armaturer och ljuskällor utav lämpig sort och annat som kan vara nyttigt mottages gärna. __________________ Mvh Göran

• 6 svar
    • 891 visningar
  16. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Har köpt mig 3 150w hqi armaturer billigt, mkt billigt! 1900skr!! Dom é egentligen till mässor och sånt men funkar utmärkt(har gjort det för mig i 3 månader iallafall)! www.promix.f.se/prospothqi.html Mycket nöje!!

• 6 svar
    • 878 visningar
  17. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hej! Någon som har erfarenhet av Aqua Medic Oceanlight 150W 13000 kelvin. Är detta någon bra lampa, karet är 45 cm högt?? Tacksam för svar!

• 9 svar
    • 917 visningar
  18. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hejsan, Ska köpa nya lysrör på måndag och undrar vilket lysrör som har högsta kelvin styrkan. Innan har jag använt Sylvania coralstar, som är på 10000K. Finns det något lysrör som är på t.ex 20000K? Sedan undrar jag om det går att köpa actinic-rör i vanlig lampaffär eller om jag ska köpa det från en akvarieaffär. Tack på förhand! __________________ Mvh Melina 400 liter + 250 liter

• 17 svar
    • 1,6k visningar
  19. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Tjenare! Startade precis upp ett kar för två veckor sedan med levande sten, och tills nu så har dom stått under vanlig belysning av lite olika lampor. Nu har jag hur som helst inhandlat bättre belysning i form av lysrör, ett dagsljus och ett actinic. Frågan är ska jag vänja in stenarna? (Så att jag inte bränner dom/ chokar dom eller livet på dom, villket mest är alger för tillfället)Vad är lämplig max belysningstid för ett fiskakvarium? ~12 timmar? Tio? Tack å hej!

• 2 svar
    • 849 visningar
  20. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Jag har skaffat mig en lampa.. En av dom bästa sa killen,, men jag vet inte.. Köpte en Giesemann.. (billigt) Med en lampa i.. Antingen tror jag att det är en 13000 k lampa i, eller en på 10000k. kan kolla lite senare..Mitt akvarm är ett hörnakvarium.. Ganska högt.. Rampen är snygg och hänger i taket.. Köpte tre koraller för ett tag sedan.. Men dom vill inte "blomma upp" som i affären.. Och min gamla, sten med en massa små polyper, vill inte titta fram.. (när jag hade det förut i ett gammalt akvarium, så var den jätte levande) Och där hade jag bara ett blått rör+dagsljus.. Så jag tänkte att jag köper ett blått rör till detta.. Men det hjälper inte. Vad gör jag för fel? enl…

• 13 svar
    • 1,1k visningar
  21. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Kan någon förklara skildnaden mellan HQI Coolwhite och HQI Daylight? ska man ha båda eller? är den här lampan nå bra eler den är lite billigare än dom andra?. ab auqualine HQI brenner Aqualine 10,000: The aqualine 10000 light experience contains 10000k and a high percentage of blue. det går ju att köpa en blå lampa men den kostar lite mer. __________________ M.V.H Peter snart uppstart ca:400L sump 110

• 4 svar
    • 921 visningar
  22. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Funderar på att försöka köra en liten burk med bara lysrör är det någon som kan rekomendera en brarör kombination så man kan ha några koraller PS Vad e T5 rör ??? Ändrad av Magsnus den 2003Oktober08 kl 22:07 __________________ Började 1990 med 320L aluram, Pump en Paddel Abborre och lite salt. Skummare va för dyrt =)

• 1 svar
    • 808 visningar
  23. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hallå där! Jag hade tänkt att starta ett 40 liters kar och är lite osäker på belysningen. Jag funderar på att köra med ett T5 rör och en OSRAM 67(?) i en amatur hängandes över karet. Hur dyr är en T5 amatur? Kan en välsorterad lampförsäljare få in dessa? Eller finns det andra alternativ?

• 7 svar
    • 858 visningar
  24. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Har provat 2 olika lysrör som båda skulle vara på 10000k, men de skiljer sig avsevärt i ljusintensitet och även färgen på ljuset. Trodde själv inte att det skulle vara nån större skillnad men det är det tydligen. Olika förgspektra borde ge ett annat kelvin-tal tycker jag, men man kan ju inte sånt där!

• 13 svar
    • 1,1k visningar
  25. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

hej jag är helt ny på saltvatten och har köpt en såkallad startsats på en butik här i stan med ett 110 liters helglas, har iaf fyllt det och blandat i salt till rätt värde har stått så sedan förra fredan nu har jag köpt lite beg saker i helgen bla en MH 250 w och undrar om den är på tok för stor för min lilla balja heller om jag bara kan hissa upp den högre ,vad är ett lämmpligt avstånd isof ? har tänkt att byta kar till mitt 340 ifall jag lyckas och blir biten"försent är jag rädd" :-) mvh Micke !

• 4 svar
    • 871 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.