0-150 liter
370 ämnen i detta forum
-
Hej! Jag har för några veckor sedan startat ett RSM 130D kar som jag har successivt inrett med få "saker". Alla värden har varit bra och LS köpte jag väl inkörd så jag kunde snabbare komma igång. Jag har bra vattenflöde (2 eheim returpumpar) och (Tunze 9002) skummare. MH belysning för stunden, LED är på väg. Nu till mitt problem: Karet saknar original toppskiva som är ett lock samtidigt som den innehåller belysning mm. som ni vet. Pga att den saknas så avdunstar det också mera vatten än det annars hade gjort. Jag fyller på dagligen ca 1 liter... Och pga ovetskap om vad som händer, så har jag fyllt på med vanlig kranvatten så nu har jag fått kiselalger som inte börjat bubb…
-
- 14 svar
- 1,8k visningar
-
-
Då var det dags igen att starta upp en tråd med mitt nya 125 liters kub akvarium, I detta kar kommer jag till största del ha mjukkoraller och knappar. Det får ta den tid det tar, har ingen brådska. Just nu ser det tomt ut, men det ska bli kul att kunna blicka tillbaka i tråden för att se tillväxten på allt det levande. I karet finns det sniglar, sandvändande och Turbosniglar, pepparmintsräka och BOB, min Koffertfisk, ja jag vet att han är giftig, men jag ska inte äta honom. Han är nu 1*1*1 cm och när han blir större så har han ett större kar att flytta in i. Lite fakta om karet: Optiwhite Mått: 50*50*50 Volym: 125 liter 4 borrade hål, två ner och två upp. Squid montera…
-
Tjipp!! här kommer ännu en nybörjare inom saltvatten. vill bara dela med mej lite av min katastrofala uppstart av mitt lilla 70 liters nano. (Som i värsta fall resulterar i rivning av vägg då det kanske är fukt iden. hyresvärden gör en ny mätning på mån , håller tummar å tår. Annars blir det dyrt)Som sagt. Planen va ett enkelt 70 liters, där jag satt in slimline som bakgrund, även en dold plats för skummaren. Fyller upp karet med vatten på kvällen, och har koll på det under flera timmar Går och lägger m…
-
- 17 svar
- 1,8k visningar
-
-
är mitt i förvandlingen av mitt Lido 120. För att överhuvudtaget ha någon belysning så åkte jag till min lokala handlare för att köpa 2 nya lysrör. och får då höra att endast Juwels egna lysrör passar i rampen. Vilket är rent skitsnack.
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Helt ny på saltvatten, så tips emottages tacksamt . Här är iallafall vad jag har igång nu, även om det finns ett större, tomt och redo för saltvatten, som kanske dras igång senare beroende på hur detta går. Detta är en Aquael 112 liters burk och började med bräckvatten (1,018 kg/m3), men nu ligger densiteten på 1,024 kg/m3 så nu kan jag vara på detta forum utan dåligt samvete . Då jag haft växtburk innan hade jag redan lite roligt att börja med, så ljuset är 150 W 10 000 K metallhalogen. Dock är det beställt en 20 000 K-lampa som är gjord för saltvattensakvarier. Pumpen är en Fluval 4plus utan patron, 1000 l/h, skummaren en Tunze Nano. I övrigt är det inte mycket tekn…
-
- 37 svar
- 6,3k visningar
-
-
Här kommer två stycken bilder på akvaritet Jag har nu lite invånare Fiskar 1 st Eldgoby 2 st Clowner 1 st Bicolor Dottyback 1 st Blendid Koraller 1 st Zoanthus 2 st Euphyllia 1 st Xenia 1 st Kenya träd Övrigt 3 st Eremiter 3 st Sandvändar sniglar 1 st Sjöborre
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Nu har jag varit på postens utlämningsställe och hämtat ut mitt Dennerle Marinus 30 liter som jag beställt av zooplus.se. Det följde med en himla massa saker som man kan se på bilden och enligt Dennerle ska detta vara alldeles tillräckligt för att komma igång och få ett fullt fungerande nanorev. Vi får väl se! Jag startade en annan tråd tidigare https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?56748-Dennerle-Marinus-erfarenheter och blev tipsad om att starta en projekttråd när jag väl fått hem karet. Och det är det jag gör nu. Jag vet inte om det är fler här på forumet som har en Dennerle Marinus hemma hos sig. I så fall hade det varit kul att höra hur det går o…
-
- 28 svar
- 4,5k visningar
-
-
hej SG köpte ett nano kar av en kolega i sommras vet inte vilket märke det är, men är på 32 liter + 5 liter filter kar jag har inte den avanserade tekniken och akvariet har varit igång i 3-4 månader, här kommer lite bilder: anemonen är nyinskaffad för någon timma sedan
-
Hej på Er! Har kört mitt RSM nu i ca 9 månader och läst här en hel del så nu tänkte jag att det är lika bra att jag presenterar mig och mitt kar. Förhoppningsvis kan jag ge råd och inspiration genom tråden men också få tips och råd utav er som jag har märkt besitter stor kunskap. Jag heter Markus och bor i Göteborg. Har inte haft något saltvattensakvarium tidigare utan endast ett litet sötvattensakvarium när jag var barn. Men intresset för havet och akvarium har alltid funnits. Och när vi började prata om att skaffa ett akvarium och jag såg de vackra korallrevsakvariumen på internet så var det salt som gällde. Och ett RSM 130 kändes som ett bra och lagom stort akvarium at…
-
- 35 svar
- 5,2k visningar
-
-
Tjena! Jag heter Alexander bosatt i Göteborg och är helt novis både på forumet och saltvatten överhuvudtaget. Hade egentligen tänkt börja med ett ännu mindre kar men blev erbjuden ett RSM 130D begagnat och det verkade som ett perfekt nybörjarkar. SG verkar vara en guldresurs när det gäller denna hobbyn och ser fram emot att dela med mig av mina erfarenheter och ta emot era tips.
-
- 47 svar
- 9,6k visningar
-
-
Hej det min första post, hoppas den blir bra. gärna några kommentar Tråden kommer updateras vid förändring. Lido 125 Vit Köpt beg via blocket. Borrning 3 hål 2 X32 1 X25 (Majorna Glas). Sump mått 35X53X24 (Majorna glas). http://www.majornasglas.com/ Rör PVCU (BIoted) http://www.biotedmarin.se/ Bubble Magus Curve 5 Köpt i USA Tack
-
- 27 svar
- 5,3k visningar
-
-
Eftersom att 30 liters aquael nano reef kändes alldeles för litet har jag bestämt mig 27 dagar efter uppstart att uppgradera. Nytt 54 liters kar, nybelysning osv beställt, kommer runt 25-27. Too excited! Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
-
- 9 svar
- 2k visningar
-
-
Hej Tänkte visa mitt "nya" kar 160*30*30=144 liter Lågtekniskt med 2 filterboxar från haqouss samt ett par streamers tunze 6025 0 polario 10 belysning 2*54 watt t5. 3 fiskar 2 putsarräkor några turbos 2 st rörmaskar samt lite koraller av enklare sort,euphyllia,sacrophyton,sinularia,och lite skivanemoner discosoma. använder ingen skummare eller osmos..utan delvattenbyten,kol,fosfatremover,vattenberedningsmedel,kalkvatten finns någon acroporialiknande korall som växer som följt med den levande stenen på dryga 15 kilo.men det kan väl inte vara möjligt att det är det?.. ska försöka få ut lite foton, har tänkt uppgradera ljustet snarast till 4*54 watt t5 och kanske öka på cirk…
-
-
- 378 svar
- 47,5k visningar
-
-
Tänkte först måttbeställa ett 288L optiwhite kar med sump osv. Men sedan kände jag att anledningen till att jag stängde ner och sålde mitt 380L var för att jag hade lite för brottom och snålade på många saker som jag ångrar i dag. Sedan det vanliga misstaget att köpa massor med teknik saker som ska underlätta allt och börja använda dem innan man egentligen har koll på vad som händer i karet och då hjälper det inte i stället ser det till att själpa allt. Tror det är stressen med att ha igång och uppleva allt som krashar kar och får många nybörjare att tappa lusten och orken att hålla på. Så efter att lärt mig lite läxor kände jag att denna gången kör jag ett litet kar med …
-
- 14 svar
- 2,7k visningar
-
-
Insåg att jag presenterade mitt akv i fel forumdel. Ja gjort är gjort :-) Funderar just nu på att uppgradera min belysning från 2*24 w t5 till maxspector razor nano led . Ser just nu bara fördelar med en uppgradering.
-
-
- 174 svar
- 33,5k visningar
-
-
Hej alla ute i landet! Nu börjar mina planer för ett litet sjöhästall ta form. Huvudkaret kommer bestå av ett cocoon på 30 liter med en sump på ca 25 liter. Planen är att få tag på några dvärghästar. Förhoppningsvis Hippocampus zosterae men det kommer nog ta tid. Verkar tyvärr vara riktigt svårt att få tag på i Sverige och givetvis måste dom vara odlade. Mycket av utrustning finns redan som följer: Cocoon3 25 liters kar till sump Nano led på 18watt Tunze 9002 får se om jag använder den? Sen är planerade inköp: Tunze 1073 som returpump Tunze Osmolator Nano Nanovärmare
-
- 13 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hallå! Så kanske dax att presentera sig lite mer ordentligt! Steven heter jag 36 år jobbar och bor i Strängnäs och har ett förflutet i sötvattens livet. Det som låg mig varmt om hjärtat då var Malawiciklider. Har alltid sneglat åt detta håll, men har riktigt aldrig haft råd känner jag. Eller för den delen kunskapen. men man lär så länge man lever! tycker man följer alla konstens regler men det blir fel iaf. ;-) ett stort speciellt tack till Hans för all hjälp! Men skam den som ger sig. Började alltså min bana med ett Rsm 130D men klev snabbt upp till ett Rsm S650. Som jag för övrigt var riktigt nöjd med efter en del utbytes produkter. men efter en rejäl crash där allting …
-
-
- 20 svar
- 5k visningar
-
-
Efter att ha träffat en medlem på forumet kom suget tillbaka att starta upp mitt nanokar igen och skaffa en liten fisk. Det är ett 32L kub som är öppen. Skummaren jag tidigare använt är ren skräp, det enda den gjorde var att låta som ett helt tröskverk. Någon som har tips på prisvärd skummare till ett så litet kar? Tack på förhand.
-
- 3 svar
- 1,5k visningar
-
-
Funderade på om jag skulle starta en tråd eller inte, men jag gör det ändå. Nån kanske finner det intressant, om inte så är det ju ett bra sätt att få råd och hjälp på. Började med saltvatten i höstas och tröttnade snabbt på den burken jag hade då, teknik och underhållsmässigt hade den många brister, sålde därför av allting och började om med en ny burk som jag hittade här på guiden. Såhär såg det ut i våras. PVC är draget och skummaren på plats! AKvariet är på 120l och har måtten 45*45*60 med tre sidor i optiwhite. Grotech HAE150 skummare. Eheim 1000-2000l/h returpump. Funderade på hur jag skulle göra med belysningen och snöade snabbt in på att bygga en egen led-armatur…
-
- 97 svar
- 9,9k visningar
-
-
Hej! Jah har haft mitt nano igång en tid nu. Det är på 30L. Vatten byte är rekommenderade till 10-20%. Dvs 3-6 liter. Detta känns lite. Har två små clowner, två räkor och en ermit. Samt en snigel. Kan detta verkligen räcka en gång i veckan?
-
- 10 svar
- 2,2k visningar
-
-
Tänkte att det var dags att starta en tråd om det nya akvariet som var ett måste nu när vi flyttat till ny lägenhet. Har sedan tidigare haft ett AM Yasha som jag var super nöjd med förutom att det var lite litet.. Letade länge efter ett passande kar och tittade mycket på att låta glasmästaren bygga ett men det blev aldrig av. Frugan letade upp Blennyt och frågade om det inte passade och med den nya lampan var det givet. 4 dagar senare hade frugan köpt det till mig som present Lite info om karet: 80 liter optiwhite, utvändiga mått Cirkulation: NanoProp 5000 Skummare: Turboflotor Blue 500 Ljus: Aquareef LED 50W AM egna vita skåp. Utöver detta har jag även en Vortech Es MP…
-
- 91 svar
- 9,9k visningar
-
-
Vet inte vad som är roligast i hobby'n, samla korall, se fiskar äta sig tjocka, eller drömma om nästa akvarium... Finns så himla många olika typer av akvarier, nano, fullvärdiga, sump, sump integrerad i ryggen, vid sidan, shallow reef, kuber... Saknade mitt RSM, gillade den kubiska formen, dessutom har jag inte varit så nöjd med mitt nano, https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?45957-PeterGG-s-54L&p=506490&viewfull=1#post506490 väldigt mycket vattenbyten för att hålla det fint.. kanske att jag hade för lite sten, för mycket zoas... jag vet inte.. Vattnet blev snabbt gult.. I ordningen är detta försök 6, försök 1 avbröts innan salt och sten kom …
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-
-
Jag var borta i 2 dagar och när jag kom hem på kvällen så såg jag att akvariet var ilgrönt av svävalger eller liknande. invånarna levde och klockan var släckningsdags så jag tänkte att jag byter vatten morgonen därpå! Hur det kunde bli så grönt av alger är en gåta, då lyset bara är på i 8 timmar och har aldrig inträffat tidigare. Nåväl nästa dags morgon när lyset tänts vid 10.30 så såg jag inga fiskar som kom fram. Ingen Nemo som gömde sig i anemonen. Det första såg jag att putsarräkan låg död på botten, sedan upptäckte jag nemo en bit längre in i akvariet. Frökenfisken den blågula hittade jag död när jag flyttade en sten. Sjöborren levde och min trevliga eremitkräfta lev…
-
Hur kör ni era Rapid LED 27x3w eller liknande led setups? Krämar ni på fullt med ~1,4A efter invänjning? Beställde min med 50/50 blå/vit men skall beställa och byta till fler blå. Är även sugen på att blanda in actinic men då kan jag bara köra på 700ma, hmm.
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Efter några års sötvatten, funderande, bokläsande och besök här på guiden besökte jag triton med en egenkomponerad utrustningslista. Kom därifrån med en delvis annan setup efter goda råd från Patrik "Salar" och Triton-Fredrik (stort tack för det). Startteknik: Akvarium b60 x d30 x h45 (ej sump) Tunze 9004 skummare Polario 7ml cirkulation Noname led från Triton på 36w (12w vitt och 24w blått) (kommer förmodligen uppdatera längre fram) Skåpet är från Ikea och givetvis förstärkt Kör med osmosvatten och planerar köra 8l vattenbyte/vecka. Har sedan ett par veckor systemet igång med LS, Special blend och Nite out. Väntar nu på att allt ska bli klart, fick med vad jag tror är en…