0-150 liter
370 ämnen i detta forum
-
Hur ser man att ett RSM 130 D är just ett sådant, dvs den nya uppgraderade versionen, och inte den äldre versionen utan D?
-
- 5 svar
- 2,3k visningar
-
-
Hej alla saltisar.Jag har startat ett RSM130 som blir mitt första saltkar.Jag har haft sötvattenskar ett bra tag men alltid haft en dröm om ett saltkar. Jag har 4 växtkar som puttrar nu med C02 och PMDD och känner att jag har tid över för ett saltkar. Köpte mitt RSM i Stockholm i Tisdags på Brommazoo.Synd bara att ni killar som jag glömt namnet på inte jobbade så jag fick klara mig lite själv.Men det gick bra fick ju lite hjälp av tjejerna. Jag starta upp det på Torsdagen med salt och vatten som jag lät gå till Lördagen.Salthalten ligger på 1.023 vilket jag är nöjd med.Så på Lördagen åkte gruset i och nu idag den levande stenen som jag fick tag på här uppe i Sundsvall för…
-
- 62 svar
- 10,6k visningar
-
-
Hej på er Jag startade upp mitt första saltvattenkar för ett år sedan, ett litet 20 liters som jag fick i present. Allt gick bra med det förutom några små missöden som berodde på min okunskap men överlag bra. MEN i december så hände allt på en gång, fisken som jag hade i dog, det blev världens alginvasion (bruna saker) sen brakade pumpen sönder och en lampa gick sönder samtidigt och allt var kaos här så jag hann inte ta hand om det. Den boxarräkan som var kvar dog kort därefter så då släckte jag även den blå lampan som var kvar och sedan fick det stå helt enkelt. Inte en bra lösning men så blev det tyvärr. I förra veckan kände jag att NU äntligen ska jag ta tag i det igen…
-
- 9 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hej alla, har precis skaffat mig ett RSM 130 som jag fick tag på begagnat, har haft sött ett bra tag och har ett tag känt suget efter salt så nu tyckte jag att jag kunde få det i julklapp Kommer nog behöva en hel del hjälp och tips på vägen för att få mitt saltkar att funka bra och hålla bra värden. Tog med mig allt vatten från gamla ägaren så att jag skulle kunna starta upp det direkt, dels pga att det följde med två clowner och ett par koraller och lägre djur. Dock blev det att jag lämnade dom till en kompis för förvaring tills jag fått koll på lite värden m.m. Har nu ikväll suttit och försöka mäta lite värden i karet och det ser inte bra ut (om jag lyckats göra rätt …
-
- 28 svar
- 4,6k visningar
-
-
Tänkte göra en tråd här om mitt kar precis som många andra, det är ett rsm 130d som vart igång sedan augusti förra året har ja för mig. är än så länge original men har beställt ny skummare och mediabasket. valet av skummare föll på en "aqua medic turboflotor 500" pga att har läst här att det är ganska delade åsikter om tzune 9002. så hoppas att ja gjort ett bra val =) hoppas iaf att den är tystare och lite bättre. i karet simmar 2st traditionella clowner och 1 putsräka. blir att åka till göteborg när skattepngarna kommer och handla på mig mig lite fler fiskar lite osäker på än vad det blir. men inget märkvärdigt eftersom jag är helt ny på salt, gansak ny på sötvattens ak…
-
- 18 svar
- 3,3k visningar
-
-
Hej! Lägger in några bilder på mitt 130 liters akvarium.
-
- 2 svar
- 1,3k visningar
-
-
Funderade på om jag skulle starta en tråd eller inte, men jag gör det ändå. Nån kanske finner det intressant, om inte så är det ju ett bra sätt att få råd och hjälp på. Började med saltvatten i höstas och tröttnade snabbt på den burken jag hade då, teknik och underhållsmässigt hade den många brister, sålde därför av allting och började om med en ny burk som jag hittade här på guiden. Såhär såg det ut i våras. PVC är draget och skummaren på plats! AKvariet är på 120l och har måtten 45*45*60 med tre sidor i optiwhite. Grotech HAE150 skummare. Eheim 1000-2000l/h returpump. Funderade på hur jag skulle göra med belysningen och snöade snabbt in på att bygga en egen led-armatur…
-
- 97 svar
- 9,9k visningar
-
-
Jahapp. En del har säkert koll på att jag har ett 750L kar hemma som står tomt. Det går segt framåt där. Igår fick jag ett sms från min bror att jag får ta över hans nano + en clown om jag vill ha det. Det vill jag självklart. Har ju somsagt fortfarande aldrig haft en saltfisk =) Så jag startar väl en egen liten tråd till det då. Ska nog hämta på lördag. Tror att det är 60 eller 80L. Ser det som en liten smygstart till stora karet. Nu får jag äntligen min första salta fisk, jag kan också lära mig saker inför det stora karet. Lära mig att göra tester och om vattenkemi och liknande. Dessutom är det ju jättebra att ha ett litet kar i gång hemma i fall att man skulle ramla …
-
- 50 svar
- 6k visningar
-
-
Hallå SG lovers! Efter att ha kört en Fluval Edge i ca 10 månader så har jag nu köpt Sweet*Lou's original RSM 130. Var en bragd att få hem den och familjen med packning från Stockholm i en V60. Känner att en RSM blir lagom i vatten och stenvolym eftersom jag har så svårt att fylla karet med roligheter där jag bor. Sundsvall är verkligen platsen saltvattensguden glömde.. Jag har kört igång med befintlig utrustning men vill gärna ha tips från er hur jag får det optimalt. Ny led är beställd från Rapid-led och borde dyka upp imorgon. Osmolator & ballingpump är också på väg. Jag kommer byta skummaren då den låter sjukt mycket. Där skulle jag gärna be om ert input. Jag är …
-
- 62 svar
- 7,2k visningar
-
-
Tjejen hittade detta akvarium på Bromma zoo, någon som har någon mer info om det? Tillverkar och hur funkar det? Med vänlig hälsning, Rasmus
-
- 1 svar
- 2,9k visningar
-
-
Hej, jag tänkte att det var dags för en tråd om mitt kar. Jag kommer försöka att bli lite aktivare i forumet igen. Det har varit igång ett tag i det tysta. Roliga fakta: 112 liters eheim utan sump. 80cm lång. Belysning: key led k4 Skummare: Bubble magus qq Tunze filter box med ytavrinning och plats för mangrove och filtermedia Jebao wp10 vågmästare Befolkning: 2st clowner, Amphiprion ocellaris 1st dvärgkejsare, Centropyge acanthops 1st blenny, Salarias ramosus 1st wrasse, Pseudocheilinus hexataenia Okänt antal blandade eremiter 4 trochus snäckor 3 nassarius 1 eldräka 1 boxarräka Lps, skivor, zoas och olika anemoner* Vattenvärden har jag aldrig mätt i detta kar, jag byter …
-
- 2 svar
- 1,9k visningar
-
-
Hej på er, Då var man tillbaka i träsket med ett lite mindre format efter flytt och annat. Saknaden efter mitt förra kar blev för stor Karet blir nu en liten kub på 40x40x40cm Tekniken består av ytfilmskimmer, tunze nano-cleaner, tunze nanostream 6015, värmare 75w Belysningen kommer att bestå av 3 led spotar 5*3w totalt 45w led Körde igång för ca 2 veckor sedan med ny sten (gillar uppstarten), ca 7 kg och 4 kg levande sand. Prodibio start-up användes också. Planerna för detta kar blir LPS och mjuka färgrika saker (knappar, skivor) Ngn liten fisk och längre djur (städare) Här kommer lite bilder (enbart 30w Led för tillfället)
-
- 21 svar
- 3,3k visningar
-
-
Har köpt ett begagnat rsm130 och får inte igång månljus,lysrör eller fläktarna. Är det någon som haft samma problem? Jag har sökt på internet och kommit fram till att det kan vara LED transformatorn som kastat in handduken. Men jag hittar ingen sån reservdel i någon svensk butik och jag är lite orolig för att beställa ifrån tex England med tanke på att elen inte fungerar på samma sätt?
-
- 7 svar
- 1,5k visningar
-
-
Tänkte starta en tråd på mitt projekt då. Började med ett Aquael Nanoreef för lite mer än ett år sedan på 30 liter och hade några stenar, xenia, Putsarräka och två stycken Chrysiptera parasema. Det snurrade och gick utan större problem i cirkus 10 månader innan cyano slog till och tog kol på xenian och gjorde det mesta fult och tråkigt. Samtidigt så blev det en hel del flytter så karet föll lite i glömska tyvärr tills för 2 månader sedan när jag hittade ett fint paket på blocket med ett 150 liters helgglaskar med måtten 70 x 45 x 45 cm med tillhörande bänk, en acradia 150w Mh belysning, Aquariumsystem skummare och seio streamer för väldigt bra pris. Sagt och gjort så h…
-
- 2 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hejsan Ola här,jag är nybörjare på både saltvatten och att lägga in trådar men man lär så länge man lever sägs det.Har fått mycket hjälp av Daniel (tack) har ett juwel 120 liters igång sedan mars i år.Det har varit lite misstag i inkörningen men börjar komma igång tycker jag,är dålig på att komma ihåg namnen på koraller och fisk men, här är säkert många som kan hjälpa en.Har juwels ramp kvar sedan har Daniel byggt ett ledbygge till mig också, lånar hans skummare för tillfället då min pajat en ny Tunze är best på zoologiskan kommer i slutet av september.Ska nu försöka lägga upp ngn bild kan gå hur som helst vi får se hur det slutar...
-
Hej alla. Ny här på forumet och även inom saltakvarie. Har hålt på med reptiler en längre tid. Men fick nu i jul ett akvarie av märket Haquoss model nanoextrem 67l modellen. Är just nu i stadiet att läsa på och vara frågvis så här kommer en fråga jag kom på vid denna tid på dygnet. Om jag nu ska köra nano karet som salt visst måste jag då ha en skummare? För i paketet följde det med deras quick filter medium. Sen en följd fråga duger en Haquoss Påhängskummare Nano-Skim Hang-On Mini till ett kar på 67liter? nu kom jag på en fråga till. Vad för filtermedium skulle ni rekommendera? De som kom med i paketet eller skulle ni byta ut det mot något annat? I så fall vad? Tack fö…
-
- 0 svar
- 1,4k visningar
-
-
Drog igång en tråd med ett nano jag fick av en vän. Skall bara vara knappar i den. Vattenbyten, cirkulation och senare lite (24W LED på 15l!!!) ljus.. Skriver efterhand som saker och ting sker. Bilden hamnade uppochned, får fixas senare. /Oskar Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
-
http://www.fluvalaquatics.com/us/product/15125-reef-aquarium-and-cabinet-set-m60/#.UrxQpH-9KSM nån som vet något om den? Den är ny i mina ögon, men den kanske vart med ett tag?
-
- 3 svar
- 1,7k visningar
-
-
Tänkte starta upp en tråd om mitt kar. Det har varit igång i ungefär 3 månader och har 2 st gul/blå fröken, 2 st Nemo, 1 st bangaii, 1 st mandarin, 1 st filfisk, sniglar, 2 eremiter, 1 st ormsjöstjärna och lite olika koraller. Mätte några värden idag: fosfat omätbart- salifert. PH-7,8-rsm. Alk-runt 2-rsm. Nitrite-0,2- rsm
-
- 38 svar
- 3,8k visningar
-
-
[ATTACH]107283[/ATTACH][ATTACH]107284[/ATTACH][ATTACH]107285[/ATTACH][ATTACH]107286[/ATTACH] bild 1 skall föreställa "ravinen", 2 sluttningen, 3 "stupet" o 4 med ravinen i mitten. Nåja, hoppas ni förstår./PECO Skickas från min iPhone via Tapatalk
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej alla glada! Jag har äntligen fått tummen ur och bestämt mig för en ny saltburk. Jag har 15+ år i branschen från tiden när jag jobbade på Korallrevet och har skaffat ett begat RSM250 med Roger Bs signatur på kvittot...ironiskt, eller hur? Min fråga till er som inte legat i ide i flera år är: Vad borde jag modda direkt? Funkar originalskummaren? Mer cirkulation är självklar...vad mer? Startar upp om ngn månad, med uncured live rock omjag kan hitta det... Tack för tips!
-
- 24 svar
- 4,4k visningar
-
-
Har nu efter typ 2,5 år fått tillbaka suget efter att ha ett kar igen! Men denna gången skall jag ta tid på mig och skaffa det bästa av allt men även försöka bygga mkt själv åxå för att få ner eventuella kostnader! Skall bytta ett Kub akvarium....tänkte beställa det på majornas glas! Saker som jag undrar: *Finns det nån uträkning för tjocklek på glas till ett kar!? *Skall man ha optiwhite glas på framsidan? Heter det så? *Vad är nytt inom hobbyn? *Är vodkametoden bra? *Nån som kör med ecotech marine radion? Är den bra? Har ni tips o råd så uppskattar jag de!:-)
-
- 53 svar
- 7,5k visningar
-
-
Tänkte slänga upp lite smått om mitt lilla kar ! Klart man vill ha större ! Men jag ska försöka hålla mig detta nu ett bra tag faktiskt ! Det är ett standard rsm 130 "D" . Lite moddat! Skummare : hydor slim skim. Skummaren sitter "fast" i en "intank" media "racket" i denne har jag bio bollar samt lite partikel filter . Retur pump : sicce syncra 1.5 perfekt då den passar i samma "utlopp" som orginal pumparna . Bara för att få karet så tyst som möjligt Belysning rapid leds dim kit . Kör det på "lägsta " effekt" 20 procent . . Bytat ut fläktarna plus tryckt in en fläkt till så 3 fläktar till huven som går tyst . Kör osmolator. Tunze nano variant. Cirkulation håller…
-
- 22 svar
- 2,5k visningar
-
-
Hej! Jah har haft mitt nano igång en tid nu. Det är på 30L. Vatten byte är rekommenderade till 10-20%. Dvs 3-6 liter. Detta känns lite. Har två små clowner, två räkor och en ermit. Samt en snigel. Kan detta verkligen räcka en gång i veckan?
-
- 10 svar
- 2,2k visningar
-
-
Tänkte först måttbeställa ett 288L optiwhite kar med sump osv. Men sedan kände jag att anledningen till att jag stängde ner och sålde mitt 380L var för att jag hade lite för brottom och snålade på många saker som jag ångrar i dag. Sedan det vanliga misstaget att köpa massor med teknik saker som ska underlätta allt och börja använda dem innan man egentligen har koll på vad som händer i karet och då hjälper det inte i stället ser det till att själpa allt. Tror det är stressen med att ha igång och uppleva allt som krashar kar och får många nybörjare att tappa lusten och orken att hålla på. Så efter att lärt mig lite läxor kände jag att denna gången kör jag ett litet kar med …
-
- 14 svar
- 2,7k visningar
-