Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

0-150 liter

1. Started by Catchio,

Då man fått många goda råd och ännu fler svar på frågor så hör det till god ton att visa vad det blev. Detta blev det: 54-liter Hemmabyggd dimbar LED-belysning av delar från Oceanakvarium Aquaclear 50 HOB-filter Hydor Nano 900l/h För närvarande lite knappar, Sarcophyton, Rhodactis, snäckor och eremiter. Är det någon som har fraggar av mjukisar eller LPS i närheten av Nyköping så är jag intresserad!

• 0 svar
    • 823 visningar
  2. Started by MarinTH,

Hallå hallå, Så länge man har gått och tänkt och klurat över att starta sig ett saltkar, men alltid tvekat vid tröskeln. Inte för att jag är särskilt gammal, 21 betyder nog snarare många år att se fram emot i denna hobby. Till slut lyckades jag ta mig samman till beslutet om att köpa mig ett och dessutom försöka hitta på en egen lösning istället för plug and play. Bygget blev utifrån familjens gamla "typiska" 60 liters välvd ruta f.d sötvattenskar. Jag bestämde mig för att tvunget köra med ett sumpprojekt, fick ett lika stort kar till av en kär vän och det mynnade ut i lite borrande och en trevlig avrinningshörna. Norpade familjens gamla pump ifrån trädgårdsdammen och gjo…

• 12 svar
    • 2,4k visningar
  3. Started by bigm82,

Tjena alla kunniga jag har ett problem. Jag köpte en blå ledlist från ebay som jag tänkte jag skulle ha för att förstärka mitt blåljus i mitt rsm 130. Min tanke va att koppla in den på den befintliga leddrivern men efter jag gjort detta och satte allt på sin plats o tände ljuset så gick det en kvart sen slocknade allt, drog ut kontakten till belysningen och satte i den igen o vips så funka allt igen MEN bara i en kvart... så min fråga till er blir vad har jag gjort för fel ?? Blir det överbelastning eller vad är det frågan om??

• 9 svar
    • 2,1k visningar
  4. Started by Bangen,

Har lite extra tid under julledigheten så har börjat planerat att dra igång ett litet saltprojekt. Eftersom det är jul så tänkte jag starta upp allt med en låg budget och sedan byta ut under tiden. Saker jag har hemma Avvecklat sötvatten 112 L (80x35x40) med 4x24W och BTN bakgrund med filterhörna på ena kortsidan. 54L (60x30x30) Wg 310 Tänkte använda en Bänk från Ikea (80x35x60) http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10226678/ Har funderingar på hur mycket jag behöver förstärka den. Första tanken var 45x45 reglar men detta känns lite överdimentionerat så tänkte om 25x38 reglar fungerar? Och om jag ska sätta en regel i mitten på framsidan eller om detta också är …

• Gilla
    • 4 svar
    • 2,4k visningar
  5. Då var det sista hindret överkommet och mitt försök till att odla nakensnäckan Berghia verrucicornis (den heter egentligen heter Aeolidiella stephanieae, men jag kommer att referera till den som Berghia för det är så den är känd av akvarister) kan börja. Vill man ha något gjort så ska man prata med bröderna i Kungsbacka, de fixar det mesta! En hel del problem med att över huvud taget få tag på själva nudisen löstes med några telefonsamtal, och nu då jag vet att jag kan få tag på den så kan jag börja snickra ihop en liten odling. Jag har läst en del böcker och artiklar från andra som odlat dem, och även pratat lite personligen med nån, men det enda som egentligen…

6. Started by Ted-m,

Hej alla saltisar.Jag har startat ett RSM130 som blir mitt första saltkar.Jag har haft sötvattenskar ett bra tag men alltid haft en dröm om ett saltkar. Jag har 4 växtkar som puttrar nu med C02 och PMDD och känner att jag har tid över för ett saltkar. Köpte mitt RSM i Stockholm i Tisdags på Brommazoo.Synd bara att ni killar som jag glömt namnet på inte jobbade så jag fick klara mig lite själv.Men det gick bra fick ju lite hjälp av tjejerna. Jag starta upp det på Torsdagen med salt och vatten som jag lät gå till Lördagen.Salthalten ligger på 1.023 vilket jag är nöjd med.Så på Lördagen åkte gruset i och nu idag den levande stenen som jag fick tag på här uppe i Sundsvall för…

• 62 svar
    • 10,7k visningar
  7. Started by Willson,

Hej Mitt första saltvattenskar blev ett test akvarium på 80liter så att man får lära sig. Köpte ett Aqua Medic Blenny begagnat för att testa om det är en hobby för mig. Kört sötvatten i hela livet men under många år vart inne här då och då för att läsa på. Vi får se hur det går....... Haft det igång några veckor nu..... Håkan

• Gilla
    • 9 svar
    • 1,7k visningar
  8. <!--[if gte mso 9]><xml> <o:OfficeDocumentSettings> <o:AllowPNG/> </o:OfficeDocumentSettings> </xml><![endif]--> Har ägnat för mycket tid åt att bygga ett eget kar säger frugan men skam den som ger sig;) Då jag har världens bästa jobb till förfogande där jag kan tillverka allt i princip så var valet enkelt. Gav mig på att bygga en kopia av ett Blenny med lite Giesermann inslag. Så med vår stora mdf/spånfräsmaskin gjorde jag delarna till skåpet. Dom lackerades sen i vårt lackeri och kantlister monterades i vår folieateljé. Skiljeväggen för sump och bakskydd frästes ut i vår gravyravdelning i svart högblank 6mm plexi. Kopierade…

• 11 svar
    • 3,1k visningar
  9. Started by akejan,

Köpte en liten goby häromdagen.

10. Started by Alexraptor,

Jag är helt övertygad om att mitt 61 Liters Korallrev har blivit levande och liksom korallerna förökar sig genom delning.. DVS kloner!!! Först hade jag: Och plötsligt pang tjoff! Så står det här ett till!!! Man blir faktiskt mörkrädd! Och innan man vet av det står det säkert ett tredje och ett fjärde kar! Det är en invasion säger jag! Vi invaderas av Replicators i akvarieform!!! Skämt åsido så började det här som ett nytt projekt, då det började bli lite trångt för mina SPS koraller I mitt 61 liter's Rev. Så jag slog upp ett 43 liters akvarium och rev ut lite sten från revet, samt mitt Mandarin kar. Och det bl…

11. Started by Scooby_doo,

Hej Blev en comeback igen med salt,,, denna gången ett mindre burk med krav på ej synliga pumpar, sladdar, sump etc. och till slut blev valet en Red Sea Max 130 (beg. med LS). Har inte mkt levande just nu, inriktningen blir mera åt det mjuka hållet - såååå har ni Zoo's + Ricordea's så är jag intresserad Utöver det så har jag planerat en mods när jag hittat ngt som jag tror funkar och förbättrar... skriver dem som separata inlägg efterhand. ~Henrik

• 63 svar
    • 10,6k visningar
  12. Någon här som har erfarenhet av skummaren till aqua medic blenny 80 liter? har nu försökt i flera veckor att få skummaren att skumma men lyckas inte, har vridit och vridit på "hjulet"/reglaget för flödet och även väntat ända upp till en hel dag för att se om den skummar men icke,,, enda sättet att få den att skumma lite grann är om jag i princip stryper hela flödet och drar hjulet/reglaget så att det nästan är helt stängt,, men så kan jag ju inte ha det? Vad gör jag för fel? Fyller på vatten hela tiden men det hjälper inte, snart svämmar akvariet över med allt vatten jag fyller på med och den skummar ändå inte

13. Hej gott folk! Tony heter jag, är från Göteborg och är helt ny till denna underbara värld. Jag fick möjligheten att köpa ett fluval edge (45L) till bra pris. Om vi bortser från de nackdelar både detta kar har samt nackdelar med nano för nybörjare så blir detta mycket trevligare Karet är inköpt och rengjort (har tidigare använts för sötvatten) Då det är fredag imorgon samt att jag bara jobbar halvdag så är det perfekt tid för att börja pilla med detta projekt. Tanken att ha i karet är lite mjuka koraller, nån räka och ett par clowner. Antar att nästa steg är nu att åka till en saltvattensbutik för att köpa in levande sten, sa…

14. Started by hagbard,

Hej Tänkte visa mitt "nya" kar 160*30*30=144 liter Lågtekniskt med 2 filterboxar från haqouss samt ett par streamers tunze 6025 0 polario 10 belysning 2*54 watt t5. 3 fiskar 2 putsarräkor några turbos 2 st rörmaskar samt lite koraller av enklare sort,euphyllia,sacrophyton,sinularia,och lite skivanemoner discosoma. använder ingen skummare eller osmos..utan delvattenbyten,kol,fosfatremover,vattenberedningsmedel,kalkvatten finns någon acroporialiknande korall som växer som följt med den levande stenen på dryga 15 kilo.men det kan väl inte vara möjligt att det är det?.. ska försöka få ut lite foton, har tänkt uppgradera ljustet snarast till 4*54 watt t5 och kanske öka på cirk…

• Gilla
    • 378 svar
    • 48,6k visningar
  15. Started by Tweeny,

Jahapp. En del har säkert koll på att jag har ett 750L kar hemma som står tomt. Det går segt framåt där. Igår fick jag ett sms från min bror att jag får ta över hans nano + en clown om jag vill ha det. Det vill jag självklart. Har ju somsagt fortfarande aldrig haft en saltfisk =) Så jag startar väl en egen liten tråd till det då. Ska nog hämta på lördag. Tror att det är 60 eller 80L. Ser det som en liten smygstart till stora karet. Nu får jag äntligen min första salta fisk, jag kan också lära mig saker inför det stora karet. Lära mig att göra tester och om vattenkemi och liknande. Dessutom är det ju jättebra att ha ett litet kar i gång hemma i fall att man skulle ramla …

• 50 svar
    • 6,2k visningar
  16. Started by Kimpos,

Det har gått drygt ett halvår sedan jag stängde ner mitt RSR525XL. När jag för ett par veckor sedan bytte jobb och fick reda på att en kollegas son håller på med salt började det klia i fingrarna igen. Blev inspirerad av Reef Jar/Coral Vase-utmaning som en del körde på Youtube runt 2018 och funderar på att köra något liknande. En vas på ca 5-10 liter, luftpump för syresättning, värmare och lampa i teknikväg. Lagom mycket levande sten och sand. Enkla koraller såsom knappar och mjukisar, eventuellt någon Euphyllia (är svag för de) om det lilla flödet tillåter. Levande - inget större än någon räka och turbos för att hålla algerna i schack. Är det någon som…

17. Started by Fabhellmyrs,

Tjena! Ville bara tipsa om ett grymt snyggt akvarium som jag såg på youtube, om någon är intresserad så är länken

• 4 svar
    • 2,5k visningar
  18. Started by Peckoltia,

Detta är mitt minsta kar och det är här det börjat växa koraller lite kul för inte har det dykt upp några sådana "av sej självt" i mitt 47 L:) Belysningen är 2 simpla ledlampor såna klipp-on och så finns det ett litet enkelt hang-on-filter med på ena sidan som knappt har något flöde att tala om med filtersvamp i och lite makroalger thats it Här bor allehanda pyttesmå djur + några små Potamalpheops sp. Purple Zebra räkor som inte blir så stora bara ca 12-14 mm

• 4 svar
    • 1,9k visningar
  19. Started by Kimpos,

Jag tänkte börja med ett 25-liters jag hade sedan tidigare och bara köra koraller och någon räka för att börja känna på saltvatten. Ändrade mig när jag fick ta över en kompis Fluval Edge 46l. Men eftersom det inte är särskilt kompatibelt för salt, och svårt att jobba med, blev det ett helt nytt Aquael Nano Reef Duo på 49 liter med tillbehör. Korallsand och levande sten. Satte temperatur och saltvärdet och fyllde på med sand och sten. Här kommer första bilden, fortfarande grumligt efter påfyllning av sand.

20. Started by Sluden,

Hej. jag har eventuellt tänkt byta ut fläktarna i mitt 130d. Har hittat lite olika alternativ med olika ljudnivå etc. Nu till min fråga. hur många decibel ligger original fläktarna på ungefär. mvh christoffer

• 4 svar
    • 1,3k visningar
  21. Hej, tänkte att det var dags för mig att göra mitt första inlägg här efter att ha tjuvläst under en längre tid! Här tänkte jag försöka göra uppdateringar kring mitt akvarium mest för mig själv men även för er andra(om ni är intresserade!). Även ställa lite öppna frågor kring problem jag stöter på och funderingar som folk gärna får kommentera på Nu till vad jag har för utrustning; Akvarium: Aquael Nano Reef Duo (35cm bred, 35cm djup, 40cm hög) 49Liter Filtrering: Hang on the back Versamax-3(1200Liter/timme) där jag har i Eheim Substrate Pro + filtersvamp runt vatteninsuget Värmare: Comfortzone Fix(som är inställd på 25grader) Circulationspu…

22. Started by Andy88,

Nu är det dags för en balja till och denna gången blir de ett nanokar på 80L. Karet som beställdes igår är ett Blenny Nano Reeftank från Aqua Medic med måtten 40x50x40. (LxBxH) Så fort karet kommer och innan de startas upp ska en bänk byggas. Har lite idéer för utseendet men har inte riktigt funderat klart ännu så kommer posta bilder på den slutgiltiga designen när jag väl bestämt mig. Allt som åker i karet kommer vara noggrant utvalt och innehålla mycket färg. Det kommer med andra ord jagas färgsprakande zoas runt om i södra Skåne. En del från 375an kommer åka ner i detta karet bl.a en grön clown goby, lite gröna knappar, en favia fragg och ett gäng orangea ricordeor.…

23. Hej på er. Det här får bli tråden om mitt akvarium, har en tråd i ljusforumet och en tråd i "mitt första akvarium" men de trådarna är så fulla med tankar funderingar och saker som inte har med det färdiga akvariet att göra att jag tänkte börja en ny tråd här. Egentligen är akvariet inte riktigt färdigt ännu, men jag väntar på att den sladdlösa skruvdagaren ska ladda, så tänkte jag kunde starta tråden lika gärna och visa lite om vad jag pysslar med här hemma. Förhoppningsvis är allt i ordning på måndag så jag kan slänga i sten och vatten då. Vill lära mig fota akvariedjur ordentligt, så ska försöka lägga upp mycket fina bilder också... I teknikväg är det inte mycket. 1…

• 220 svar
    • 49,4k visningar
  24. Hej Lite om min nedgradering från Aquael Reefmax 105 till nano Juwel VIO 40 ca 30 liter utan inredning. Har följande teknik: Aquael keramisk doppvärmare. Aquael 500 liters pump med UV. Haquoss Påhängskummare ändrad till Eheim Luftpump Air Pump 200 har endast bytt ut motorn mot träutströmare funkar bättre och tystare. Ljuset är fyra ledstrips och en 1 watts blå led en liten bit levande sten och koralskelett som jag limmat ihop. Uppstarten var för 2 veckor sedan med 2 glasampuller med Staruppbakterier. Det ända levande som finns just nu är en liten rörmask som liftade med stenen. Skall vänta 2 veckor till minst innan det blir något mer levande.

• 5 svar
    • 3k visningar
  25. Inte hängt så mycket här på guiden innan, så tänkte ta tag i det och visa upp mitt kar. Här tänkte jag presentera utvecklingen utav mitt under åren det har rullat, karet/tekniken är köpt Hos stig på Oceanakvarium, det är även hans ramp som belyser karet (som jag starkt rekommenderar) om ni har frågor kring teknik eller arter så är det bara att slänga iväg en kommentar så skall jag svara bäst jag kan Augusti 20e 2014 November 11e 2014 Februari 20e 2015 Idag 2016

• Gilla
    • 18 svar
    • 3,2k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.