Gå till innehåll

Manks sumplösa 130 liter kärlek och kaos.


Manks

Rekommenderade inlägg

  • Svar 220
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Conjor: Redan brötat med dämpskivor i hela teknikfacket. Fungerade tyvärr inte :/ Men den är vackert silverinklädd insida ;)

Silver ? Folie då är det en hård yta ? Om det skall dämpa skall ytan vara mjuk/gummi annars blir det resonans tyvärr.

Det kanske inte får plats mer dämmpatrial men som sagt mjuk yta ska det va man kan sätta dessa skivor även i locket

till exempelvis för att få hela akvarielådan tystare.Bara ett tipps från en gammal musiker.

-shark_smiley

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Silver ? Folie då är det en hård yta ? Om det skall dämpa skall ytan vara mjuk/gummi annars blir det resonans tyvärr.

Det kanske inte får plats mer dämmpatrial men som sagt mjuk yta ska det va man kan sätta dessa skivor även i locket

till exempelvis för att få hela akvarielådan tystare.Bara ett tipps från en gammal musiker.

-shark_smiley

Misstänker att det sitter Biltemas ljuddämpande matta i, den skapar ingen resonans, men den kan säkert dämpa mindre bra på vissa frekvenser.

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering/Ljuddampningsplatta-369214/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha. Om jag ändå hade ett garage. Blir jag biten och vill ha fler ligger dock förrådet illa till... ;)

Lagge: Helt rätt, är sådan i där.

Men jag har fått lite idéer och tips. Tackar hjärtligast för allt. Det här ska vi nog få ordning på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariet flyttat till vardagsrummet för bättre möjlighet att se det, samt tystare i sovrummet nattetid. Jobbar med att trimma ljudet och ska fixa lite bättre nätagg till fläktarna som inte är på tolv volt utan kanske 5-6 volt. Dock lite ebb i kassan den här månaden och prioriterar innehåll. Även lite nya invånare. Dock lite glest med koraller än så länge, men jag jobbar på det. Kommer lite bilder på hur jag har fått det någon dag snart.

Är sjukt nöjd med min tunze 9004 skummare. Det tog två veckor, men sedan blev den tyst och producerar riktigt illaluktande smörja. Ända problemet är att den läcker en del microbublor i en fog, ska se om jag hittar på något för det eller låter kalkalgerna sätta till glipan i sinom tid.

Satte i en streampump i karet i dag. 1800 l/h är den speccad till, men känns inte så grov i flödet och funderar på att slänga in en till, frågan är bara vad mina Bangaii-kardinaler tycker om det.

Ändrat av Manks
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åk till närmaste återvinningscentral o se ifall du hittar en adapter där, det brukar ligga bland elektronikskrotet, och ifall man bara snackar snällt med personalen så låter de en ta med en hem ifall man förklarar som det är. Annars får man ju inte plocka på sig saker o ta med som standard.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipset. Ska kolla runt lite om folk har ett halvdussin avdankade mobilladdare hemma annars. Men tänkte mig ett meanwell som jag kan montera i teknikfacket. Mindre sladdar utanför burken = bra. kostar väl en hundring eller så, men måste göra mig omaket att åka till elfa också. Är lite mätt på teknikpyssel för tillfället och vill bara njuta av karet i några veckor nu :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

[quote name=Manks;525174

Satte i en streampump i karet i dag. 1800 l/h är den speccad till' date=' men känns inte så grov i flödet och funderar på att slänga in en till, frågan är bara vad mina Bangaii-kardinaler tycker om det.

Inga problem För kardenalerna jag har monterat in en ny streamer i mitt kar då jag tyckte det va lite i klenaste laget med 6000l/h till acropororna. Så jag pytsade i en 12000l/h twin streamer + att jag har 1500l/h till UVC som just nu är krash så dem pumpar väl ca 2000l/h nu utan motståndet från UVC. Där jag fick mest problem va att hitta en lagom lugn plats till mina Euphyllia.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var lite på sniskan när jag kom hem i går, satte mig med ficklampan några minuter innan jag skulle sova och såg en sjöhare/nakensnigel. Lite svårt att bestämma vad det var då det snurrade lite i huvudet, men den var 2-3 centimeter och gråbrun. Spännande med liftare. Hoppas jag ser den någon natt nu framöver så ska jag se om den vill vara med på bild :) I övrigt blir det nog en tur till Lerum om en stund. Behöver en näve räkor till akvariet.

Bilder kommer. (jag lovar...)

Ändrat av Manks
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Första bakslaget. Enbart mitt eget fel. Är huvudet dumt får de stackars korallerna lida.

Skulle pytsa i lite saltvatten i karet... trodde jag. Men allt salt var inte upplöst. (dumt att använda vit hink och göra det i skum belysning). Slutade med en matsked eller 2 salt som for rätt ner på en euphyllia och en R florida. Floridan slemmade nåt fruktansvärt, tappade två tredjedelar av sin storlek men ser okej ut i dag. Euphyllian smälte totalt :( 2 av 3 huvuden borta, kan eventuellt klara det tredje.

Nåja, nya friska tag.

köpte mig en goby/räka i går som jag inte sett tills en de ramlade i karet och en pepparmintsräka som håller sig dold också, men de finns nog där nånstans. Jobbar så förtvivlat mycket för tillfället att jag inte har tid att fota, men bilder kommer. Snigeln/haren såg jag i natt igen. Efter lite bildgooglande är jag i stort övertygad om en sjöhare. Ska bara fånga rackaren på bild. Brukar de bara vara uppe nattetid?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varje kväll när det blir kväll över revet klättrar en eremit upp på min acropora... Sen hänger han där några timmar. Varför sysslar han med det?

post-1011-14468929163775_thumb.jpg

Och sen en bild på min florida som så sakteliga återhämtar sig.

post-1011-14468929163515_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Värkar vara något mer eremiter 2 av mins en drar upp i milkan så fort det blir kväll och den andra upp i Pocilloporan korallerna värkar inte bry sig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inser att jag ligger lågt i allt jag mäter. Vissa saker är bra, andra är dåliga. Ligger lågt i nitrit (0) /nitrat (2-5)/fosfat(0) , vilket är bra. Ligger lågt i calcium (350) magnesium (1170) och kH (5.9) vilket är mindre bra. KH har jag rättat till nu med Salifert kh+ph buffert och håller mig jämt och fint med hjälp av det. blandar i en tesked varje gång jag fyller på vatten samt en matsked när jag blandar nytt salt.

Tänkte kanske försöka klara mig utan att skaffa doserpump närmsta tiden... Vet dock inte om det är görligt. Trodde jag skulle klara mig på 10 liter vattenbyte i veckan, men ju mer jag läser, desto mer inser jag att det inte verkar gå. Nu till min fråga. Hur kan man dosera dessa ämnen jag lider brist på för hand?

Än så länge har jag inte ens automatisk vattenpåfyllning, men det får jag nog skaffa en när skatten kommer.

Finns det något liknande sätt för de övriga ämnen, så länge?

Sen får man väl skaffa en balling light och fixa det den vägen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skall inte ha någon förbrukning av calcium, karbonater och annat än. Du har alldeles för lite stenkoraller till det. Du kan använda magnesiumklorid, kalciumklorid och bikarbonat för att justera upp dina värden. Börja med magnesiumkloriden, följ med kalciumklorid när magnesium ligger rätt. När även kalcium ligger rätt - ta då bikarbonaten. Kemikalierna är vanliga ballingkemikalier. Jag skulle ta några tester till och med andra testpreparat för att vara på säkra sidan. Magnesiumet bör justeras/konstatera nivå först.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack lasse för snabbt svar.

Jag trodde inte heller jag skulle ha någon förbrukning (jävla skitsalt... TM pro reef) Får väl testa lite till. Är väl mina sniglar som bygger skal och mina räkor som ömsar skinn... ;) Jag är inte en människa som jäktar eller börjar stressa i sista sekunden. Så fiskar lite efter råd och tips innan det barkar åt helvete.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har ditt nyblandade vatten för värden?

Jag har börjat få stor misstro för att man vågar lita helt på de flesta salterna så jag köper billigt salt och tillsätter Mg och Ca manuellt istället så jag får det jag vill ha. Men kolla dina värden på det nya vatten och köp hem lite magnesium och kalcium klorid och justera upp dina nivåer med det. Det hade jag gjort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kar Redsea abc+ABC+ 5ml/dag sedan extra karbonater 2ml/dag fungerar strålande.

Men som lasse så du borde inte märka av någon förbrukning. Jag har 19 sten koraller i olika storlek och växer väldigt bra detta tar ju mycket spec karbonater tycker jag. Det är pulver torr substans jag använder.

Det som jag gillar med abc + är att det är mycket mineraler mm i som koraller gillar blir fina färger av:)

Jag byter ca 30L /vecka i karet fuskar ibland då kan det ta 2 veckor och funderar på att gå över till att byta 30l/14dagar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang salt så använder jag nu Tropic Marin PRO-REEF lite dyrare mot Blue Treasure. Och ingen skillnad när man mäter värden emot Blue Treasure ända skillnaden är att jag måste hälla i mer salt av Tropic Marin PRO-REEF. Men det är ett väldigt bra salt.

Men nästa köp blir Blue Treasure 300kr för 25KG + att det är drygt :) går åt lika mycket tillsatser oavsett vilket salt jag använder av dessa 2.

Ändrat av Guest
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...