Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

0-150 liter

1. Started by gurra600,

Hej Har modifierat ett Aqua box 2 till saltvatten med sump på baksidan och led belysning. När man har lite tid att slå ihjäl så är ett nano bygge lagom projekt. Led belysningen ska kompletteras med mer blå dioder då det inte blev så blått som jag ville ha det. ska bli en 48v dimbar driver och arduino styrning till det. Borrade massa 5mm hål i sidorna på Lådan i höjd med kylflänsarna, lådan är sedan svart lackerad. Första testet med vatten i karet. Den lilla sumpen .. har kopierat lite från Dynamax nano, 1 första facket ska det bli ett droppfilter över mini biobollar och kolfiltrering underst blå filter matta. Fack nr 2 fosfat remover och doppvärmare.Fack 3 retur pump…

• 37 svar
    • 6,1k visningar
  2. Started by Hermanbrute,

Har ju ett akvarium på 30L som jag köpte i våras utav en på guiden. Det är ett så kallat Aqua el med en cirkpump och LED-belysning som förra ägaren gjorde. Vet ju hur poppis det är med kort på det här forumet så här kommer några!

• 38 svar
    • 3,9k visningar
  3. Är det någon som har koll på bra lysrör till ett nanokar. Rören som sitter i nu är 2st T5 8w Power Glo. Dessa är visserligen rätt så bra tryck i, men jag saknar den blå färgen. Jag har letat efter Marine Glo rör men de verkar inte tillverkas i så små storlekar. Vore väldigt tacksam om det är någon som har förslag på andra T5 rör på 300mm. I värsta fall får man väl försöka sig på och bygga en LED armatur, fast det känns enklare att beställa rör

• 5 svar
    • 2,5k visningar
  4. Efter en total fadäs med förra karet så tänkte jag göra ett nytt försök i mindre skala denna gången med allt vad jag lärt mig de senaste 18 månaderna i tankarna.Tanken är att ta min gamla sump (om den ser bra ur efter rengöring - annars ett liknande kar) och lite teknik jag har liggandes: Ytterfilter Fluval 305 bestyckat med krossad LS och lite aktivt kol. Efter filtret kommer ett 5W UV-C sitta och utloppet kommer förmodligen bli ett roterande munstycke. En streamer på 3000L/h (Resun JVP 101B - liknande en koralia 3) som kommer bli riktad in bakom den ganska luftiga aquascapen. Jag är dock rädd att detta blir ALLDELES FÖR MYCKET med tanke på vad jag ska ha för invånare. J…

• 204 svar
    • 17,1k visningar
  5. Vad jag kan se är det många som kör nano reef serien. Vad har ni i era ytterfilter som följde med? Där sitter två stora skumpatroner i behållare. Är detta lämpligt eller ska man byta mot något i ena eller båda facken? Biobollar, aktivkol? Eller bara låta vara och se vad som ev behövs. Kommer att ha ca trekilo levandesten plus levandegrus.

• 8 svar
    • 2k visningar
  6. Started by vsen,

Hallå! Fick lusten att göra en liten tråd för mitt nano här på guiden. Har sedan tidigare i år ett RSM 130 som snurrar på fint, när jag startade det fick jag lite sten över som legat och snurrat i ett nanokar på golvet med taskig belysning. Fram till för några veckor sedan, då nanot fick plats på en möbel och planeringen startade. Hittils har jag inte kommit så långt, någonstans runt 2 kg sten i karet just nu, varav ett gäng bitar i själva konstruktionen var död sten, men som under tiden nu fått lite liv. Skall ta bort några lösa bitar senare, men just nu får de ligga kvar och fixa liv i resterande stenar. Anledningen till min tråd är att med lite tur få lite tips, då ja…

• 7 svar
    • 1,6k visningar
  7. Tjenare! Efter ca. 7 år utan akvarie lade jag upp ett litet kar på 63 liter (60x30x35cm) för en månad sedan. Byttan har mognat riktigt bra och har redan sina första invånare i sig. Startupen gjorde jag med lite hjälp från ProdiBio vilket var helt nytt för mig. Senast jag startade akvarie (år 2002) var det bara att lägga stenen i akvariet och sitta ner och vänta 1-2 månader på att naturen tog hand om att akvariet mognade Teknik mm: - Kar: 63 liter med mått 60cm x 30cm x 35cm - Ljus: Maxspext Razor R420r 120W 16kK - Pump: Tunze 6055 + 7096 Multicontroller som kör 0-40% med en intervall på 0,75s (skapar en 2-3cm våg i byttan) - Filtrering: Eheim eXperience 250 (2224) med s…

• 20 svar
    • 2,4k visningar
  8. Started by Freddess,

Är i startgroparna att starta mitt 30l kar. Tittar på lite olika möbler, vet att Ikeas brukar anses vara olämpliga men för nano bör de funka. Tänker främst på nattuksbord eller andra mindre bord med lucka fram (kan ju ha ev teknik därinne). Någon som har andra förslag till annonsörer möbel? Gärna högre än ovan nämnda men inte så dyra.

• 6 svar
    • 1,8k visningar
  9. Started by Heske,

Jaha, då blev det ett kar till. Det är ett "Guppy" på ca 50l. Detta ska förhoppningsvis drivas i samarbete med flickvännen. Tanken är till att börja med att försöka driva upp clowner eftersom mina stora ocellaris lägger ägg hela tiden och min flickvän tycker det är så synd att dom bara ska dö. Imorgon ska jag limma BTN slimline på bakgrunden, sen i med lite vatten från det andra karet och en påse levande sand och köra en flaska bakteriekultur för och få igång karet så fort så möjligt. Men så här ser det ut än så länge efter en snabbrengöring, hade stått i Anders (a.nilson) förråd ett tag.... Hittade några biobollar och två påsar med något annat i ett av filterfacken, är …

• 79 svar
    • 8,2k visningar
  10. <!--[if gte mso 9]><xml> <o:OfficeDocumentSettings> <o:AllowPNG/> </o:OfficeDocumentSettings> </xml><![endif]--> Har ägnat för mycket tid åt att bygga ett eget kar säger frugan men skam den som ger sig;) Då jag har världens bästa jobb till förfogande där jag kan tillverka allt i princip så var valet enkelt. Gav mig på att bygga en kopia av ett Blenny med lite Giesermann inslag. Så med vår stora mdf/spånfräsmaskin gjorde jag delarna till skåpet. Dom lackerades sen i vårt lackeri och kantlister monterades i vår folieateljé. Skiljeväggen för sump och bakskydd frästes ut i vår gravyravdelning i svart högblank 6mm plexi. Kopierade…

11. Started by Aquaguy,

Efter alla rekomendationer från att börja med minst 100 liter börja jag med 5 liters pico . För cirkulation har jag en aquaclear10 lite för stor då den pumpar runt 300 liter timmen men har den inte på full effekt så går bra. Gruset är engelsk sjö sten riktigt bra storlek för picos. 0,7 kg LS full med kalkalger! Annars har jag två dvärg eremitkrabbor i. Har inte hittat några fraggar i närheten där jag bor än men är det någon i Skövde området som har något att sälja så säg till är intresserad av det mesta. Picot har varit igång i ung en månad nu så är sugen på nån koral.

• 5 svar
    • 1,6k visningar
  12. Hallå alla, Tänkte be om hjälp med att planera ett akvarie som ska byggas. Jag har försökt skissa själv på vilken typ av ytavrinning det ska vara och hur den ska se ut men får inte det att bli bra. Dimensioner på rör, hur stor yta boxen måste ha för att fungera, vilken typ av box, hur lång från glaskanten kan man sätta tankgenomföringarna? är några frågor som jag inte får rätt på. Likaså hur en väl fungerande sump borde se ut? Ni som har borrade akvarier och kör med olika metoder, kan ni hjälpa mig med en bra förklaring eller till och med posta en skiss på en bra tyst lösning? Måtten är i dagslägen inte bestämda förutom att det finns 2 st maxmått, 700mm bredd och 450mm …

• 8 svar
    • 2,3k visningar
  13. Started by Andy88,

Nu är det dags för en balja till och denna gången blir de ett nanokar på 80L. Karet som beställdes igår är ett Blenny Nano Reeftank från Aqua Medic med måtten 40x50x40. (LxBxH) Så fort karet kommer och innan de startas upp ska en bänk byggas. Har lite idéer för utseendet men har inte riktigt funderat klart ännu så kommer posta bilder på den slutgiltiga designen när jag väl bestämt mig. Allt som åker i karet kommer vara noggrant utvalt och innehålla mycket färg. Det kommer med andra ord jagas färgsprakande zoas runt om i södra Skåne. En del från 375an kommer åka ner i detta karet bl.a en grön clown goby, lite gröna knappar, en favia fragg och ett gäng orangea ricordeor.…

14. Started by kiwi11,

Går emot strömen och skaffade mig ett mindre kar. Hittade detta för 1000kr, med lite brister men vafan! Isommar blir det självklart större igen. Bytte ner mig för det är lättare att flytta ett mindre kar Karet är uppfyllt med salt o vatten och snart skall sten,fiskar och koraller i. Följande uppgraderingar skall göras; Tunze 9001 + mediabasket och intank ( har någon beg köper jag med engång!) LED Nya fläktar Och förmodligen nya tystare pumpar. Fisk: Två pytte små dvärgdrakar Segelfenskirurg Clownfisk Gulhuvad sandvändare Filfisk Mandarin Och i korallväg allt jag tycker är fräckt!

• 64 svar
    • 8,6k visningar
  15. Started by fredrikDalby,

Efter 10 år utan akvarium startade jag för några månader sedan igång ett sötvattensakvarium med tanganyika ciklider. Men varje gång jag besökte akvarieaffärer fastnade jag längre och längre på saltvattensavdelningen och ganska snart var jag fast i saltvattensvärlden. Oerhört spännande och så mycket att lära sig. Till och med grus och sand är ju kul, massa liv överallt. Det krävdes lite övertalning av min frun för att få upp det första akvariumet (sötvatten) men har lyckats smyga in 2 nano akvarium med saltvatten, ett 8L Dymax IQ3 (LS + rörmaskar + snigel + eremit) och senast ett 15L Aquatic Nature Cocoon som jag tänkte använda denna tråden till. Teknik 2 x Dymax LED 1,6w…

• 19 svar
    • 3,2k visningar
  16. Started by Holm-Alexander,

Tänkte lägga upp lite bikder på mitt Aquael Reefmax. Har inte tid och skriva så mycket om du för jobbet kallar men lite bilder tänkte jag dela med mig av sålänge. Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

• 6 svar
    • 1,5k visningar
  17. Tjenare, Nu är jag äntligen tillbaka till salt Har haft 3st Saltkar tidigare, Ett clownhotell och 2st 54L som fungerat riktigt bra men ekonomin fungerade inte så bra som gymnasieelev och saltvattensägare Men nu är jag tillbaka och med ett 110L 80*35*40 L*D*H. Detta karet kommer att bli ett Low-Tech kar utan skummare, Kollade länge på DSB men struntade i det till slut. Det är tänkt att jag ska ha Ocellaris Clowner och en anemon och en h*lvetes massa Xenia . Funderar på lite mjukkoraller med men vet inte hur det går utan skummare. Har en bekant som kört ett 54L utan skummare och rening (endast en pump som drar runt vattnet) och enligt honom så har värdena alltid varit br…

• 5 svar
    • 2,1k visningar
  18. Started by salta wille,

"Nemo" har jag haft ganska länge, ett år kanske och den rosa bubbeltip anemonen har jag kanske haft i 4 månader. Nemo har aldrig varit i anemonen utan alltid hållit sig bredvid, under eller ett bra stycke därifrån. Igår så var han i anemonen och sedan dess så lämnar han anemonen bara när det vankas mat! Hur kommer det sig att det dröjde så länge innan den fann sin plats?

• 3 svar
    • 1,4k visningar
  19. Started by Aquaguy,

• 10 svar
    • 2k visningar
  20. Hej på er! Nu har jag fått igång mitt nanokar och eftersom jag antagligen kommer behöva massor med tips och råd så startar jag en tråd direkt och lägger in löpande vad som händer och hur det går. Det är e 20l nanokar från Aquael, jag köpte det komplett och har bara lagt till en doppvärmare. Jag började med att blanda salt och vanligt kranvatten (eftersom det skulle gå bra enligt de jag köpte från), lade sedan i levande sand och väntade en vecka. Lade i 2 kg levande sten och fick sedan mängder med kiselalger. Jag var nere hos Stig i Gemla och efter att ha pratat igenom mitt kar och mina tidigare problem med vårt vatten och fiskar/räkor så kom vi fram till att jag skulle by…

• 51 svar
    • 6,7k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.