Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

0-150 liter

1. Hej, tänkte att det var dags för mig att göra mitt första inlägg här efter att ha tjuvläst under en längre tid! Här tänkte jag försöka göra uppdateringar kring mitt akvarium mest för mig själv men även för er andra(om ni är intresserade!). Även ställa lite öppna frågor kring problem jag stöter på och funderingar som folk gärna får kommentera på Nu till vad jag har för utrustning; Akvarium: Aquael Nano Reef Duo (35cm bred, 35cm djup, 40cm hög) 49Liter Filtrering: Hang on the back Versamax-3(1200Liter/timme) där jag har i Eheim Substrate Pro + filtersvamp runt vatteninsuget Värmare: Comfortzone Fix(som är inställd på 25grader) Circulationspu…

2. Started by RozZy,

Efter att ha bott i Los Angeles i 7 år, flyttade jag tillbaka till Sverige i April. I staterna började jag med Saltvatten för ungefär 4-5 år sedan. Finns ingen annan hobby som slår det! Nu har jag tagit med mina kunskaper från staterna till Sverige. Måste säga att det är mycket lättare att hålla värderna bra här. Kanske är för att vattnet här är i överlag MYCKET renare och inte förorenat med miljoner kemikalier. Osmosen fungerar men inte för allting. I alla fall så har mitt 140 liters Aqua Medic Cubicus aka "Cave of Doom" varit igång en månad nu. Köpte kurerad sten som fick igång karet riktigt snabbt. Är van vid vodkadosering så jag komm…

• Gilla
    • 12 svar
    • 1,9k visningar
  3. Started by smedberg,

Hej alla, här kommer ännu en nykomling. Kör sötvatten sedan tidigare och vill ge mig på ett försök med saltvatten. Tänkte ge mig på något som jag förstått kan vara lite knivigt. Jag kommer att försöka få igång mitt Fluval Edge som saltvattenskar och hålla det low tech med vattenbyten. Har sökt mycket på internet och det finns en del Edge rev gjorda som har varit inspiration. Bor i Sundsvall så det blir lite jobbigt med inköp av levande men som tur är så känner jag en kille som hjälper mig starta. Som det ser ut nu har jag planerat att använda originalfiltret som ett pico refugium med chaetomorpa med omvänd belysning. I originalbelysningen har jag kört med mr11/16 …

• 43 svar
    • 5k visningar
  4. Då var man på det igen efter förra årets Oktober/November skitalgs invasion som fick mig och kasta in handduken o sälja all jag hade. Då det är svårt att låta bli så testar jag igen. Utrustning denna gång: Akvarie: 112 Liter MP Eheim Belysning: Aqua Medic 36W Led Salt: Aqua medic AB Reef Salt Skummare: Aqua Medic mini flotör Pumpar: Aquael UNI med UV 1000 Liters Luftpump: Eheim Air Pump 200 Invånare: 1 Gobiodon citrinus 2 Snäckor 1 Eremit 1 Stjärnpolyper 1 Pachyclavularia violacea

5. Started by Bissen,

JAD 128 Liter Inköpt beg av Hanssanden Flytten gick bra Blev tyst och fint nu när jag bytte fläktar

• 15 svar
    • 2,5k visningar
  6. Started by kiwi11,

Efter några år på villovägar med annat så har suget kommit tillbaka. Slog till på ett begagnat Cube 20 så länge för att se om intresset håller i sig.. Tanken är ett SPS dominerat acropora kar vilket kanske kan bli en utmaning med så pass liten volym men med dagens teknik så borde det nog kunna gå bra 🙂 även om jag faktist redan har kollat lite efter något större.. men ja, en dag i taget! 😂 Teknik så här långt: Hydra 32HD Returpump jecod DC 1200 Smart ato duo Jebao mow 5 Reef factory KH keeper Reef factory thermo kontroll Skummare har jag inte handlat än, det blir troligtvis Coral…

• Gilla
    • 1 svar
    • 1,1k visningar
  7. Started by Jeanette Johansson,

Jag blir så ledsen, knappt två veckor har jag haft mitt akvarium, istället för att njuta av det har det bara varit små saker som strulat och nu så kom cyano som ett brev på posten, gjorde vattenbyte och sög ur så mycket av det jag såg av cyanon som möjligt och ska göra ett vatten byte till idag, men nitrat och nitrit värdena är fortfarande på samma nivå, vad ska jag göra? köpa något medel? mörklägga? svälta fiskarna?

• Gilla
    • 28 svar
    • 2,1k visningar
  8. Started by Shark Of Sweden,

Har nu efter typ 2,5 år fått tillbaka suget efter att ha ett kar igen! Men denna gången skall jag ta tid på mig och skaffa det bästa av allt men även försöka bygga mkt själv åxå för att få ner eventuella kostnader! Skall bytta ett Kub akvarium....tänkte beställa det på majornas glas! Saker som jag undrar: *Finns det nån uträkning för tjocklek på glas till ett kar!? *Skall man ha optiwhite glas på framsidan? Heter det så? *Vad är nytt inom hobbyn? *Är vodkametoden bra? *Nån som kör med ecotech marine radion? Är den bra? Har ni tips o råd så uppskattar jag de!:-)

9. Started by bremnes,

Hej Alla, Efter ett par år uppehåll gick det inte mer köpte ett RSM 130D (moddat med LED m.m.) Underbart med salt igen, lite bilder följer

• 2 svar
    • 1,4k visningar
  10. Started by Anders_R,

Hej alla glada! Jag har äntligen fått tummen ur och bestämt mig för en ny saltburk. Jag har 15+ år i branschen från tiden när jag jobbade på Korallrevet och har skaffat ett begat RSM250 med Roger Bs signatur på kvittot...ironiskt, eller hur? Min fråga till er som inte legat i ide i flera år är: Vad borde jag modda direkt? Funkar originalskummaren? Mer cirkulation är självklar...vad mer? Startar upp om ngn månad, med uncured live rock omjag kan hitta det... Tack för tips!

• 24 svar
    • 4,5k visningar
  11. Jaha... Det är svårt att hålla fingrarna i styr ibland. Idag råkade jag köpa ett Juwel Lido som omedelbart fylldes med vatten och salt. Nu ska det få stå och dra lite och planer skall smidas. Lite oklart vad det blir för levande i än så länge men det ska åtminstone i lite räkor. Det kan jag ju inte ha i stora karet. Prio ett är att fläska på belysningen och cirkulationen. Jag tror att det blir skummarlöst så lite försiktigt får det bli fiskmässigt. Bilder kommer snart. /Martin

12. Started by dahlgren,

Sakta går det framåt, men snart är jag igång igen.

• 11 svar
    • 2,8k visningar
  13. Started by dahlgren,

Funderade på om jag skulle starta en tråd eller inte, men jag gör det ändå. Nån kanske finner det intressant, om inte så är det ju ett bra sätt att få råd och hjälp på. Började med saltvatten i höstas och tröttnade snabbt på den burken jag hade då, teknik och underhållsmässigt hade den många brister, sålde därför av allting och började om med en ny burk som jag hittade här på guiden. Såhär såg det ut i våras. PVC är draget och skummaren på plats! AKvariet är på 120l och har måtten 45*45*60 med tre sidor i optiwhite. Grotech HAE150 skummare. Eheim 1000-2000l/h returpump. Funderade på hur jag skulle göra med belysningen och snöade snabbt in på att bygga en egen led-armatur…

• 97 svar
    • 10,1k visningar
  14. Started by Dalmasen,

Hej igen saltvänner! Efter en tids mer eller mindre frånvaro från guiden kände jag att det var dags att ge er en uppdatering! Efter att jag i mitten av förra året p.g.a. platsbrist tvingats nedgradera mitt kar från 110l+60l sump till ett Blenny har annat kommit i vägen för forumaktiviteter. Bland annat föddes vår dotter i somras och jag har ägnat mig åt min andra hobby, amerikanska bilar, genom inköp och påbörjan av renovering av en Pontiac Firebird 1974. Hobbyn har dock inte legat helt i dvala som synes av bilderna nedan. Mitt Blenny har alltså varit igång i ca ett år nu och det börjar nu få den där härliga naturliga känslan när koraller breder ut sig över sten och botte…

• 13 svar
    • 2,3k visningar
  15. Started by Tribiani,

Hejsan. Efter att ha läst mycket här på forumet och gjort några få inlägg så är det dags att presentera mitt lilla kar. Jag har ett standard Blennykar som fått en liten uppgradering i form av två extra lampor och några DIY LED lampor. Jag kör även med ett Deltec 10W UV-C. Jag ska försöka få upp lite bilder. Jag hade flera olika saltkar 1988-1995 men då med mest fisk och korallskelett. I början hade jag kvicksilverlampor men på slutet gick jag över till MH. Jag är mycket intresserad av LED byggen och har beställt ett 5-kanals 100W chip tillsammans med flera andra här på forumet. Jag har byggt en liten LED ramp till grabbens 70 liters plus ett bygge till en kompis so…

16. Started by Danne,

Hej! Tänkte starta upp en tråd nu om mitt Clownhotell som varit igång nu i strax över 3 år. Detta är lite utav ett projekt som har varit under ständig utveckling och jag har ännu inte riktigt kunnat lutat mig tillbaka och känt mig helt nöjd Karet i nuläget: I huvudkaret bor 2 clowner samt en Pictichromis porphyrea och lite sniglar och eremiter. Koraller är lite friskt blandat med sps, lps och nån mjukis. Har även en krabba vid namn Atergatis Floridus som numera får vara i sumpen och härja. Sjukt skygg varelse. Såg skymten av den för första gången för bara ett par månader sen, men den har gissningsvis funnits med stenen ända sen…

• Gilla
    • 42 svar
    • 10,6k visningar
  17. Started by backstrd,

Hej! Tänkte starta en tråd om uppstarten av mitt första saltvattensakvarium. Jag har varit sugen länge, men har tyckt att det var för dyrt och krångligt att starta ett eget saltvattensakvarium. Men efter nyår började jag läsa lite mer och efter det var jag fast, så nu har jag läst så mycket jag orkar i tre veckor... Jag fastnade för rsm130 då det verkade lagom att starta med. Efter lite letande hittade jag ett begagnat akvarium här på guiden, och i helgen åkte jag till Höör och hämtade det. Det är ett RSM130 med uppgraderad belysning till Maxspect G2 160W, hittar inte länken nu men det är Ouscass här på guiden som jag köpt det av. Jag har fixat och grejat sen jag kom hem …

• 83 svar
    • 12,1k visningar
  18. Hej. Då min Dardanus megistos har blivit för aggressiv mot mina fiskar och är allmänt som en stor bulldozer,har han nu fått ett eget akvarium Köpte en 50l kub, jag är väl införstådd att han kommer behöva en mycket större inom kort men tills dess så vill jag göra det så bra som möjlig för han. Jag har lagt ner en del ls så han kan klättra runt lite, men skulle behöva lite råd till uthärdliga koraller Kommer lägga upp lite bilder inom kort.

19. Hej! Här tänkte jag dela med mig hur det går för mig och mitt lilla 30L. Jag köpte ett paket ifrån Dennerle som innehöll allt man ska behöva vid uppstart för en ytterst billig peng. Följande innehåll: Mått: L 30 x B 30 x H 35 cm Volym: 30 liter Bio Circulator 4 in 1 - cirkulationspump, ytrengöring, planktonfoder, filtrering Minivärmare - elektronisk temperaturreglering, superkompakt "ReefLight"-belysning - uppfriskande och upplivande 10000 kelvin belysning samt aktiniskt, blått ljus "Reef Sand" - speciellt bottenmaterial för små saltvattenakvarier "Reef Salt" havssal…

• 4 svar
    • 3,1k visningar
  20. Hallå! Jag tänkte att det var dags att starta upp en egen tråd för mitt akvarium och mina funderingar. Sedan tidigare har jag haft sötvattensakvarier i ett par år och fastnat ordentligt i hobbyn. Under ett besök på Aquaria vattenmuseum körde jag fast i saltvattensträsket. Snarare än de praktfulla korallerna och de färggranna fiskarna var det alla smådjur som kröp runt i akvariet som väckte min fascination. Bortsett från enstaka småsnäckor saknar sötvatten synligt småliv; sötvattensakvariet består av fisken och inredningen. Men saltvattensakvarierna på vattenmuséet kryllade av liv i alla dess former och uppvisade ett välfungerande, fantastiskt ekosystem där alla livsformer…

• 22 svar
    • 6,5k visningar
  21. Hallå alla, Tänkte be om hjälp med att planera ett akvarie som ska byggas. Jag har försökt skissa själv på vilken typ av ytavrinning det ska vara och hur den ska se ut men får inte det att bli bra. Dimensioner på rör, hur stor yta boxen måste ha för att fungera, vilken typ av box, hur lång från glaskanten kan man sätta tankgenomföringarna? är några frågor som jag inte får rätt på. Likaså hur en väl fungerande sump borde se ut? Ni som har borrade akvarier och kör med olika metoder, kan ni hjälpa mig med en bra förklaring eller till och med posta en skiss på en bra tyst lösning? Måtten är i dagslägen inte bestämda förutom att det finns 2 st maxmått, 700mm bredd och 450mm …

• 8 svar
    • 2,3k visningar
  22. Started by Alexraptor,

Jag är helt övertygad om att mitt 61 Liters Korallrev har blivit levande och liksom korallerna förökar sig genom delning.. DVS kloner!!! Först hade jag: Och plötsligt pang tjoff! Så står det här ett till!!! Man blir faktiskt mörkrädd! Och innan man vet av det står det säkert ett tredje och ett fjärde kar! Det är en invasion säger jag! Vi invaderas av Replicators i akvarieform!!! Skämt åsido så började det här som ett nytt projekt, då det började bli lite trångt för mina SPS koraller I mitt 61 liter's Rev. Så jag slog upp ett 43 liters akvarium och rev ut lite sten från revet, samt mitt Mandarin kar. Och det bl…

23. Started by gurra600,

Hej Har modifierat ett Aqua box 2 till saltvatten med sump på baksidan och led belysning. När man har lite tid att slå ihjäl så är ett nano bygge lagom projekt. Led belysningen ska kompletteras med mer blå dioder då det inte blev så blått som jag ville ha det. ska bli en 48v dimbar driver och arduino styrning till det. Borrade massa 5mm hål i sidorna på Lådan i höjd med kylflänsarna, lådan är sedan svart lackerad. Första testet med vatten i karet. Den lilla sumpen .. har kopierat lite från Dynamax nano, 1 första facket ska det bli ett droppfilter över mini biobollar och kolfiltrering underst blå filter matta. Fack nr 2 fosfat remover och doppvärmare.Fack 3 retur pump…

• 37 svar
    • 6,3k visningar
  24. lägger upp en tråd för att ha mitt projekt i. Planeringen är typ klar. Sjöldläraren på jobbet gav klartecken till att hjälpa till med bänk. Karet Limmas av glasmästare, Måtten lutar åt 400*332*400. Bänk av MDF 400*332 (höjden inte helt bestämd än) Karet skall bottenborras, pvc genomföring genom bänk till sumen som står under bänken. Sumpmått ca 350*300*400. Sumpen ska innehålla enbart skummare tror jag. Ev lite LS. Ekonomin är sådär, så ljus blir mitt nuvarande aquael nano 22w till att börja med, koraller därefter. Karet ska stå i ett hörn, så baksida och ena sidorutan ska målas svart. Hörnet med genomföringarna ska limmas med svartglas och ytavrinningskam längst upp. Det…

• 11 svar
    • 2,7k visningar
  25. Started by Timpin,

En nygammal saltis tänkte ge sig på ett nano för första gången Akvariet är som rubriken lyder ett EHEIM Aquastar på 24l. Är det någon som har kört på ett sånt till saltvatten? Belysningen som ingår kommer jag ju behöva byta, så är det någon som har tips på moddning till detta? Tänkte varken köra med skummare eller sump, blir täta vattenbyten istället. Innvånarmässigt är tanken till att börja med eremiter och någon räka. Kanske senare även någon goby/pistol-kombi. LPS av något slag och mycket knappar, inga SPS. Alla råd är goda Tim

• 11 svar
    • 2,6k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.