Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

0-150 liter

1. Started by rickard81,

Då var de dags för ett nytt kar då jag känner att jag vill ha ett mindre akvarium av diverse anledningar. Kommer köra på en radion xr30 gen3 som belysning, kommer använda en Vortech mp40qd och skummaren blir en coralbox D500 om den får plats. All teknik är från förra burken. Men en sak måste jag köpa och de är returpumpen nån som har nått tips på en tyst pump? Bör väl ligga på 2000 l/h. Bilder kommer när jag får hem burken.

• Gilla
    • 27 svar
    • 3,3k visningar
  2. Started by FredHaa,

Tänkte att om jag nu ska ge mig på saltvärlden så kan jag väl starta en liten tråd om det första karet! Jag höll på mycket med akvaristik under 80-90 talet och nu när livet landar i den gyllene medelåldern *hurk* så finns tid och intresset spirade upp igen. Jag och frugan har ett gäng sötvattensburkar igång hemma men jag har under senvintern och våren sneglat allt mer åt salt och sade så sent som för 10 dar sen att "i höst efter semestern, då jäklar kör jag igång ett". Nåja. Köpte ett färdigtcyklat 30l Dennerle nano på annons och skumpade hem med i bilen. För billigt för att motstå, och säljaren gav ett väldigt bra intryck och jag fick …

• 2 svar
    • 1,2k visningar
  3. Started by Jeanette Johansson,

Någon som kan svara på varför min anemon plötsligt dragit ihop sig vilket det inte gjort förut ? Vad har hänt ? Har ju varit stor och fin i 2 veckor och nu detta ???

• Gilla
    • 2 svar
    • 642 visningar
  4. Started by Jeanette Johansson,

Med stor stor hjälp av er och särskilt en stor bukett rosor till Ouscazz så verkar nu mitt lilla akvarium må relativt bra, efter många dåliga och dumma råd från folk i andra forum(inte här alltså) har jag således säkert själv raserat mer än jag gjort nytta med dom råden så har det nu alltså verkat lugna ner sig och alla värden ser bra ut, ingen nitrit, nitrat 10 och alla andra värden är också bra så sitter nu en lättad och lugn Jeanette här i Södertälje och kan äntligen pusta ut och kunna njuta lite av akvariet. Hade jag vetat detta hade jag köpt en clownfisk idag när jag ändå var på Triton efter mycket tjat om att få skjuts dit, men då köpte jag istället vatten och nitr…

• Gilla
    • 13 svar
    • 893 visningar
  5. I 3 veckors tid har jag kämpat med mitt nya akvarium, hoppats och trott att det ska bli stabila värden och att koraller och fiskar ska må bra, istället har jag fått jobba varenda dag med svajande värden, och nu cyano och idag dog en av mina clowner... Jag blir så ledsen och undrar om detta är hopplöst. Vad gör jag för fel? Idag när jag mätte värdena så såg det ut så här: MG. 1050( hällde då i 5 ml ur dunken som är blandad efter balling metoden) Ca -450 KH 7.7 fosfat. 0.03 och nitrat låg på 100.... som det även gjorde den 1a när jag testade,,, salt är perfekt, temperatur är perfekt, har inte gjort nitrit test ännu men ska åka och köpa det i morgon. Vad…

• Gilla
    • 57 svar
    • 6,4k visningar
  6. Started by Jeanette Johansson,

Någon som vet vad detta är och bör det tas bort ?

• Gilla
    • 5 svar
    • 726 visningar
  7. Mitt akvarium IMG_2343.MP4

• 8 svar
    • 934 visningar
  8. Started by Jeanette Johansson,

Jag blir så ledsen, knappt två veckor har jag haft mitt akvarium, istället för att njuta av det har det bara varit små saker som strulat och nu så kom cyano som ett brev på posten, gjorde vattenbyte och sög ur så mycket av det jag såg av cyanon som möjligt och ska göra ett vatten byte till idag, men nitrat och nitrit värdena är fortfarande på samma nivå, vad ska jag göra? köpa något medel? mörklägga? svälta fiskarna?

• Gilla
    • 28 svar
    • 2k visningar
  9. Started by Jeanette Johansson,

Min Montipora tog lite stryk i flytten från förra ägaren, den var dock grön och fin första dygnet men nu har den dag för dag blivit gråare och gråare, nu är jag orolig! Kommer den repa sig eller är den körd? Har gjort alla tester och dom är OK förutom MG som var lite lågt och Nitrit testet har jag inte kunnat göra ännu då jag inte hunnit köpa det testet ännu. Vad gör jag om den dör? Ska den tas bort då? och hur gör man det? Jag vill ju ha kvar den, det är ju den enda sps en jag har , första bilden är hur den ser ut nu och andra bilden hur den såg ut första dygnet

• Gilla
    • 4 svar
    • 655 visningar
  10. Started by Jeanette Johansson,

Vill tacka alla som gett mig goda råd och tips på vägen till köpet av mitt första saltvattensakvarium. Utan er hade jag förmodligen aldrig köpt något(rädd för att göra fel) Efter lite små missar och strul så är nu akvariet uppe och igång och allt går bra hittills(ta i trä) Idag ska jag göra min första tester, ska man göra alla på en gång eller några i taget?

• Gilla
    • 21 svar
    • 2k visningar
  11. Startar en tråd om mitt projekt, kanske är det intressant för andra? :-) Slänger in dagens bilder. Slängde i 10kg LS, tänkte köpa mer nästa vecka och gå loss på designen och därefter i med sand. Tillfällig returpump i väntan på att mina Ecotech prylar skall komma. Prylarna som är tänkt att användas: Red Sea Reffer 170 Ecotech Vectra M1 EcoTech Raidon Ecotech MP10 Ecotech Reeflink Aquamedic Reactor Aquamedic Titan heater 300w Aquamedic Twin-controller

12. Det här projektet har varit igång sen 10 september 2016, exklusive en ettårig förstudie i ett pico där jag testade funktionaliteten. Mitt tredje salta akvarium. För ca ett år sen tappade jag intresse för mitt 270liters revakvarium, intresset har åkt lite berg och dalbana sen dess. Men jag ville inte lämna hobbyn helt... I den första boken jag läste i ämnet, ”Korallrevsakvaristik för nybörjare”, stod det att det behöver inte vara vare sig krångligt eller dyrt att ha saltvattensakvarium. Fyra år, tiotusentals kronor och hundra bedrövelser senare känns de orden lite som ett hån. Men det har väckt en undran hos mig om det finns någon sanning i det, om det k a …

13. Started by BrauAG,

Jaha då var man igång igen.

• 21 svar
    • 2,1k visningar
  14. Started by Danijel,

Hej någon som har erfarenhet utav en red sea nano Max, är den bra? mvh Danijel

• 5 svar
    • 953 visningar
  15. Started by Sillen,

Efter att varit utan saltvattensakvarie ett par år har lusten åter gjort sig hörd, allt tydligare för varje gång jag är här inne och läser samt ser på era fantastiska bilder. Jag tänkte därför ta lite stöd av er alla för att få ett bra startläge om jag tar tag i en nystart av ett kar då det hänt mycket. Stödet kan vara tips på saker jag bör läsa typ en bra länk men även namn på ett djur som skulle göra sig bra. Jag tänkte därför beskriva lite om mina tankar som jag har för ett eventuellt kar. Jag har sett framför mig ett kar på max 150 liter med en belysning som får färgerna att framträda på ett bra sätt. Jag vill även kunna ha "soluppgång" och "…

16. Started by Conjor,

Startat upp 140 Liter 70X50X40 Opto White idag flytt av invånare och annat gick bra. Bilder kommer när dimman lättat

• Gilla
    • 107 svar
    • 18,5k visningar
  17. Started by Utstrand,

Då var jag snart igång igen efter ca 5 års uppehåll. Gick inte att hålla sig ifrån:) Ett akryl nano kitt från Kina "A-40", 55l. Tyckte dock leden som följde med på 13w med Amerikansk kontakt såg lite klen ut så har beställt en AI prime HD. Nu väntar jag på att färgen på min möbel ska torka, tydligen 1v innan den bör belastas:/ kommer kunna stoppa in 2-3 hyllplan till om jag får lust. Sen får jag se hur jag går vidare, om de blir en "back to nature slimeline" som bakgrund eller om jag kör utan. Fick inspiration från ett annat kar här från sidan, se om jag knycker lite av den idén. Kommer bli mest koraller, någon liten städpatrull och kanske någon liten goby. …

• Gilla
    • 5 svar
    • 1,6k visningar
  18. Started by elvir,

Ja då var det dags igen. Efter att mitt förra nano krashat gör jag nu ett nytt försök utan att göra förhastade beslut. En dag kom jag hem till ett akvarium med vit dimma och döda fiskar samt koraller. Det luktade illa ur karet. Jag kunde inte kämpa åt rätt håll med värdena. Planen med det nya karet är att börja sakta med mjukisar och sedan förhoppningsvis om vattenvärdena tillåter även testa på några spser. Nya Nano: Maxpect Razor Osmos vatten Levande Sten 7kg Död Sand 3-4kg Vecka 1 såg testerna ut såhär: Po4 = 0.5ppm JBL Nitrit = 0ppm Salifert Nitrat = 5ppm Salifert Ca = 420 Salifert MG= 12…

• Gilla
    • 58 svar
    • 5,3k visningar
  19. Started by Katastrofal,

Har nyligen startat ett 112L kar där målet var att använda så mycket utav mina sötvattens grejer som möjligt. Grund tanken var att starta med ett 30 liters kar som jag hade stående men insåg snabbt att mina stora filter inte skulle få plats i ett 30 liters kar så då blev det att tänka om och plocka fram det gamla 112 liters karet. En del utav utrustningen har jag tidigare använt i ett 310L discus kar och jag har skamlöst gått efter filosofin man tar vad man har vilket har resulterat i undermålig belysning, över dimensionerad värmare och för er vana saltvattens akvarister aningen konstig filtrering. Utrustningen som jag har (och använder) -Aquael 112L akvarie …

• Gilla
    • 23 svar
    • 4,3k visningar
  20. Started by Thomas Sassersson,

Hej på er alla experter , nybörjare, lagom utövare och vad man nu mer kan klämma fram. Jag startade mitt lilla NANO Reef för snart 1 månad sedan och igår Söndagen den 4 september valde jag att hämta upp LS via en kontakt här på Saltvattensguiden. Måste lyfta tacka honom, och det vill jag göra då jag följt hans tråd då han startade ett nytt begagnat kar som han köpt från Danmark och sedan drog ingång. Mycket lärorikt och intressant läsning. Tack Mats! Så, nu tillbaka till det jag tänkte göra, jooo hänga med i denna fantastiska värld, även om det är en helt ny sak för mig. Kan tilläga att jag haft alla möjliga små fiskar till stora, men söt…

21. Hej! Efter att ha pysslat med sötvatten ett tag tänkte jag att nu var det tags att testa denna sida av akvaristiken. Jag bor i en etta och har redan ett 400 liter igång så platsen är begränsad, men jag hittade ett kar med annorlunda mått som skulle passa perfekt i mitt fönster! 100 långt, 25 djupt och 35 högt är det. Kommer köra low-tech till en början, dels pga ekonomi men även för att jag vill ha kvar så mycket som möjligt av den lilla volym jag har. Perfekt att göra en tråd här att ha som loggbok samtidigt som man kan få tips och input. Jag har målat alla sidor utom fronten svart, har tonat nedre delen av fönstret samt har persiennerna neddragna…

• Gilla
    • 28 svar
    • 5,2k visningar
  22. Hallå! Detta blir mitt första inlägg här på sidan och vill passa på att först tacka alla som lägger ner tid på att skriva guider eller tips för att hjälpa andra akvarister! Har använt mig av mycket från sidan så om ni känner igen er att jag använder er metod så tack för tipset J Anledningen till att jag skriver detta inlägg är för att jag är på G att skaffa mitt första saltvattenkar efter många år med att ha sötvatten är det dags att ge mig in i saltdjungeln. Jag planerar just nu ett relativt litet akvarium, cirka 70 liter i visningstanken. Medan jag ska ha en sump på cirka 80 liter, totalt cirka 150 liter vatten. Teknik som jag har tänkt att använda…

23. Started by Alexraptor,

Jag är helt övertygad om att mitt 61 Liters Korallrev har blivit levande och liksom korallerna förökar sig genom delning.. DVS kloner!!! Först hade jag: Och plötsligt pang tjoff! Så står det här ett till!!! Man blir faktiskt mörkrädd! Och innan man vet av det står det säkert ett tredje och ett fjärde kar! Det är en invasion säger jag! Vi invaderas av Replicators i akvarieform!!! Skämt åsido så började det här som ett nytt projekt, då det började bli lite trångt för mina SPS koraller I mitt 61 liter's Rev. Så jag slog upp ett 43 liters akvarium och rev ut lite sten från revet, samt mitt Mandarin kar. Och det bl…

24. Started by Drullputt,

Tänkte dra upp några bilder och lite info på mitt enorma 32 liters kar. Burken är ett så kallat AIO akvarium på 32 liter. Belysningen är en Kessil A160WE Tuna Blue. Cirkulationen består av original returpump samt en Eheim Compact 300. Testade först en Jebao Rw-4 men det blev för häftigt även på lägsta flåset. Filterkammaren bak består av tre fack där första facket är fyllt med filtermatta och GFO, andra facket är fullt med levande sten och aktivt kol samt givaren till termometern. Och i sista facket finns returpump och en Aquael EasyHeater på 25 watt. Kör ingen skummare utan byter 20% varje vecka. Fyller även på avdunstat vatten manuel…

• 4 svar
    • 1,4k visningar
  25. Hej alla! Jag har nu efter lång tid och många övervägningar tänkt ge saltvatten en ärlig chans. Detta var inte helt enkelt, inte enbart för den stora utmaningen som det är med salt, utan att jag skulle inkräkta på sambons territorium, vardagsrummet (min så kallade mancave har nått sin maxbelastning). Storlek, design, sol från alla håll och kanter begränsade mig till en plats, där ett akvarium med storleken 60x30x30 var det maximala. Först tänkte jag att det inte var någon god idé då jag förstått att det är som med sötvatten, desto större, desto mindre underhåll och betydligt enklare att hålla i balans. Nåväl.. De två första inköpen blev…

• Gilla
    • 19 svar
    • 4,3k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.