0-150 liter
370 ämnen i detta forum
-
Mitt akvarium IMG_2343.MP4
-
- 8 svar
- 931 visningar
-
-
Jag blir så ledsen, knappt två veckor har jag haft mitt akvarium, istället för att njuta av det har det bara varit små saker som strulat och nu så kom cyano som ett brev på posten, gjorde vattenbyte och sög ur så mycket av det jag såg av cyanon som möjligt och ska göra ett vatten byte till idag, men nitrat och nitrit värdena är fortfarande på samma nivå, vad ska jag göra? köpa något medel? mörklägga? svälta fiskarna?
-
-
- 28 svar
- 2k visningar
-
-
Någon som vet vad detta är och bör det tas bort ?
-
-
- 5 svar
- 725 visningar
-
-
Min Montipora tog lite stryk i flytten från förra ägaren, den var dock grön och fin första dygnet men nu har den dag för dag blivit gråare och gråare, nu är jag orolig! Kommer den repa sig eller är den körd? Har gjort alla tester och dom är OK förutom MG som var lite lågt och Nitrit testet har jag inte kunnat göra ännu då jag inte hunnit köpa det testet ännu. Vad gör jag om den dör? Ska den tas bort då? och hur gör man det? Jag vill ju ha kvar den, det är ju den enda sps en jag har , första bilden är hur den ser ut nu och andra bilden hur den såg ut första dygnet
-
-
- 4 svar
- 651 visningar
-
-
Vill tacka alla som gett mig goda råd och tips på vägen till köpet av mitt första saltvattensakvarium. Utan er hade jag förmodligen aldrig köpt något(rädd för att göra fel) Efter lite små missar och strul så är nu akvariet uppe och igång och allt går bra hittills(ta i trä) Idag ska jag göra min första tester, ska man göra alla på en gång eller några i taget?
-
-
- 21 svar
- 2k visningar
-
-
Som sagt, från början var det ett 720L kar som fanns i tankarna (finns en tråd om det här nånstans). Allt var väl mer eller mindre planerat och beställning av kar var på g, men efter lite strul så fick jag mitt lediga rum ockuperat och så ser det ut än idag (jävla polare man har ) Eftersom jag är så snäll så kan jag inte bara slänga ut stackaren trots att han tar upp dyrbar akvarieplats Och enda platsen kvar för ett sådant kar här hemma = sovrum, tänker inte ens försöka mig på det, får man inte sova blir man sur! Och kvar har vi då vardagsrummet, efter lite snurrande på blocket och springande med tumstock så står det nu ett 120L (Cayman 80) kar där, får väl duga så läng…
-
-
- 34 svar
- 7,2k visningar
-
-
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
-
-
- 48 svar
- 5,9k visningar
- 1 follower
-
-
Hej någon som har erfarenhet utav en red sea nano Max, är den bra? mvh Danijel
-
- 5 svar
- 948 visningar
-
-
Har nyligen startat ett 112L kar där målet var att använda så mycket utav mina sötvattens grejer som möjligt. Grund tanken var att starta med ett 30 liters kar som jag hade stående men insåg snabbt att mina stora filter inte skulle få plats i ett 30 liters kar så då blev det att tänka om och plocka fram det gamla 112 liters karet. En del utav utrustningen har jag tidigare använt i ett 310L discus kar och jag har skamlöst gått efter filosofin man tar vad man har vilket har resulterat i undermålig belysning, över dimensionerad värmare och för er vana saltvattens akvarister aningen konstig filtrering. Utrustningen som jag har (och använder) -Aquael 112L akvarie …
-
-
- 23 svar
- 4,3k visningar
-
-
Hej alla! Jag har nu efter lång tid och många övervägningar tänkt ge saltvatten en ärlig chans. Detta var inte helt enkelt, inte enbart för den stora utmaningen som det är med salt, utan att jag skulle inkräkta på sambons territorium, vardagsrummet (min så kallade mancave har nått sin maxbelastning). Storlek, design, sol från alla håll och kanter begränsade mig till en plats, där ett akvarium med storleken 60x30x30 var det maximala. Först tänkte jag att det inte var någon god idé då jag förstått att det är som med sötvatten, desto större, desto mindre underhåll och betydligt enklare att hålla i balans. Nåväl.. De två första inköpen blev…
-
-
- 19 svar
- 4,3k visningar
-
-
Efter att varit utan akvarium snart i 1 år och inte saknat detta intresse så idag beställde jag en lampa utav Biotedmarin och är tillbaka på mattan! Kommer bygga ett akvarium med måtten 49,5 x 49,5 x 50cm Belsyning Giesemann Reflexx Nano 150watts HQI + 2x8watt T5 Ställningen blir en Ikea variant med invändig stomme utav träreglar Ställningen kommer vara 70cm hög Ikea ABSTRAKT dörr högglans vit 50x70 cm Ikea ABSTRAKT dörr högglans vit 50x92 cm Vill ha samma ide som ett Geismann IQ med bakstycke som går rätt upp så kommer sätta ihop 2st skivor bak och så sätt få rätt bredd och höjd. Ikea har inte högskåpsdörrar …
-
-
- 744 svar
- 148,2k visningar
- 1 follower
-
-
Bestämde mig för att möblera om Hallen och då blev det en nedgradering från 112 Liter till 60 Liter ADA Opto White. Streamer och skummare som förut men lagt till Ytterfilter samt gått tillbaka till Aqua Medic led rampen. Lite att göra med kabelhärvan sedan är det klart.
-
-
- 61 svar
- 10,2k visningar
-
-
Hej. Jag startar upp en tråd här och fortsätter där den andra "akvarieflytt" under mitt första akvarie slutar. En förklaring till namnet på tråden: Jag skriver texter och spelar revy i Liatorp och ensamblen heter Liatölparna. En liten resume om ni inte läst den andra tråden. Registrerade mig på forumet första veckan i oktober och veckan efter hämtade jag ett RSM 130 i Osby. Det flyttades och med det följde levande sten en boxarräka och diverse mjukkoraller, knappar och stjärnpolyper.
-
-
- 661 svar
- 82,4k visningar
- 1 follower
-
-
I morse 6.40 så ville Emil 6år skejpa om och snygga till i akvariet! Okej vi kör - måste ju ta vara på sådana tillfällen tänkte jag. Akvariet är en 30L kub med enbart en streamer och värmare samt ny belysning för dagen - en fullspektrum ledspot med 12st 3W led. Linserna var lite snäva vilket ni kommer se på bilderna - det är nu åtgärdat då vi precis tagit bort linserna och ersatt med en plexiglasskiva. I akvariet just nu: 2st Clowner 1st Neongoby 1st Pompom-krabba 1st Snigel 1st Eremit I korallväg så är det just nu några skivor och pavonakaktus. Emil funderar just nu vad han vill ha …
-
-
- 26 svar
- 7,1k visningar
-
-
Hej! Efter att ha pysslat med sötvatten ett tag tänkte jag att nu var det tags att testa denna sida av akvaristiken. Jag bor i en etta och har redan ett 400 liter igång så platsen är begränsad, men jag hittade ett kar med annorlunda mått som skulle passa perfekt i mitt fönster! 100 långt, 25 djupt och 35 högt är det. Kommer köra low-tech till en början, dels pga ekonomi men även för att jag vill ha kvar så mycket som möjligt av den lilla volym jag har. Perfekt att göra en tråd här att ha som loggbok samtidigt som man kan få tips och input. Jag har målat alla sidor utom fronten svart, har tonat nedre delen av fönstret samt har persiennerna neddragna…
-
-
- 28 svar
- 5,2k visningar
-
-
Hej! Tänkte nu starta upp en tråd om mitt Rsm 130 som är under uppstart. Akvariet har varit igång drygt en vecka och allting går bra så här långt Snart är det dags för fiskar och koraller! Det är bara hojta till om ni har synpunkter eller tips, mottages gärna! Mvh Richard
-
-
- 280 svar
- 27k visningar
-
-
Hej på er alla experter , nybörjare, lagom utövare och vad man nu mer kan klämma fram. Jag startade mitt lilla NANO Reef för snart 1 månad sedan och igår Söndagen den 4 september valde jag att hämta upp LS via en kontakt här på Saltvattensguiden. Måste lyfta tacka honom, och det vill jag göra då jag följt hans tråd då han startade ett nytt begagnat kar som han köpt från Danmark och sedan drog ingång. Mycket lärorikt och intressant läsning. Tack Mats! Så, nu tillbaka till det jag tänkte göra, jooo hänga med i denna fantastiska värld, även om det är en helt ny sak för mig. Kan tilläga att jag haft alla möjliga små fiskar till stora, men söt…
-
-
- 22 svar
- 2,6k visningar
-
-
Så, nu får det börja bli dags att starta en egen tråd för att ha koll på vad som hänt. För en månad sen ungefär så köpte jag en begagnad RSM130D inkl levande och allt. Den flytten tog ett bra tag och jag fick hjälp av en arbetskamrat att frakta och bära sakerna, hade aldrig gått annars. Fördelen med begagnat är att jag då kunde börja direkt, och behövde inte köra in karet. Sen blev det ett väldigt bra pris också, mycket valuta för pengarna. Nackdelen är att karet var rätt gammalt och saker hade börjat gå sönder. Jag har fått byta både skummare och returpump, men mer om det tekniska i en annan post senare när jag väl fått igång allt som jag tänkt det. Det har varit ett him…
-
- 4 svar
- 2k visningar
-
-
Inte hängt så mycket här på guiden innan, så tänkte ta tag i det och visa upp mitt kar. Här tänkte jag presentera utvecklingen utav mitt under åren det har rullat, karet/tekniken är köpt Hos stig på Oceanakvarium, det är även hans ramp som belyser karet (som jag starkt rekommenderar) om ni har frågor kring teknik eller arter så är det bara att slänga iväg en kommentar så skall jag svara bäst jag kan Augusti 20e 2014 November 11e 2014 Februari 20e 2015 Idag 2016
-
-
- 18 svar
- 3,1k visningar
-
-
Hallå! Detta blir mitt första inlägg här på sidan och vill passa på att först tacka alla som lägger ner tid på att skriva guider eller tips för att hjälpa andra akvarister! Har använt mig av mycket från sidan så om ni känner igen er att jag använder er metod så tack för tipset J Anledningen till att jag skriver detta inlägg är för att jag är på G att skaffa mitt första saltvattenkar efter många år med att ha sötvatten är det dags att ge mig in i saltdjungeln. Jag planerar just nu ett relativt litet akvarium, cirka 70 liter i visningstanken. Medan jag ska ha en sump på cirka 80 liter, totalt cirka 150 liter vatten. Teknik som jag har tänkt att använda…
-
- 2 svar
- 3,1k visningar
-
-
Tyckte det var på hög tid att visa upp mitt korallrev, det system som jag började med och har lagt ner mest arbete på under årens gång. (Bild September 2014) Lite tekniskt: Akvarium: 61 liters helglas panorama akvarium, 60x30x35cm Refugium/Sump: Hemmabyggd ur ett 50 liters hörnakvarium Belysning: Hagen Glo T5 2x24W Lysramp (Hagen Power-Glo 18000k, Hagen Marine-Glo Actinic) Doppvärmare: Aquael Comfortzone 75W Skummare: Bubble Magus NACQQ Circulationspump: Tunze Turbelle Nanostream 6015 Returpump: Aquarium Systems MaxiJet MJ500 Invånare: Ett Clownfisk Par (Amphiprion Occelaris) 1st Halloween Hermit 1st Grön Calcinus 4st Trochus Sniglar 1st Putsarräka Koraller: Euphyllia P…
-
-
- 18 svar
- 5,3k visningar
-
-
Tänkte dra upp några bilder och lite info på mitt enorma 32 liters kar. Burken är ett så kallat AIO akvarium på 32 liter. Belysningen är en Kessil A160WE Tuna Blue. Cirkulationen består av original returpump samt en Eheim Compact 300. Testade först en Jebao Rw-4 men det blev för häftigt även på lägsta flåset. Filterkammaren bak består av tre fack där första facket är fyllt med filtermatta och GFO, andra facket är fullt med levande sten och aktivt kol samt givaren till termometern. Och i sista facket finns returpump och en Aquael EasyHeater på 25 watt. Kör ingen skummare utan byter 20% varje vecka. Fyller även på avdunstat vatten manuel…
-
- 4 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej Mitt första saltvattenskar blev ett test akvarium på 80liter så att man får lära sig. Köpte ett Aqua Medic Blenny begagnat för att testa om det är en hobby för mig. Kört sötvatten i hela livet men under många år vart inne här då och då för att läsa på. Vi får se hur det går....... Haft det igång några veckor nu..... Håkan
-
-
- 9 svar
- 1,6k visningar
-
-
Det lutar åt att starta i liten skala så jag söker tips på: Bra Hang on filter till 54 liter som syresätter lite och har möjlighet till filtervadd, kol eller fosfatremover om det skulle behövas. Bra belysning till 60x30x30.
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Har lite extra tid under julledigheten så har börjat planerat att dra igång ett litet saltprojekt. Eftersom det är jul så tänkte jag starta upp allt med en låg budget och sedan byta ut under tiden. Saker jag har hemma Avvecklat sötvatten 112 L (80x35x40) med 4x24W och BTN bakgrund med filterhörna på ena kortsidan. 54L (60x30x30) Wg 310 Tänkte använda en Bänk från Ikea (80x35x60) http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10226678/ Har funderingar på hur mycket jag behöver förstärka den. Första tanken var 45x45 reglar men detta känns lite överdimentionerat så tänkte om 25x38 reglar fungerar? Och om jag ska sätta en regel i mitten på framsidan eller om detta också är …
-
-
- 4 svar
- 2,3k visningar
-