Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

0-150 liter

1. Started by Flygrc,

I RSM 250 finns en bubbelfälla i form av filtersvamp. Vad innebär det att med avseende på tänket om nitratfälla? Jag funderade också på det, då borde alla levande sten också vara en nitratfälla? Vad nu en nitratfälla är, fattar inte det riktigt, överallt det sitter bakterier borde då kunna binda till sig nitrat?

• 3 svar
    • 1,5k visningar
  2. Started by Jokkmokksjocke,

Jaha..så har jag startat min Nano på kontoret. Innovative Marien Nuvo fusion 10 med Kessil A80.

• Gilla
    • 13 svar
    • 2,7k visningar
  3. Har nyligen köpt ett Red Sea uppgraderings kit som pumpar 1550l/h 340gph och som är en uppgradering till RSM 130/130D. Red Sea säger att den skall funka i dessa kar. Funkar gör den men så fort jag startar pumpen så tömmer den pump kammaren/sumpen på vatten och höjer nivån i visningsdelen. Jag fattar inte varför den gör detta. Jag har ett intank media rack och kör en tunze 9002 skummare. I media racket har jag först filter vit&blått sedan en påse aktivtkol och sista facket en påse purigen. Någon som har haft liknande problem? Eller någon som har några ideer/förslag så vore jag tacksam. /Zoltan

• 3 svar
    • 1,8k visningar
  4. Started by bremnes,

Hej Alla, Efter ett par år uppehåll gick det inte mer köpte ett RSM 130D (moddat med LED m.m.) Underbart med salt igen, lite bilder följer

• 2 svar
    • 1,4k visningar
  5. Started by freddi36,

Hej allihop! Vissa av er vet säkert att jag har ett clownhotell som jag uppgraderat på diverse vis (länk finns i min signatur om ni vill ta en titt ), men nu har jag blivit inspirerad av andras nanokar och vill försöka mig på ett själv. Clownhotellet kan väl räknas till den kategorin, nanorev, men ett på 20L är ännu mer "nano" och riktiga nanokar kan bli riktigt häftiga har jag sett. Därför ska jag sätta upp ett zoolux kar på 20L nu efter jul när man inte har så mycket att göra. Tanken är att behålla både filtert och värmaren som följer med men uppgradera belysningen till LED. Detta hade jag tnkt göra genom att bygga in kylfläns i "lampan" som följer med. Alltså ta bort …

• 180 svar
    • 15,9k visningar
  6. Started by vsen,

Hallå! Fick lusten att göra en liten tråd för mitt nano här på guiden. Har sedan tidigare i år ett RSM 130 som snurrar på fint, när jag startade det fick jag lite sten över som legat och snurrat i ett nanokar på golvet med taskig belysning. Fram till för några veckor sedan, då nanot fick plats på en möbel och planeringen startade. Hittils har jag inte kommit så långt, någonstans runt 2 kg sten i karet just nu, varav ett gäng bitar i själva konstruktionen var död sten, men som under tiden nu fått lite liv. Skall ta bort några lösa bitar senare, men just nu får de ligga kvar och fixa liv i resterande stenar. Anledningen till min tråd är att med lite tur få lite tips, då ja…

• 7 svar
    • 1,6k visningar
  7. Started by fotte,

Har efter mycket suktande i djuraffären efter akvarie skaffat ett litet saltkar som fanns på erbjudande här i stan. Detta var då ett 20 liters Aquael med lite salt, levande sten, 1 snäcka + köpt en till, 2 clownfiskar och en korall i paketpris. Har för övrigt läst att många säger att 2 clownfiskar i så litet inte är bra, men har efter att haft detta igång så är jag i planer att byta upp mig när plånboken tillåter . Korallen som ingick var en Xenia på en liten bit LS. Har även en liten som jag tror är en typ av Sacrophyton, piggarna som på bilderna är indragna är gröna . Har också en Eldräka som inte vill vara framme. Lite bilder: Har lite problem med om jag inte missförst…

• 30 svar
    • 4,5k visningar
  8. Started by edda124,

Var ett tag sen man var här jag la ner karet ett tag pga skulle flytta och tänkte skaffa ett nytt. Nu så har man flyttat i veckan och monterat det nya karet blev ett fluval m40 som är ett komplett kit med allt som behövs för att starta upp Jag är riktigt nöjd håller bra kvalitet och fick även den uppgraderade versionen med bättre lampa och diverse andra saker. Så det här kommer med: Streamer 1600 liter Doppvärmare 50 w Termometer Skummare ps1 Retur pump med tillhörande PVC Lampa fluval led halo 22 w Glas akvarium med frostat kant Trä möbel Finns även en tapp på baksidan där man kan tömma allt vatten i sumpen följ…

9. Hallå alla, Tänkte be om hjälp med att planera ett akvarie som ska byggas. Jag har försökt skissa själv på vilken typ av ytavrinning det ska vara och hur den ska se ut men får inte det att bli bra. Dimensioner på rör, hur stor yta boxen måste ha för att fungera, vilken typ av box, hur lång från glaskanten kan man sätta tankgenomföringarna? är några frågor som jag inte får rätt på. Likaså hur en väl fungerande sump borde se ut? Ni som har borrade akvarier och kör med olika metoder, kan ni hjälpa mig med en bra förklaring eller till och med posta en skiss på en bra tyst lösning? Måtten är i dagslägen inte bestämda förutom att det finns 2 st maxmått, 700mm bredd och 450mm …

• 8 svar
    • 2,3k visningar
  10. Started by Jeanette Johansson,

Min Montipora tog lite stryk i flytten från förra ägaren, den var dock grön och fin första dygnet men nu har den dag för dag blivit gråare och gråare, nu är jag orolig! Kommer den repa sig eller är den körd? Har gjort alla tester och dom är OK förutom MG som var lite lågt och Nitrit testet har jag inte kunnat göra ännu då jag inte hunnit köpa det testet ännu. Vad gör jag om den dör? Ska den tas bort då? och hur gör man det? Jag vill ju ha kvar den, det är ju den enda sps en jag har , första bilden är hur den ser ut nu och andra bilden hur den såg ut första dygnet

• Gilla
    • 4 svar
    • 682 visningar
  11. Started by tobbs,

Då var det dags igen för fjärde gången att dra igång ett Saltvattenskar då jag det senaste året inte haft något pga barn,flytt med mera så har jag nu fått tid till att dra igång igen. Det blev ett Aquael nano reef 30 l .

• 11 svar
    • 2,2k visningar
  12. Tjejen hittade detta akvarium på Bromma zoo, någon som har någon mer info om det? Tillverkar och hur funkar det? Med vänlig hälsning, Rasmus

• 1 svar
    • 2,9k visningar
  13. Started by Hansen898,

Tjena allihop tänkte köra ett vinterprojekt , ett shallow reef nano med sump , jag vet jädra trams men detta är mer för att lära mig teknikerna bakom alla de vackra baljorna som finns ute i vårt avlånga land, tänkte köra en botten på 50*50 och höjden 30 kanske ev lägre och ha ytavrinning och retur i mitten typ en kub 10*10*30 ev större med tanke på borrningen samt att göra egen revpelare runt denna lilla Box och bygga in en ytte pytte liten streamer i ? Är jag på overkill nivå... Vem f@n vet;) men har börjat skära glas och är nere på 0,7 mm felmarginal så man börjar lära sig lite iaf vad tycker ni har ni något liknande?! här är en på dem första skären (skäms) ser ut s…

• 5 svar
    • 2,3k visningar
  14. Started by Pasaputte,

Hej nu mitt lilla Nano är igång, tyckte kul med lite bilder och feedback. 1- Aquael 30 Liter 2-Hydor koralia Nano 1600 2- 50W Led 35000K eget bygge , aquael svag blå belysning. 3: sump ( gick lite bazooka, hade allt liggande 10 Liter 4- Aquael filter 5- NewJet 1200 6- Cobolt värmare botten : koral fix blandat med sand och limmat på en plexi glas, ser som en sand botten. fundera på att borra backrutan för avrininning för att minimera alla dessa rör i karet.

• 11 svar
    • 3,5k visningar
  15. Started by predator81,

Här kommer två stycken bilder på akvaritet Jag har nu lite invånare Fiskar 1 st Eldgoby 2 st Clowner 1 st Bicolor Dottyback 1 st Blendid Koraller 1 st Zoanthus 2 st Euphyllia 1 st Xenia 1 st Kenya träd Övrigt 3 st Eremiter 3 st Sandvändar sniglar 1 st Sjöborre

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  16. Started by Boerboele,

Helt ny på saltvatten, så tips emottages tacksamt . Här är iallafall vad jag har igång nu, även om det finns ett större, tomt och redo för saltvatten, som kanske dras igång senare beroende på hur detta går. Detta är en Aquael 112 liters burk och började med bräckvatten (1,018 kg/m3), men nu ligger densiteten på 1,024 kg/m3 så nu kan jag vara på detta forum utan dåligt samvete . Då jag haft växtburk innan hade jag redan lite roligt att börja med, så ljuset är 150 W 10 000 K metallhalogen. Dock är det beställt en 20 000 K-lampa som är gjord för saltvattensakvarier. Pumpen är en Fluval 4plus utan patron, 1000 l/h, skummaren en Tunze Nano. I övrigt är det inte mycket tekn…

• 37 svar
    • 6,4k visningar
  17. Started by agalychnis,

Har ett RSM 130D och skall byta ut de två medföljande cirkulationspumparna (2x550l/h). Den ena har pajat och den andra väsnas. Är det någon som har ett tips på bra pumpar att sätta dit istället? Gärna med mer kräm i också Tacksam för tips!

18. Started by elvir,

Hej alla! Jag är rätt så ny inom saltvatten, jag har haft ett annat salt kar för 2 år sen men det projektet gick inte så bra. Nu är jag mer påläst / rikare så jag kommer att göra allt rätt från första dan. Jag vill verkligen lyckas. idag har jag införskaffat mig en Aqua Medic Blenny 80L reef tank. http://www.zoo.se/produkter/akvaristik/akvarium-akvariemobel/akvarium/blenny-reeftank.html Ja då ingår ju en skummare. En justerbar pump. 3 st spots led. vet inte hur bra de är men ska uppgradera lyset i samband med att koraller sätts i. Funderar på en http://www.tritonakvarium.se/maxspect-razor-nano-60w/3110-0 och jag vill gärna ha råd samt hjälp med valet av 8000k /10000k…

19. Started by BrauAG,

Jaha då var man igång igen.

• 21 svar
    • 2,2k visningar
  20. Started by Nocturnal,

Hej! Här kommer en tråd som följer mitt 100L, Lite info om mitt 100L: volym: 100L Uppstart: 29e Oktober 2023 Typ: Aluminium ram kanske runt ~8kg levande sten SPS, LPS och mjukisar (lite olika kan skriva mer om vilka på individuella bilder) 1 x Trochus Histrio | Turbo Snails 1 x Nassarius distortus | Nassarius Snails 1 x Mithraculus sculptus | Mitrax/Emerald Crab 1 x Lysmata amboinensis | Scarlet Skunk Cleaner Shrimp 1 x Synchiropus stellatus | Starry dragonet, Red Scooter Dragonet, Stellate Dragonet 1 x Pseudocheilinus hexataenia | Sixline wrasse DAG 1 | 29.10.23 stenarna köpte jag mer m…

21. Started by Ricke,

Hej alla gamla rävar och nya medlemmar, nu tänkte jag ta och komma tillbaka lite smått till saltvärlden efter snart två års frånvaro. Jag tänkte köra ett litet 45L nano med någon enstaka fisk och lättare koraller såsom knappar, skivor och någon lps. Karet kommer väl startas någon gång i november då schemat lugnat sig lite. Nu ska det inhandlas lite belysning hade tänkt testa LED denna gången då det känns smidigt i ett litet kar. Frågan är bara hur stark belysning jag behöver till ett kar med knappar och lps, kan det räcka med 20W eller är det fortfarande gamla termen om 1W/Liter vatten? Ska bli kul att återkomma till saltträsket då mitt stora har varit sötvatten sedan ner…

• 18 svar
    • 2,7k visningar
  22. Started by PECO,

[ATTACH]107283[/ATTACH][ATTACH]107284[/ATTACH][ATTACH]107285[/ATTACH][ATTACH]107286[/ATTACH] bild 1 skall föreställa "ravinen", 2 sluttningen, 3 "stupet" o 4 med ravinen i mitten. Nåja, hoppas ni förstår./PECO Skickas från min iPhone via Tapatalk

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  23. är mitt i förvandlingen av mitt Lido 120. För att överhuvudtaget ha någon belysning så åkte jag till min lokala handlare för att köpa 2 nya lysrör. och får då höra att endast Juwels egna lysrör passar i rampen. Vilket är rent skitsnack.

• 6 svar
    • 1k visningar
  24. Started by MrJLundin,

Jag har varit medlem här i några år nu och har läst och lärt mig en hel del. Jag har dock knappt skrivit någonting själv om mina div projekt. Jag tänkte göra en förändring nu och faktiskt börja skriva och lägga ut lite bilder här. Teknik i karet är: 2st Tunze 6015 1st Evergrow 120w dimmbar Kina-LED Ca 5kg LS Kör med osmos-vatten och kommer byta vatten ganska frekvent och dosera CA och KH, vad jag vet än så länge.. Så får vi se vart det tar vägen Något kul som hängde med LS(rätt säker på att det inte är majano) Temporär fragghylla för de första fraggarna. Det artar sig Någon som är ute och kollar läget

25. Started by Playmain,

Hej! Då börjar det närma sig uppstart ÄNTLIGEN! Lite grejjer kvar i planeringen och lite teknik och tester kvar att köpa. MEn räknar med uppstart i början på Augusti efter semestern. Karet ska stå brevid mina två aquaels shrimp set 20 där jag har HalfMoon Kampfiskar. Bänken har jag gjort av två lastpallar, några hjul, vit färg och LED belysning under. Vad tror ni? Köpt än så länge, värmare, aquael moonlight led, termometer, skrapor, filtermaterial, hink med pump och värmare att blanda vatten i, timer och lite medel.

• 19 svar
    • 4,6k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.