Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

0-150 liter

1. Started by Svahn,

Mitt gamla kar skall göras om till ett fish- only karantänkar. steg ett ... Tvätt med högtryckssprutan - ;-)

• 20 svar
    • 2,2k visningar
  2. Tjenare! Efter ca. 7 år utan akvarie lade jag upp ett litet kar på 63 liter (60x30x35cm) för en månad sedan. Byttan har mognat riktigt bra och har redan sina första invånare i sig. Startupen gjorde jag med lite hjälp från ProdiBio vilket var helt nytt för mig. Senast jag startade akvarie (år 2002) var det bara att lägga stenen i akvariet och sitta ner och vänta 1-2 månader på att naturen tog hand om att akvariet mognade Teknik mm: - Kar: 63 liter med mått 60cm x 30cm x 35cm - Ljus: Maxspext Razor R420r 120W 16kK - Pump: Tunze 6055 + 7096 Multicontroller som kör 0-40% med en intervall på 0,75s (skapar en 2-3cm våg i byttan) - Filtrering: Eheim eXperience 250 (2224) med s…

• 20 svar
    • 2,4k visningar
  3. Started by Emvees,

Hallå! Så kanske dax att presentera sig lite mer ordentligt! Steven heter jag 36 år jobbar och bor i Strängnäs och har ett förflutet i sötvattens livet. Det som låg mig varmt om hjärtat då var Malawiciklider. Har alltid sneglat åt detta håll, men har riktigt aldrig haft råd känner jag. Eller för den delen kunskapen. men man lär så länge man lever! tycker man följer alla konstens regler men det blir fel iaf. ;-) ett stort speciellt tack till Hans för all hjälp! Men skam den som ger sig. Började alltså min bana med ett Rsm 130D men klev snabbt upp till ett Rsm S650. Som jag för övrigt var riktigt nöjd med efter en del utbytes produkter. men efter en rejäl crash där allting …

• Gilla
    • 20 svar
    • 5k visningar
  4. Tja! Jag bestämde efter 1 års tid som saltvattensakvarist att konvertera mitt nuvarande 85 liter till en låg kub på 75 liter. Efter att ha hittat denna bygge på nano-reef.com bestämde jag att bygga en liknande skåp för karet. Här är ritningen: En snäll snickarkompis hjälpte mig att pussla ihop den. sedan målades den vit, och kläddes in i målade MDF skivor på tre sidor, som sitter fast med magneter, för att lätta kunna komma åt sumpen från 2 sidor. Imorn kommer jag flytta det nuvarande karet så det blir fler bilder.

• 19 svar
    • 5,9k visningar
  5. Hej hej Efter att ha smugit runt har i skuggorna på forumet i några år är det äntligen dags för mig att göra debut, med min egna projekttråd. Historia: Jag började i rätt så tidig ålder med sötvattensakvarium och höll på med det i några år, alltid med siktet inställt på att en dag ha ett saltvattensakvarium. Men intresset svalnade, för att tillslut försvinna. Fram tills för tre år sedan, när jag återigen fastnade. Denna gången direkt inom saltvatten. Och oj vilka år det har varit. Alla fyllda med glädje, misslyckanden och upptäckter. Och förhoppningsvis kommer det mycket mer av två av dessa känslor i och med detta projekt. Teknik: …

6. Started by JonasJ,

Tänkte starta en tråd om mitt Red Sea Max Nano. Akvariet har varit igång sedan 2år tillbaka med lite olika inriktning. Jag använder det för att ha koraller i som inte kommer till sin fulla rätt i min större burk Jag använder bara orginalutrustningen har ingen extra cirkulationspump. Doserar Tropic Marin Carbocalcium för att hålla KH och Ca på en stabil nivå med doserpump, magnesium doserars manuellt vid behov. Sen byter jag 10 liter vatten i veckan, thats it! Levande Fisk: * 2st Clownfiskar * 1st Centropyge argi * 1st Flasher wrasse Dvärgkejsaren och wrassen kommer få flytta in i den större burken nä…

• Gilla
    • 19 svar
    • 4,3k visningar
  7. Started by Playmain,

Hej! Då börjar det närma sig uppstart ÄNTLIGEN! Lite grejjer kvar i planeringen och lite teknik och tester kvar att köpa. MEn räknar med uppstart i början på Augusti efter semestern. Karet ska stå brevid mina två aquaels shrimp set 20 där jag har HalfMoon Kampfiskar. Bänken har jag gjort av två lastpallar, några hjul, vit färg och LED belysning under. Vad tror ni? Köpt än så länge, värmare, aquael moonlight led, termometer, skrapor, filtermaterial, hink med pump och värmare att blanda vatten i, timer och lite medel.

• 19 svar
    • 4,6k visningar
  8. Started by fredrikDalby,

Efter 10 år utan akvarium startade jag för några månader sedan igång ett sötvattensakvarium med tanganyika ciklider. Men varje gång jag besökte akvarieaffärer fastnade jag längre och längre på saltvattensavdelningen och ganska snart var jag fast i saltvattensvärlden. Oerhört spännande och så mycket att lära sig. Till och med grus och sand är ju kul, massa liv överallt. Det krävdes lite övertalning av min frun för att få upp det första akvariumet (sötvatten) men har lyckats smyga in 2 nano akvarium med saltvatten, ett 8L Dymax IQ3 (LS + rörmaskar + snigel + eremit) och senast ett 15L Aquatic Nature Cocoon som jag tänkte använda denna tråden till. Teknik 2 x Dymax LED 1,6w…

• 19 svar
    • 3,2k visningar
  9. Hej alla! Jag har nu efter lång tid och många övervägningar tänkt ge saltvatten en ärlig chans. Detta var inte helt enkelt, inte enbart för den stora utmaningen som det är med salt, utan att jag skulle inkräkta på sambons territorium, vardagsrummet (min så kallade mancave har nått sin maxbelastning). Storlek, design, sol från alla håll och kanter begränsade mig till en plats, där ett akvarium med storleken 60x30x30 var det maximala. Först tänkte jag att det inte var någon god idé då jag förstått att det är som med sötvatten, desto större, desto mindre underhåll och betydligt enklare att hålla i balans. Nåväl.. De två första inköpen blev…

• Gilla
    • 19 svar
    • 4,3k visningar
  10. Started by zache,

Hej har funderingar på att starta ett saltvatten kar men pga begränsad yta tänkte jag konvertera mitt lumiq 30 liters till det någon som vet om det rent praktiskt möjligt.

• 19 svar
    • 3,8k visningar
  11. Started by Bekolsyra,

Drog igång en tråd med ett nano jag fick av en vän. Skall bara vara knappar i den. Vattenbyten, cirkulation och senare lite (24W LED på 15l!!!) ljus.. Skriver efterhand som saker och ting sker. Bilden hamnade uppochned, får fixas senare. /Oskar Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

12. Started by Emil L,

Skapar väl en tråd jag med. Kommer dock bli ett rätt långsamt projekt då jag handlar mycket på ebay.. Har endast detta ännu: Juwel Lido 120 Sump 25L, för tillfället en plastback=) Hemmapulad bänk Belysning, "Kina" led, 165w wifi styrd Returpump, Jebao DC2000 Juwel orginalpump 500L/H Orginalbelysningen åkte bort först. Den bedrövliga filterboxen tänkte jag först slita bort men då den har två fack kommer jag använda orginalpumpen och värmaren i ena och ytavrinning vidare till sump i andra. Kommer inte borra så det blir nån pvc lösning. Stenen är 8-10kg "sansibar rock". Var osäker på om de är har mycket fosfat så de fick bada i saltsyra för att lös…

• Gilla
    • 19 svar
    • 4,9k visningar
  13. Started by Tribiani,

Hejsan! Jag lägger upp lite bilder om grabbens nanokar. Robin är 6½år gammal och suger i sig information och kunskap som en svamp. Hans favoritfisk är koffertfisken, Ostracion cubicus, men har även valt ut de andra fiskarna och räkorna. Akvariet är på 70 liter och en DIY LED ramp står för belysningen. Mvh Daniel

14. Hej Här kommer jag visa mitt simpla sps kar och dess utveckling. Detta är mitt femte saltkar och har tidigare haft kar i blandad storlek, vissa med fullspäckad teknik o andra utan. Denna gång blir det ett basic kar utan sump, tekniken kommer sitta i ena kortsidan och inte det vackraste estetiskt sätt men simpelt och jag vill testa SPS utan sump då jag haft bra resultat med det tidigare i ett LPS akvarium. Jag kommer också visa mina rutiner och lite att tänka på, tror denna sida kan vara en bra grej för nybörjare i hobbyn som letar efter info om hur man i verkligheten kan sköta ett akvarium. Jag kommer inte använda den absolut billigaste…

15. Started by Richard-Gbg,

Hej, Dags att lägga upp en tråd om mitt 70 liters Juwel akvarium. Har nu varit igång i 3 månader Mått 60x30x40 (LxDxH) Orginal pumphus kvar med uppgraderad pump till 600 liter/tim Ytterligare en pump på 900 liter/tim Tunze 9001 skummare 2 st AC-RC 18 W led Marin 1 st T5 24 W Hagen Glo Marin Blå ledlist som Månljus ATO vattenpåfyllare Jebao Doserpump 4-kanaler (monteras under denna vecka) Tillverkar osmos med PiccoBello 190 lit/dygn (verkligt 3,5 liter per timme) Dag två vid uppstart 3 månader senare Mina invånare nedan (förutom tre eremiter och och 3 trochus sniglar)

• 18 svar
    • 2,9k visningar
  16. Started by Nocturnal,

Hej! Här kommer en tråd som följer mitt 100L, Lite info om mitt 100L: volym: 100L Uppstart: 29e Oktober 2023 Typ: Aluminium ram kanske runt ~8kg levande sten SPS, LPS och mjukisar (lite olika kan skriva mer om vilka på individuella bilder) 1 x Trochus Histrio | Turbo Snails 1 x Nassarius distortus | Nassarius Snails 1 x Mithraculus sculptus | Mitrax/Emerald Crab 1 x Lysmata amboinensis | Scarlet Skunk Cleaner Shrimp 1 x Synchiropus stellatus | Starry dragonet, Red Scooter Dragonet, Stellate Dragonet 1 x Pseudocheilinus hexataenia | Sixline wrasse DAG 1 | 29.10.23 stenarna köpte jag mer m…

17. Started by Ricke,

Hej alla gamla rävar och nya medlemmar, nu tänkte jag ta och komma tillbaka lite smått till saltvärlden efter snart två års frånvaro. Jag tänkte köra ett litet 45L nano med någon enstaka fisk och lättare koraller såsom knappar, skivor och någon lps. Karet kommer väl startas någon gång i november då schemat lugnat sig lite. Nu ska det inhandlas lite belysning hade tänkt testa LED denna gången då det känns smidigt i ett litet kar. Frågan är bara hur stark belysning jag behöver till ett kar med knappar och lps, kan det räcka med 20W eller är det fortfarande gamla termen om 1W/Liter vatten? Ska bli kul att återkomma till saltträsket då mitt stora har varit sötvatten sedan ner…

• 18 svar
    • 2,7k visningar
  18. Started by Magnus85,

Tänkte göra en tråd här om mitt kar precis som många andra, det är ett rsm 130d som vart igång sedan augusti förra året har ja för mig. är än så länge original men har beställt ny skummare och mediabasket. valet av skummare föll på en "aqua medic turboflotor 500" pga att har läst här att det är ganska delade åsikter om tzune 9002. så hoppas att ja gjort ett bra val =) hoppas iaf att den är tystare och lite bättre. i karet simmar 2st traditionella clowner och 1 putsräka. blir att åka till göteborg när skattepngarna kommer och handla på mig mig lite fler fiskar lite osäker på än vad det blir. men inget märkvärdigt eftersom jag är helt ny på salt, gansak ny på sötvattens ak…

• 18 svar
    • 3,3k visningar
  19. Tack snälla medlemmar på denna sida för all hjälp och stöd jag fått med mitt akvarium men nu orkar jag inte mer. Jag har inte haft annat än problem med det sedan jag köpte det för snart 6 månader sedan och nu är det fullt med brun alger fortfarande och cyano angreppen har kommit tillbaka. Jag blir helt ärligt sjuk av att hålla på med det så hur gör man en annons för att sälja allt? och vad kan man begära för det? komplett med koraller, sten fisk och så cyano och alger och skit förståss Jag lyckas inte få i ordning på det även om ni ger goda råd så är allt bara kaos och jag orkar inte med vattenbyten 2 ggr i veckan igen som jag precis slutade med för nån mån…

20. Inte hängt så mycket här på guiden innan, så tänkte ta tag i det och visa upp mitt kar. Här tänkte jag presentera utvecklingen utav mitt under åren det har rullat, karet/tekniken är köpt Hos stig på Oceanakvarium, det är även hans ramp som belyser karet (som jag starkt rekommenderar) om ni har frågor kring teknik eller arter så är det bara att slänga iväg en kommentar så skall jag svara bäst jag kan Augusti 20e 2014 November 11e 2014 Februari 20e 2015 Idag 2016

• Gilla
    • 18 svar
    • 3,1k visningar
  21. Tyckte det var på hög tid att visa upp mitt korallrev, det system som jag började med och har lagt ner mest arbete på under årens gång. (Bild September 2014) Lite tekniskt: Akvarium: 61 liters helglas panorama akvarium, 60x30x35cm Refugium/Sump: Hemmabyggd ur ett 50 liters hörnakvarium Belysning: Hagen Glo T5 2x24W Lysramp (Hagen Power-Glo 18000k, Hagen Marine-Glo Actinic) Doppvärmare: Aquael Comfortzone 75W Skummare: Bubble Magus NACQQ Circulationspump: Tunze Turbelle Nanostream 6015 Returpump: Aquarium Systems MaxiJet MJ500 Invånare: Ett Clownfisk Par (Amphiprion Occelaris) 1st Halloween Hermit 1st Grön Calcinus 4st Trochus Sniglar 1st Putsarräka Koraller: Euphyllia P…

• Gilla
    • 18 svar
    • 5,4k visningar
  22. Started by Bekolsyra,

Har väntat i sex månader på att kunna ta denna bilden:

23. Started by Xanrag,

Har köpt en begagnad RSM130D och vill byta till LED och tycker samtidigt att fläktarna låter mycket även om dom är ersatta. Vad jag förstår så finns det en massa kit där man kan löda och själv klämma in LED i huven och jag tittade på en hel del sådana när jag började fundera på varför jag skulle ha huven kvar alls? Avdunstningsvis blir det väl lite mer, men jag har ändå tänkt skaffa en auto-top-offer och man får ju bra mycket proffsigare (och t.o.m. fläktlöst) för samma peng som ett LED-uppgraderingskit eller ens halva priset. Någon som tagit bort locket på sin Red Sea Max? Vad jag förstår så kanske det ser lite fult ut där bak, men då kan man j…

• 17 svar
    • 5,5k visningar
  24. Started by jjonaas1,

Idag är jag inne på dag 3 i uppstarten av mitt första saltvattensakvarium. Mycket funderingar och frågor dyker upp men jag tänker försöka följa Lasses metod till punkt och pricka. Det jag har är ett Aquael 49L Nano Reef Duo med tillhörande Versamax 3 HOB Filter, och en doppvärmare 50w inställd på 25grader. I filtret har jag två korgar där ena är svampen som följde med och i andra korgen har jag lagt i biobollar i plast då jag läste att det skulle vara bra för bakterietillväxt. I karet är det 4kg levande sten, och 2,5kg levande sand. Jag tillsätter en droppe av Aquaforest bio S varje dag. Igår tillsatte jag en fisk i akvar…

25. Started by Hell5,

Tjipp!! här kommer ännu en nybörjare inom saltvatten. vill bara dela med mej lite av min katastrofala uppstart av mitt lilla 70 liters nano. (Som i värsta fall resulterar i rivning av vägg då det kanske är fukt iden. hyresvärden gör en ny mätning på mån , håller tummar å tår. Annars blir det dyrt)Som sagt. Planen va ett enkelt 70 liters, där jag satt in slimline som bakgrund, även en dold plats för skummaren. Fyller upp karet med vatten på kvällen, och har koll på det under flera timmar Går och lägger m…

• 17 svar
    • 1,8k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.