Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

0-150 liter

1. Started by bigm82,

Hejsan alla kunniga... jag har fått ett problem med mina returpumpar (tror jag) 😕 nu är det så att bär jag har båda pumparna igång blir det relativt snabbt översvämning i karet dvs dem tömmer mer o mer av "sumpen". Vad beror detta på? Är det skummarpumpen som inte pumpar lika mycket vatten eller vad kan det va? Det har funkat problemfritt i över ett år kan tilläggas.

• 2 svar
    • 1,7k visningar
  2. Started by Kalufs,

Hej! Verkar som om pumpen eller transformatorn gett sig i mitt blenny, nån som varit med om det innan och kan ge tips om var felet kan ligga samt vart man kan köpa ny pump eller trafo?

• 1 svar
    • 1,2k visningar
  3. För att inte orsaka alldeles för mycket förvirring har jag bestämt mig för att starta en "ny" tråd om mitt Mandarin akvarium. För referens och bakgrund kan den gammla tråden hittas här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?60537-Alexraptor-s-lilla-Mandarin-Burk-43-liter Som jag skrev i slutet på den tråden, så har jag på grund av ekonomiska skäl bestämt mig för att slå ihop mina två 43 liters kar till ett enda system, då det i slutändan blir billigare för närvarande att köpa ny utrustning till ett akvarium istället för två stycken. Jag vill också ta tillfället i akt att ge det här rådet: Köp INTE doppvärmare av märket AquaEL! Under dom se…

4. Started by zache,

Hej har funderingar på att starta ett saltvatten kar men pga begränsad yta tänkte jag konvertera mitt lumiq 30 liters till det någon som vet om det rent praktiskt möjligt.

• 19 svar
    • 3,8k visningar
  5. Started by bjomat,

I morse 6.40 så ville Emil 6år skejpa om och snygga till i akvariet! Okej vi kör - måste ju ta vara på sådana tillfällen tänkte jag. Akvariet är en 30L kub med enbart en streamer och värmare samt ny belysning för dagen - en fullspektrum ledspot med 12st 3W led. Linserna var lite snäva vilket ni kommer se på bilderna - det är nu åtgärdat då vi precis tagit bort linserna och ersatt med en plexiglasskiva. I akvariet just nu: 2st Clowner 1st Neongoby 1st Pompom-krabba 1st Snigel 1st Eremit I korallväg så är det just nu några skivor och pavonakaktus. Emil funderar just nu vad han vill ha …

• Gilla
    • 26 svar
    • 7,1k visningar
  6. Started by Rameau,

Hej! Alla börjar vi någonstans och det här är min början Köpte ett RSM 130 på blocket i november 2014, märkte ganska snabbt att man vill ha större... Här följer tekniken jag huserar i dagsläget. RSM 130, uppgraderat med: Skummare: Tunze 9001 som sitter på DIY media basket 2x Tunze Silence Pump/Powerhead 1073.008 Jebao RW-4 Ocean Revive Artic T247, 120W LED Tycker jag fått till det hyffsat på så kort tid med stabila värden och friska invånare, haft främst anemoner och mjukkoraller men nu börjar jag intressera mer och mer för SPS'er. Det levande orkar jag inte skriva upp, postar förmodligen lite bilder. Kan bjuda på en första bild, tagen med mobilkamera //Axel

• 77 svar
    • 10,4k visningar
  7. Started by Moose,

Det har nu satts upp ytterligare ett kar där hemma. Denna gång är det ett Mollyhotell som blivit vattenfyllt. Hela tanken med karet var väl främst att husera diverse LPS, skivor och zoas. I karet har jag placerat en 3-stegs fraggylla som jag byggt av fraggraster. Ingen sand, eller LS (mer än det som koraller sitter fast på) Karet körs oxå skummarlöst då skummaren levde satan och passerade mitt stora kar i ljudvolum. Och så kan vi inte ha det. Frågan är om det är lugnt att köra skummarlöst? Sen är det ju det där med belysning, orginalbelysningen består av ett PL rör på hela 24w!. Vilket inte är så mycket att hurra för. Frågan är hur man bör gå vidare i det fallet. Skall d…

• 3 svar
    • 1,6k visningar
  8. Started by Peckoltia,

Har idag målat bakrutan svart på mitt nya 18L kar och i morgon ska jag börja och flytta över det lilla som finns i 12L karet. Funderar på en lite bättre belysning med än de ledlampor jag har nu på 12L karet, har inte bestämt mej men funderar på den här. http://fish.aquaristic.net/EHEIM-powerLED-daylight-and-actinic-blue-6471221-daylight-and-actinic-blue-6471.html?force_sid=ad564fa2ed41de7df24cfe293d0f8d06 Eller finns det något bättre billigt alternativ kanske, har inte tänkt att ha några sps i det här:) Det är ett lika dant kar som mitt 49L kar fast 18L:) 12L karet ser ut så här ursäkta att det ser skitigt ut och att saltet kryper ut på utsidan:)

• 5 svar
    • 1,5k visningar
  9. Har nyligen köpt ett Red Sea uppgraderings kit som pumpar 1550l/h 340gph och som är en uppgradering till RSM 130/130D. Red Sea säger att den skall funka i dessa kar. Funkar gör den men så fort jag startar pumpen så tömmer den pump kammaren/sumpen på vatten och höjer nivån i visningsdelen. Jag fattar inte varför den gör detta. Jag har ett intank media rack och kör en tunze 9002 skummare. I media racket har jag först filter vit&blått sedan en påse aktivtkol och sista facket en påse purigen. Någon som har haft liknande problem? Eller någon som har några ideer/förslag så vore jag tacksam. /Zoltan

• 3 svar
    • 1,8k visningar
  10. Started by epoxy,

Hej alla saltfreaks! Jag heter Alexander och bor i Täby. Jag tänkte skapa denna tråd för att dels ha som dagbok åt mej själv och för att dela med mej av ev framgångar och motgångar. Det är inte första gången jag ger mej på Acropora. Jag har gjort några försök tidigare men alltid lyckats klanta till det på något sett så det avslutats i crash. Men även moder natur har satt stopp för mina storslagna planer och bjudit på både redbugs och aefw... Men iaf, just nu är jag i startgroparna att starta upp ett 73liters optiwhite kar. Det har en sump på 45liter där jag kommer köra skummare, biopellets samt refugium med sand och macroalger. Jag har ett litet nano igång med lite sps oc…

• 36 svar
    • 5,5k visningar
  11. Started by chanteloup,

Startar en liten tråd för mig så att jag kan se hur allt framskrider. Jag hade ett pico på 10l igång sen höstas, och inspekterade mitt uthus och hittade ett passligt 50x50x50 kar som jag tänker starta upp med allt från pico karet. Detta blir akvariehörnan i det sista rummet som skall bli renoverat i torpet. Möbeln är byggd av gamla mdf bordsskivor som skall kläs med Ikeas högglansiga bordsskivor, övre bordsskivan kommer att sågas till så att underlaget som akvariet vilar på inte kommer att synas, samt kommer elskåpet att gömmas med en likadan skiva som kommer att hängas på skenor från taket. Nu till kuben. Detta har jag i användning nu, kommer antagligen att uppgradera t…

• 5 svar
    • 1,6k visningar
  12. Started by dimaz,

Har för länge sedan haft saltvattensakvarium, idag har jag ett 240l sötvattenskar men har länge varit sjukt sugen på att skaffa ett litet saltvattenskar. Tänkte köra på ca 20-30l. Gärna ett snyggt kar. Vad säger ni om Aquael Nano Reef 20-30l? Fler alternativ? Vad är era råd till mig som nybörjare på nanokar??

• 47 svar
    • 7,1k visningar
  13. Started by Richard-Gbg,

Hej, Dags att lägga upp en tråd om mitt 70 liters Juwel akvarium. Har nu varit igång i 3 månader Mått 60x30x40 (LxDxH) Orginal pumphus kvar med uppgraderad pump till 600 liter/tim Ytterligare en pump på 900 liter/tim Tunze 9001 skummare 2 st AC-RC 18 W led Marin 1 st T5 24 W Hagen Glo Marin Blå ledlist som Månljus ATO vattenpåfyllare Jebao Doserpump 4-kanaler (monteras under denna vecka) Tillverkar osmos med PiccoBello 190 lit/dygn (verkligt 3,5 liter per timme) Dag två vid uppstart 3 månader senare Mina invånare nedan (förutom tre eremiter och och 3 trochus sniglar)

• 18 svar
    • 2,9k visningar
  14. Started by Hammer71,

Eftersom karet tuggat på i snart 10 mån, fick de bli en ny tråd, allt lever o frodas, haft ett par missöden, med en läderkorall som jag ej fick att trivas och min gula kirurg som plötsligt gick bort utan några som helst tecken på sjukdom eller dylikt, den käka alger och maten den fick o såg välmående och frisk ut, men blev mat åt mina turbos och boxar räka under natten? va hos ikola igår o fick mej lite sps fraggar, å de tackar vi för, blir spännande å se om jag fixar detta😃 alla värden ligger inom rimliga gränser, tillome fått ner nitrat till runt 2, men bråkar fortfarande me lite alger, men de får gå, ha en trevlig dag alla saltvattens vänner,

• 27 svar
    • 4,7k visningar
  15. Started by MarinTH,

Hallå hallå, Så länge man har gått och tänkt och klurat över att starta sig ett saltkar, men alltid tvekat vid tröskeln. Inte för att jag är särskilt gammal, 21 betyder nog snarare många år att se fram emot i denna hobby. Till slut lyckades jag ta mig samman till beslutet om att köpa mig ett och dessutom försöka hitta på en egen lösning istället för plug and play. Bygget blev utifrån familjens gamla "typiska" 60 liters välvd ruta f.d sötvattenskar. Jag bestämde mig för att tvunget köra med ett sumpprojekt, fick ett lika stort kar till av en kär vän och det mynnade ut i lite borrande och en trevlig avrinningshörna. Norpade familjens gamla pump ifrån trädgårdsdammen och gjo…

• 12 svar
    • 2,4k visningar
  16. Started by agalychnis,

Har ett RSM 130D och skall byta ut de två medföljande cirkulationspumparna (2x550l/h). Den ena har pajat och den andra väsnas. Är det någon som har ett tips på bra pumpar att sätta dit istället? Gärna med mer kräm i också Tacksam för tips!

17. Started by addeanstad,

<style type="text/css">P { margin-bottom: 0.21cm; }</style> Efter att ha lagt saltvatten på is sedan 3 år tillbaka, köpt och renoverat ett hus så är det äntligen dags för ett nytt lite mindre saltvatten. Karet är placerat i köket i ett hörn vi inte visste vad vi skulle göra med först, blev utmärkt plats för ett saltvattensakvarium. Platsen där man spenderar mest tid känns som prime spot för koraller! Kravet är att akvariet ska vara så tyst som mjöligt och så färgglatt det bara går att komma! Akvariet är ett 8-kantigt kar med tillhörande möbel med förvaring samt en avtagbar huv allt är målat i vitt för att passa in i köket. Borrade ett hål mitt i huven för…

• 0 svar
    • 1,7k visningar
  18. Started by Rasmus Pedersen,

Nu har det passerat två veckor sedan uppstart och inget har gått åt helvede än så länge, vilket medför att jag vågar mig på en presentation av mitt nya akvarium... Detta akvarium är en ersättare åt mitt gamla 133l, som i samband med uppstarten av det nya pensionerades efter att ha varit i bruk i nästan 15 år (såväl sött som salt). Allt jag gjorde var att flytta över sten, sand, vatten, teknik och djur, så det enda som egentligen byttes var glasbitarna som omgärdar allting. Akvariet är på 140 liter, med måtten 70*50*40 cm (L*B*H) och byggt av Imazo, helt i OW-glas. Ingen sump. Den faktiska vattenvolymen uppskattar jag till ungefär 110 liter. Skummaren är en Aqua Medic Tu…

19. Started by Axxe,

Blev uppstart av 45:an då jag väntar på det större, är inte någon höjdare på scaping, men har nu lite snygga öppna sandytor iaf

• 16 svar
    • 2,1k visningar
  20. Started by elvir,

Hej alla! Jag är rätt så ny inom saltvatten, jag har haft ett annat salt kar för 2 år sen men det projektet gick inte så bra. Nu är jag mer påläst / rikare så jag kommer att göra allt rätt från första dan. Jag vill verkligen lyckas. idag har jag införskaffat mig en Aqua Medic Blenny 80L reef tank. http://www.zoo.se/produkter/akvaristik/akvarium-akvariemobel/akvarium/blenny-reeftank.html Ja då ingår ju en skummare. En justerbar pump. 3 st spots led. vet inte hur bra de är men ska uppgradera lyset i samband med att koraller sätts i. Funderar på en http://www.tritonakvarium.se/maxspect-razor-nano-60w/3110-0 och jag vill gärna ha råd samt hjälp med valet av 8000k /10000k…

21. Started by Flygrc,

I RSM 250 finns en bubbelfälla i form av filtersvamp. Vad innebär det att med avseende på tänket om nitratfälla? Jag funderade också på det, då borde alla levande sten också vara en nitratfälla? Vad nu en nitratfälla är, fattar inte det riktigt, överallt det sitter bakterier borde då kunna binda till sig nitrat?

• 3 svar
    • 1,5k visningar
  22. Started by akejan,

Har beställt ett 120-liters pacific med akvastabil bänk. Dessutom 4 kg sten från Triton, jag har redan 12 kg sten i mitt nuvarande. Har för närvarande en slimskim nano skummare men jag undrar om den klarar det nya? Den ska klara upp till 140 liter och nettovolymen på mitt kar blir väl bara ca 100 liter så det borde väl funka. Den nya stenen ska få ligga i ett litet akvarie tills jag fått det nya akvariet..

• 130 svar
    • 13,2k visningar
  23. Tyckte det var på hög tid att visa upp mitt korallrev, det system som jag började med och har lagt ner mest arbete på under årens gång. (Bild September 2014) Lite tekniskt: Akvarium: 61 liters helglas panorama akvarium, 60x30x35cm Refugium/Sump: Hemmabyggd ur ett 50 liters hörnakvarium Belysning: Hagen Glo T5 2x24W Lysramp (Hagen Power-Glo 18000k, Hagen Marine-Glo Actinic) Doppvärmare: Aquael Comfortzone 75W Skummare: Bubble Magus NACQQ Circulationspump: Tunze Turbelle Nanostream 6015 Returpump: Aquarium Systems MaxiJet MJ500 Invånare: Ett Clownfisk Par (Amphiprion Occelaris) 1st Halloween Hermit 1st Grön Calcinus 4st Trochus Sniglar 1st Putsarräka Koraller: Euphyllia P…

• Gilla
    • 18 svar
    • 5,4k visningar
  24. Started by akejan,

Köpte en liten goby häromdagen.

25. Started by Laggeman,

Som topic lyder, funkar det att bottenborra ett RSM130? Eller kanske bakrutan? Någon som har erfarenheter av detta? Tack på förhand.

• 3 svar
    • 1,9k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.