0-150 liter
370 ämnen i detta forum
-
Hej! Mathias heter jag och är helt ny på detta med salt. Jag har inte mycket erfarenhet av sött heller men har ett kar med malawi. Jag kommer nog att göra många nybörjar misstag och är tacksam för all hjälp jag kan få. Till att börja med så har jag inte läst på tillnärmelsevis tillräckligt för att starta upp ett kar ännu men när "Seatrout73" här på forumet sålde ett RSM 130 färdiguppgraderat med ledbelysning och Tunzeskummare utan att jag behövde köra två timmar för att titta på det så slog jag till lite snabbt. Nu har jag gjort rent allt och bekantat mig med delarna och idag ställt det provisoriskt på plats, fyllt med sötvatten och testkört. Jag är inte besviken men ka…
-
- 12 svar
- 2,2k visningar
-
-
Så, nu får det börja bli dags att starta en egen tråd för att ha koll på vad som hänt. För en månad sen ungefär så köpte jag en begagnad RSM130D inkl levande och allt. Den flytten tog ett bra tag och jag fick hjälp av en arbetskamrat att frakta och bära sakerna, hade aldrig gått annars. Fördelen med begagnat är att jag då kunde börja direkt, och behövde inte köra in karet. Sen blev det ett väldigt bra pris också, mycket valuta för pengarna. Nackdelen är att karet var rätt gammalt och saker hade börjat gå sönder. Jag har fått byta både skummare och returpump, men mer om det tekniska i en annan post senare när jag väl fått igång allt som jag tänkt det. Det har varit ett him…
-
- 4 svar
- 2k visningar
-
-
Efter 7 års frånvaro från hobbyn och inloggning här på saltvattensguiden är det dags att dra igång igen. Akvariet startas tillsammans med äldsta sonen (10år) och kommer att stå i hans rum. Akvariet är ett 54L standard helglas (600x300x300mm) men kommer högst troligt att bytas till ett större framöver. Tekniken kommer initialt att bestå av: Belysning: Coral Moonbox LED Plus Cirkulation: 1 x Jebao SW4 Skummare: Liten kina skummare Doppvärmare: 50W ATO: Tunze osmolator universal 3155 Jag kommer att köra på ca 6kg Marco rocks + 6kg Levande sten tillsammans med Red Sea levande sand samt Red Sea salt. Jag kl…
-
-
- 5 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hej! Startar en tråd om mitt lilla akvarium. Detta blir en nystart/återfall med saltvatten efter ett uppehåll på nästan 7 år =) Akvariet är 70*35*30cm i 6mm glas. Teknik: Maxspect Razor 120w 16.000K Tunze 6025 nanostream Tunze 3155 osmolator Jäger 75w doppvärmare Tänker försöka köra utan skummare och sköta karet med veckovisa vattenbyten. Har 8kg levande sten som fick puttra mörkt i 1 månad i väntan på att min belysning skulle levereras... Nu är den på plats så nu kör jag igång! Sniglar ska i snart...
-
- 40 svar
- 9,5k visningar
-
-
Tjena! Det är mer än 10 år sedan jag skrev något i detta forumet sist, och sedan jag lade denna hobbyn på hyllan. En del av er veteraner kanske känner igen mitt namn sen den tiden (stort tack för ert tålamod och all hjälp som en otålig tonåring kanske inte uppskattade fullt ut då), men det har förstås hänt mycket sedan dess. Som 15-åring började så klart en värld öppna sig utanför akvariet, och intresset svalnade helt enkelt. Efter gymnasiet flyttade jag utomlands för att plugga (det blev aldrig någon marinbiolog av mig, utan psykolog), och där blev jag tills i höstas. Jag är nu åter etablerad i Skåne, och trillade av en slump in på denna hemsidan igen. …
-
-
- 12 svar
- 1,9k visningar
-
-
Någon som vet vad detta är och bör det tas bort ?
-
-
- 5 svar
- 726 visningar
-
-
Äntligen, nu är blennyt hemma Bakgrunden består av "grå" btn, inredning kommer bli en rev pelare, thats it. Jäkligt mycket svårare än jag trodde att få ut "sågat" ut jacken till vatten ingången, Men äh med lite alger så syns inte det , Levande kommer vara lps eventuellt någon sps och garanterat en mussla kommer bebo här, väntar dock tills allt med dosering är ordnat. Någon/ några små fiskar kommer det också vara , Har mina favoriter:) Btn får torka ordentligt sen imorgon blir det test fyllning. Baksidan av blennyt består av 3 fack 1 för skummaren en för korgar till kol osv, en till returen, För att få mer plats i "sumpen" så struntar jag i att använda "korgen" som ingick…
-
Sådär, kuben är iväg och mitt nya är hemma. Denna gången blev det ett Aqua medic Blenny advanced med 3 sidor optiwhite. Belysning : Aqua medic aquareefLED med sunriser Skummare : Aqua medic turboflotor blue 500 Returpump : Aqua medic NanoProp 5000 Cirk.pump : Vortech MP10ES Kommer hålla mestadels musslor, LPS och lite knappar i detta karet. Väntar på min revpelare som antagligen kommer nästa vecka. Bilder kommer så fort jag fått hem min bänk. Väl mött, Mikael
-
- 69 svar
- 12,6k visningar
-
-
Tänkte slänga upp lite smått om mitt lilla kar ! Klart man vill ha större ! Men jag ska försöka hålla mig detta nu ett bra tag faktiskt ! Det är ett standard rsm 130 "D" . Lite moddat! Skummare : hydor slim skim. Skummaren sitter "fast" i en "intank" media "racket" i denne har jag bio bollar samt lite partikel filter . Retur pump : sicce syncra 1.5 perfekt då den passar i samma "utlopp" som orginal pumparna . Bara för att få karet så tyst som möjligt Belysning rapid leds dim kit . Kör det på "lägsta " effekt" 20 procent . . Bytat ut fläktarna plus tryckt in en fläkt till så 3 fläktar till huven som går tyst . Kör osmolator. Tunze nano variant. Cirkulation håller…
-
- 22 svar
- 2,5k visningar
-
-
Startar en liten tråd för mig så att jag kan se hur allt framskrider. Jag hade ett pico på 10l igång sen höstas, och inspekterade mitt uthus och hittade ett passligt 50x50x50 kar som jag tänker starta upp med allt från pico karet. Detta blir akvariehörnan i det sista rummet som skall bli renoverat i torpet. Möbeln är byggd av gamla mdf bordsskivor som skall kläs med Ikeas högglansiga bordsskivor, övre bordsskivan kommer att sågas till så att underlaget som akvariet vilar på inte kommer att synas, samt kommer elskåpet att gömmas med en likadan skiva som kommer att hängas på skenor från taket. Nu till kuben. Detta har jag i användning nu, kommer antagligen att uppgradera t…
-
- 5 svar
- 1,6k visningar
-
-
Någon som kan svara på varför min anemon plötsligt dragit ihop sig vilket det inte gjort förut ? Vad har hänt ? Har ju varit stor och fin i 2 veckor och nu detta ???
-
-
- 2 svar
- 643 visningar
-
-
Då var det sista hindret överkommet och mitt försök till att odla nakensnäckan Berghia verrucicornis (den heter egentligen heter Aeolidiella stephanieae, men jag kommer att referera till den som Berghia för det är så den är känd av akvarister) kan börja. Vill man ha något gjort så ska man prata med bröderna i Kungsbacka, de fixar det mesta! En hel del problem med att över huvud taget få tag på själva nudisen löstes med några telefonsamtal, och nu då jag vet att jag kan få tag på den så kan jag börja snickra ihop en liten odling. Jag har läst en del böcker och artiklar från andra som odlat dem, och även pratat lite personligen med nån, men det enda som egentligen…
-
delar med mig med lite bilder på mina koraller, försöker få bra inställning på kameran. Någon som har tips? kör med en canon 450d tycker vissa bilder blir så disiga
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Blir lite orolig. Min första clown hona dog, kvar blev hannen i ca 3 veckor tills jag köpte ny, den nya har nu bott här i över en månad och det har gått jättebra tills idag när jag ser hanen jaga den lilla och putta på henne hela tiden, är det lek eller är han en elak mupp? Måste jag sära på dom? VID_20170531_215706.mp4
-
-
- 8 svar
- 800 visningar
-
-
Inte hängt så mycket här på guiden innan, så tänkte ta tag i det och visa upp mitt kar. Här tänkte jag presentera utvecklingen utav mitt under åren det har rullat, karet/tekniken är köpt Hos stig på Oceanakvarium, det är även hans ramp som belyser karet (som jag starkt rekommenderar) om ni har frågor kring teknik eller arter så är det bara att slänga iväg en kommentar så skall jag svara bäst jag kan Augusti 20e 2014 November 11e 2014 Februari 20e 2015 Idag 2016
-
-
- 18 svar
- 3,1k visningar
-
-
Har idag målat bakrutan svart på mitt nya 18L kar och i morgon ska jag börja och flytta över det lilla som finns i 12L karet. Funderar på en lite bättre belysning med än de ledlampor jag har nu på 12L karet, har inte bestämt mej men funderar på den här. http://fish.aquaristic.net/EHEIM-powerLED-daylight-and-actinic-blue-6471221-daylight-and-actinic-blue-6471.html?force_sid=ad564fa2ed41de7df24cfe293d0f8d06 Eller finns det något bättre billigt alternativ kanske, har inte tänkt att ha några sps i det här:) Det är ett lika dant kar som mitt 49L kar fast 18L:) 12L karet ser ut så här ursäkta att det ser skitigt ut och att saltet kryper ut på utsidan:)
-
- 5 svar
- 1,5k visningar
-
-
Så ska äntligen starta upp mitt 54 liters! Teknik I dagsläget bara original pumpen med en påse aktivt kol och påse bio pellets en vanlig doppvärmare och en aqua medic spotfix som belysning. Ska uppgradera mer någon mer pump typ en Tunze 6015 I karet har jag tänkt att jag ska ha 2 clowner, en eldräka och några eremiter och sniglar. Vad det gäller koraler ska jag mest ha mjukkoraler men ska även försöka skaffa en eller två mini maxi anemoner.
-
- 8 svar
- 3,2k visningar
-
-
-
Ok då va man igång saltet blandat 1,024 det borde funka, nu väntar jag bara på lite varmare vatten sen skall stenen i
-
- 11 svar
- 1,9k visningar
-
-
-
Här kommer två stycken bilder på akvaritet Jag har nu lite invånare Fiskar 1 st Eldgoby 2 st Clowner 1 st Bicolor Dottyback 1 st Blendid Koraller 1 st Zoanthus 2 st Euphyllia 1 st Xenia 1 st Kenya träd Övrigt 3 st Eremiter 3 st Sandvändar sniglar 1 st Sjöborre
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Nu har jag varit på postens utlämningsställe och hämtat ut mitt Dennerle Marinus 30 liter som jag beställt av zooplus.se. Det följde med en himla massa saker som man kan se på bilden och enligt Dennerle ska detta vara alldeles tillräckligt för att komma igång och få ett fullt fungerande nanorev. Vi får väl se! Jag startade en annan tråd tidigare https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?56748-Dennerle-Marinus-erfarenheter och blev tipsad om att starta en projekttråd när jag väl fått hem karet. Och det är det jag gör nu. Jag vet inte om det är fler här på forumet som har en Dennerle Marinus hemma hos sig. I så fall hade det varit kul att höra hur det går o…
-
- 28 svar
- 4,5k visningar
-
-
Hej, Efter ett par år utan saltakvarium så är jag redo att sätta igång igen. Jag har hittills haft 3 olika akvarium i varierande storlek, det senaste karet hade jag i 2 veckor innan jag var tvungen att sälja av pga ett spontant husköp med allt vad det innebar Jag har inget bra utrymme för något större kar, jag är inte heller intresserad av att lägga för mycket tid på underhåll. Därmed kommer detta att bli ett litet kar, med ett försök att göra så smarta tekniska lösningar som möjligt, för att minimera underhåll. Måtten på karet blir 60*40*30, helt i 12mm gjuten akryl (12mm är att ta i för ett så litet kar, tycker dock att tjo…
-
-
- 7 svar
- 2,1k visningar
-
-
Hej! Först och främst vill jag tacka för ett mycket intressant och lärorikt forum! Grymt roligt att dela sitt intresse med likasinnade! Jag har på senare tid börjat intressera mig för saltvattenakvarium och har efter mycket läsning & hjälp kommit fram till en set up som jag gärna skulle vilja ha lite synpunkter och hjälp kring. Det jag planerar att göra är en platsbyggd möbel direkt ut ifrån vägg (Tank 100cm - 120cm). Se bifogad skiss. Bygget i övrigt är planerat att bestå av följande delar: Tank: Optiwhite 90x30x20 / 8mm tjocklek / Bottenborrat x 3 / 50 Liter Sump: Egenbygge / 50 Liter Overflowbox: B…
-
-
- 128 svar
- 16,9k visningar
-
-
hej SG köpte ett nano kar av en kolega i sommras vet inte vilket märke det är, men är på 32 liter + 5 liter filter kar jag har inte den avanserade tekniken och akvariet har varit igång i 3-4 månader, här kommer lite bilder: anemonen är nyinskaffad för någon timma sedan