Gå till innehåll

Micke's Blenny!!!


Majki01

Rekommenderade inlägg

  • Svar 426
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Vi får hoppas det lugnar sig.. Känns lite måndags ex ..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja det gör ju tyvärr det,

Cirk pumpen blev lite tystare nu efter lite modifiering,

Och skummar pump skulle jag få ny :), så efter lite middag lugna nerverna sig hehe.

Karet står bra på sin nya plats och ljudet störs inte mer:)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl 380 gram salt per 10 liter? Har för mig att det står på burken.

Så 10x 8 = 3040 gram.

Inte helt hundra dock så jag hoppas du använder en refraktometer :)

På min hink Red Sea Coral Pro är det 382g per 10l. (för att få 1.025/35ppt)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren, refraktometer köpte jag långt innan jag ens hade salt kar.

Jag blandar till hela karet 70.5 liter vatten fick jag i. Sen tar jag ut vatten samtidigt som jag häller i sand.

Blev en oväntad ledig dag imorgon, som också är lönedag. Så haha inte svårt att gissa var det bär av imorgon :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite kontroller idag, från 18 igår till 14 idag hade det avdunstat cirka 2 liter vatten.

Någon som vet ungefär hur lång tid det tar för tunze omsolator att pumpa 2 liter vatten?

Mest så jag får lite hum om ungefär hur länge jag ska låta den gå om dagen :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 liter har hade jag på mitt andra kar med, lekage har jag kollat ,

Anledningen till att jag inte kommer ha den igång hela dagen är för att vare sig man vill eller inte så kan man aldrig lita hundra procent på sådant, jag har 0.5cm spel rum. Sprutar den i 1 liter mer än det som dunstat så rinner det över karet

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sätt den på timer.. Det är inte mycket marginal i blennyt.. I ett större kar hade kanske 25l osmos inte varit en katastrof.. Men i blennyt så är det verkligen en katastrof om det skulle hända att dunken töms..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sätt den på timer.. Det är inte mycket marginal i blennyt.. I ett större kar hade kanske 25l osmos inte varit en katastrof.. Men i blennyt så är det verkligen en katastrof om det skulle hända att dunken töms..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Aa precis :), 15 minuter per dygn borde ju räcka för 2 liter som det avdunstar just nu

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glaset är 5 mm den svarta skivan är 7 mm :)

Nu är saltet blandat och färdigt.! Va och köpte lite ny fräsch bakterie kultur idag, samt LS till att fylla "baksidan"av karet.

samt en "stor" fin sten att ha där fram bredvid pelaren bara för att min framtida blenny ska ha någonstans att gräva:)

Levande sand är också köpt!

Och en fin liten blå gul fröken fisk väntar tills kvällen kommer så den får hoppa i också:)

cirka 1-2 cm stor! så det blir "inkörningsfisk"

sen händer inget med karet förren det är fullt med alger då blir det en städ patrul i väntan på deep ocean turen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack! Bara så jag vet vad det ska hålla för mått om man ska beställa ett DIY. ;)

Är den svarta skivan i glas eller plexi?

Låter som att du snart får ta en bild och lägga ut, även om det inte är allt för mycket o kika på! Sen vet du att du har en Riccordea Florida att stoppa i också som ligger och väntar hos mig. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jasså diy alltid skoj :) det borde va plexi för det är inte glas :)

Bild kommer direkt man ser något, det är de värsta med sanden haha .

Andy eller någon annan som har detta akvariet, har någon av er möjligtvis tid att mäta hur mycket spel rum ni kör med i front delen? Hur "långt" det är från vattnet till kanten på glaset? Samt göra likadant där ni har retur pumpen, från vattnet till kanten? Hade varit jätte snällt :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör min retur på 9v och då har jag 2cm i karet och 5cm till glaset vid returen. Skillnaden blir 3cm och bör hålla de måtten hur jag än sätter sensorn till osmolatorn. Kör jag returen på max dvs 12v så har jag bara 1cm till glaskanten i karet, ungefär. Då går det inte att stoppa ner armen till botten utan översvämning. Mitt intag i btn'en stoppar säkert lite vatten så det är inte säkert att dessa mått kommer stämma exakt för dig.

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jasså diy alltid skoj :) det borde va plexi för det är inte glas :)

Som det är nu så har jag mitt 30-L ståendes på en bänk som är 35x42cm, gör man då ett kar som passar den ytan och sen 35-40 högt blir det knappt 50 liter istället, då kan man ha det som ett nano med lite mer LS och kanske någon liten fisk istället för som idag enbart fraggar och en bit LS bakom bakgrunden. :) Din skummare blir dessutom perfekt till den belastningen. :) Svart eller blått plexi som sitter nedskjutet i ett par bitar kabelkanal som man silikonar fast blir kanon. Först var tanken att borra och använda mitt 30L som sump, men tror att det blir enklare om jag låter 30L vara osmosbehållare i skåpet istället och skippar sump förutom den avgränsade delen. Men nu ska jag inte ta upp mer av mina planer i din tråd. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör min retur på 9v och då har jag 2cm i karet och 5cm till glaset vid returen. Skillnaden blir 3cm och bör hålla de måtten hur jag än sätter sensorn till osmolatorn. Kör jag returen på max dvs 12v så har jag bara 1cm till glaskanten i karet, ungefär. Då går det inte att stoppa ner armen till botten utan översvämning. Mitt intag i btn'en stoppar säkert lite vatten så det är inte säkert att dessa mått kommer stämma exakt för dig.

/André

Ah okej, jag har 8 mm till kanten fram så handen i går inte , och då har jag 4 cm vid returen,

Sänker jag mer så klöddar skummaren :s

Edit

Tömde till 5 bak nu fick då 1.8 fram, alltså nästan 2 cm utan att skummaren balla ur,, känns lite säkrare då

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...