Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

0-150 liter

1. Är det någon som har koll på bra lysrör till ett nanokar. Rören som sitter i nu är 2st T5 8w Power Glo. Dessa är visserligen rätt så bra tryck i, men jag saknar den blå färgen. Jag har letat efter Marine Glo rör men de verkar inte tillverkas i så små storlekar. Vore väldigt tacksam om det är någon som har förslag på andra T5 rör på 300mm. I värsta fall får man väl försöka sig på och bygga en LED armatur, fast det känns enklare att beställa rör

• 5 svar
    • 2,5k visningar
  2. Hejsan jag heter Pontus Enbom och går sista året på Naturvetenskapliga programmet på Björknäsgynasiet. Som examensarbete har jag startat upp ett saltvattenkar. Efter mig så kommer en i tvåan att driva karet som sitt projektarbete och sedan kommer förhoppningsvis karet rulla på med en ny elev varje år som tar över. Det här kontot är dedekerat till akvariumet och för de som skall sköta om det i framtiden så därför kommer personen som använder kontot ändras varje år. Lite teknik: Karet är ett juwel lido 120 med juwels egna skummare för tillfället sitter det orginalbelysningen på men den kommer snart att bytas ut till en Kessil a150w. Som cirkulation så har jag en boyu wavem…

• 13 svar
    • 2,5k visningar
  3. Started by Fabhellmyrs,

Tjena! Ville bara tipsa om ett grymt snyggt akvarium som jag såg på youtube, om någon är intresserad så är länken

• 4 svar
    • 2,5k visningar
  4. Started by Lukas89,

Hej alla, ligger i startgroparna för att starta ett nytt akvarium men stött på problem då det är en flisa som verkar vara på gång att lossna. Till historien hör att jag beställde det för 6 veckor sedan och skulle gärna låta bli att vänta denna tid igen för att få ett ersättnings akvarium. Hur skulle ni bedöma risken Sprickan finns högst upp på akvariet... (bild bifogad) Tack för er support

• 3 svar
    • 2,5k visningar
  5. Started by maltemus,

Då var det dags igen ! Hade egentligen tänkt att starta upp min kub igen (ca 40l) men har fastnat för några långa låga kar. Exempelvis Mr Aqua 12 gal. (Ca 88*22*25) samt ADA 60F 60*30*18. Då jag kan köpa glas på jobbet blir det Optiwhite 8mm eller 10mm. Grundtanken är enkel: långt lågt kar kommer se större ut än vad det är. Jag ska ha väldigt lite sten (2-3 små öar) samt mkt sand. Jag är inne på ca 100cm bredd, 30 djupt och 25 högt (75 liter). Fortfarande lite osäker på måtten då det kanske vore bättre att göra det 25 djupt (62 Liter) eller gå ner på 20 höjd (50 Liter) för att få det att se större ut än vad det är. Det tråkiga med att gå ner för mkt är att det blir väldig…

• 11 svar
    • 2,5k visningar
  6. Started by MarinTH,

Hallå hallå, Så länge man har gått och tänkt och klurat över att starta sig ett saltkar, men alltid tvekat vid tröskeln. Inte för att jag är särskilt gammal, 21 betyder nog snarare många år att se fram emot i denna hobby. Till slut lyckades jag ta mig samman till beslutet om att köpa mig ett och dessutom försöka hitta på en egen lösning istället för plug and play. Bygget blev utifrån familjens gamla "typiska" 60 liters välvd ruta f.d sötvattenskar. Jag bestämde mig för att tvunget köra med ett sumpprojekt, fick ett lika stort kar till av en kär vän och det mynnade ut i lite borrande och en trevlig avrinningshörna. Norpade familjens gamla pump ifrån trädgårdsdammen och gjo…

• 12 svar
    • 2,5k visningar
  7. Started by izfisk,

Hej akvarievänner! Jag är glad över att få dela med mig av mitt senaste akvarieprojekt med er - mitt Red Sea Max 130D akvarium! Jag vill gärna dela med mig av mina upplevelser, utmaningar och lärdomar från att återuppliva detta fantastiska akvarium som stått i min källare sedan 2014. För ungefär ett år sedan påbörjade jag detta spännande projekt, och i September i år satte jag in de första invånarna. Varför Red Sea Max 130D? Det är egentligen mitt allra första salkar som jag köpte 2014 men använde bara i 6 månader innan jag uppgraderade till ett större :). Design: Detta akvarium har en storlek som passar bra i mitt hem. Den böjda rut…

8. Started by Bangen,

Har lite extra tid under julledigheten så har börjat planerat att dra igång ett litet saltprojekt. Eftersom det är jul så tänkte jag starta upp allt med en låg budget och sedan byta ut under tiden. Saker jag har hemma Avvecklat sötvatten 112 L (80x35x40) med 4x24W och BTN bakgrund med filterhörna på ena kortsidan. 54L (60x30x30) Wg 310 Tänkte använda en Bänk från Ikea (80x35x60) http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10226678/ Har funderingar på hur mycket jag behöver förstärka den. Första tanken var 45x45 reglar men detta känns lite överdimentionerat så tänkte om 25x38 reglar fungerar? Och om jag ska sätta en regel i mitten på framsidan eller om detta också är …

• Gilla
    • 4 svar
    • 2,4k visningar
  9. Hej Här kommer jag visa mitt simpla sps kar och dess utveckling. Detta är mitt femte saltkar och har tidigare haft kar i blandad storlek, vissa med fullspäckad teknik o andra utan. Denna gång blir det ett basic kar utan sump, tekniken kommer sitta i ena kortsidan och inte det vackraste estetiskt sätt men simpelt och jag vill testa SPS utan sump då jag haft bra resultat med det tidigare i ett LPS akvarium. Jag kommer också visa mina rutiner och lite att tänka på, tror denna sida kan vara en bra grej för nybörjare i hobbyn som letar efter info om hur man i verkligheten kan sköta ett akvarium. Jag kommer inte använda den absolut billigaste…

10. Started by freeman,

hi everyone i am going to start a small akavrium 128l with zeovit.now almost a week now.will attach the pic soon..

• 15 svar
    • 2,4k visningar
  11. Started by Svahn,

Mitt gamla kar skall göras om till ett fish- only karantänkar. steg ett ... Tvätt med högtryckssprutan - ;-)

• 20 svar
    • 2,4k visningar
  12. Hallå alla, Tänkte be om hjälp med att planera ett akvarie som ska byggas. Jag har försökt skissa själv på vilken typ av ytavrinning det ska vara och hur den ska se ut men får inte det att bli bra. Dimensioner på rör, hur stor yta boxen måste ha för att fungera, vilken typ av box, hur lång från glaskanten kan man sätta tankgenomföringarna? är några frågor som jag inte får rätt på. Likaså hur en väl fungerande sump borde se ut? Ni som har borrade akvarier och kör med olika metoder, kan ni hjälpa mig med en bra förklaring eller till och med posta en skiss på en bra tyst lösning? Måtten är i dagslägen inte bestämda förutom att det finns 2 st maxmått, 700mm bredd och 450mm …

• 8 svar
    • 2,3k visningar
  13. Tack snälla medlemmar på denna sida för all hjälp och stöd jag fått med mitt akvarium men nu orkar jag inte mer. Jag har inte haft annat än problem med det sedan jag köpte det för snart 6 månader sedan och nu är det fullt med brun alger fortfarande och cyano angreppen har kommit tillbaka. Jag blir helt ärligt sjuk av att hålla på med det så hur gör man en annons för att sälja allt? och vad kan man begära för det? komplett med koraller, sten fisk och så cyano och alger och skit förståss Jag lyckas inte få i ordning på det även om ni ger goda råd så är allt bara kaos och jag orkar inte med vattenbyten 2 ggr i veckan igen som jag precis slutade med för nån mån…

14. Started by Dalmasen,

Hej igen saltvänner! Efter en tids mer eller mindre frånvaro från guiden kände jag att det var dags att ge er en uppdatering! Efter att jag i mitten av förra året p.g.a. platsbrist tvingats nedgradera mitt kar från 110l+60l sump till ett Blenny har annat kommit i vägen för forumaktiviteter. Bland annat föddes vår dotter i somras och jag har ägnat mig åt min andra hobby, amerikanska bilar, genom inköp och påbörjan av renovering av en Pontiac Firebird 1974. Hobbyn har dock inte legat helt i dvala som synes av bilderna nedan. Mitt Blenny har alltså varit igång i ca ett år nu och det börjar nu få den där härliga naturliga känslan när koraller breder ut sig över sten och botte…

• 13 svar
    • 2,3k visningar
  15. Started by msen,

Hur ser man att ett RSM 130 D är just ett sådant, dvs den nya uppgraderade versionen, och inte den äldre versionen utan D?

• 5 svar
    • 2,3k visningar
  16. Started by Jeanette Johansson,

Jag blir så ledsen, knappt två veckor har jag haft mitt akvarium, istället för att njuta av det har det bara varit små saker som strulat och nu så kom cyano som ett brev på posten, gjorde vattenbyte och sög ur så mycket av det jag såg av cyanon som möjligt och ska göra ett vatten byte till idag, men nitrat och nitrit värdena är fortfarande på samma nivå, vad ska jag göra? köpa något medel? mörklägga? svälta fiskarna?

• Gilla
    • 28 svar
    • 2,3k visningar
  17. Started by Hansen898,

Tjena allihop tänkte köra ett vinterprojekt , ett shallow reef nano med sump , jag vet jädra trams men detta är mer för att lära mig teknikerna bakom alla de vackra baljorna som finns ute i vårt avlånga land, tänkte köra en botten på 50*50 och höjden 30 kanske ev lägre och ha ytavrinning och retur i mitten typ en kub 10*10*30 ev större med tanke på borrningen samt att göra egen revpelare runt denna lilla Box och bygga in en ytte pytte liten streamer i ? Är jag på overkill nivå... Vem f@n vet;) men har börjat skära glas och är nere på 0,7 mm felmarginal så man börjar lära sig lite iaf vad tycker ni har ni något liknande?! här är en på dem första skären (skäms) ser ut s…

• 5 svar
    • 2,3k visningar
  18. Started by Freddess,

Hej! Jah har haft mitt nano igång en tid nu. Det är på 30L. Vatten byte är rekommenderade till 10-20%. Dvs 3-6 liter. Detta känns lite. Har två små clowner, två räkor och en ermit. Samt en snigel. Kan detta verkligen räcka en gång i veckan?

• 10 svar
    • 2,3k visningar
  19. Started by Jois,

Hej! Första inlägget! Har för ca 1.5 månad sedan tagit över ett saltkar. Otroligt roligt att äga ett igen efter ca 12 års saltkarsuppehåll. Akvariet rymmer 125 liter och har optiwhite glas. Maxspect R420R ledbelysning, Deltec mce600 skummare, Aqua Medic 11w UV-C, samt diverse pumpar. Efter uppstarten, eller omstarten, har befintliga koraller både vuxit och fått otroligt fina färger. Mer bilder kommer - jag måste få hjälp att identifiera ett gäng koraller. /Johan

• Gilla
    • 17 svar
    • 2,3k visningar
  20. Started by EmilPersson1983,

Hejsan. Vet inte om jag lagt frågan rätt. får gärna flyttas om de blev fel. Tjejen fick tag på ett litet nano kar 40L och hon vill ha sjöhästar finns de någon dvärg art som man kan hålla 2 av? (Hon vill ha ett par) Och sen till skummare. Vad jag läst mig till är sjöhästar känsliga för microbubblor och funderar på att köra skummarlöst med gämna vattenbyten ist. För/nackdelar med den lösningen. MVH Emil

• 10 svar
    • 2,3k visningar
  21. Started by tobbs,

Då var det dags igen för fjärde gången att dra igång ett Saltvattenskar då jag det senaste året inte haft något pga barn,flytt med mera så har jag nu fått tid till att dra igång igen. Det blev ett Aquael nano reef 30 l .

• 11 svar
    • 2,3k visningar
  22. Started by Jeanette Johansson,

Nu är mitt 80 liters kar tömt och levande sten, koraller och mina 3 sista turbosniglar flyttade till ett mindre, tänkte börja fylla på 80 liters karet igen i morgon, hur lång tid bör jag vänta innan jag flyttar tillbaka allt igen ?

• Gilla
    • 13 svar
    • 2,3k visningar
  23. Started by Jeanette Johansson,

Vill tacka alla som gett mig goda råd och tips på vägen till köpet av mitt första saltvattensakvarium. Utan er hade jag förmodligen aldrig köpt något(rädd för att göra fel) Efter lite små missar och strul så är nu akvariet uppe och igång och allt går bra hittills(ta i trä) Idag ska jag göra min första tester, ska man göra alla på en gång eller några i taget?

• Gilla
    • 21 svar
    • 2,2k visningar
  24. Started by quaddan,

Hej, Efter ett par år utan saltakvarium så är jag redo att sätta igång igen. Jag har hittills haft 3 olika akvarium i varierande storlek, det senaste karet hade jag i 2 veckor innan jag var tvungen att sälja av pga ett spontant husköp med allt vad det innebar Jag har inget bra utrymme för något större kar, jag är inte heller intresserad av att lägga för mycket tid på underhåll. Därmed kommer detta att bli ett litet kar, med ett försök att göra så smarta tekniska lösningar som möjligt, för att minimera underhåll. Måtten på karet blir 60*40*30, helt i 12mm gjuten akryl (12mm är att ta i för ett så litet kar, tycker dock att tjo…

• Gilla
    • 7 svar
    • 2,2k visningar
  25. Started by BrauAG,

Jaha då var man igång igen.

• 21 svar
    • 2,2k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.