Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

151-720 liter

1. Started by Lunkan,

Tänkte jag skulle lägga upp lite om planeringen av mitt nya akvarium. Har i ett års tid velat utöka storleken på mitt kar. Men regeringen har sagt att vi inte någon bra plats. Efter att ha sett ett tavel-kar så började hon att ändra sig. Jag försökte berätta att det blev svårt med all sten och teknik i ett sådant akvarium. Men hon sa att det borde gå att lösa. Efter lite om och men lyckades jag lösa det och Mikael på Håkanstorp lovade att bygga det. Även om han tyckte att priset/ liter på akvariumet blev dyrt. Själv försökte jag muntra upp mig med att m2 priset blir skapligt. Det blev ingen tavla längre, men känslan ska vara lite åt det hållet. Akvariumet som kommer ha …

• 1 svar
    • 2,1k visningar
  2. Started by DSB,

Akvariet har stått och " puttrar " i ca 9 månader med skummare och refugium igång och ett fåtal koraller. Har nu bestämt mig för att köra en variant av Ecosystem Aquarium methhod. Har precis tillverkat en sump enligt metodens förslag, en avdelning med miracle mud, men istället för bio bollar har jag levande sten. Lyset kommer jag att köra 24/7 över slumpen. Det kommer också att köras skummarlöst. Skickat från min SM-A510F via Tapatalk

3. Hi all, I'm an Aussi from Cairns living in Sweden. I had a reef tank when I was a kid, but that was 20 years ago. I figure its time to dive back into the hobby. I'm keen to get into it, but I have very little knowledge on the topic, so I'm likely about to make many noob mistakes along the way. I thought the best way to learn from others would be to keep in touch with my local forum. I'm hoping that this reef keeping community may save me from walking into obvious mistakes, and give me suggestions as I blindly stumble through the early stages of learning this complex and exciting hobby. Attached below are my aspirations and some of my initial plans, all be it j…

4. Ny tråd igen... En tråd till nya akvariet. Övertalad av flickvännen blev det akvarieköp och numera delägare i ett 720 liters rimless med 375 liter sump. Tråden kommer uppdateras inom kort med bilder och mer info men ikväl får det räcka med at öppna en tråd. Utrustningen på karet är lite extra allt kan man väl säga

• Gilla
    • 21 svar
    • 4,2k visningar
  5. Hej! jag har suttit och läst många trådar här på forumet och fått stor inspiration. Jag har Hållt på med akvarium från och till i mitt 37åriga liv men för två veckor sedan tog jag steget in i saltvärlden. Som sagt för två veckor sedan så startade jag mitt första saltkar om hela 30liter:) redan dag två insåg jag att jag vill ha större. Så idag har jag hämtat karet, sumpen, skummare och led belysning. Bänken fick jag inte med mig så får hämta den i helgen. Karet har måtten 80*80*40 med tre optiwhitesidor. Bänken är ca 88 hög så min tanke är att göra bänkar på två sidor som bardisk typ. Där ska jag och sambon sitta och titta med vin på helgerna:) Syftet med tråden är om ni v…

• 3 svar
    • 776 visningar
  6. Started by Vattenmannen,

Tja! HISTORIA I somras efter jag flyttade hemifrån införskaffade jag mig ett helgas akvarium på 240 l som jag sedan juli har haft igång med gammal sand som stått utomhus i flera år pga tidsbrist, likaså även den döda levande stenen jag hade från mitt förra 375 l kar som jag då inte hade ekonomin att hålla det i skick så la det på hyllan så länge. UTRUSTNING Jag har en Deltec MC 500 skummare, en Deltec uvc 10w och två returpumpar som med lite hemmabygge funkar som filtrering. All utrustning är i akvariet vilket tar lite mycket plats men funkar för nu innan jag inskaffar mig ett större kar. Haft planer på sump till detta karet men inte orkat ta tag i det än och lär inte g…

7. Started by pettzon,

Hejsan! Efter en mindre debut på sötvattensidan såddes snart ett projekt i saltvatten. Har kommit en bit på väg, har en del kvar dock. Tänkte dela med mig utav projektet så länge samt öppna upp för kommentarer från mera rutinerade människor. Tips och tricks samt positiv kritik mottages mer än gärna! Värt att ha i åtanke är att jag försöker hålla nere kostnaden, här hittar ni nog ingen lysramp för 20 000. Har väl egentligen inte bestämt någon setup än men har tänkt att börja med en Salarias, ett clownfiskpar(Percula, om jag kan hitta) + anemon(Entacmaea quadricolor, om jag kan hitta) och städpatrull förstärkt av räkor. Koraller beroende lite på vad som passar och vad som …

• 26 svar
    • 5,9k visningar
  8. För snart två år sedan skaffade jag mig mitt första saltkar. Målet var ett någorlunda enkelt och underhållsfritt kar med DSB och makroalger som främsta näringsexport. Det gick ganska bra, hade lite problem med cyano en gång och även vitaprick, men inget katastrofalt. I våras kände jag dock att det var många saker som jag hade velat göra annorlunda, var inte nöjd med scapen, vissa fiskar och hade fått otroligt många vermetid snails. Sålde vissa fiskar, kastade ut all sten och ersatte med annan som hade varit igång i ett annat kar ett antal månader. Tyvärr åkte jag på ett sjukdomsutbrott kort därefter vilket resulterade i att dom få fiskar jag hade kvar inte klarade sig och…

9. Started by Denny,

hej en ny kille här som börjat ganska nyligen med ett blenny kar på 80 liter och växte ur det ganska fort så jag och min flickvän bestämde oss för att skaffa ett större så jag beställde ett 400 liters helt i optiwhite så när jag hade beställt det och betalat så skulle min kompis sälja sitt elos 120x50x50 komplett med allt så nu står jag typ med dubbelt av allt. det nya karet kommer den 14 januari då säljer jag eloset med sump skummare ljusramp mm lägger in lite bilder på hur mitt ser ut :-)

10. Håller på för fullt och slitet med att få igång mitt nya saltvattensakvarium. Har i dagsläget ett akvarium på 40L med clowner, anemoner, räkor, sniglar,eremiter,mjuka, LPS, några SPS och en stor klump alger (som kryllar av liv). Sunkigt T8-ljus, en kinastreamer och ett internfilter. Allt lever. Jag mäter inte men har knappast bra värden. Nu tillbaka till min nya fru... eller akvarium menar jag. Det är ett 300l optiwhite akvarium på 120x50x50 med beananimal överflöd. Sump med chaetokammare, refugium/fragtank samt teknikutrymmen. Det kommer bli Maxspect RSX i visningskaret, 2st gyre 230 och VA random flow generator. Max…

• Gilla
    • 28 svar
    • 3,2k visningar
  11. I slutet av maj 2013 så köpte jag mitt första saltvattensakvarium som var ett 96L akvarium. Jag märkte tidigt att detta var en hobby jag skulle hålla på med ett tag så efter dem första 2 veckorna tyckte jag redan akvariumet var för litet. Så efter en del besparingar i några månader har jag lyckats köpa ett akvastabil 300L akvarium. När jag köpte akvariumet var det ett sötvattenskar så ingen saltvattensteknik medföljde. Under en månad så letade jag efter den tekniken jag behövde och kom undan rätt billigt då jag endast köpte begagnat. Är väldigt glad över mitt 300L då det drivs på ett studiebidrag för det mesta! Teknik: Skummare: Deltec mce600 Belysning: sfiligoi 2x250W M…

• 14 svar
    • 3,3k visningar
  12. Hallå gott folk! Satte igång mitt första saltvattensakvarium för lite över en månad sedan. Eftersom jag numera har barn vill jag gärna slippa ha vattenbyten eller annat underhåll på min att-göra lista allt för frekvent. Därför försöker jag hålla det enkelt, kör helt utan sump och skummare. Istället är min tanke att köra DSB (Deep sand bed) och macroalger som näringsexport. Än så länge har jag bara cheato men mer är på ingång! Har inte gjort några vattenbyten ännu. Har bara testat nitrat som ligger på 5 ppm. Kör bara RO-vatten förresten. Akvariet är 120 x 50 x 50 cm i optiwhite. Jag har två doppvärmare från JBL och två streamerpumpar frå…

• 6 svar
    • 2,5k visningar
  13. Då har man uppgraderat till ett 340 liters med sump. Teakakvariet åkte all världens väg på tippen. Så jävla skönt. hatade det varje dag jag skulle lyfta på locket och mata. Nu känns det bättre. Börjar få ordning på nya karet efter lite resor, husvakter, övermatning, belysningsproblem mm. Här är lite bilder.

14. Started by Exxec,

Köpte Rickard589s kar innan jul (stor tack för leverans och bärhjälp igen) och tänkte bara visa upp hur koraller osv mår i det, har tyvärr dåligt med sten i än så länge men har inte så mycket fisk heller. Värdena ligger kanon. Har haft en mindre algblommning trots att allt gått i gamla karet över ett år. Kan ha att göra med att jag inte orkade släpa vatten och fyllde upp med vanligt istället för osmos efter ett tag... Tekniken består av; 2*54w blå rör 250w aquamedic aquastarlight. med en 14k marinelux lampa. Tunze 9011. 2 dl biopellets. i hemmagjord reaktor. balling light - Bm 101. aquabee2001 Seio 1000 *2 Levande; 2 ocellaris en hög turbos en hög eremiter. Inte så mycke…

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  15. Started by jeber,

Dags att ha en tråd här för egen och andras skull [emoji4]. Kan vara roligt att följa hur det går och när det inte går. Började med ett rsm 130 men bara efter någon månad med salt gjorde jag om mitt sötvatten till salt. Nu har det varit igång sen april 2017 och jag lär mig massa saker hela tiden! Nästan all utrustning, koraller osv är köpt begagnat när det dykt upp ett bra tillfälle. // Jesper Skickat från min iPhone med Tapatalk

16. Started by BergLasse,

Hej, Ny på sidan och ny inom saltvatten så tänkte göra en tråd som presentation och egen dokumentation. Tanken är att dra igång karet nu på hösten och lära sig efter hand av misstagen man gör, praktik blandat med teori helt enkelt. Teknik och utrustning just nu: Deltec 370 liters med tillhörande underskåp och sump T8 belysning (3*54w & 36w) Deltec skummare med pump UP 2000/AS (2000 L/h) Returpump HLP 4040 (4200 L/h) /Lasse i Södra Sandby (men äger ingen djurbutik)

17. Started by MarinaS,

Hej! Det var tänkt att jag skulle göra en tråd om detta akvarium för länge sen, egentligen när vi började med att bygga möbeln men jag har inte riktigt haft lust faktiskt men nu känns det lite som att det faktiskt är på tiden speciellt när vi fyllt akvariet dessutom! Men akvariet är ett kubakvarium med måtten 85x85x65 vilket då gör den till 470L vilket är alldeles perfekt just nu. Akvariets avrinning ligger i mitten av akvariet med endast ett lite större hål borrat fast med två rör i ett (?).. Sumpen är på ca 50-60 liter som kommer uppgraderas med tiden men som just nu består av en skummare (ozon kopplad till den), doppvärmare och cirkulationspump. Vid sidan av finns det …

• 93 svar
    • 13,1k visningar
  18. Äntligen är det nya akrylakvariet på gång efter evigheter med funderingar! Ska bli grymt skoj att testa akryl efter ett par läckande glasakvarium. Och när man väl kör Akryl så varför inte köra lite specialare... Det kommer alltså att bli ett kar på cirka 500 liter, måtten 124 x 65 x 60 cm. För att få till ett så visuellt sett rent akvarium som möjligt har jag valt att lägga överrinning utanför själva akvariet. Jag kommer även att köra 2 stycken Tunze 6105-streamers i en "extern" lösning där pumparna sitter i en box utanför akvariet. Och här kommer en bild från tillverkaren Schuran på hur långt de har kommit med karet nu.

19. Started by selje,

Her er litt info om mitt akvarie. Det har gått noen år nå. Men etter mye problemer med bla. glassroser tappet jeg det ned i januar og startet på nytt med død stein. Akvarie Display: Akryl fra Schuran 112x75x60 cm, 12mm 504L Sump: Glass 65x50x45 cm, 8mm 146L Utstyr Lys: ATI Powermodule Hybrid 4x39w T5 + 2x75w LED Skummer: Royal Exclusive Bubble King Double Cone 200 Flow: Maxspect Gyre XF150, Tunze Nanostream 6045 og en eldre Jebao wavemaker Tilsetninger Balling fra AF AF Bio S AF -np pro AF Vitality AF Energy AF Amino Acids

20. Här kommer lite bilder på kommande projektet , kände ganska snart att vårat 120l lido var aldeles för litet och man kunde inte ha så mycket i det heller , så vi har skaffat ett 540L med aluram som jag har borrat i botten och monterat 2 stycken 32mm rör för avrinning till sumpen , har byggt en egen ledramp på ca 500watt , samt skaffat det mesta inom teknik såsom returpumpar skummare nitratfilter uv filter osv , har beställt cirkulationspumpar samt osmos filter som kommer i slutet på månaden , kommer att bygga en bänk för sumpen och karet nästa helg

21. Hej alla! Då blev det beslutat att börja med saltvatten igen. Har tidigare bara ägt ett 60L clownhotell som fick läggas ner vid flytt, så räknar mig själv som en riktig nybörjare. Kollade på lite olika sidor och hade kontakt med några stycken som skulle sälja sina akvarium. Det blev till sist ett 540 liters som jag köpte av Robin i Hässleholm. köpte även hans belysning som är en PS Hyperion S 3x145W. När handpenningen var fixad och det stod klart att om cirka en månad står man här med ett stort akvarium (stort för mig ). Jag och min polare som också har ett saltkar började rita och måtta på en sump som skulle stå …

• Gilla
    • 9 svar
    • 2,5k visningar
  22. Started by Emil_kba,

Tänkte det va dax att presentera mitt akvarium och dess invånare! Akvariet är ett 540 liters med optiwhite framruta , 150 cm *60 cm *60 cm. Sumpen är på 160 liter, 100 cm* 40 cm* 40 cm. varav va 70 liter till osmos / vattenbyte. Borrat med 2 st 32 mm rör ner och ett 25 mm till returen. Bänken är hemmabyggd av 2 tum 4 och inklädd med 10 mm mdf som är vit målat. Benen är Ikeas köksbänksben som är justerbara. Inriktningen är korallrev med massa SPS och några få LPS längst ner. Teknik Skummare: ATB 1050 med airstar pump. 1500 L/T luft och 2000 L/T vatten, extremt tyst. Cirkulations pumpar: 3 st 6095 med 7095 controller. Returpump: Newjet 6000 L/T Belysning: 2 st 160 Watt Max…

• 35 svar
    • 5,6k visningar
  23. Started by loopmannen,

Då har jag börjat så smått med mitt nya projekt, mitt RSM 250 skall bytas ut mot ett 540l optiwhite akvarium i måtten 150x60x60 Men det återstår nästan allt, i dag blev det en tur till den lokala brädgården. Många snackar om Bauhaus osv men jag måste säga att hjälpen och servicen på den lokala firman är kanon. Det gick åt 3 st 16mm MDF skiva, jag fick betala för 1 1/2 samt att han kapade alla bitarna helt fritt på det fick jag 15% rabatt. Reglar, skruv och vinkeljärn inhandlades så det kommer att återstå lite färg och silikon innan bänken är komplett. Hoppas att jag får tid att börja bygga snart men jag väntar hem ett gäng fönster och en altandörr till huset och det måste…

24. Nu har detäntligen börjat. Efter att ha legat och väntat på att jag en dag skulle få tummen ur så är detta nu under uppbyggnad. Vad i he....e är det där. Hör jag er säga. Jag säger bara, jag gör saker på mitt eget sätt. En dag släpper jag en film om hur det hela fungerar. Detta är bara en teaser.

• 2 svar
    • 1k visningar
  25. Started by timmpa,

Hittade mej ett lite större kar än jag hade innan....tänkte som så att det är "mindre"jobb med ett större än 3 st mindre kar. Sakt och gjort så införskaffade jag mej ett "lite" större kar och det fall på ett 585L kar med sump och bänk som hittades här på guiden(tack för att ni finns till). Måtten på karet va bara 150x60x65 och med måttbandet i handen för att kolla hur,vart man kunde ställa det så tyckte man inte det va så stort.Glad i hågen så fixade man släp och bärhjälp och drog iväg för att hämta det.Väl framme så blev det mera en...fan är det så stort....jaha ja det är väl bara att bära då . Fick med en ca 70Kg sten i köpet med och med stenen jag hade innan är man up…

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.