151-720 liter
590 ämnen i detta forum
-
Efter att ha fyllt upp 130karet lite väl fort så införskaffade jag mig ett rsm 250, den silverfärgade varianten begagnat. Men den färgen passar bara inte in i hemmet, så det blev en tur till billackerarn med allt isärskruvat och vitt skulle de bli! kanon hur fint som helst. Men så började tankarna om en separat sump för att få bort alla ljud från skummare, pumpar osv. Jodå sump inhandlad 100x40x40. "Så där kan de inte se ut i gästrummet" sambons ord;) ut i snickarboa och tillverka sumpmöbel. Sådär ja, en bänkskiva med gångjärn ska de på oxå men kommer alltid stå öppet, förutom när man har gäster i huset. då var de dags för borrning, fick hjälp av en kompis pata76 h…
-
- 43 svar
- 6,4k visningar
-
-
Hallå alla salta! Jag har länge varit sugen på att skaffa ett möbelakvarium med avrinning inne i karet istället för en box som jag har nu, samt få lite mer bredd. Och efter lite letande hittade jag ett kar som föll mig smaken i direkt. Det dröjde inte länge förens jag beställde hem ett nytt ifrån tyskland och det levererades idag med ca 30kg död sten. Mitt första intryck av karet är wow! Har en känsla av att det här kommer bli perfekt för mig. Karet är ett Eheim Scubaline 250L marine. Det som ingår är möbel, ramp ink belysning, avrinning ink all rördragning, sump och en returpump. Tekniken är för tillfället: Eheim belysning: 4x39w T5. (Blir antagligen att komplettera med…
-
- 42 svar
- 6,1k visningar
-
-
Hej! Det är dags igen efter dryga 5 års uppehåll och ett par kallstarter som falerade. Villaträdgård undrar ni? Lasse Forsbergs kommentar om mitt tidigare rev. Det var ganska rent och städat, prydligt så att säga. Jag tyckte det var roligt sagt och stämmer bra in på den skola av estetik jag föredrar. Som många av er vet så testade jag en del tokigheter i mina tidigare kar. Den här gången blir det nog mer vanligt och konservativt. Visningskar: 588L 140x70x60 12mm optiwhite rimless från Polacken med det omöjliga namnet. Sump: 133x50x40 Returpump: Maxspect Jump 10k l/h Cirkulation: 3x Vortech MP40 QD Belysning: Metallhalogen 2x250w…
-
Detta kommer att startas till hösten. Är första gången jag kommer att köra med sump, några tips ? Måtten på karet är 120*60*60
-
-
- 41 svar
- 6,1k visningar
-
-
Har startat ett nytt projekt. Det är mitt första där jag bygger möbel själv. har kört salt tidigare ett år men det var inte helt lätt alltid och slutade med en krasch när en pump la av. Den här gången tänkte jag ta mer hjälp av mer erfarna akvarister och hoppas att det går bättre:) jag åkte och köpte 25kg Ls av en kille här på guiden som skulle lägga ner ett kar. Det slutade med att jag köpte hela karet och utrustningen. Måtten på karet är 100*80*50 l*b*h. Tänkte först ta över det som det var med möbeln, men frugan ska tydligen byta möbler i vardagsrummet så jag ska försöka mig på att bygga en egen möbel lite i stil som indiska möblerna från Mio. Blir verkligen inte lät…
-
- 41 svar
- 4,3k visningar
-
-
Lägger upp en tråd om starten av mitt nya kar. Hade salt för 14 år sedan men la ner när vi flyttade. Har länge gått och varit sugen på att starta upp igen. Startade snabbt upp ett kar på typ 30 liter förra året när barnen ville ha en nemo (det är en pytte liten nemo). Jag byggde en revvägg av LS och typ reef foam till akvariet för jag har alltid velat prova å det är ju lite enklare att göra sånt i ett litet kar. Det tog ju inte så länge innan det blev trångt i 30 liters burken så just nu bor Nemo, eremiter och koraller i ett 50 liter i väntan på det nya karet. Nya karet Kar: B100xD45xH55 Sump/Refugium: 70x32x32 Lyse: 2 x Mazzara-P + 1 x Mazzara-S Cirkulation: Jebao WP-25…
-
- 40 svar
- 6,5k visningar
-
-
Her er litt info om mitt akvarie. Det har gått noen år nå. Men etter mye problemer med bla. glassroser tappet jeg det ned i januar og startet på nytt med død stein. Akvarie Display: Akryl fra Schuran 112x75x60 cm, 12mm 504L Sump: Glass 65x50x45 cm, 8mm 146L Utstyr Lys: ATI Powermodule Hybrid 4x39w T5 + 2x75w LED Skummer: Royal Exclusive Bubble King Double Cone 200 Flow: Maxspect Gyre XF150, Tunze Nanostream 6045 og en eldre Jebao wavemaker Tilsetninger Balling fra AF AF Bio S AF -np pro AF Vitality AF Energy AF Amino Acids
-
Här kommer lite bilder på kommande projektet , kände ganska snart att vårat 120l lido var aldeles för litet och man kunde inte ha så mycket i det heller , så vi har skaffat ett 540L med aluram som jag har borrat i botten och monterat 2 stycken 32mm rör för avrinning till sumpen , har byggt en egen ledramp på ca 500watt , samt skaffat det mesta inom teknik såsom returpumpar skummare nitratfilter uv filter osv , har beställt cirkulationspumpar samt osmos filter som kommer i slutet på månaden , kommer att bygga en bänk för sumpen och karet nästa helg
-
- 40 svar
- 4,1k visningar
-
-
Hej alla saltvattensakvarister, Jag, Carl 16 år gammal, är förmodligen både yngre och mindre kunnig än de flesta här på saltvattensguiden. Tänkte skapa en tråd här för att dokumentera början på min resa inom saltvatten, men även för att få feedback och tips från erfarna akvarister. Önskar att jag hade skapat denna tråd tidigare för att undvika en del misstag, men bättre sent än aldrig. Jag har sedan ~två månader tillbaka ett waterbox 130.4, som jag nu har fyllt med en del fisk, koraller och lägre djur. Däremot har jag fortfarande mycket kvar som jag vill göra med och införskaffa till tanken. Nedan listar jag hur det ser ut nu, vad jag tänker göra …
-
Idag slog jag till och bytte mitt juwel Lido 120 mot ett 200 hos min lokala handlare :-) jag väntar nu på lysrören samt fick en extra ljusramp samt lucksatsen så det blir 4 st lysrör t5 samt 3st ledramper i burken :-) annan teknik är följande skummare kör jag samma Juwel 3.0 dock tystare pump samt lite modifierad så är tyst koralia wavemaker Koralia streampump 2 st 1600l/h tunze 6025 streampump 2500l/h hobby v2 kylfläktar Mer kommer :-) ska bli spännande att flytta över allt har en hel del koraller osv som ska fästas på sten nu i samband med flytten :-)
-
- 39 svar
- 9,8k visningar
-
-
Tänkte slänga in några bilder på min burk då jag inte har nåt annat att göra för tillfället.. NU tänkte jag plocka ner burken för att städa ur den samt ta bort massa polyper som jag inte vill ha.Då dessa bränner alla min SPS så dom inte mår bra. Och då tänkte jag att det skulle vara lite kul med före och efter bilder, Jag har kopplat in kalkreaktor igen då jag tidigare körde i flytande form. Men det funkade inte då det gick åt ungefär 1liter CA salifert i månaden.(dyrt)
-
- 39 svar
- 5,5k visningar
- 1 följare
-
-
Detta är mitt andra saltkar, 222 liter stort, då mina månfiskar redan växt ur 112 liter i storlek och antal. Upptäckte att 110 cm akvarium är ganska lagom som sänggavel till en 120 cm bred säng om man vill ha lite utrymme för sladdar mm mellan vägg och akvarium. Har dessutom lite svårt att sova ibland, och tanken är att köra månljus ihop med en del flouriscerande mjukisar/skivor. Även en röd LED ska till är det tänkt, så det går att kika på nattlivet ibland. Befolkningen blir just nu 5 turbosar (blir nog fler senare), en sjöborre, 5 månfiskar, en grön kulfisk samt några eremiter som ska köpas in. Eventuellt får de två svarta percula-clownerna vara med där i, om de är snäl…
-
- 38 svar
- 3,8k visningar
-
-
Startar upp en ny tråd till karet mitt då den förra var mer planering... Nu är jag snart igång akvariet fylls just i denna skrivande stund och kliver in i dygn nr 2 av osmosdrift hehe. Så info om burken: 240 L (120x40x50, LxBxH) med ytavrinning + 60 L sump, står på metallstativ inklätt med pvc skivor fästa med magnet. Teknik: Instant Ocean 1200, skummare 2x Seio super flow 1500 streamer (6000 L/h) 1x Seio 530 streamer (2000 L/h) 1x Tunze 2300 L/h returpump 2x PopularGrow Kinaled 110w (tot 4 dimbara kanaler över 110 st LED) 1x DIY ATO se separat tråd om detta bygge 1x DIY biopelle…
-
-
- 38 svar
- 3,8k visningar
-
-
En kväll när jag och frugan satt i soffan och pratade, så sa hon bara plötsligt: "Förresten, om vi slänger ut vitrinskåpet så får du fått plats med ett till akvarium..." Det kom lite oväntat, och visst undrade man om vad motprestationen skulle bli... Men det verkar som om det bara var en godhjärtad tanke. Eftersom mitt Percula 120 blivit så fullt av koraller och fraggar att man knappt ser sanden, så kom ju detta lägligt. Tanken är att satsa på LPS:er, musslor och rörmaskar i det nya karet, så att jag i gamla karet kan få prova en Chelmon Rostratus, som varit drömfisken sedan jag börjat med hobbyn. Belysningen är LED (Pacific Sun Metis Hyperion R2 2x150W) och jag kommer…
-
- 38 svar
- 5,5k visningar
-
-
Startar härmed projekt Shroom room. Efter att lämnat hobbyn pga div omständigheter som barn, flytt, jobbyte... är jag nu sakta påväg tillbaks. Många kvällar har jag funderat på när och hur jag ska ta mig tillbaka. Så mitt under denna sommar bestämnde jag mig. Planerar en setup på 2st burkar på en ställning: Burk 1=Korallrev/displayburk ca120x45x50 Burk 2=Fragg/korallodling (typ low reef) ca120x45x17 Burk 3=Sump+vattenbehållare Kommer bygga akvarierna själv med optiwhite glas på sidorna som kommer bli betraktningssidor. Cirkulation blir en huvudpump typ dc-pump, och i burkarna kommer cirkulationen kompletteras med streampump…
-
-
- 38 svar
- 4,7k visningar
- 1 följare
-
-
Då var det dags igen! har flyttat och lagt ner samt sålt mitt gamla kar... Det nya projektet kom på plats igår och är ett helglaskar på 630 liter, 150x70x60 Härligt djup, men det leder till att jag måste utöka belysningen... har en razor 160 10000K och skaffar nog en till fast 16000K Det blir ingen sump till detta karet, kommer istället dela av en kortsida och köra internsump med det viktigaste, skummare, remover i filter/socka och returpump... Har även en 3kanalers doserpump som kommer köra nån form av balling i ena skåpet och andra skåpet kommer rymma en tank för påfyllning... Cirkulationen går i väntan, väldigt sugen på en Maxspect Gyre när de väl kommer... till dess …
-
- 37 svar
- 6,2k visningar
-
-
Hej på er! Helt ny på forumet så jag börjar med en liten presentation. Heter Jesper och kommer från Solna, strax norr om Stockholm. Är helt grön på saltvatten men har länge varit sugen på att starta upp ett kar. Har haft sötvatten i många år i alla olika varianter men den senaste tiden har varit helt akvarielös. Jag och damen har nyligen skaffat ny lägenhet och det känns som att vi kommer bo här ett tag. Ypperligt tillfälle att starta sin första saltburk tycker jag men hustrun har varit något tveksam. Efter många långa diskussioner så fick jag till sist godkänt, med förbehåll om att det skulle passa in bra i lägenheten. Efter många timmars läsande på det här forumet så ha…
-
- 37 svar
- 7,5k visningar
-
-
Tjena Nu är jag igång med mitt 375+sump Det har blivit många timmar i källaren och varje timme har varit lika rolig El jobb ej klart som ni ser Nu är det bara att vänta och sen börja tömma mitt gamla kar roligt roligt
-
- 37 svar
- 4,8k visningar
-
-
Då va man tillbaka efter något års uppehåll pga nybyggt hus och massa flyttar. snabb info om detta projekt kommer bli ett mindre kar denna gången för sambon tillät inget annat i nya huset fick kriga mig igenom att få in detta. blir ett kar med måtten 75x70x70 3 hål 2x24 1x32 ej beställt ännu ska bygga färdigt bänken först vilket kommer kräva en hel del jobb då det ska passa in i kåken. sump 60x60 teknik som är bestämt och köpt vertex omega 150 skummare 2x vertex ru 1.5 universalfilter Doserpump ato sicce syncra 4.0 returpump 2x vertex macocean 2000 belysning ej bes…
-
Var ska man ha karet om inte i hallen? Bilder innan algen kom....
-
- 37 svar
- 4,3k visningar
-
-
Har under längre tid känt mig lite krasslig, först trodde jag det var någon förkylning eller infektion, men efter timmar framför datorn inser jag att jag har fått en allvarlig infektion av "saltvattens-smittan". Jag beslutar mig för att skicka in åtskilliga motioner till regeringen och med ett antal överklaganden fick jag äntligen ett beslut på att skaffa ytterligare ett kar (emot ett inköp av en DKNY-väska) Missade tyvärr några bra kandidater under säljes avdelningen men efter ett lyckosamt besök till Triton snubblade jag nästan bokstavligen på en 60x60x60 kub, borrad med 3st hål, 2 för avrinning och en för retur. Fick ett bra pris på den och behövde komplettera med lit…
-
-
- 36 svar
- 8,3k visningar
-
-
Efter fyra månader i olidlig väntan så kom då äntligen mitt Red sea Max S-line 500L. Jag beställde detta kar i slutet av Januari och det är helt sjukt att det tagit såhär lång tid, men den som väntar på något gott Importören till Red sea karen i Sverige är Dogman och jag har haft många samtal med dom och jag måste säga att det inte är deras fel att det tagit såhär lång tid utan det är Red sea själva som inte är så måna om sina kunder i Skandinavien plus att efterfrågan varit stor och att dom då hellre mättar marknaden i USA och Tyskland! Imorgon lördag så ska jag och en vän börja dagen med ett besök på reptilmässa i Malmö och på vägen hem så hämtar vi upp min låda med ka…
-
- 36 svar
- 8k visningar
-
-
Så, då äntligen, efter smygläsning i drygt 5 år, så har tummen lossnat å min egen presentation får se dagens ljus, även om det är ganska mörkt ute just nu Rivstartade för snart 5 år sedan, faktiskt nyårsafton 2010, då ett besök på ZG i Lomma förändrade min syn på akvarister. Kom helt enkelt hem med ett 105 liters plug-n-play, som inom en snart framtid blev full-knökat, milt sagt. Mindre än ett halvt år senare blev det istället ett 360 liters Akva-Stabil som jag sen hade i några år. En flytt senare, å många erfarenheter senare, så fick jag möjligheten att uppgradera till mitt nuvarande kar, ett …
-
-
- 36 svar
- 3,9k visningar
-
-
Tjena! Här kommer en presentation om mitt revkar. Jag har haft salt sedan ett år tillbaka och är nu inne på mitt andra kar. Det är ett 200 liters helglas kar med måtten 100x50x40 med sump på 54 liter. Där är ytavrinning till höger i karet med ett rör upp och två ner. Detta kar är köpt begagnat av Anderzon här på guiden som har gjort väldigt fint arbete med inredning och teknik. Tekniken är som följer: Belysning: maxspect razor 160w 16000k Reefangel akvariedator som styr det mesta av tekniken Reefangel doserpumpar 3 stycken Skummare: bubble-magus curve 5 Returpump: Jebao 3000l dc Streamers: 2x Jebao wp-25 11w uvc ATO från fishstreet med 20l osmosbellare 50mg ozon som inte…
-
- 35 svar
- 4,4k visningar
-
-
Tjena SG! Har inte gjort någon tråd angående mitt akvarium än men tänkte att nu var det dags! Lite info om själva utrustnignen: Akvarium är en akvastabil 275 liter + möbel och sump på 50 eller 70 liter Skummare: Grotech HEA 150s Returpump: eheim 1200 l/h Streamers: 2x Hydor korelia 2800 L/H med styrning, 1x Jeabo wp40 Doppvärmare: 300 watt eheim Osmos: AquaLight Picobello + silikat filter Invånare (idag 2013-09-19) ca 25 kilo ls, 20 kilo i akvariet och 5 i sumpen Är så dålig på namnen än så länge så be gentle^^ 1 Longsleaved Purpletip anemone 1 skivanemone Green starpolyp 1 kenyaträd Xenia pulse nån skiva några mysis (tror dom heter så?) sen är det 3 koraller till som ja…
-
- 35 svar
- 3,3k visningar
-