151-720 liter
590 ämnen i detta forum
-
Hej, Nu har jag uppgraderat till ett Akvastabil 275 som jag var o hämtade från en hjälpsam trevlig forumist i Norrköping för nån månad sen. Den här gången blir det lite långsam start eftersom jag ville stadga upp grunden och innan jag kunde göra det skulle jag lägga in plast osv. Nu är det jobbet i alla fall fixat och akvarieuppsättningen fortskrider i maklig takt. Så här såg det ut när vi släpat in grejerna. Ljusrampen är inte alltför svårgissat en Razor 160W 16k. Ett trevligt paket tycker jag. Eftersom min WAF är skral har jag gått med på en anvisad plats och den är bara 110 cm bred så jag var lite begränsad i akvarieval. Jag hade ögonen på ett helt perfekt akvarium…
-
- 68 svar
- 9,5k visningar
-
-
Nu var det då dags att uppgradera från 100litarn som jag har haft innan... På blocket hittade jag ett begagnat 375L åled akvarium med bel ramp för 1000:- och slog till, pumpar har jag några olika att välja på sen mitt 934L som jag hade i lägenheten vi (jag och min sambo) hade innan vi köpte hus. Just nu har jag en Tunze 6201 med singlecontroller som cirkulation men jag har 2st vortech mp40 som ligger och väntar på nya magneter och en ny nätdel... eller förresten så var det ju inte riktigt... jag köpte nya magneter till vortecharna men de nya magneterna passar inte i våtdelen på pumparna pga att de är för tjocka, så jag behöver 2st nya kompletta våtdelar. Så tekni…
-
- 19 svar
- 2,9k visningar
-
-
Lägger upp en tråd om starten av mitt nya kar. Hade salt för 14 år sedan men la ner när vi flyttade. Har länge gått och varit sugen på att starta upp igen. Startade snabbt upp ett kar på typ 30 liter förra året när barnen ville ha en nemo (det är en pytte liten nemo). Jag byggde en revvägg av LS och typ reef foam till akvariet för jag har alltid velat prova å det är ju lite enklare att göra sånt i ett litet kar. Det tog ju inte så länge innan det blev trångt i 30 liters burken så just nu bor Nemo, eremiter och koraller i ett 50 liter i väntan på det nya karet. Nya karet Kar: B100xD45xH55 Sump/Refugium: 70x32x32 Lyse: 2 x Mazzara-P + 1 x Mazzara-S Cirkulation: Jebao WP-25…
-
- 40 svar
- 6,5k visningar
-
-
Efter 10 månader med mitt RSM 130 är det dags att uppgradera till ett större kar. Insåg ganska snabbt att ett RSM 130 är i minsta laget, tyvärr insåg inte min sambo detsamma men efter en ganska lång övertalningsperiod har jag äntligen fått en plats i lägenheten för nya karet. Hade tänkt mig ett 100x60x50 i 10 mm optiwhite. Har begärt in offerter från några ställen och det blir nog en beställning kommande vecka. Blir en centralt placerad ytavrinningsbox i svart matt glas, borrat i botten anpassat för 25, 32 och 25 rör. När det gäller dimensionerna på hål och ytavrinningsbox är jag lite osäker. Hur stor bör boxen vara för ytavrinningen? Är det lämpligt att köra 25mm på ret…
-
- 32 svar
- 5,3k visningar
-
-
Var ska man ha karet om inte i hallen? Bilder innan algen kom....
-
- 37 svar
- 4,3k visningar
-
-
Nu har jag då äntligen fått mitt 200 liters på plats och håller på att fylla karet med vatten samt flytta över allt från mitt 90 liters. Det simmar tre chromisar och de verkar trivas, för de käkar upp all artemia jag slänger i. Min fråga är nu hur många lysrör ska jag ha? Jag har 39 watts t5or i mängder. 14000K samt coral blue. Just nu så har jag 2 av varje över akvariet som är 50 högt samt 40 brett. Ska jag utöka med 1 av varje, eller fler?
-
- 6 svar
- 826 visningar
-
-
Hallå alla salta! Jag har länge varit sugen på att skaffa ett möbelakvarium med avrinning inne i karet istället för en box som jag har nu, samt få lite mer bredd. Och efter lite letande hittade jag ett kar som föll mig smaken i direkt. Det dröjde inte länge förens jag beställde hem ett nytt ifrån tyskland och det levererades idag med ca 30kg död sten. Mitt första intryck av karet är wow! Har en känsla av att det här kommer bli perfekt för mig. Karet är ett Eheim Scubaline 250L marine. Det som ingår är möbel, ramp ink belysning, avrinning ink all rördragning, sump och en returpump. Tekniken är för tillfället: Eheim belysning: 4x39w T5. (Blir antagligen att komplettera med…
-
- 42 svar
- 6,1k visningar
-
-
-
- 0 svar
- 623 visningar
-
-
Hej! Tänkte dokumentera mitt akvarium här. Jag var och hämtade mitt dröm akvarium i Söndags här, ett RSM250 det blir nu mitt 3e salt akvarium. Jag har tidigare haft Oceansson Skyscraper (köptes av Chum här på forat) samt började min karriär förra sommaren med ett clownhotell. Så jag är ganska ny, har gjort en hel del misstag och nya lär ju garanterat dyka upp här. Akvariet då, det innehöll en hel del vid köp och det var ett riktigt klipp. 4500 betalade jag för följande. Akvariet komplett, inga repor, deltec mc500 skummare istället för original. Sand 30kg sten Test för allt Buffer för allt Uvc deltec 10w Massa mat Sandvändare, sjöstjärna, bangai, fröken fisk & putsa…
-
- 10 svar
- 3,8k visningar
-
-
Då var det dax för ett nytt kar. Kom över ett begangnat här i stan med måtten 60*60*50cm (180l) där höjden är 50cm. Karet har en sk "coast to coast" överining på baksia av karet med tre hål a 42mm. Tre rutor är optiwhite villket blir kul eftersom jag inte haft det tidigare. Bänk hade jag sedan innan. En mp bänk med måtten 66*66*90 i valnöt. En sump kom med karet också på 50*50*35 (90l) som får plats fint i bänken (eller rättare sagt, den får plats). Så nu är det mycket planering här hemma. Sitter och skissar i SketchUp där jag har fått endel hjälp av Blackizzz med moduler mm. Kommer väll bli endel bilder i den här tråden om jag känner mej själv rätt, så jag börjar med sk…
-
Hej alle saltvandsentusiaster. Tænkte at det nu var på tide at vise mit nye akvarie frem til alle jer derude , håber i kan li´hvad i ser og vil give lidt feedback på dette nye kun 1 måned gamle projekt. Efter et halvt år med saltvandsfisk blev ønsket om et større kar sat til værks, og mit valg faldt på ( efter mange videoer på youtube et rammeløst helglas akvarie med målene ; 100 * 50 * 45 høj - 225 L. OptiWhite frontrude Kabinettet er Akvastabils nye Move møbel til saltvand. Det samme som til en 250 Liters. Endte med at lægge bestillingen, Akv + sump, hos Per fra AquaBase og efter et par ugers spændt venten kunne jeg endelig hente sættet. Jeg må give ros til Per for …
-
- 3 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej på er kära saltisar! Efter mycket funderingar fram och tillbaka börjar mitt nya akvarium växa fram i mitt huvud. Om ni är intresserade av tråden får jag be om tålamod, jobbet kommer att läggas ned då jag inte håller på med yrkesutövning, blöjbyten eller matlagning Har funderat på att köpa nåt begagnat system men till slut bestämt mig för att sätta ihop ett själv för att få det som jag vill ha det. Inriktningen blir troligen som innan i mitt 80 l, dvs blandrev med tonvikt på LPS. Kommer också att fortsätta med Balling. Det jag fastnat för är en rimless visningsdel på b 100 x d 60 x h 40: Grunt och djupt med mycket bottenyta utan att kräva hela helger av vattenbyten.…
-
Så då är bygget i stort sett klart och byter därmed över till denna tråd i stället. För er som vill se hur bygget gått till kan kolla in denna tråd, eller länken i min signatur. Såhär ser det ut i dagsläget. Inriktningen kommer bli ett SPS dominerat blandrev, precis som mitt förra kar. Huvudkaret är 140 långt, 70 djupt och 65 högt, med ungefär 62 cm vattennivå. En balkong på insidan för avrinningen med två rör ner till sumpen (25 och 32 mm), karet är borrat i bakväggen. Ungefär 75 kg LS. Belysningen består just nu av 2x54w T5 och 52st LED uppdelade på 4 slingor, häften blå hälften vita (det kommer fler i framtiden). Förutom returpumpen så består cirkulationen av 2 st Jeb…
-
- 53 svar
- 9k visningar
-
-
Tjena! Här kommer en presentation om mitt revkar. Jag har haft salt sedan ett år tillbaka och är nu inne på mitt andra kar. Det är ett 200 liters helglas kar med måtten 100x50x40 med sump på 54 liter. Där är ytavrinning till höger i karet med ett rör upp och två ner. Detta kar är köpt begagnat av Anderzon här på guiden som har gjort väldigt fint arbete med inredning och teknik. Tekniken är som följer: Belysning: maxspect razor 160w 16000k Reefangel akvariedator som styr det mesta av tekniken Reefangel doserpumpar 3 stycken Skummare: bubble-magus curve 5 Returpump: Jebao 3000l dc Streamers: 2x Jebao wp-25 11w uvc ATO från fishstreet med 20l osmosbellare 50mg ozon som inte…
-
- 35 svar
- 4,3k visningar
-
-
Hej allihopa! Jag är inte ny på guiden, har haft tre tidigare saltkar... vilka kan ni se i min signatur Har haft ett uppehåll på lite mer än ett år och nu äntligen har jag möjlighet att starta på nytt vilket ska bli spännande. Fick tag på ett begagnat kar med måtten 77x77x60 (ca 355L) efter lite letande, lite för stort tänkte jag till en början men är glad att det blev den volymen ändå, man vill ju ändå ha större så småningom (iaf jag). Tillhörande sump med måtten 76x40x40 och en bubbelfälla. Övrigt så blev det en Maxspect Razor 120w 16000k (tack Laggeman för en smidig affär). Returpump en Sicce 2.0 och skummaren en Aqua Excel AECH med en Lagunapump (Modifierad av Marcu…
-
-
- 28 svar
- 4,3k visningar
- 1 följare
-
-
Hej Jörgen Svärd heter jag och är nog inte bekant för de flesta, jag har inte varit så aktiv här de senaste åren så det är nog bara de gamla rävarna som känner till mig. Jag Har sysslat med saltvattensakvarium sen slutat av 80talet, har hunnit med att jobba på Universeum och en kort sväng på Sjöfartsmuseet akvariet i Göteborg. Tänkte delge mig mitt senaste projekt. Det började som en tanke att sätta upp ett till större akvarium för enbart fisk som komplement till mitt 600L korallrev. Denna tanke kom att ändras en del under uppstarten men mer om det sen. Karet skulle vara en rumsavdelare så många mått flög omkring i mitt huvud men slumpen avgjorde då en vän till mig skull…
-
Dubbla 375 liters kar med sump i källaren,,,
-
- 3 svar
- 981 visningar
-
-
Äntligen fick jag tag på min Red SeaBanana man och kommer att starta upp den om dryga veckan , fram till dess hoppas jag kunna få en hel del tips om vad jag bör se upp med karet gällande monteringen, cirkulationen och allt som hör till. så ni som har 400 Max S eller har haft 400 max eller bara har tips och vill dela med er av era erfarenheter Skicka i väg ett svar
-
- 1 svar
- 802 visningar
-
-
Nu har mitt juwel Lido 200 blivit för litet så dags att uppgradera sig igen tredje gången på ca 1 år idag anlände min akvastabil mark II möbel i vitt :-) kommer att uppdatera eftersom allt kommer igång och hur jag tänkt mig bygga detta.
-
- 65 svar
- 7,8k visningar
-
-
Ok, så denna vinter har varit knäckande... Jag har sedan akvariets start kört med omvartannat RO-vatten, omvartannat kranvatten, beroende på tillgång och ork/lust, eftersom jag inte haft eget osmosfilter hemma. Så länge jag bodde inne i "stan", Helsingborg så gick det bra, vattenkvalitén var hög. Här ute på landet är det en anban historia. Mina vattenvärden blev under början av vintern bara sämre, så tillslut arbetade vi in ett inköp av ett eget osmosfilter i budgeten. Jag råkade också ut för att min lilla hummer blev mordisk och tog kål på nån räka och lite småfisk... Han var tvungen att försvinna, men inte i porslinsfåtöljen. Jag lyckades hitta ett nytt hem åt honom. Fö…
-
- 0 svar
- 562 visningar
-
-
Mitt juwel lido 200 har blivit alldeles för trångt. Nu ska jag bygga mig ett större och behöver lite tips och hjälp av er. Bänken jag har tänk använda mig av är akvastabil mark II i vit som är 130 cm lång 50 bred och 79 cm hög måtten på karet jag hade tänkt mig är 130 långt 50 djup och 60 hög som borde bli ca 390 liter. därför jag väljer dessa mått är för att det ska vara placerat i hemmet där jag och min sambo är överrens. Tekniken: Har tänkt mig är att flytta över min pacific sun Triton r2 175 Watt och köpa mig en till likadan och köra dubbla. Ska göra mina 2 st vortechpumpar mp 10 och se om det räcker i annat fall skaffa en till pump. sen har jag eheims största uvc som…
-
- 6 svar
- 900 visningar
-
-
Nu startar jag en ny tråd vid sidan om min gamla om mitt 450 liters kar. Har skickat efter prisuppgifter på ett nytt kar med diamantglas, ytavrinning och sump. Karet kommer att byggas in på liknande sätt som da Truckas, här på guiden. Det kommer att bli en rumsavdelare hemma hos oss. Jag har saknat mycket att kunna utnyttja utrymmet åt båda håll. Det blir ju mer plats för koraller på det sättet också. Raster att ha under stenen är inhandlade och jag kollar runt på skummare med bättre kapacitet. Har hittat en Bubble Magus för 700-900 liters kar. En eller två Jebao 45 pumpar ska inhandlas för att få bättre strömning på en större yta vatten. Har funderingar på att göra mig a…
-
- 12 svar
- 1,2k visningar
-
-
En bild på nya karet. Ska införskaffa mera koraller och fisk. lite för tomt ännu.
-
- 4 svar
- 960 visningar
-
-
hur stor procentdel vatten bör man spara när byter akvarium,skall byta från 360l till ett 500l?
-
- 3 svar
- 857 visningar
-
-
Hej Planerar att starta upp ett litet mindre akvarie. Har fastnat för den nya RSM 250 C-serien. Vet någon något om när den introduceras i Sverige /Danmark och om den är värd att vänta på eller om jag ska köpa den äldre versionen? Tacksam för alla råd jag kan få?
-
- 1 svar
- 714 visningar
-