151-720 liter
590 ämnen i detta forum
-
Hej. Flyttade till hus i December. Det bästa jag kom på för att flytta mina akvarium var att starta ett nytt i huset... och flytta in de gamla grejerna i ett nytt. Flytten var ett **** flytten av 540L akvariet gick bra, men sen ställde jag 90L i källaren och där var för kallt... https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?32227-PeterGG-s-540L https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?55959-PeterGG-s-Take-6-90L-kub Detta akvariet har just nu 2 Razor rampor 160W 16000K.. mer kommer. Det är borrat, byggt av benny på majorna Sumpen under karet... samma teknik som innan Kul med detta är att vi har ett isolerat uterum.. så man ser akvariet i ett fön…
-
- 46 svar
- 5,9k visningar
-
-
Hej skulle vilja köpa nytt kar med sump ett större allt från 350- 500 liters gärna färdiga paket då jag har noll koll på att bygga sump. har kollat på red sea och skulle gärna vilja ha ett sådant men vill inte ha lysrör vill ha led så undrar om någon vet vart man kan köpa akvarium med möbel och sump ?
-
Jag startade mitt första saltvattensakvarium i höstas, ett 80L blenny som egentligen är ett riktigt fint litet akvarium. Men det är för litet för mig känner jag, när man väl började lägga till lite grejer som uv-c blev det direkt bökigt att få allt att passa och se snyggt ut. Akvastabil 275liters med ~84l sump. Skummare: Bubble-Magus curve 5 Retur: eheim universal 1200 Streamers: Jebao wp-25 och wp-10 Övrigt: deltec uv-c 10w samt reaktor deltec fr509 för fosfatremover eller möjligtvis biopellets i framtiden. Belysning står jag fortfarande o vacklar lite på. Har en beställning lagd på en razor 160w 16000k men funderar på om jag inte ska kräma på och ta en PS hyperion s 2*1…
-
- 49 svar
- 6,5k visningar
-
-
Känner att det börjar bli dags ett 2:a kar. Hade tänkt mig en kub på 60x60x60 med överrinnig i form av balkong, egen snickrad möbel samt så rejäl sump och ledbelysning som får plats. Tänkte börja med karets utformning, möjligen startar jag utan sump till fördel för att kunna börja cykla in sten och snickra på pelare mm Har inte extern sump sen tidigare och har lite funderingar kring detta. H ar snickrat till en första skiss på karet och avrinningen utifrån hur jag tror jag vill ha sen jag läst om lite lösningar som medlemmar här på guiden har. Skulle vilja ha lite input på detta ex måttet - är det bättre att gå lite under 600mm för att det ska passa till standard bänk…
-
- 2 svar
- 618 visningar
-
-
Nu åker sötvattnet ur min Juwel 240 för att blir uppgraderat till salt. =) Har shoppat streamers och returpump på fishstreet, kommer försöka mig på en liten minisump. Köpte en begagnad Pacific Sun Metis R2 2x150w som får stå för belysning. Mitt mål är att hålla möbeln så original och tyst som möjligt.
-
-
- 55 svar
- 8,1k visningar
- 1 följare
-
-
Hej vi är nygamla saltisar, sålde mitt 600L för ca 8-9 år sedan, och glömde bort allt man kunde.. Men nu har vi köpt och startat ett nytt RSM250, och har lite funderingar.. Vi tycker det låter väldigt högt från pumpar och fläktar, och pumparna verkar lite överdimensionerade, den vänstra (den kraftiga) verkar det inte spela nån roll hur man riktar, den blåser runt sanden och fiskarna (4 clowner och en gul kirurg) verkar ha de lite stormigt.. De håller sig helst i hörnet bakom den högra pumpen.. Kan man göra nåt? Undrar dessutom om pumparna kan ha nåt att göra med den kraftiga avdunstningen? 1 till 2 10L hinkar i veckan är inte det mycket? Vi har också fått mycket gröna alg…
-
- 7 svar
- 1,7k visningar
-
-
Innan jag skriver något om det jag planerar vill jag först tacka SG för att detta härliga forum bjuder på så mycket inspiration, specifikt vill jag tacka Popov och hans tråd om hans Drop Reef. Jag har följt den tråden med stort intresse och utan den hade inte detta projekt ens hamnat i planeringsfasen. Tack också till Maxium som hjälpt mig med SketchUp (nu börjar jag lära mig) så: TACK ALLA! Karet jag tänker mig är något i denna stil: Det är ett akrylkar som ska byggas av Schuran Customs. Det kommer byggas i 15mm akrylplast. Jag har via Bioted fått en offert. Det är lite småputs kvar på designen. Dock räknar jag med att kunna sätta in pengarna för karet och lägga bestäl…
-
- 492 svar
- 52,4k visningar
- 1 följare
-
-
Hejsan! Efter en mindre debut på sötvattensidan såddes snart ett projekt i saltvatten. Har kommit en bit på väg, har en del kvar dock. Tänkte dela med mig utav projektet så länge samt öppna upp för kommentarer från mera rutinerade människor. Tips och tricks samt positiv kritik mottages mer än gärna! Värt att ha i åtanke är att jag försöker hålla nere kostnaden, här hittar ni nog ingen lysramp för 20 000. Har väl egentligen inte bestämt någon setup än men har tänkt att börja med en Salarias, ett clownfiskpar(Percula, om jag kan hitta) + anemon(Entacmaea quadricolor, om jag kan hitta) och städpatrull förstärkt av räkor. Koraller beroende lite på vad som passar och vad som …
-
- 26 svar
- 5,9k visningar
-
-
Nu är det äntligen dags för lite större kar. I förra lägenheten var det svårt att få plats med mer än min lilla kub på 100 liter, men nu är bostadsrätten såld och vi har flyttat till hyresrätt så nu ska det banne mig bli större! Planen är DT på 490 liter med måtten 140x70x50 (LxBxH) med sump på 110x60x35 med vattenytan runt 22 cm. Så totalt blir det i runda slängar drygt 600 liter. Karet ska stå på en ställning av aluminium-fyrkantsrör täkt med någon form av skivmaterial med två luckor fram. Tanken är också att kortsidorna ska kunna tas av enkelt så man kommer åt att fylla på färskvatten och Balling-dunkar osv. Teknik som jag har tänkt mig till burken än så länge: Belysn…
-
-
- 201 svar
- 31,1k visningar
-
-
Jag planerar att sätta upp ett nytt kar. Problemet är att jag inte kan bestämma hur jag vill ha det. alt 1. 150x60x60.3 sidor OW alt 2. 100x100x60. 3 sidor OW alt 3. 100x100x70. 3 sidor OW Oavsätt vilket kar jag väljer så kommer jag att bygga en sump. Den teknik jag har att tillgå i dag är: 2st Maxspect Razor 160w 1600k skummare mce600 en hel hög med streamer pumpar. Idag har jag ett Juwel 400 så byte till ett 150x60x60 gör att jag har grunden klar med hur jag skall bygga scape men frågan är om jag skall byta "typ" av kar och köra på 100x100??? jag är tacksam för era synpunkter på typ av kar, fördelar nackdelar mm.
-
- 0 svar
- 2,6k visningar
-
-
hej en ny kille här som börjat ganska nyligen med ett blenny kar på 80 liter och växte ur det ganska fort så jag och min flickvän bestämde oss för att skaffa ett större så jag beställde ett 400 liters helt i optiwhite så när jag hade beställt det och betalat så skulle min kompis sälja sitt elos 120x50x50 komplett med allt så nu står jag typ med dubbelt av allt. det nya karet kommer den 14 januari då säljer jag eloset med sump skummare ljusramp mm lägger in lite bilder på hur mitt ser ut :-)
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
De flesta bilderna gick visst ej ladda upp (NEF). Fixat
-
Då va det dags att dra igång det nya projektet. Kommer att ta det lugnt så det händer väl inte så mycke i början. Gärna kommentarer och tips så det blir så bra som möjligt. Finns en hörna limmad med överrinningskam. Planen är att ställa min tunze 9006-skummare där och en liten returpump som pumpar tillbaks vattnet i karet. Kommer det att funka eller behöver jag ta bort och göra nån annan lösning. Karets mått är 80x100 i botten och 30 högt. Alltså 240 liter
-
-
- 293 svar
- 35,1k visningar
-
-
Så mina vänner som jag längtat efter detta,nu är det äntligen dags att börja vattenfylla till helgen.Karet är på ca 360l och optiwhite glas på 3 sidor,sump på ca 100 l och plats för ca 30 l osmos.2 st Razor maxspect 120 16000k får stå för belysning,20 w Ruval uvc,skummaren är också en Ruwal.1st Polario ml10 och 1 st Tunze 6055 får stå för cirkulationen och 1 st Tunze osmolator hjälper till med påfyllning.Tänker köpa doserpump längre fram också,botten kommer att bestå av finkornig vit sand är det tänkt.Tack till alla som tålmodigt hjälpt mig,att svara på mina många frågor! Hittade grenuttag på Biltema som såg bra ut provade att limma dem på varsin kortsida på ställningen s…
-
Då var det dax med att starta ett nytt projekt och lämna mitt gamla RSM 130L till nästa generation. Tacken med den nya projektet är att få större akvarium då mitt 130L känns lite väl litet. Och när man ändå har ett start intresse är det lika bra att löpa linan ut och gör något med det. För inget varar för alltid. Lika bra att göra något som man kan vara nöd med sen. Några problem finns det dock på vägen och det första och största är ekonomi. Eftersom jag blev av med jobbet för en tid sen finns det tillfälligtvis inte samma likviditet som tidigare. Därför blir projektets budget något tajt. Det betyder att alla saker som ska införskaffas ska ekonomiskt granska men inte fö…
-
- 2 svar
- 975 visningar
-
-
Så efter en utdragen renovering av hela övervåningen då mitt gamla 240 brann och sprack så är jag igång igen. Det jag har nu är ett 300L med måtten 100x60x50 Plus detta: Maxspect razor 160w 10 000k Deltec mce 600 Tunze 3155 Tunze streamer Ska dit en sump senare med biopellets och sedan doserpump och köra igång med balling är det tänkt :-) Skickas från min iPhone via Tapatalk
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-
-
Ja nytt igen . Men för första gången känner jag mig faktiskt riktigt nöjd! Jag köpte en "mellan" vägg här på forumet utgjord för just lido 200. Då jag föredrar invändig "sump" Blev jäkligt nöjd med den. Köpte också 2 bitar plexi som jag sprayade i samma nyans som karet Mycket nöjd med det också ! Ska spraya några lager till bara ! Jag har också beställt en vit skiva och ett likadant handtag som lido möblerna dörr har . Så att jag får det att se exakt likadant ut på båda sidorna . Eftersom jag har karet stående som jag har Teknik kör jag skummare tunze 9004. Returpump 6025 Cirkulation 2 st 6015 i karet . Från början en mp10 men ville kunna ha dom på "mellan"väge…
-
- 19 svar
- 2,4k visningar
-
-
Ska försöka mig på en presentation av mitt "stora" rev nu. Akvariet är ett 240-liters med måtten 120*40*50 cm tillverkat av Juwel. Belysningen består av två T5-rör på 54w vardera och två T8-rör på 38w vardera. Finns dessutom ett litet blått T5-rör på 8w som är igång vid gryning och skymning. Har ett filterfack på ungefär 14*20*50 cm i bakre vänstra hörnet där ett antal liter filtermatta stänger in filterpumpen, som är en Eheim Compact+ 2000 på 2000 l/h och skummaren (Aquarium Systems Skimm 400). I motsatt ände av akvariet sitter en Seio Prop 1000 som blåser på med 3800 l/h. Fiskmässigt är det en Zebrasoma flavescens, en Siganus vulpinus, En Halichoeres chrysotaenia och en…
-
- 24 svar
- 2,1k visningar
-
-
Hej Jag hetter Kai Halonen och saltvattes intresset startede 2010.Det är mitt tredje saltvattens akvariet. Red sea har varit igång et år nu.
-
- 12 svar
- 2,8k visningar
-
-
Presentation av PNY's "Nano-kub" Fick ett infall och köpte detta akvarium, och hämtade det mitt i värsta snöovädret... Köpte det mest för att tekniken kändes rätt, och för att jag ville ha ett till "litet" akvarium med mer fokus på koraller, då mitt stora akvarium visat sig svårt att få stenkoraller att överleva i. Kanske inte helt genomtänkt att ha två akvarium, men mitt stora akvarium kommer antagligen köras vidare som FOWLR med relativt låg ambition, förutsatt att jag hinner sköta båda mina akvarium, och barn... ;-) Detta är egentligen för stort för att kallas "nano", men jag ser det lite som ett nano med tanke på att akvariet nästan rums i sumpen till mitt stora akvar…
-
Tänkte att jag skulle starta en tråd om min lilla burk, dels kan det väl vara av intresse för andra nybörjar-saltisar men känner även att det är kul att kunna se karet utvecklas med tiden. Kommer här att dela med mig av allt, både framgångar och dom där ögonblicken där man känner "hur fan tänkte jag där", pinsamt, men någon gång, någonstans, kanske någon annan kan undvika att göra samma misstag så nån nytta kan det komma även av dom ögonblicken. Själva akvariet är ett Ferplast Cayman Scenic 110 på blygsamma 300l men kände att den storleken räckte att börja med. Varken för litet eller för stort. Tekniken är än så länge: Streamers: 1st Tunze 6045 samt en Aquaclear powerhead…
-
- 124 svar
- 23,6k visningar
-
-
Har startat ett nytt projekt. Det är mitt första där jag bygger möbel själv. har kört salt tidigare ett år men det var inte helt lätt alltid och slutade med en krasch när en pump la av. Den här gången tänkte jag ta mer hjälp av mer erfarna akvarister och hoppas att det går bättre:) jag åkte och köpte 25kg Ls av en kille här på guiden som skulle lägga ner ett kar. Det slutade med att jag köpte hela karet och utrustningen. Måtten på karet är 100*80*50 l*b*h. Tänkte först ta över det som det var med möbeln, men frugan ska tydligen byta möbler i vardagsrummet så jag ska försöka mig på att bygga en egen möbel lite i stil som indiska möblerna från Mio. Blir verkligen inte lät…
-
- 41 svar
- 4,2k visningar
-
-
Tja beställde idag ett nytt kar. 130x70x65 =591L Blir ett rimless med svart silikon och borrat med 3 hål mitten bak med glaspelare. Beställde även bänk.. eller iaf stativ i aluprofil som är tänkt att kläs in sen.
-
- 30 svar
- 4k visningar
-
-
Hej. som ikola sa, du kam inte lägga upp en ny blogg! Så jag börjar om med en tråd. Hej på er alla !! tack för all info för en som precis startat upp mitt första kar efter 35 år som ciklid fantast ! (Mellan period med diskus ) har gjort om mitt 540 kar till salt, borrat och gjort avriningskammare mm köpt allt begagnat och fått mycket hjälp från ikola och Gordan, Jesper här i Karlstad. Tänkte som alla att det skulle startas lugnt och fint men det sket sig, Köpte ls och fiskar av en väldigt trevlig man i Åmål, blev en osmos anläggning och även en AI ljusanläggning till slut med oväder och månsken mm. Fiskarna hamnade hos AMAZON här i Karlstad + två anemoner, 4 clowner och 1…
-
- 50 svar
- 5,7k visningar
-
-
Hej. Har nu börjat fylla upp mitt nya akvarie som är med inner mått 150x70x50 för den totala vattenvolymen = 525 liter. Glaset är i optiwhite med fina maskinslipade kanter. Sumpen är en stor sak med plats för fraggdel med total storlek på 140x60 med en sötvattensdel med avskärmning på 20cm. volymen på sumpen med ett djup av 21cm blir 150 liter. Fragg delen blir hela främre halvan av sumpen på en yta av 100x30 ca. Belysning dit har jag inte brytt mig om än. Detta gör att totalstorleken på akvariet blir på ca 675 liter. Akvariet har ingen box inuti utan den är limman som en balkonglåda utanpå. Väldigt fiffigt. Sumpen är i samma linje som balkonglådan så rören ner kan gå s…