Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

151-720 liter

1. Started by Claes_A,

Nu efter ett år hemma i Sverige och efter några års Tysklandsäventyr så är det dags att sätta upp ett saltvattensakvarium igen. Det var nästan tio år sen sist... Vardagsrummet har fått styra en hel del, bland annat det faktum att det blir en hörnburk eftersom just ett hörn var ledigt bakom ena soffan. Vidare måste det vara helt tyst, något som jag inte lyckats med vad gäller tidigare akvarier. Så här långt har jag kommit: Akvariet på en 180 liter är inköpt i somras och tre hål är borrade med Julas diamantborrar för utloppen till sumpen. Ännu ett hål återstår för pumpinloppet. De senaste dagarna har jag snickrat ihop ett atombombssäkert skåp av limträskivor och 45x45 regel…

• 444 svar
    • 55,4k visningar
  2. Innan jag skriver något om det jag planerar vill jag först tacka SG för att detta härliga forum bjuder på så mycket inspiration, specifikt vill jag tacka Popov och hans tråd om hans Drop Reef. Jag har följt den tråden med stort intresse och utan den hade inte detta projekt ens hamnat i planeringsfasen. Tack också till Maxium som hjälpt mig med SketchUp (nu börjar jag lära mig) så: TACK ALLA! Karet jag tänker mig är något i denna stil: Det är ett akrylkar som ska byggas av Schuran Customs. Det kommer byggas i 15mm akrylplast. Jag har via Bioted fått en offert. Det är lite småputs kvar på designen. Dock räknar jag med att kunna sätta in pengarna för karet och lägga bestäl…

3. Started by metcrue,

Hej. Håller på att bygga ett nytt kar, insåg att det skulle bli tråkigt att slänga ner alla fina koraller i källaren där man inte är hela tiden. Så jag bestämde mig för att göra fish only av karet i källaren och bygga ett nytt till vardagsrummet. Förutsättningen var ett kar som kan stå mitt i rummet med insyn från alla håll, lågt så att man kan titta från ovansidan och lätt kan komma åt att möblera och slutligen plats för en relativt stor sump. Karet kommer att ha huvudinriktning på SPS och musslor, lite LPS, lite fisk. Karet fick måtten 150*45*90 (L*H*D) 12mm glas och sumpen är min gamla 110*35*60 (L*H*D). Med ytavrinning i mitten och genomföring för retur, avrinning oc…

4. Det var ett tagsedan jag postade något om mina akvarium på guiden. Mycket p.g.a. att det har varit mycket med flytt till nytt boende, försäljning av gamla akvarium och inköp av nya. Nu har dock akvariet kommit igång igen och stått ett tag så då bjuder jag på lite bilder och info om karet. Akvariet: Percula 120 Rymmer 450 liter och har en inbyggd inre sump/sumpfack bak i akvariet. Denna inre sump är uppdelad i 4 fack i olika storlekar. Facken rymmer i tur och ordning fack1-skummare, fack2-utrymme för filtreringsmedia/filter, fack3-returpump samt filter för aquaphos och så fack4-cirkulationspumpar och filter för biopellets med retur ut i akvariet. Teknik: Belysning, cirkul…

5. Started by Petter N,

Tänkte starta en ny tråd om mitt nya akvarium. Jag har införskaffat ett Red Sea Reefer XXL 625 liter med belysning i form av tre Aqua Illumination Hydra 26HD. Visningstanken är 1,5 meter lång och rymmer 502 liter medan sumpen rymmer 123 liter. Sumpen har en avdelare som gör att jag kan ha ett refugium. Jag fyllde vatten i akvariet igår och det verkar fungera ok. Bilder kommer så småningom. Jag köpte lite extra levande sten från min lokala handlare. Stenen har legat i deras visningsakvarium. Jag har sedan haft den i mitt karantänsakvarium. När jag skulle lägga ner den i det nya akvariet så jag en ganska stor mask. Jag tog stenen och hällde sötvatten i hålet dä…

6. Started by Lasse,

Hej Jag har ju inte gjort någon tråd om mitt Percula 120 här innan, det finns lite om bakgrunden i min blogg men någon uppdatering och annat om vad som händer i akvariet har jag inte gjort på länge. Jag har numera skippat stora fiskar helt och de största jag har är väl några Fusigobius longispinus som kan bli 8 cm. Jag skall försöka att presentera innevånarna i karet alterftersom - det finns en del godbitar där - i alla fall i mitt tycke. Måste bara börja med två favoriter, den ena har funnits i akvariet en längre tid men att fota denna upp och nervända gobien har varit omöjligt till nu. Det är troligtvis en Priolepis boreus från västra Stilla Havet. Den bor i grottor och…

7. Started by Freddi,

Jag få väl starta en ny tråd nu när man har uppgraderat lite. Efter att ha haft ett Percula 120 akvarie så tänkte jag prova med ett lite större kar. Det nya karet blev ett vanligt Alu-ram kar på 720L med en sump på ca 80L. Starten var för cirka 2 veckor sedan 10/10. Teknik: Belysningen är en 3x150W ramp med 2x54W blåa T5 rör samt 4st blåa diod spottar. Akvariet har en överrinnings box som kan ta ca 2200L Cirkulationen består av 1st Seio pump(6000L/h), 1st Koralia 3 (3200L/h), 1st kina pump typ koralia (5000L/h) + 1st pump på 2000L/h samt en Eheim 2252 (1200L/h) som retur pump från sumpen. I sumpen står en Boyo skummare som ska funka upp till 1200L akvarier, där står även …

• 391 svar
    • 43,4k visningar
  8. Started by loopmannen,

Då har jag börjat så smått med mitt nya projekt, mitt RSM 250 skall bytas ut mot ett 540l optiwhite akvarium i måtten 150x60x60 Men det återstår nästan allt, i dag blev det en tur till den lokala brädgården. Många snackar om Bauhaus osv men jag måste säga att hjälpen och servicen på den lokala firman är kanon. Det gick åt 3 st 16mm MDF skiva, jag fick betala för 1 1/2 samt att han kapade alla bitarna helt fritt på det fick jag 15% rabatt. Reglar, skruv och vinkeljärn inhandlades så det kommer att återstå lite färg och silikon innan bänken är komplett. Hoppas att jag får tid att börja bygga snart men jag väntar hem ett gäng fönster och en altandörr till huset och det måste…

9. Started by totto,

Hej på er! Nu är det äntligen dax för mig att uppgradera mitt nuvaraande 350l kar till ett nytt 720l:ler: några av er har kanske kollat in min gamla tråd https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=15870 Tidigt i våras så var jag väldigt nära på att sälja mitt saltkar pga att vi ska bygga om här hemma just precis där akvariet står idag, väggen imellan kök och matrum skulle bort för att då få lite mer öppen planlösning, och vid tillfället kändes det som enda alternativet att göra sig av med allt, men det kändes väldigt tråkigt så planerna ändrades och karet fick stå kvar. Men nu på min semester så fick jag en massa nya ideer och eftersom jag är en kille som g…

10. Started by Norberg,

Har suttit och lekt med julklappen så här kommer lite att kika på. Så det blev några bilder på zoanthusar och lite annat smått och gott! Det är mina första försök med en riktig kamera så ni får ha överseende med bilderna. Tack för ditt tålamod Jani!

11. Started by garfish,

Hallå! Efter en tids avbrott är det tänkt att ta fart igen i saltbranchen.... Burken är tänkt att rymma omkring 300liter med sump. Kubformad? Belysning: 60 cm bred, 6 x 24watt, så burkens bred minst 60cm. Minimal teknik, så enkelt så möjligt. inga konstigheter. Tanken är konstanta vattenbyten 1 ggr/veckan ~10% av vattenvolym, runt 25-30 liter. Istället för att tillsätta en massa olika spårämnen. Ozon tillsammans med skummare. Returpump: Eheim 1260 - 2400liter? Cirkulationspump: 2 st Tunze nano 6045. Detta är tanken... Skummare: Fortfarande i ambivalensfasen, skummaren skall ej vara högre än 54cm, när skummarkoppen tas bort. (Möbelns invändiga höjd) Förslag på Skummare: D…

• 295 svar
    • 41,1k visningar
  12. Äntligen är det nya akrylakvariet på gång efter evigheter med funderingar! Ska bli grymt skoj att testa akryl efter ett par läckande glasakvarium. Och när man väl kör Akryl så varför inte köra lite specialare... Det kommer alltså att bli ett kar på cirka 500 liter, måtten 124 x 65 x 60 cm. För att få till ett så visuellt sett rent akvarium som möjligt har jag valt att lägga överrinning utanför själva akvariet. Jag kommer även att köra 2 stycken Tunze 6105-streamers i en "extern" lösning där pumparna sitter i en box utanför akvariet. Och här kommer en bild från tillverkaren Schuran på hur långt de har kommit med karet nu.

13. Då var det dax för ett nytt kar. Kom över ett begangnat här i stan med måtten 60*60*50cm (180l) där höjden är 50cm. Karet har en sk "coast to coast" överining på baksia av karet med tre hål a 42mm. Tre rutor är optiwhite villket blir kul eftersom jag inte haft det tidigare. Bänk hade jag sedan innan. En mp bänk med måtten 66*66*90 i valnöt. En sump kom med karet också på 50*50*35 (90l) som får plats fint i bänken (eller rättare sagt, den får plats). Så nu är det mycket planering här hemma. Sitter och skissar i SketchUp där jag har fått endel hjälp av Blackizzz med moduler mm. Kommer väll bli endel bilder i den här tråden om jag känner mej själv rätt, så jag börjar med sk…

14. Started by a.nilson,

Äntligen så börjar det saker o ting komma på plats. Jag har redan fått hem ställingen o på fredag så kommer akvariet på plats. måtten på akvariet är L 100cm X D 75cm x H 65cm(eller 60cm kommer inte riktigt ihåg) sumpen tänkte jag ta från det gamla zeokaret. Belysningen: LED från Aquaillumination Returpump: eheim 1250 Cirkulation: 1st Vortech MP40W Skummare: ATI Ev. blir det även biopellets. tanken är att detta skall bli bläckfisk som huvudinvånare, antingen blir det sepia eller en 8-armad. bilder på bygget kommer inom kort.

• 349 svar
    • 37,2k visningar
  15. Started by Strikt,

Hej på er kära saltisar! Efter mycket funderingar fram och tillbaka börjar mitt nya akvarium växa fram i mitt huvud. Om ni är intresserade av tråden får jag be om tålamod, jobbet kommer att läggas ned då jag inte håller på med yrkesutövning, blöjbyten eller matlagning Har funderat på att köpa nåt begagnat system men till slut bestämt mig för att sätta ihop ett själv för att få det som jag vill ha det. Inriktningen blir troligen som innan i mitt 80 l, dvs blandrev med tonvikt på LPS. Kommer också att fortsätta med Balling. Det jag fastnat för är en rimless visningsdel på b 100 x d 60 x h 40: Grunt och djupt med mycket bottenyta utan att kräva hela helger av vattenbyten.…

16. Då mitt nya visade sig vara allt för litet så ska ett större byggas! Om någon skulle vilja hjälpa mig med ritning och hur avriningen ska bli till det bästa så hade det uppskattats, balkong hade nog varit snyggast men det ska ju vara öppet så enligt bilden så skulle jag velat ha samma lösning, men hur? Tanken är 100x60x55 Och det ska byggas enligt bilden va det tänkt. Fast dörrarna ska gå ända ut, antingen skutbara eller öppningsbara utåt. Möbeln kommer att byggas i 22mm mdf och lackeras samt klarlackas för bäst yta. Vet inte om jag ska bygga i glas eller löpa linan ut o bygga i akryl. Teknik vet jag inte riktigt i dagens läge, men tror jag kör vortech mp10 eller mp40 ev …

• 427 svar
    • 36,9k visningar
  17. Started by Fildur,

Hej Startade upp ett saltkar för en tid sedan (under mitt första akvarium). Efter 30 år som sötvattensakvarist blev man 8 årig pojk igen med upptäckarlust och glädje. Så har avyttrat 4 sötkar för att satsa på ett större saltkar. Måtten skall bli "standard" 200*60*60. Tyvärr ej bredare hade helst velat haft mycket mycket större bredd men bor 3trappor upp och blir för tufft få upp helt enkelt. Hissen rymmer detta så enkelt få in i lägenheten. Jag ska ordna en bänk ihopsvetsad. 1m hög och sen då 2m lång och 60djup. Svetsas i fyrkantsjärn eller vad det nu heter (lejer bort detta med tanke på att jag är fullständigt usel på sådant). Imorgon skall karet beställas. Jag har tänk…

• Gilla
    • 268 svar
    • 36,4k visningar
  18. Started by Jojo,

Hej på er! Jag är nykomling på forumet. Vilket fantastiskt forum detta är!! Efter ca: 25år ifrån saltvatten känner jag mig mogen för ny uppstart! Hade ett 1200l i tonåren med en salig blandning av levande och typ noll teknik förutom belysning och cirkulation. Det gick ok ändå. Nu är jag 40+ och på jakt efter ett red sea reefer xl425 med mer eller mindre teknik. Helst mer! 😀 Jag har lagt ut en köpes förfrågan i annonsforumet, men tänker att någon kanske vill bli av med sitt utan att veta om det än. 😉 Så om någon av er går i uppgraderings- eller nedstängningstankar så hör gärna av er! Jag bor i Kalmar län men kan åka utanför…

19. Jahaja, då var det dags. Nytt kar och då uppgradering till ett större. Blev en order på ett RSR 425 XL. Planen är att hålla en ganska simpel nivå. Mixat rev med sps:er i toppen och så blir det mjukare ju längre ner vi kommer. Tanken är att allt liv och sten ska få flytta in ifrån 170:an inom kort. Kompletterar sten med marco rocks och har hittills visualiserat lite hur de kan tänkas att placeras. Balling med refugium är planen för tillsättning och export av ämnen. Ska försöka att komma ifrån vb och endast göra det vid behov av något slag. Just i detta nu så håller osmosen på för fullt att fylla på med vatten till karet. Läcktestade igår utan att s…

20. Dags att nedgradera mig. Mer info kommer!

21. Started by alex t,

Så nu är det dags att börja om från början! Har ägt ett RSM 130 nu i 6 månader och börjar känna att den var lite fel val för mig men samtidigt väldigt lärorikt. ( Den kommer till salu nu snart.) Det nya akvariet är 575 liter med mått 160 x 60 x 60 och kommer att placeras i vardagsrummet. Underskåpet är två IKEA köksbänkar med mått 80 x 60 x 70 så tillsammans blir dem 160. Jag har placerat en MDF-skiva på 25 mm under skåpen istället för ben och en likadan på skåpen som ska fördela vikten. Jag skulle regla upp inuti skåpen men det blev inget av eftersom sumpen är limmad så den passar exakt i ena skåpet... Men jag ska tydligen inte behöva regla upp den eftersom skåpen sk…

22. Started by krille 55,

Då va det dags att dra igång det nya projektet. Kommer att ta det lugnt så det händer väl inte så mycke i början. Gärna kommentarer och tips så det blir så bra som möjligt. Finns en hörna limmad med överrinningskam. Planen är att ställa min tunze 9006-skummare där och en liten returpump som pumpar tillbaks vattnet i karet. Kommer det att funka eller behöver jag ta bort och göra nån annan lösning. Karets mått är 80x100 i botten och 30 högt. Alltså 240 liter

• Gilla
    • 293 svar
    • 35k visningar
  23. Started by Andy88,

Nu har det blivit dags för uppgradering igen. Tillväxten i mitt 375l har varit över förväntan så utrymmet har minskat i rask takt. Det som är nytt nu är givetvis karet, bänk, sump och 3 revpelare som ska ersätta mycket av stenen som finns i visningsdelen idag. Resterande ska ligga i sumpen. Det kommer även tillkomma ett litet fraggkar som ska stå inne i bänken med en ledramp, ett diy som redan är påbörjat. I teknikväg är allt desamma. 3x maxspect 110w Cree Bubble Magus 150pro Grotech III doserpump Vortech Mp40 Deltec 20w Uvc Tunze 3155 Osmolator Sicce Syncra 3.0 retupump Karet jag köpt har måtten 150x60x60 och är helt nytt. Så detta ska borras med 2 hål i mitten. En h…

24. Started by Robbs,

Hej, nu ska jag börja handla delarna till mitt hörn som ska bli saltvatten. Har haft sötvattenskar från och till i 10 år, både hightech och lowtech. Efter att ha provat på ett nano i snart en månad så är sötvatten inget för mig längre. Jag fastna direkt för allt liv där finns i stenarna och allt som tittar fram. Som ni märker har jag ingen erfarenhet av saltvatten men jag ska lyckas med detta har jag intalat mig själv och hoppas att lära mig under tiden. Här hoppas jag på mycket hjälp och tips som jag redan har fått i min andra tråd om mitt nano. I nuläget ska jag tömma akvariet som är fullt med växter och fiskar. Har event…

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.