Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

151-720 liter

1. Started by adam92,

Tja! Så dom senaste månaderna har jag dragit igång ett projekt då min tjej inte tillåter mig att skaffa fler akvarium så då fick jag en genialisk idé att limma ihop 2 st akvarium och ena delen fick bli en display refugium och detta godkände tjejen! Började med att göra rent o fixa mitt gamla akvarium som jag har haft till odling av levande föda till ciklider och sen fylla upp de med saltvatten och sand. Detta skulle då bli revet.

• Gilla
    • 4 svar
    • 620 visningar
  2. Started by Kenneth J,

Då var arbetet med uppgradering från 430l till 720l igång. Jag har köpt ett begagnat 720l ram akvarium. 200*60*60 Jag borrar 3st 32mm hål(2st avrinning 1st retur). sätter i 2st 20*54 för att göra fyrkantig ytavrinning i ena hörnet. Det blir avrinningskam ovan på. Sedan blir det 5 kant runt om akvariet som skvätt-kant. Kommer även att limma på 2st extra stag av glas under de som finns i aluminium. Jag har förut engång varit med om när ett stag har släppt och det var inte kul... Nej nu måste jag fortsätta jobba lite

• 29 svar
    • 3,4k visningar
  3. Started by Jois,

Hoho! Nya karet står på plats. Saltvattnet är blandat och påfyllt. Så spännande!

4. Har idag ett Juvel Rio 180 till mitt salt och funderar på att flytta över till ett ca 220L kar med lite udda mått, 157L x 37H x 40D (ca yttermått) Belysningen blir så klart lite för kort, och igentligen inte mycke mer vattenvolym men längre att simma på! Hur hade ni gjort?

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  5. Då mitt nya visade sig vara allt för litet så ska ett större byggas! Om någon skulle vilja hjälpa mig med ritning och hur avriningen ska bli till det bästa så hade det uppskattats, balkong hade nog varit snyggast men det ska ju vara öppet så enligt bilden så skulle jag velat ha samma lösning, men hur? Tanken är 100x60x55 Och det ska byggas enligt bilden va det tänkt. Fast dörrarna ska gå ända ut, antingen skutbara eller öppningsbara utåt. Möbeln kommer att byggas i 22mm mdf och lackeras samt klarlackas för bäst yta. Vet inte om jag ska bygga i glas eller löpa linan ut o bygga i akryl. Teknik vet jag inte riktigt i dagens läge, men tror jag kör vortech mp10 eller mp40 ev …

• 427 svar
    • 38,5k visningar
  6. Started by msen,

Sådär, då var jag äntligen igång ordentligt med allting Har skapat osmosvatten i ett par dagar och igår blandades saltet i. Idag har 20 kg levande sand lagts i samt lite levande stenar. Imorgon ska jag nog lägga över lite mer levande sten från mitt andra mindre akvarium.

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  7. Started by j0nas,

Då var det beställt! Ett hörnkar på 270 liter med rak front och tillhörande möbel, förväntas dyka upp om några veckor. Mått 85x85x50. Har mycket funderingar kring hur jag ska lösa tekniken på ett snyggt sätt så hjälp mig gärna spåna om ni orkar. Borrning och sumpbygge känner jag mig inte bekväm med så det lutar åt någon slags intern sump i bakhörnet. Har sneglat mycket på Ouscazz snygga hörnkar och var först inne på att kopiera hans lösning med ytavrinning och påhängsskummare. Hur bred är en extern skummare? Tänker på om det går att få karet hyffsat nära väggen, om jag inte väljer att hänga den i framkant Belysning lutar åt en 170w led kompletterat med två t5 men det ka…

8. Hej alla! Äntligen så har jag satt upp det nya karet, väntat i 6 månader... I grund och botten så ligger en överenskommelse med frugan att få färdigt et tillbygge innan jag startar upp ett nytt projekt. Ni vet hur det är... ;-) Under detta halvår har det stått ett litet "odlingskar" fullt med koraller i källaren och all teknik i garaget. Karet startades upp för en vecka sedan och korallerna stoppades i för två veckor sedan, en nervös stund då stenen har legat i tunna i 6 månader och matats, bytt vatten etc. "hoppas den är redo". :-) Allt ser kanon bra ut och hälften av stenen kommer från odlingskaret, så skall inte vara några bekymmer... Så jäkla nöjd att det blev detta k…

• Gilla
    • 66 svar
    • 10k visningar
  9. Started by Rasmus Pedersen,

Ska försöka mig på en presentation av mitt "stora" rev nu. Akvariet är ett 240-liters med måtten 120*40*50 cm tillverkat av Juwel. Belysningen består av två T5-rör på 54w vardera och två T8-rör på 38w vardera. Finns dessutom ett litet blått T5-rör på 8w som är igång vid gryning och skymning. Har ett filterfack på ungefär 14*20*50 cm i bakre vänstra hörnet där ett antal liter filtermatta stänger in filterpumpen, som är en Eheim Compact+ 2000 på 2000 l/h och skummaren (Aquarium Systems Skimm 400). I motsatt ände av akvariet sitter en Seio Prop 1000 som blåser på med 3800 l/h. Fiskmässigt är det en Zebrasoma flavescens, en Siganus vulpinus, En Halichoeres chrysotaenia och en…

10. Started by Bujje,

Hej guiden! Har beslutat att återuppta denna härliga hobby efter flera års uppehåll. Förra karet kraschade, men som tur är lär man sig och anpassar sig. Mycket av det nya bygger på tekniken från mitt gamla kar, dock har lite ny teknik inhandlats. Det mesta för att underlätta driften. Akvariet har måtten 125 (L) x 50 ( x 55 (H). Till detta en sump med måtten 75 (L) x 40 ( x 40 (H). Ca 300 liter i huvudkaret och runt 90 liter i sumpen. Teknik just nu: Skummare: Deltec APF600 (har jag för mig ) Streamers: 1st Tunze 6100, 1 st Tunze 6055 Controller: Tunze multicontroller 7095 Returpump: Eheim 1260 på 2400 l/H Belysning: ATI ramp (gamla sunpower tror jag) 6x54W …

• Gilla
    • 14 svar
    • 2,9k visningar
  11. Started by Edlund,

Ja då är man igång igen! Denna gång kör jag inte enbart acroporor utan ett mixkar med högre näringsvärden än jag hade innan. Har bytt ut lite teknik dels pga att jag vill testa nåt nytt men även för utrymmes skäl. Min uppsättning än så länge är: ATI 10x80w T5 med KZ lysrör Royal Exclusive Mini 200 Deltec E-flow 12 Vortech Mp40qd 4st Deltec pf601s kalkreaktor Clarisea SK15 rullfilter Apex Classic controller

• Gilla
    • 2 svar
    • 677 visningar
  12. Started by Przemek Wieczorek,

Akwarium 115*60*55h Miska olejowa 110*45*45 Do mojego pierwszego akwarium morskiego. Pompa Jebao 8000 litrów. Ośmiornica rafowa 200 polska. LED Reef flare pro S 2*80 Watt Kamenia 80kg.

13. Hej! Hade i samband med flytt tänkt sälja mitt befintliga hörnkar och sedan starta upp ett nytt kar till hösten. Det verkar tyvärr vara lättare sagt än gjort, tror inte att det är priset som är fel. Är nog mer att ett sumplöst kar med ful möbel inte är så hett 2016.. Har därför börjat tänka om och istället för att göra mig av med karet så fixar jag till sakerna som jag stör mig på: 1. Ljud och utseende med påhängsskummare. 2. Möbeln Punkt två löser jag hyffsat lätt med hjälp av en snickarkunnig kompis. Punkt ett har jag lite olika idéer kring och här tar jag tacksamt emot tips. Har tittat på overflowbox från t ex Tunze och sedan sätta skumm…

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  14. Started by linen351,

Tänkte jag skulle komma ut som akvarist här i gruppen Mitt akvarium är 500 liter av det mer eller mindre okända märket Oceanson. 12mm glas (inte plast). Köpt av Vlado för ett och ett halv år sen. Bakom displaydelen av akvariet ett 10cm djupt utrymme som jag just nu bara använder för cheato-odling. Sump i ett skåp bakom till vänster, i 90 graders vinkel mot akvariet. Hemmabyggd möbel som matchar mina elementskydd. Gör en omstart efter en katastrof med en extern skummare. Har nu uppgraderat tekniken för att undvika ny katastrof, så nu börjar det bli dags för nya fiskar. Teknik: • Maxspect Razor R420R med avsågade hörn ligger perfekt i topp…

15. Started by Reuben,

Sådär, nu har jag äntligen bestämmt mig, ser ut som att jag antagligen blir kvar i denna lägenheten ett tag till och vill verkligen snygga till min nuvarande lösning som inte är så estetisk vacker direkt. Är några mått jag sitter och skissa på lite grann, enda jag egentligen bestämt är att det skall vara ~600-700liter, tycker det är en lagom storlek. Måtten jag tittar på är följande: 100x100x60 130x80x60 120x80x60 och kommer beställas ifrån Majornas Glas lokalt i göteborg. Bänken kommer byggas enligt den här videon: Riktigt smidig och relativt snygg enkel lösning som jag kommer klä med något snyggt.Till belysningen så ser det just nu ut som att jag kommer köra med Maxs…

• 177 svar
    • 25,7k visningar
  16. Started by Järv,

Nytt år nytt projekt. Mitt akvarie från tyskland rullade in förra måndagen och känner att detta är en lysande chans att starta en tråd om detta (och kanske hålla den aktiv denna gången!). Som vanligt är jag tidsoptimist in i det sista och har inte ens börjat på varken sump eller bänk. Nästa steg blir att skaffa lite virke till en bänk samt möblera om lägenheten för att få plats med klossen i fråga. Akvariet i fråga är 120x80x50cm och har 2 sidor optiwhite och ska stå som något av en rumsavdelare när allt är klart. Tekniken än så länge ser ut som följer Belysning: 2x 100w dreamchip Dosering: Grotech tec3 ng för dosering Styrning/dator: Profilux 3,1n Ex för att hålla koll p…

• 25 svar
    • 4,4k visningar
  17. Sitter och planerar en uppgradering av mitt kar. Har idag ett Juwel Lido 200. Har tittat en del på Akvastabils Mark II 360 och undrar om någon har erfarenhet av detta kar? Jag tycker det är snyggt och komplett med sump osv. men skulle vilja veta vad man bör tänka på när det gäller detta kar? Vad är nackdelarna med det? Bra att veta innan man köper det Tipsa gärna om andra varianter, gärna i liknande prisklass ca 8000kr.

• 17 svar
    • 2,5k visningar
  18. Started by Mega,

Hej nu är det min tur att skapa en tråd är på guiden. Hade tidigare ett akvarium inom skolan som jag hade som ett gymnasiearbete men nu är det här helt mitt egna och det kommer bli en rolig utveckling och resa! Teknik: Red Sea Reefer 170 Kessil A360WE med specral controller Deltec SC 1351 Vortech MP10 qd Jecod Dcs 5000 Reefdoser EVO 4 Aquael doppvärmare med T controller Twin 10 kg Red Sea reefbase pink sand och ca 18 kg Macrorocks från Företagsakvarium. Håller just nu på med Red Seas Reef Mature Pro kit så jag får vänta ett tag tills bakterierna har satt in sig helt innan det blir lite koraller och fi…

• Gilla
    • 14 svar
    • 1,7k visningar
  19. Started by Chrille_B,

Hej igen Så nu är vi inflyttade i vårt hus och kommit lite iordning. Vårt RSM 130 Max är sålt till Emil_B här på guiden och vi önskar honom lycka till med sitt första saltäventyr. Nu till vårt nya kar. 1100x700x600 Lite teknik Skummare: Deltec SC 2060 Cirkulation: Vortech MP60w ES Vortech MP40w ES Belysning: Mh 2x250w T5 4x39w Returpump: Tunze silence 3000L Reaktor till biopellets Pump till Biopellets: Tunze silence 2500L Karet startade vi upp i slutet av febuari. Här kommer lite halvbra bilder. /chrille

20. Started by Vidofner,

Jag har haft sötvattensakvarium flera gånger i mitt liv och saltvattensakvarium har alltid varit en fascination som tyvärr har fått hålla sig till att vara en dröm pga olika anledningar... TILLS NU! Har läst på om saltvattenakvarium i över ett år nu. Allt från både böcker till internet, men mestadels internet. Det känns som det mesta jag läser från och med nu är mest repetition så nu behöver jag lite "field experience" också . Vet inte hur många gånger min sambo frågat mig vad det är jag gör vid datorn och mitt svar är "pluggar". Bilden nedan visar böckerna jag pluggat på i ordning när jag köpte dem. Den första fick jag som tack för hjälpen när jag hjälpte min sambos far…

21. Started by Petter N,

Hej! Har under flera år besökt saltvattensuiden och tänkte nu presentera mig. Mitt namn är Petter. Omkring år 2000 började jag med sötvattensakvarier, först med inriktning på malar och sedan övergick jag till Malawi-ciklider. Som mest hade jag samtidigt fyra sötvattensakvarier av varierande storlek. December 2010 skaffade jag mitt första saltvattensakvarium ett Red Sea 130D och strax därefter såldes samtliga sötvattensakvarier. I slutet av september startade jag upp ett något större saltvattensakvarium, ett Akvastabil Mark II 275 liters (100 x 50 x 55 cm). Här under tänkte jag presentera karet som det är i dag. Tekniken är enkel och består av: JAD WG-524 skummare Eheim U…

22. Started by Schilla,

Har just fått igång mitt akvarie uppe i vardagsrummet Är inte mycket för att skriva men tänkte man kunde ha en tråd med lite bilder och funderingar.

23. Started by naso,

Hej, igen! Har inte varit inne på några år, och fick därför en nytändning på saltvatten när jag satt och läste på forumet tidigare i höstas. Det har varit uppehåll på c:a 10 år, efter det senast misslyckade karet med innerskummare o MH-belysning. Då fick jag röda slemalger, "fireworms" som åt fiskar på natten och en massa annat. Jag jobbade mycket och hade inte tid, låg samtidigt i skillsmässa, så det va bara att lägga ner. Innan dess hade jag ett 600- liters inbyggt i väggen med sump och allt annat i ett rum bakom akvariet, som fungerade perfekt, alltså inga problem på 5-6 år. Tänkte ta upp det när jag blir pensionär, men det är några år dit. Jag kollade in RS reefer och…

• Gilla
    • 25 svar
    • 4,5k visningar
  24. Då va man tillbaka efter något års uppehåll pga nybyggt hus och massa flyttar. snabb info om detta projekt kommer bli ett mindre kar denna gången för sambon tillät inget annat i nya huset fick kriga mig igenom att få in detta. blir ett kar med måtten 75x70x70 3 hål 2x24 1x32 ej beställt ännu ska bygga färdigt bänken först vilket kommer kräva en hel del jobb då det ska passa in i kåken. sump 60x60 teknik som är bestämt och köpt vertex omega 150 skummare 2x vertex ru 1.5 universalfilter Doserpump ato sicce syncra 4.0 returpump 2x vertex macocean 2000 belysning ej bes…

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.