Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

151-720 liter

1. Started by Schilla,

Har just fått igång mitt akvarie uppe i vardagsrummet Är inte mycket för att skriva men tänkte man kunde ha en tråd med lite bilder och funderingar.

2. Started by Sebastian87,

Hej alla glada! Låt mig presentera mig lite kort, har precis startat upp ett nytt saltkar på 300L (412 L inkl sump). Har haft salt (Fokus fisk) för ca 13-15 år sedan men mycket verkar har hänt sen dess. Kanske inte så mycket fundamentalt men oj vad det verkar hänt saker på teknikfronten. Då jag flyttade upp till Norrland för många år sedan så la jag salt hobbyn på hyllan då utbudet inte var något att skryta över här uppe och inte något vidare utbud vad gäller att kunna beställa hit heller (Detta har blivit något bättreo). Så jag valde att hålla mig till 2 stycken växt akvarium med co2 dosering i väntan på att komma tillbaka till salt. Nu tror jag tiden är slagen för …

3. Started by Majki01,

Då har man ändrat kar igen , gjorde om allt och beställde allt exakt efter egna mål för att för en gångs skull få det exakt som jag vill! Karet är 50*60*50 ow , borrat till 3 25 för, mitten bak. Möbeln beställde jag av en möbel byggare. Nu har jag ett kar + möbel exakt som jag vill ha det , så det kan nog få stå i bruk ett bra tag

• 2 svar
    • 1,3k visningar
  4. Inte riktigt nöjd, men det kommer väl! Fick flytta upp akvariet på ovanvåningen för husfridens skull. Egenbyggd bänk av IKEAs 60x60 skåp, IKEAs bänkskiva i valnöt. Akvariet 123,5*63,5*30 optiwhite rimless, 3 borrade hål. Teknik. Skummare: Coralbox D300 Retur: Waveline 4000 Osmolator: Tunze 3155 Filter: Aquamedic Cirkulation: 2 Vortech MP10W Es Lyse: ATI Hybrid 2x75W led 4x39w T5 Inrikting: ZOANTHUS Fisk. Mandarin Två mini gobies 2 kantålar Div snäckor och eremiter.

• Gilla
    • 25 svar
    • 3,9k visningar
  5. Started by Mickss,

Hej alla! Nu är det äntligen dags för mig att börja planera mitt drömprojekt shallow reef Vulcano-akvarium! Karet har måtten 108x108x40 cm med en sump på cirka 150 liter, vilket ger en total vattenvolym på runt 600 liter. Planen är att ha en centralt placerad överrinning, som jag tänker bygga in med sten och koraller för att skapa en naturlig vulkan-look. Det var länge sen jag höll på med saltvatten – jag blev faktiskt medlem här på SG redan 2009 – men nu är det dags igen, och jag är superpeppad! Jag hoppas att många av er vill följa mitt projekt och hjälpa mig med tips och råd längs vägen. Planen i korthet: • Överrinning: Centralt placerad och inbyggd med sten fö…

6. Started by simon,

Hej Efter ett antal år utan ett saltkar har jag fått allt svårare att förneka för mig själv och familjen att jag inte ska starta upp ett igen. Visserligen så har jag och dottern sedan 2 år ett 60l nano (proreef) som förra året byttes det upp till en 160l kub (som jag hittade på vinden), när fiskar och koraller började växa till sig, men det har under tiden inte varit på något sätt seriöst utan mer något tillfälligt, samt för att min dotter kommer ihåg att vi har haft större akvarier när hon var riktigt liten och ville ha clowner etc. Kuben ifråga är inget "fancy", utan ett löst akvarium på bänk med extern skummare, ingen sump och en MH150 + någon LED ovanför. Dessvärre så…

• 25 svar
    • 4,3k visningar
  7. Started by krille 55,

Skulle gärna vilja introducera sjöhästar i mitt knappkar mått 100x80x30. Tror ni det skulle funka. Är ju inte så högt men nån liten art kanske

• 4 svar
    • 1,3k visningar
  8. Started by Svemar,

Hade egentligen inte tänkt att göra en tråd om det här karet, men va fan, det är ju lite roligt oxå.... Har haft ett antal års uppehåll från hobbyn nu, pga resande jobb och skilsmässa, men nu klarar jag inte av det längre, utan har dragit igång ett litet kar som tanken är att ska vara väldigt low-maintenance. Mjukisar, nån lps och på sin höjd nån monti. Sen brukar ju det kunna urarta rätt fort om jag känner mig själv, men det är i alla fall tanken... Ett Red Sea Reefer 200XL hittade jag beggat, och det passar kanon. Bubble Magus Curve 5 skummare (lite stor egentligen. Ligger aningen under miniminivån på vatten i specen då den står i sumpen, me…

9. Started by Lille Skutt,

Tänkte jag skulle dra igång en tråd om det nya projektet som vart en rimless "60 kub. Har kommit en bit på vägen men tänkte kasta ut lite bilder och lite info om utrustning så kan förhoppningsvis några vänliga själar komma med tips och förslag kanske? Tror även ni kan hitta en och annan tankevurpa också... Jag tror det lutar att starta helt med död sten för att slippa överraskningar den här gången men vart det tar vägen sen har jag inte bestämt... Hade en tanke på att låta folket på SG bestämma inriktning på vart det ska ta vägen men det kan jag inte lova Kuben är som sagt 60*60*60cm med 12mm Optiwhiteglas och en sump på 50*50*…

• Gilla
    • 8 svar
    • 2,4k visningar
  10. Hej Är egentligen en sötvattenskille som i många år haft diverse kar med diskus, L-malar, apistogrammor mm. Detta är något jag kommer fortsätta med, men känner att jag även vill testa salt, då flera affärer i staden börjar ha lite utbud. Jag har knappt lämnat startgroparna men har börjat köpa lite utrustning för detta kar, ett ocean basic 248 liter med måtten L110xB45xH50. Tanken är att jag ska använda denna tråd för att lufta diverse nybörjarfrågor. Läser in mig på mycket just nu och tålamod är nog det viktigaste jag lärt mig än så länge. Men detta är ju inget nytt inom akvariehobbyn. Just nu byggs det en bänk till karet, kommer lämna utrymme under om jag i framtiden vil…

11. Då var det dags att börja planera för karet i det nya huset. Mina 250 liter har gjort sitt och nu tänkte jag istället beställa ett kar på 160*70*60 (ca 670liter) och för första gången i mitt liv ha en sump som kommer bli mellan 150-200 liter. Inriktningen blir främst SPS men kommer ha LPS på botten. Vill sträva efter att ha ganska mycket fisk samt LS precis som jag har i nuvarande kar. Belysning: Ati hybrid 8*80w T5 och 4*75W LED. Skummare: Ati powercone 200 eller 250 Pumpar: Inte bestämt mig här men lite sugen på gyre riptide XF150 och kanske två RW15, Vad tror ni om det? Balling: Doserpump på två 25liters behållare för Kh och…

12. Nu åker sötvattnet ur min Juwel 240 för att blir uppgraderat till salt. =) Har shoppat streamers och returpump på fishstreet, kommer försöka mig på en liten minisump. Köpte en begagnad Pacific Sun Metis R2 2x150w som får stå för belysning. Mitt mål är att hålla möbeln så original och tyst som möjligt.

13. Då var det äntligen dags för ett nytt kar i vårat hus efter två års byggande Planen var ett vinkelkar mellan två fönsterdörrar men i slutändan så fick jag inte till det estetiskt Så nu ska jag prova med ett vanligt kar med lite ovanliga mått B100 h85 d60 byggt av håkantorps zoo och köpt begagnat av mig från blocket då förra ägarna tröttnat på salt Det fanns revkeramik monterat i karet då jag köpte det som jag inte fick bort Med hjälp av tre personer och glaslyftare fick vi precis upp karet på ett släp 300 kilo + Teknik som följde med var siemens logo styr ljus pumpar mm Deltec returpump Deltec skummare Kalkreaktor Nitratfilter som går att köra som kalkreaktor finns b…

• Gilla
    • 17 svar
    • 3,1k visningar
  14. Såg ett snyggt akvarie från Göteborg i en tråd jag följer på Reefcentral som heter modern reef aquariums. Tycker det var ett fint kar som passade in väl i det snygga vardagsrummet. Någon som känner till det här karet eller om personen varit/är aktiv på forumet? Bilderna på Geddex kar är längst ned på den här sidan, mer bilder på följande sida: http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=1289056&perpage=25&pagenumber=24 Om inget annat så är det en intressant tråd med många fräcka kar och lösningar. Mvh Peter

15. Fixar en egen tråd här nu som jag ska försöka uppdatera kan va bra själv se saker undan för undan är redan igång men lägger upp några bilder. mer kommer.

• 49 svar
    • 5,4k visningar
  16. Started by bremnes,

Chansade och byggde om mitt sötvattenskar till salt när mitt Red Sea kar haverera. Karet är på 260l, led-belysning med controller (från Kina) hang-on skimmer, Eheim pro 3e m.m. Här är bild på uppstart: 6 mdr senare ca :

• 2 svar
    • 1,8k visningar
  17. Hej! Dax att starta tråd . Från att ha börjat med ett RSM 130 och sedan uppgraderat till RSM 250 har jag nu uppgraderat till ett system på ca 500 liter. visnings karet har måtten 100x70x70 cm Teknik: belysning 2x Ecotech Radion xr30w gen 3 pro cirkulationen består av 2x Vortech mp40w qd samt 1x Vortech mp10w returpumpen är en Jecod DCT 6000 skummare Coral box 700 doserpump Jabaeo 4 kanaler uv-c deltec 20w 2xJäger värmare en på 50 och en på 300watt Ecotech reef link ehaim foderautomat Levande:…

• Gilla
    • 115 svar
    • 14,9k visningar
  18. Started by Coralkiller,

Hej tänkte flytta runt i sumpen o undrar om man kan ta bort en sån där glasskiva Som är monterad i överkant utan att spännvidden blir förstor, sumpen är 150cm lång 50cm hög 50cm bred, 67cm frun kant sitter skiljeväggar silconade rakt över på bredden, glaset är 6mm tjockt,nästa överliggande glas är på 85cm från kant. Det är glaset i mitten på bilden jag vill ta bort, tror ni det håller för det?

• 18 svar
    • 1,9k visningar
  19. Ja då får man väl ta och sätta igång en tråd för oss med Vi har haft saltvattens kar nu sedan början av februari 2012, bytte kar ett par gånger och har sedan typ maj-12 haft detta karet vi har nu, vi började med 14kg sten i karet, 2st senularia sp.08, 2 anemoner, och kenya träd, en flavecis en palett kirurg en veliferum och två clowner. Vi köpte oss en imperator och en Ctenochaetus striatus, imperatorn och clowneran gjorde vi oss av med och fick i inbyte ett par euphyllai stänger, dessa har vuxit bra och vi har delat dem till flera "fraggar" som plaserats ut. Sedan så har vi i flera omgångar köpt oss Sps:er men det verkar som om vi har något i karet som tar våra sps:er, …

• 0 svar
    • 693 visningar
  20. Startade upp ett akvarie i slutet av 2009 efter många månders väntan på glas etc. Måtten är 60cm brett, 55cm djupt och 70cm högt, runtom är det 12mm low ironglas. I högre bakre hörna är det en ytavrinning, samt två borrade hål, en durso ner till sumpen (som är på 40 liter) samt ett returör upp i akvariet igen. Akvariet rymmer ungefär 200-220 liter inkl sumpen. Då jag mest är intresserad av sps så kommer det bli fler sånna så småningom och möjligen någon lps (då jag redan har en euphyllia). Lyset består av en 400w mh som huvudbelysning och 2 st 55w compaqt rör (blått). Kommentera gärna /Robert

21. Started by Levi,

Hi all, Below is a video of my SPS floating reef. I was planning to upgrade to a bigger tank in time for my FoxFace to grow into it, but then life got in the way of the upgrade. I wanted to introduce the tank here to see if perhaps someone can find a new home for the FoxFace. I'm happy to give him/her away, or swap for any little critter or coral that would be happy in my tank. I have an advertisement in the buy-sell category, but have had no luck finding a home for him/her so far. I'm also keen to learn more from the community as I plan to step up to a bigger tank (new project incoming). I'm also essentially a newbie, this is my first tank. But I've ha…

• 1 svar
    • 328 visningar
  22. Started by Starfight,

Tjenare alla saltisar! Det är väl dax att göra sig lite till känna här, efter att hängt anonym i bakgrunden. Jag har nyligen uppgraderat mig med ett nytt större kar som jag trånat efter ett bra tag, ett Red Sea Reefer XL 425 blev det till slut och jag är riktigt nöjd. Har ett Juvel Lido 200 som jag haft lite drygt 2½ år nu, mitt första saltkar som skall avvecklas och säljas inom kort. Mitt mål med detta karet är att ha det så enkelt och lättskött som möjligt. Som det känns just nu så kommer jag satsa mestadels på lps och lite mindre fiskar i storlek, men det kan ju såklart ändras som allt annat. Karet startades upp 19e Augusti så det har gått …

• Gilla
    • 2 svar
    • 803 visningar
  23. Started by Micke81,

Då har man fått återfall efter ca 1 år utan ett saltvattensakvarium. Suget blev för stort så nu har man varit och införskaffat sig ett nytt akvarium. Nu blev det dock lite mindre. Ska köra en kub med måtten 60X60X60 med optiwhiteglas med en sump på ca 100L. Akvariet är beställt och hämtat och bänken snart färdig så man kan dra igång. Den ända teknik som är skaffad är Jebao returpump och sen har jag även nu fått hem all PVC och genomföringar. Har målat bakglaset svart och även monterat 2 datafläktar i skåpet så de blir lite cirkulation där inne. Kommer uppdatera vartefter det händer grejjer!! Mvh Micke

• Tack
      • Gilla
    • 15 svar
    • 1,8k visningar
  24. Started by chabo0,

Hej, då är man på väg in igen efter ett par års frånvaro från eget akvarium. Akvariet har varit igång i ca 5veckor nu och värdena är bra Nitrit 0 och Nitrat knappt mätbart och städpatrull ligger i för att göra grovstädningen innan nästa tillsättning med djur kommer i akvariet. När jag nu ikväll siter och tittar in så ser jag vita små "larver" på glaset som jag inte sett tidigare under mina akvarier jag haft och undrar om det är någon här som kan se vad det är, det är ganska mycket av dem. Inte den bästa bilden men någon med skarp syn kan kanske se vad det är. Annars tar kiselalgerna sina sista dagar och börjar slås ut av gröna alger vilket är …

25. Started by Stensson,

Har äntligen fått lov att att plocka hem ett större kar :-) För ett par veckor sedan hämtades detta Mått 160x60x60 Sump l120xd40xh45 Det som måste bli bättre är Sladdar mm måste på något sätt gömmas. Måste kunna nyttja sump för vattenbyte på något smidigt sätt. Nedan kar kommer att läggas ned

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.