Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

151-720 liter

1. Started by Vidofner,

Jag har haft sötvattensakvarium flera gånger i mitt liv och saltvattensakvarium har alltid varit en fascination som tyvärr har fått hålla sig till att vara en dröm pga olika anledningar... TILLS NU! Har läst på om saltvattenakvarium i över ett år nu. Allt från både böcker till internet, men mestadels internet. Det känns som det mesta jag läser från och med nu är mest repetition så nu behöver jag lite "field experience" också . Vet inte hur många gånger min sambo frågat mig vad det är jag gör vid datorn och mitt svar är "pluggar". Bilden nedan visar böckerna jag pluggat på i ordning när jag köpte dem. Den första fick jag som tack för hjälpen när jag hjälpte min sambos far…

2. Started by Mega,

Hej nu är det min tur att skapa en tråd är på guiden. Hade tidigare ett akvarium inom skolan som jag hade som ett gymnasiearbete men nu är det här helt mitt egna och det kommer bli en rolig utveckling och resa! Teknik: Red Sea Reefer 170 Kessil A360WE med specral controller Deltec SC 1351 Vortech MP10 qd Jecod Dcs 5000 Reefdoser EVO 4 Aquael doppvärmare med T controller Twin 10 kg Red Sea reefbase pink sand och ca 18 kg Macrorocks från Företagsakvarium. Håller just nu på med Red Seas Reef Mature Pro kit så jag får vänta ett tag tills bakterierna har satt in sig helt innan det blir lite koraller och fi…

• Gilla
    • 14 svar
    • 1,6k visningar
  3. Started by Wassberg,

Hej på er, Startade detta rimless kar feb/mars 2013. Det har börjat stabilisera sig, men det är en bit kvar till målet. Har lagt all kringutrustning i källaren våningen under. Slänger up lite telefonbilder i väntan på en riktig kamera ... /Erik Länk till mitt förra: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?26134-Wassbergs-800-L

4. Started by jjonaas1,

Här kommer lite bilder på "nya" karet. Ett waterbox 100,3 med total volym 387L Köpte karet begagnat och har gått i snart två år, gammal filtermedia och inkörda stenar. Jag är inte helt nöjd med scapingen än, men jag skulle vilja få bort alla discosoma och anemoner från den högra stenen och låta dom frodas på den vänstra stenkolonin istället. Har injecerat några discosomas och små rhodactis med ättika idag så vi får se om dom försvinner. På högersidan skulle jag vilja placera lite SPS och andra koraller Sitter även en stor fin rhodactis till höger som jag skulle vilja flytta, men det verkar lättare sagt än gjort. Försöker även bli av med lite …

5. Started by jonasroman,

La ner mitt 650 liters SPS kar för 8 månader sen. Ångrar inte det en sekund. Det har varit skönt med en akvarier period där jag bara kört ett litet lido120 som testbänk för mina maskiner. Detta akvarium har dock inte mkt till utvecklingspotential, så valet nu stod mellan inget alls eller i alla fall ett riktigt akvarium. Dock fortfarande i mindre skala, i köket, ej inkräktandes på vardagsrummet. Så, till slut slog jag till på en kompromiss som känns som en bra långtidslösning i mitt hem: Ett waterbox 130.4, som är på 370 liter i displayen samt 110 liter sump. Måtten är riktigt trevliga, 120cmx60cm(!)x55cm. Sumpen är rätt enkel, och refugium är viktigt f…

6. Started by Tarven,

Här är mitt kar - Waterbox peninsula 705 liters (total med sump). Tanken var att ha det som rumsdelare, men det tog över hela rummet så det fick ställas mot väggen istället. Levande sten, SPS, LPS och lite GSP...och ett 15 tal firrar. Belysning Radion + orphek OR3. Sump med filtersockor och vadd, refugium med chaeto, Maxspect skummare, Apex + trident och doserar ATI essentials pro. Har en hel del oönskade glasrosor, men har precis släppt loss ett gäng hungriga Berghia sniglar som jag hoppas sätta tänderna i glasros-buffén som är framdukad;-)

7. Started by Wgren,

Var och hämtade ett komplett red sea 250

• 0 svar
    • 289 visningar
  8. Started by Wigge,

Tjenare alla salta fiskar där ut! Jag har idag varit i tygelsjö hos Mamadubba och hämtat hem ett Juwel vision 180L bowfront akvarium. Måste säga att det finns mycket trevligt och förstående folk här på guiden... Rogge är på semester och så klar så kliade det i mina fingrar att få hämta hem karet och jag behövde inte ens säga något fören Rogge bad sin kompis att ställa ut karet så jag kunde köra dit och hämta det. det tackar jag så mycket för Roger. uppskattar det väldigt mycket! Just nu står det färdig tvättat så att jag kan hugga in och börja flytta över allt imorgon. ska jag köra 150W eller 250W mh över detta kar? Hur ska jag flytta över allt? någon som kanske kan skriv…

• 97 svar
    • 7k visningar
  9. Started by Wiking,

Sedan 4 veckor tillbaka är mitt nya kar igång, en kub där måttet är 65 cm på alla håll. Bänken Tillverkad av 19 mm spånskiva, grundmålad och spacklad ett antal gånger, därefter målad med svart oljefärg. 2 stycken dörrar samt list/ram upp och nertill på akvariet kommer jag att bygga när jag får tid. Akvariet 65x65x65 i 8 mm glas och svart silikon. Det levererades med täckglas men eftersom jag inte kommer att använda dem så skar jag bort glasremsorna de vilade på. Inredning Korall grus i storleken 1-3 mm över hela botten med en tjocklek på ca 2-3 cm. Ca 5 kilo döda stenar som jag byggt vidare på. Ca 35 k LS. Teknik 2 stycken Hydor Koralia 3, totalt 6 400 liter i timmen. 1 s…

10. Gjorde som sagt ett inpulsköp i veckan och fich hem det nya karet. Det blev ett Percula 90 komplett med BTN bakgrund RedSea. Detta kar känns gör bra då allt är inbyggt och snyggt gjort. Karet i sig får stå i "skamvrån" innan sötvattnet blir sålt och gör plats för detta istället:ler: Då bakgrunden fortfarande är lös så funderar jag hur man limmar den bäst. Den är nämligen för "kort" så måste limma dit en sak under så den kommer upp en bit eller skall man ha den som den är och då hällre ha ett skydd i överkant Det rör sig om ca 4cm för kort

11. Started by xlnz,

Hej! Tänkte dela med mig av lite bilder från mitt bygge. Akvariet har varit igång sedan januari men jag delar med mig av bilder från början oavsett. Jag köpte ett akvarium med måtten 100x60x50 begagnat. Jag hade sedan innan det Lido 200 som jag hade överrinningsbox till som jag inte var helt nöjd med. Målet med nya akvariet var att få till en ljudlös och pålitlig överrinning. Hos en bekant hittade jag dessutom en gammal bakgrund som jag tyckte skulle passa bra i akvariet. Bänk fick jag också bygga. Här kommer några bilder.. Detta började jag med. Som avrinning valde jag ett beananimal med c2c överri…

• Gilla
    • 5 svar
    • 1,1k visningar
  12. En kväll när jag och frugan satt i soffan och pratade, så sa hon bara plötsligt: "Förresten, om vi slänger ut vitrinskåpet så får du fått plats med ett till akvarium..." Det kom lite oväntat, och visst undrade man om vad motprestationen skulle bli... Men det verkar som om det bara var en godhjärtad tanke. Eftersom mitt Percula 120 blivit så fullt av koraller och fraggar att man knappt ser sanden, så kom ju detta lägligt. Tanken är att satsa på LPS:er, musslor och rörmaskar i det nya karet, så att jag i gamla karet kan få prova en Chelmon Rostratus, som varit drömfisken sedan jag börjat med hobbyn. Belysningen är LED (Pacific Sun Metis Hyperion R2 2x150W) och jag kommer…

• 38 svar
    • 5,4k visningar
  13. Jaha, då har vi startat upp vårt lilla akvarium... Faktiskt vårt första akvarium, vi har inte ens haft sötvattensakvarium tidigare. Så här ser det ut när det står på plats. Så här hängde jag lampan. Jag hade funderat ut ett rev i huvudet, och byggde det i lego. Annan vinkel på min Lego-scaping. Blev inte riktigt som planerat, det var inte så lätt att hitta passande stenar, men är nöjd ändå. Jag byggde, och har ändrat om 4 gånger, men nu tänkte jag låta det vara... ett tag... Det blev 63kg sten. Vattentesterna visade: Temperatur 24º Salt 1,025 PH 8,1 Nitrit 0 Jag har beställt ett polarisationsfilter till kameran, så jag hoppas på att bli av med lite reflexer när ja…

• 153 svar
    • 21,3k visningar
  14. Started by Zanders,

Då var det dags igen! Kommer inrikta mig på att köra triton metoden och lps/sps blandning. Har redan startat upp burken men ska försöka lägga upp lite bilder framöver på scapen osv. Belysning 3 st kessil 360we. cirkulation 2st Ecotech vortech mp40 silent. Skummare Royal exclusive mini 200 Red Dragon3 50 watt. Mediareaktor Royal exclusive. returpump Red Dragon3 50watt. Doserare GHL doser 2. Dator Apex Neptune på önskelistan, så trött på GHLs datorer som bara strular för mig... Sump Modifierad original sump för refugium. Sump belysning 15W E27 LED Växtlampa (10 Röda + 5 Blå) (lyser lila/rosa växer grymt) Armatur till lampan hittar ni här funkar kanon. Ska bara få bort a…

15. Started by ZaltZebbe,

Hej! Tänkte dokumentera mitt akvarium här. Jag var och hämtade mitt dröm akvarium i Söndags här, ett RSM250 det blir nu mitt 3e salt akvarium. Jag har tidigare haft Oceansson Skyscraper (köptes av Chum här på forat) samt började min karriär förra sommaren med ett clownhotell. Så jag är ganska ny, har gjort en hel del misstag och nya lär ju garanterat dyka upp här. Akvariet då, det innehöll en hel del vid köp och det var ett riktigt klipp. 4500 betalade jag för följande. Akvariet komplett, inga repor, deltec mc500 skummare istället för original. Sand 30kg sten Test för allt Buffer för allt Uvc deltec 10w Massa mat Sandvändare, sjöstjärna, bangai, fröken fisk & putsa…

• 10 svar
    • 3,8k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.