151-720 liter
591 ämnen i detta forum
-
Till våren kommer ett nytt projekt att startas upp av mig efter flytt mer info kommer. Lutar åt italien kar igen eller en kub runt 4-500l vi får se !! Lite sugen på detta : Elos 160s marine med 2 st Planet Pro armaturer, E-vision. Med vänlig hälsning,
-
- 4 svar
- 925 visningar
-
-
La ner mitt 650 liters SPS kar för 8 månader sen. Ångrar inte det en sekund. Det har varit skönt med en akvarier period där jag bara kört ett litet lido120 som testbänk för mina maskiner. Detta akvarium har dock inte mkt till utvecklingspotential, så valet nu stod mellan inget alls eller i alla fall ett riktigt akvarium. Dock fortfarande i mindre skala, i köket, ej inkräktandes på vardagsrummet. Så, till slut slog jag till på en kompromiss som känns som en bra långtidslösning i mitt hem: Ett waterbox 130.4, som är på 370 liter i displayen samt 110 liter sump. Måtten är riktigt trevliga, 120cmx60cm(!)x55cm. Sumpen är rätt enkel, och refugium är viktigt f…
-
-
- 29 svar
- 3,5k visningar
- 6 följare
-
-
Sedan 4 veckor tillbaka är mitt nya kar igång, en kub där måttet är 65 cm på alla håll. Bänken Tillverkad av 19 mm spånskiva, grundmålad och spacklad ett antal gånger, därefter målad med svart oljefärg. 2 stycken dörrar samt list/ram upp och nertill på akvariet kommer jag att bygga när jag får tid. Akvariet 65x65x65 i 8 mm glas och svart silikon. Det levererades med täckglas men eftersom jag inte kommer att använda dem så skar jag bort glasremsorna de vilade på. Inredning Korall grus i storleken 1-3 mm över hela botten med en tjocklek på ca 2-3 cm. Ca 5 kilo döda stenar som jag byggt vidare på. Ca 35 k LS. Teknik 2 stycken Hydor Koralia 3, totalt 6 400 liter i timmen. 1 s…
-
Äntligen !!! Efter lång väntan kom drömakvariet den 10maj !!! 165x60x60 Nu skulle de gamla 450l sumplösa akvariet bytas ut till ett 600l med 140 sump
-
-
- 239 svar
- 29,3k visningar
- 2 följare
-
-
Har nu varit utan salt sedan våren 2014 då vi flyttade till hus och inte hade möjlighet att ta med vårt dåvarande akvarium. Här kan ni kolla på det https://saltvattensguiden.se/topic/39749-andreas-emilias-200-liters/ Har köpt ett begagnat kar här på guiden som har måtten 110*60*55 med centrerad avrinning. Kommer att placera karet där vårt badkar stod innan vilket blir kanon med tanke på att det är båda kranvatten och avlopp strax intill bänken. Kommer med all säkerhet att utnyttja det till max med div automatisering av osmos och vattenbyten och vad det nu må vara. Enda förutom karet jag har hyfsat klart för mig är hur jag vill ha sumpen. Komme…
-
-
- 93 svar
- 8,8k visningar
-
-
Efter ett längre uppehåll..då man nog tog vatten över huvudet med att börja på540L.. så har jag spånat å klurat.. Jag fick tag i ett gratis av djurmagazinet som rensade sitt lager. Omsiliconat och påbbörjat ombyggnad. Gjort lite som david här som med är från eslöv. Kör med tre 25mm genomföring i avrinningsboxen..och 1balkong på var sida. Jag tänker andvända balkongerna som förfiltrering. på Torsdag tror jag...blir de å inskaffa back to nature å klä in baksida samt sidor...även balkonger å låda ska kläs så allt ser ut som bergvägg. Fortsättning följer..............
-
- 54 svar
- 5,2k visningar
-
-
Kör fast lite, är ute efter ett akvarium med måtten 110-130x50-55x50-60cm. Hittar någon basic modell, problemet att är akvarier i den här storleken allt som oftast har ett mittstag. Hade tänkt en 160w razor som lyse men då har den ett kluster i mitten, 2st 120w känns dyrt och inte säker vad min maxmått blir när man byggt ihop två. Kikat på andra som passar men då är det Alu-ram med allt vad det innebär med saltvatten. Sump är inte livsviktigt men gör inget om det finns någon färdigbyggd hisoria. Kollat på Akvastabil och RSM bl a men RSM innehåller mkt bös jag ändå inte tänker använda så det blir en hel del ombyggnad pga det, samt att de inte är billiga, väntar då hellre …
-
- 8 svar
- 1k visningar
-
-
Har nu börjat få ordning på mitt nya kar. Jag var ner till Båstad och köpte Gamekeepers akvarium. Med på resan var Jarre64 och Gordan. Vi övernattade i Krille55:s sommarstuga och hade en trevlig kväll där. Tack Krille. Karet är på 340 liter. Det känns lite lagom stort. Jag har ikväll lagt i sista påsen med levande sand så det är lite grumligt.
-
Hejsan! Efter en mindre debut på sötvattensidan såddes snart ett projekt i saltvatten. Har kommit en bit på väg, har en del kvar dock. Tänkte dela med mig utav projektet så länge samt öppna upp för kommentarer från mera rutinerade människor. Tips och tricks samt positiv kritik mottages mer än gärna! Värt att ha i åtanke är att jag försöker hålla nere kostnaden, här hittar ni nog ingen lysramp för 20 000. Har väl egentligen inte bestämt någon setup än men har tänkt att börja med en Salarias, ett clownfiskpar(Percula, om jag kan hitta) + anemon(Entacmaea quadricolor, om jag kan hitta) och städpatrull förstärkt av räkor. Koraller beroende lite på vad som passar och vad som …
-
- 26 svar
- 6k visningar
-
-
Hej allt kunnigt folk! Jag la ner mitt förra kar (och ända) 2011 och har tänkt att nu när ekonomin är mer stabil och ungarna större så kan de va läge att dra igång ett nytt kar till hösten/vintern. jag har någonstans på vägen bestämt mig för ett RSM men vet inte vilken storlek jag ska välja? Har fått för mig att ju större vattenvolym desto "större" marginaler? Men jag kanske är helt ute och cyklar? Jag har försökt rådfråga med min bättre hälft men hon tycker att kanske 30l kan vara lagom så nu har jag slutat fråga henne! Så vad säger ni? Bomba mig gärna med för/nackdelar. Do and dont's. Ja allt man ska tänka på helt enkelt. Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
-
- 11 svar
- 2,7k visningar
-
-
Efter många idéer och planer så blev det till slut ett lågt akvarium igen. Har eget rum och byggde det kombinerat med kontor, så dator och akvarium delar på en vägg tillsammans, blev väldigt nöjd med resultatet. 100x60x35 optiwhite Borrat med fyra hål, ett för 20mm pvc för retur och 3 för 25mm pvc där ett av rören används för sladden till cirkulations pumpen. Bänken byggdes av Ikea skåp samt deras bänkskiva på 38mm, utsågat så att akvariet är nersänkt i bänken för att slippa se silikon samt sand. Enkel sump på 55x55x35 Teknik: AI Hydra 26hd 2 st på stativ som jag tillverkat själv, dolda sladdar,…
-
Ok, så denna vinter har varit knäckande... Jag har sedan akvariets start kört med omvartannat RO-vatten, omvartannat kranvatten, beroende på tillgång och ork/lust, eftersom jag inte haft eget osmosfilter hemma. Så länge jag bodde inne i "stan", Helsingborg så gick det bra, vattenkvalitén var hög. Här ute på landet är det en anban historia. Mina vattenvärden blev under början av vintern bara sämre, så tillslut arbetade vi in ett inköp av ett eget osmosfilter i budgeten. Jag råkade också ut för att min lilla hummer blev mordisk och tog kål på nån räka och lite småfisk... Han var tvungen att försvinna, men inte i porslinsfåtöljen. Jag lyckades hitta ett nytt hem åt honom. Fö…
-
- 0 svar
- 579 visningar
-
-
Åhh äntligen är det på G! Det hela började för ca. 2 år sedan. Jag hade läst mkt om saltvattensakvarium och var riktigt sugen på att försöka mig på denna hobby. Jag och sambon begav oss iväg till Bromma zoo för att se lite vad det fanns för kar, det slutade iallafall med ett infinity 126. Strax efter att jag fått karet så började vi prata om att skaffa barn så "projekt saltvattenskar" blev då pausat. Men nu har dottern hunnit bli ett 1/2 år och jag börjat jobba igen Har köpt ett par begagnade streamers och en returpump av Simon här på SG Ska bara försöka att få rent detta, fick även med lite "bra att ha saker" riktigt schysst På tisdag ska jag köpa en beggad ATI led-p…
-
Äntligen tillbaka efter några års paus. Sålde av för ca 7 år sedan i samband med flytt och har efter det kört lite nanoprojekt. Startade med salt i början av 90-talet, då som fish only och sedan i takt med att utrustningen och kunskapen blev bättre så blev det mer och mer koraller. Nu kändes der som att det var dags att komma igång igen. Köpte ett Red Sea reefer 250 begagnat komplett med levande. Kör med Radion belysning och Vortex pumpar kopplat till reeflink. riktigt kul
-
- 0 svar
- 646 visningar
-
-
Hej Jörgen Svärd heter jag och är nog inte bekant för de flesta, jag har inte varit så aktiv här de senaste åren så det är nog bara de gamla rävarna som känner till mig. Jag Har sysslat med saltvattensakvarium sen slutat av 80talet, har hunnit med att jobba på Universeum och en kort sväng på Sjöfartsmuseet akvariet i Göteborg. Tänkte delge mig mitt senaste projekt. Det började som en tanke att sätta upp ett till större akvarium för enbart fisk som komplement till mitt 600L korallrev. Denna tanke kom att ändras en del under uppstarten men mer om det sen. Karet skulle vara en rumsavdelare så många mått flög omkring i mitt huvud men slumpen avgjorde då en vän till mig skull…
-
Nu var det då dags att uppgradera från 100litarn som jag har haft innan... På blocket hittade jag ett begagnat 375L åled akvarium med bel ramp för 1000:- och slog till, pumpar har jag några olika att välja på sen mitt 934L som jag hade i lägenheten vi (jag och min sambo) hade innan vi köpte hus. Just nu har jag en Tunze 6201 med singlecontroller som cirkulation men jag har 2st vortech mp40 som ligger och väntar på nya magneter och en ny nätdel... eller förresten så var det ju inte riktigt... jag köpte nya magneter till vortecharna men de nya magneterna passar inte i våtdelen på pumparna pga att de är för tjocka, så jag behöver 2st nya kompletta våtdelar. Så tekni…
-
- 19 svar
- 3k visningar
-
-
Nu har det blivit dags för uppgradering igen. Tillväxten i mitt 375l har varit över förväntan så utrymmet har minskat i rask takt. Det som är nytt nu är givetvis karet, bänk, sump och 3 revpelare som ska ersätta mycket av stenen som finns i visningsdelen idag. Resterande ska ligga i sumpen. Det kommer även tillkomma ett litet fraggkar som ska stå inne i bänken med en ledramp, ett diy som redan är påbörjat. I teknikväg är allt desamma. 3x maxspect 110w Cree Bubble Magus 150pro Grotech III doserpump Vortech Mp40 Deltec 20w Uvc Tunze 3155 Osmolator Sicce Syncra 3.0 retupump Karet jag köpt har måtten 150x60x60 och är helt nytt. Så detta ska borras med 2 hål i mitten. En h…
-
Efter lite möblering hemma i vardagsrummet och planerad flytt av akvariet tänkte jag att det skulle vara lite lättare att flytta det gamla till ett nyare som skulle få stå på rätt plats från början. Fick syn på Ted Camenius 580-litersburk och åkte och köpte den De flesta känner förmodligen igen den burken och dess mått men jag kan dra dem ändå: 100x80x70, tre sidor optiwhite och en sump på 70x70x35. Övriga teknik kör jag med samma från mitt tidigare kar bortsett från returpumpen, Belysning: Pacific Sun Pandora Hyperion S (SMT) 145w + 2x24w T5 Skummare: Deltec MCE600 Returpump: Jebao 6500l/h Doserpump: Aqúa Medic Reefdoser EVO 4 Streamer: 2x Tunze 6045 Tyvärr har jag mist…
-
-
- 25 svar
- 3,6k visningar
- 1 följare
-
-
Det var ett tagsedan jag postade något om mina akvarium på guiden. Mycket p.g.a. att det har varit mycket med flytt till nytt boende, försäljning av gamla akvarium och inköp av nya. Nu har dock akvariet kommit igång igen och stått ett tag så då bjuder jag på lite bilder och info om karet. Akvariet: Percula 120 Rymmer 450 liter och har en inbyggd inre sump/sumpfack bak i akvariet. Denna inre sump är uppdelad i 4 fack i olika storlekar. Facken rymmer i tur och ordning fack1-skummare, fack2-utrymme för filtreringsmedia/filter, fack3-returpump samt filter för aquaphos och så fack4-cirkulationspumpar och filter för biopellets med retur ut i akvariet. Teknik: Belysning, cirkul…
-
Nu så, för ett tag sedan stängde jag ner mitt hällkars akvarie på 80 liter. Planen är istället att flytta över det levande till ett nytt större akvarie där fler djur kan leva och jag kan anpassa det bättre till vad jag vill ha själv. Det största problemet just nu är att hitta en lösning för att kyla akvariet bra. Jag har använt fläktar här nere innan, det fungerar men jag skulle hellre vilja ha något tyngre att förlita mig på. Temperaturen i det här akvariet kommer vara ganska varm, men jag vill ha 18-20 grader helst. 16 vore drömmen men jag tror jag vill byta kar om jag ska ge mig på det målet mot ett helglas akvarium. Jag ska se vad för lösning jag kan komma på... Cirku…
-
Hej alla akvarister där ute. Tänkte berätta lite om mitt nya projekt som jag i första hand inte tänkt stressa ihop fast det är ju alltid kul när det händer saker. Har nyligen fått hem ett Reefer 450 som jag tänkt uppgradera. Ett underbart system från Red Sea och även om det lär dröja lite till systemet rullar så är det ögongodis för mig. Vill naturligtvis köpa allt på en gång men smakar det så kostar det så jag investerar lite i taget med start utav ett komplett akvarium med kabinett och sump. Systemet skall styras av en Apex Aqua Controller från Neptune Systems som jag hoppas dyka upp snart. Beställde den dyrare lab-varianten, en breakout-box, en WXM-modul för att kunna …
-
- 10 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hej, Tänkte starta en tråd om mitt Reefer 350, Är ganska ny på saltvatten har tidigare haft sötvatten i ca 4år så kommer ställa en hel del frågor =) I dagsläget är akvariet igång, Inriktningen på karet kommer bli en del LPS/SPS. TEKNIKEN : * BELYSNING - 2x Maxspect Ethereal Med ICV6 Controller * RETURPUMP - Jebao DC6000 (Beställt Vectra M1) * SKUMMARE - Nyos Quantum 160 * STREAMER - 2x Ecotech MP40 WQD Med Reeflink * DOSERPUMP -Aqua Medic Evo 4 * REAKTOR - Deltec FR512 * UVC - Deltec 20W * OSMOLATOR - Tunze 3155 * OSMOS - D&D 475L/Dygn Med TDS * VÄRMARE - Aqua Medic Titan 200W…
-
-
- 17 svar
- 2k visningar
-
-
Nu är man fast i "salt-träsket"! Efter att ha blivit inspirerad av min bror (finns med på forumet : Andreas 800 liters projekt i Floby) och min far + Stefan Mohlin så tog jag steget till denna underbara hobby. Lite bakgrund om mig själv. Jag har haft en hel del discus-fiskar och åkt många mil för att komma över snygga exemplar. Ända till Tysklan på världsmästerskap för discus. Det var mycket jobb med discus och kostade en hel del pengar. Men det var ändå min far som fick ta de största kostnaderna, el och vatten då discus vill ha 30 grader och helst ha hälften av allt vatten bytt varje dag. När allt var igång så hade vi 16 150 liters akvarium och ett plastat av min bror p…
-
- 64 svar
- 8,1k visningar
-
-
Hej, Nu har jag uppgraderat till ett Akvastabil 275 som jag var o hämtade från en hjälpsam trevlig forumist i Norrköping för nån månad sen. Den här gången blir det lite långsam start eftersom jag ville stadga upp grunden och innan jag kunde göra det skulle jag lägga in plast osv. Nu är det jobbet i alla fall fixat och akvarieuppsättningen fortskrider i maklig takt. Så här såg det ut när vi släpat in grejerna. Ljusrampen är inte alltför svårgissat en Razor 160W 16k. Ett trevligt paket tycker jag. Eftersom min WAF är skral har jag gått med på en anvisad plats och den är bara 110 cm bred så jag var lite begränsad i akvarieval. Jag hade ögonen på ett helt perfekt akvarium…
-
- 68 svar
- 9,8k visningar
-
-
Hej. Nu tänkte jag att jag skulle blotta min okunskap och dela med mig av mina erfarenheten under resans gång. Jag är relativt ny i hobbyn och köpte ett akvastabil 275 liters akvarie for 3 år sedan. För att göra en lång historia kort, så mådde akvariet väldigt bra fram till dess att min skummare började tacka för sig och började fungera sämre och sämre. I samma veva så tappade jag en full matburk i akvariet samt så hade vi precis flyttat till ett nytt hus med en massa andra projekt som tog min uppmärksamhet. Det slutade med att mina vattenvården blev väldigt dåliga och efter att ha skickat iväg lite vattenprover till triton, då en hel del koraller d…
-
-
- 8 svar
- 3,3k visningar
-