151-720 liter
590 ämnen i detta forum
-
Sent omsider är temat. Jag skaffade mitt första kar, ett RSM 250, för 4-5 år sedan, sålde det och skaffade det nuvarande RSM 400 i augusti. Men det är först nu jag skapar en tråd om det! Med start på den låga nivån kommer jag helt säkert vara mer aktiv här än tidigare Med vänlig hälsning Fredrik
-
-
- 120 svar
- 12,7k visningar
-
-
Längesedan jag startade någon tråd här på guiden. Har väl aldrig riktigt lämnat guiden men bara inte varit aktiv på väldigt länge. Nu håller jag på och sätter upp ett nytt projekt hemma och tänkte att jag skulle dra igång en byggtråd, väldigt kul för ens egen del om inte annat att kunna gå tillbaka och titta. Under alla tidigare akvarier som jag haft hemma så har man alltid haft viljan att få igång dem så fort som möjligt och det har i sin tur gjort att man tummat lite på t.ex. utrustning. Man vill egentligen ha en viss modell av något men ekonomin tillåter det inte eller så snålar man bara så man tar något annat istället bara för att spara några kronor l…
-
-
- 5 svar
- 884 visningar
-
-
Dags att nedgradera mig. Mer info kommer!
-
-
- 180 svar
- 35,6k visningar
- 6 followers
-
-
Titeln kanske låter konstig! Men jag skulle vilja ha lite hjälp att återuppliva mitt kar och där med mitt intresse för saltvatten annars blir det nedläggning tyvärr. Det är så här att jag har sedan begynnelsen kört med "Djup sandbotten"-versionen för att slippa dammsuga botten som "skulle" underlätta hobbyn då djuren i sanden skulle städa den åt mig. Allt har gått smärtfritt i 5-6 år fram tills nu. Orsaken till mega algtillväxt på senare tid kan ha med att göra att jag köpte en kirurg. Jag har totalt 3fiskar på 550L. Levande sten består av uppskattningsvis 40kg++. Jag har märkt avsaknad av små liv i stenarna. Inga sjöstjärnor alls, knappt några podds eller borstmask…
-
-
- 5 svar
- 921 visningar
-
-
I september startade jag ett 49-liters. Mitt första salt. (Kimpos nano) Men som typ alla här vet är det få som stannar länge vid ett litet kar, och så var det även för mig. I mitten av december började tankar och planering gå mot ett större. Tittade från början på ett Red sea max s400. Smidigt när allt ingår, tänkte jag som aldrig sett en skummare live. Efter lite tips och råd från Robin på CoralCove blev det istället ett Reefer 350. Strax efter att allt var beställt och klart ändrade jag mig. Bytte plats för vart det skulle stå och fick plötsligt plats med ett större. Robin ska ha en eloge för sitt tålamod med jobbiga kunder (typ jag) och ett stort tack för all…
-
-
- 9 svar
- 1,6k visningar
- 2 followers
-
-
Hejsan! Harald heter jag, i skrivande stund 23 år gammal och bor tillsammans med min flickvän i Norrköping. I våran etta på ca 38 kvm har vi idag ett 720L sötkar med syd / centralamerikanska Ciklider, ett 400L terrarium innehållande två Leopardgeckos, 2 katter och sedan ungefär 5 månader tillbaka - ett 275L saltkar. Akvariehobbyn för mig startade för bara 1,5 år sedan, men har sedan barn varit omgiven av akvarium tack vare mina föräldrars intresse. Då för knappt 2 år sedan så bestämde jag mig för att starta ett 70L sötkar med lite sällskapsfisk och där var jag fast. Ungefär 1 år och 10 akvarium senare bestämde jag mig för att starta ett saltkar och…
-
-
- 14 svar
- 2,7k visningar
-
-
Vi börjar denna tråden med ett citat! Detta var dock inte skrivit till mig direkt men vi kör från den ändå :-) Mina kar har aldrig fungerat som jag önskar, jag har inte den drivkraft och tyvärr ej heller intresset för att driva en korallbalja har jag insett. Men vad jag fortfarande har en stor glädje för är fiskarna. Havet har alla de bästa fiskarna tycker jag, men min strävan att försöka driva upp korallerna tar energi från det jag är intresserad av. Så mitt 250 liters akvarium kommer tömmas och sedan födas på nytt! Då jag ändå kommer har ett så svagt fokus mot korallrevsvärlden tänker jag testa lite nytt, då inredningen blir därm…
-
-
- 117 svar
- 19,6k visningar
-
-
Då var det dags akvarium är inhandlat! 240 l + 60 liters sump, uppstart kommer ske i mitten av januari om allt går som planerat! Detta kommer "byggas in" i en garderobsvägg och det kommer bli fett! Teknik: Instant Ocean 800 skummare 2x Seio super flow 1500 streamer 1x Seio 530 streamer 1x Tunze 2300 l/min retur 4x24w T5 (skall komplettera med mera ljus) DIY ATO ála Strom Bilder kommer laddas upp snart på sumpens uppbyggnad samt andra detaljer och uppdateringar! Fokus kommer vara ett fint revkar med relativt enkla koraller men jag gillar färger Bilder på karet idag …
-
-
- 91 svar
- 8,9k visningar
- 1 follower
-
-
Hej, nu ska jag börja handla delarna till mitt hörn som ska bli saltvatten. Har haft sötvattenskar från och till i 10 år, både hightech och lowtech. Efter att ha provat på ett nano i snart en månad så är sötvatten inget för mig längre. Jag fastna direkt för allt liv där finns i stenarna och allt som tittar fram. Som ni märker har jag ingen erfarenhet av saltvatten men jag ska lyckas med detta har jag intalat mig själv och hoppas att lära mig under tiden. Här hoppas jag på mycket hjälp och tips som jag redan har fått i min andra tråd om mitt nano. I nuläget ska jag tömma akvariet som är fullt med växter och fiskar. Har event…
-
-
- 351 svar
- 34k visningar
- 1 follower
-
-
Efter en halv veckas slit börjar det äntligen lika något här hemma. Var iväg och hämtade mitt nya Aqua Medic Magnifica 100 - 320L i måndags och sedan dess har det varit jobb med att få ihop det, nonstop! Dagens projekt har varit fokuserat på teknik och all dess sladdar. Är dock rätt nöjd med resultatet och gillar verkligen hur det ser ut i skåpet. Får se hur länge det håller denna ordningen.. Bifogar lite trevliga resultbilder på sladdragningen!
-
- 0 svar
- 618 visningar
-
-
Hej Alla? står nu och ska köpa ett nytt kar , peninsula 500. Kan ni komma med bra förslag på bra skummare och belysning ? Funderar på maxspect rsx Ska ha lpser men kommer nog in sps åxå tids nig också , bomba mig görna?
-
-
- 13 svar
- 1,7k visningar
- 1 follower
-
-
Hej på er det var ett tag sedan jag var aktiv här. Det kom ett husbyte med tillhörande renovering i vägen för hobbyn, men nu börjar det bli klart så tiden och sugen finns igen för ett akvarie och en lång tråkig vinter är på ingång. Det blev ett begagnat red sea 170 den här gången dels på grund av platsskäl men även för att det är träbjäklag i det här huset. Tanken med det här akvariet är att hålla det enkelt, iallafall till att börja med så får det ta form ordentligt. Kommer att ha mestadels koraller som böljar med vattenrörelsen och några enkla fiskar. Har varit här inne och läst lite då och då och hobbyn har utvecklats en del verkar det som men grunderna är desamma…
-
-
- 10 svar
- 1,6k visningar
-
-
Då har man fått återfall efter ca 1 år utan ett saltvattensakvarium. Suget blev för stort så nu har man varit och införskaffat sig ett nytt akvarium. Nu blev det dock lite mindre. Ska köra en kub med måtten 60X60X60 med optiwhiteglas med en sump på ca 100L. Akvariet är beställt och hämtat och bänken snart färdig så man kan dra igång. Den ända teknik som är skaffad är Jebao returpump och sen har jag även nu fått hem all PVC och genomföringar. Har målat bakglaset svart och även monterat 2 datafläktar i skåpet så de blir lite cirkulation där inne. Kommer uppdatera vartefter det händer grejjer!! Mvh Micke
-
-
- 15 svar
- 1,8k visningar
-
-
Det var väldans trevligt att återvända till hobbyn, så efter endast 3 månader med ett 130 liters kändes det som att det var dags för något större. Planen var att köpa ett Juwel Trigon 350 och sedan bygga bänk, sump, osv själv. Men efter att ha shoppat teknik hemma hos Tribiani så tyckte jag att hans kar var väldigt fint, så för två helger sedan hämtade jag hem det. Nedan följer lite bilder på hur det såg ut under uppstarten, samt en bild från idag. Trots att man bör sträva efter motsatsen, så har allt tyvärr fått gå väldigt snabbt med denna flytt. För endast 8 dagar sen fyllde jag på sista osmosvattnet och började blanda i salt. Som väl är verkar allt ha gått …
-
-
- 7 svar
- 2k visningar
-
-
Tänkte jag kunde köra en liten tråd över mitt nya kar för att få tips och trix och kanske t.o.m. inspirera någon, "som vanligt" i branschen kommer detta bygge ta god tid Siktar på att systemet kommer vara i drift under september. Karet ifråga är 90*60*40cm högt och ska stå på en bänk tillhörande mitt gamla Percula 90, det gamla karet kommer innehålla refugium och returpump och kommer att stå i källaren cirkus 4m bort och en vånig ner. Tänker borra för 3*25 och köra Herbie med 2 ner. Rördragningen blir ganska trixig så därför tänker jag att 2 25mm ner räcker, delar av avloppen blir flexrör. Cirkulationen kommer bestå av 2st rw-8 eller snarlikt. …
-
-
- 135 svar
- 14,4k visningar
-
-
Nu äntligen är karet som jag drömt om så länge hemma. 12mm vanligt glaskar med måtten 170*65*65cm. Har oxå en sump på 200 liter. Då jag inte haft sump i mina tidigare kar, 240 liter och 450 liter, så är det spännande att testa och ha det nu. Skönt att slippa ha synlig skummare. Ska köra med chaeto i ett av facken är det tänkt. Nu har jag fyllt upp karet till hälften med saltvatten och plockat över några stenar utan koraller. Stenarna ska stå på plastraster i två rev tror jag. Ett mindre rev med anemonen och Euphyllierna och det andra med sps. Jag ska också göra mig av med några av fiskarna och skaffa några andra. Nu väntar vi på en leverans från Ted i Kungsbacka på pvc. D…
-
-
- 81 svar
- 13,7k visningar
-
-
Dags att ha en tråd här för egen och andras skull [emoji4]. Kan vara roligt att följa hur det går och när det inte går. Började med ett rsm 130 men bara efter någon månad med salt gjorde jag om mitt sötvatten till salt. Nu har det varit igång sen april 2017 och jag lär mig massa saker hela tiden! Nästan all utrustning, koraller osv är köpt begagnat när det dykt upp ett bra tillfälle. // Jesper Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
-
- 59 svar
- 4,8k visningar
- 1 follower
-
-
Äntligen tillbaka efter några års paus. Sålde av för ca 7 år sedan i samband med flytt och har efter det kört lite nanoprojekt. Startade med salt i början av 90-talet, då som fish only och sedan i takt med att utrustningen och kunskapen blev bättre så blev det mer och mer koraller. Nu kändes der som att det var dags att komma igång igen. Köpte ett Red Sea reefer 250 begagnat komplett med levande. Kör med Radion belysning och Vortex pumpar kopplat till reeflink. riktigt kul
-
- 0 svar
- 626 visningar
-
-
Hej! Tänkte att en projekttrådär passade för att hålla koll på allt och få råd och tips! Jag och min sambo har bestämt oss att skaffa saltvatten! Jag har själv haft salt för många(10+) år sedan mellan 50 och 500 liter och efter att vi införskaffade oss en liten kub på 80 liter, så känner vi att det är dags för något "riktigt". Systemet kommer bestå av: * 230liter helglas akvarium * Bean animal overflow * Runt 100 liter sump med stort refugium * DIY leds ca 250W arduinostyrd * Arduinostyrd teknik, så som pH probes, vattenbyten, tidvattensflöden, vind, (möjligtvis regn), * Tritionmetoden kommer köras…
-
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
- 1 follower
-
-
Håller på för fullt och slitet med att få igång mitt nya saltvattensakvarium. Har i dagsläget ett akvarium på 40L med clowner, anemoner, räkor, sniglar,eremiter,mjuka, LPS, några SPS och en stor klump alger (som kryllar av liv). Sunkigt T8-ljus, en kinastreamer och ett internfilter. Allt lever. Jag mäter inte men har knappast bra värden. Nu tillbaka till min nya fru... eller akvarium menar jag. Det är ett 300l optiwhite akvarium på 120x50x50 med beananimal överflöd. Sump med chaetokammare, refugium/fragtank samt teknikutrymmen. Det kommer bli Maxspect RSX i visningskaret, 2st gyre 230 och VA random flow generator. Max…
-
-
- 28 svar
- 3,2k visningar
-
-
Då är det dags att bli officiell! Det började som en dröm eller rättare sagt en tanke för lite mer än 5år sedan att få starta ett större kar med ordentligt "djup" som skulle få agera rumsdelare. Ett av dom största problemen var att det inte fanns något rum att dela av Eftersom jag haft mina tidigare kar i källaren och sumpen + övrig teknik i ett separat rum, så hade jag helt lagt planerna på hyllan om rumsdelare i vardagsrummet, tills en kväll i slutet av sommaren.. Det visade sig att det fanns någon som hade samma goda smak som mig när det gäller mått på kar och som dessutom skulle byta ut sitt!! Ett rimless kar med frontrutan i optiwhite med måtten 150( x 80(d) x 60(h)…
-
-
- 31 svar
- 5,6k visningar
-
-
Hej, Gammal medlem som inte varit aktiv på många år. Nu har jag flyttat och passat på att uppgradera kar. Det blev ett Aqua medic 160 xenia. Mitt kar som jag ska flytta över allt innehål inkl levande är ett Akvastabil mark II 360 (vilket kommer komma till försäljning när allt är klart). Än så läng är jag nöjd då akvariet ser jätte fint ut och bänken var färdigmonterad och sumpen ser mycket rymlig ut. Det enda just nu är att jag är lite orolig du bänken lutar lite. Den ser rätt rak ut i sidled obelastad dock lutar den ca 7-8 mm bak- fram vänster och ca 6 mm bak-fram höger.. dock är ju bänken slät mot golv och det är en platta mellan kar och bänk..
-
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Har lovat @izfisk att jag skulle starta en projekttråd om hans gamla kar så här kommer den. Har uppgraderat från ett 120 liters till ett lite större. Skönt att äntligen vara tillbaka på riktigt i saltvattensvängen Mer om karet och tekniken kommer. Bilder kommer lite senare tyvärr. Karet: 490L 100x70x70 Sump ca 100L Teknik: Skummare Coral Box D700 Returpump Jebao DCT 6000 Streamers Vertex Mp10 2st eller MP40 1 st Ljus Maxspect Razor 180W 2st DIY Cheatofilter med Grotech UF110 1 eller 2st Balling med doserpump Fauna Marin. Har fortfarande lite funderingar kring tekniken. Streamerspumparna har …
-
-
- 3 svar
- 685 visningar
- 1 follower
-
-
Hej jag ska flytta snart till en ny fin lägenhet jag tänker skaffa mig ett till 360 kar till lägenheten jag har även haft Malawi och ett 75 liters saltvattens kar.jag kommer ha en sump i skåpet och bra ljus till.
-
- 1 svar
- 602 visningar
-
-
I Fredgas (4/5-18) hände det, då flyttades allt över från mitt Aqua Medic Cubicus 140L till mitt nya Red Sea Reefer 350. Jag flyttade över kanske 80% av allt det gamla vattnet, ca 50% av den gamla sanden, alla stenar, koraller och fiskar fick självklart följa med också. Jag vill tacka Herkules Zoo (Jörgen, you tha man!) i Göteborg för att det var snälla nog att hjälpa mig med massa information samt att jag även fick låna ett part stora tunnor som gjorde det möjligt att blanda tillräckligt med vatten. Då jag inte hade sand så att det räckte har jag varit tvungen att fylla på med mer död sand för att täcka botten. Teknik i Karet. …
-
-
- 11 svar
- 2,8k visningar
-